Gratis onlinekurs för sockerberoende

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav kapuni » 2014-06-08 1:47:14

Kvasir skrev:
kapuni skrev:Om så många som 75% av alla människor har detta tillstånd så är det ju mer ovanligt att vara frisk. Alltså, ett beroende som är mer vanligt än att inte vara beroende. Ser ni inte det motsägelsefulla i detta? Det borde snarare ses som en livsstil i så fall. En livsstil med dålig disciplin är vad det är och inget att hålla på att skylla sin hälsa på. Sluta se er som ett offer och gör något åt det i stället.


Vem är det du försöker vara otrevlig mot, och varför? Det är väl ingen som har pratat om någon offerroll här?
Om det är mig du syftar på så måste jag nog göra dig besviken. Jag undviker socker nästan helt sedan många år, och har inte något som helst sockerberoende.

Jag försöker inte vara otrevlig. Och jag påstod inte att du skulle ha sockerproblem.

Men folk som påstår sig vara sockerberoende verkar se sig själva som ett offer, skyller sitt dåliga mående på socker. Det är ingen annan de själva som bestämmer vad de ska äta. Där med får de skylla sig själva som de lever, men klaga inte i så fall om du vet vad problemet är utan att göra något åt det. (Och nej jag pratar inte om dig, pratar om de som ser sig som sockerberoende)
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav kiddie » 2014-06-08 1:57:24

När jag var sockerberoende såg jag mig inte som ett offer. Det var snarare så att jag en dag fattade vad jag höll på med. Innan hade jag nog mer försvarat mitt sockerätande och förnekat missbruk.

När jag väl hade fattat tog jag tag i det. Det var skitjobbigt och jag hade väldigt sug. Men det gick. Och utan andra människors stöd, de tyckte bara jag var knäpp i huvet som ville sluta med socker och de försökte truga i mig socker och ibland gav de mig saker med socker och sa att det var sockerfritt för att de så gärna ville att jag skulle vara kvar i deras vanor. Jag vet andra som "bara" äter när de blir bjudna men så bjuder ju alla typ varje dag! Så blir det samma skit. Nänä, sånt går jag inte på.

Offer, knappast!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav kullan » 2014-06-08 2:17:18

Jag mår dåligt av mitt sockerberoende och det ska fasen ingen håna mig för. Jag är beroende av socker. Hade jag varit beroende av sprit så hade ingen jäkel skrattat åt mig. Men nu är det maten jag har problem med. Jag har försökt flera gånger att göra något åt det men det slutar alltid på samma sätt. Det är inte enbart dålig karaktär. Det är något annat med.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav kapuni » 2014-06-08 2:38:53

kullan skrev:Jag är beroende av socker.
Jag tycker nog att beroende är att att överdriva det hela. Det är att förminska dess egentliga innebörd. Sötsug som man inte kan stå emot skulle jag snarare kalla det. Speciellt eftersom det påstås vara så många som 75%.

kullan skrev:Hade jag varit beroende av sprit så hade ingen jäkel skrattat åt mig.
Nej, för alkoholism ska man inte jämföra med socker.

kullan skrev:Jag har försökt flera gånger att göra något åt det men det slutar alltid på samma sätt. Det är inte enbart dålig karaktär. Det är något annat med.
Hur har du försökt och hur skulle det gå att sluta om det endast är du som kan bestämma över vad du äter?
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav kiddie » 2014-06-08 2:41:59

Det är genom mitt sockerberoende jag förstår andra beroenden och kan generalisera. Annars hade jag nog inte fattat ngt alls eftersom jag aldrig haft sug efter något egentligen. Inte ens efter substanser jag är fysiskt beroende av. Får inget sug om jag inte tar benzo, utan bara utsättningsbesvär. Hade jag inte fattat fenomenet sug så hade jag gått och trott att det inte fanns med andra droger.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav CarolusRex » 2014-06-08 2:46:48

kapuni skrev:Det är ingen annan de själva som bestämmer vad de ska äta.

Om man ska jämföra det med OCD eller annan problematik så är det ju faktiskt så att det inte behöver vara självvalt. Det är ingen annan än jag själv som bestämmer när jag ska tvånga men jag kan verkligen inte sluta. Jag vet i alla fall inte hur. Men jag jobbar på det. Det är så tvång fungerar, och matmissbruk fungerar på ett liknande sätt. Många av de drabbade mår piss i sina kroppar. Lite sympati kan man visa även om man inte förstår det.
Senast redigerad av CarolusRex 2014-06-08 2:52:45, redigerad totalt 1 gång.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav kapuni » 2014-06-08 2:49:55

kiddie skrev:Det är genom mitt sockerberoende jag förstår andra beroenden och kan generalisera. Annars hade jag nog inte fattat ngt alls eftersom jag aldrig haft sug efter något egentligen. Inte ens efter substanser jag är fysiskt beroende av. Får inget sug om jag inte tar benzo, utan bara utsättningsbesvär. Hade jag inte fattat fenomenet sug så hade jag gått och trott att det inte fanns med andra droger.

Jag förstår mycket väl vad ett sötsug innebär, får det varje natt när jag tar Mirtazapin, men ser det inte som att man kan bli beroende av socker. Missbruka kan man ju göra om man inte klarar av att stå emot frestelsen. Men att kalla det beroende tycker jag är fel.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav kiddie » 2014-06-08 2:52:23

Beroende är egentligen ingen bra term eftersom den kan innefatta både missbruk och att vara fysiskt fast på en substans. Och det är helt olika saker.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav kapuni » 2014-06-08 2:55:45

CarolusRex skrev:
kapuni skrev:Det är ingen annan de själva som bestämmer vad de ska äta.

Om man ska jämföra det med OCD eller annan problematik så är det ju faktiskt så att det inte behöver vara självvalt. Det är ingen annan än jag själv som bestämmer när jag ska tvånga men jag kan verkligen inte sluta. Jag vet i alla fall inte hur. Det är så tvång fungerar, och matmissbruk fungerar på ett liknande sätt. Många av de drabbade mår piss i sina kroppar. Lite sympati kan man visa även om man inte förstår det.

Jag påstår nog att OCD är mer komplicerat än ett sockersug. Båda är ju självklart jobbiga men att kalla det beroende är jag inte med på.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav kiddie » 2014-06-08 5:30:26

Om en del inte hade sådana problem med socker så... vore det ju inget problem, men nu verkar det ju kunna vara ett problem... och då är det väl ngn... grej? Då finns det väl? Eller? :-)063
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav elle » 2014-06-08 8:04:18

Finns det vitt sockerfri- mat i butiker nuförtiden ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Re: Sv: Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav Titti » 2014-06-08 9:39:23

elle skrev:Finns det vitt sockerfri- mat i butiker nuförtiden ?

Jadå. Rena råvaror som kött, fisk och ägg, grönsaker och fett som smör och matolja saknar socker.

Men de flesta halvfabrikat, inte minst charkuterier, innehåller socker i någon form liksom färdigmat. De flesta mjölkprodukter innehåller socker även om det inte är tillsatt. Frukt innehåller socker naturligt. Det mesta mjuka bröd som finns att köpa innehåller socker.

Stärkelse blir till socker i kroppen och det finns i allt som innehåller spannmål, dessutom i ris, potatis och i rotfrukter. Ganska lite i de flesta grönsaker.

Så vill man undvika tillsatt socker gäller det att nästan alltid välja rena råvaror. Vill man undvika alla former av socker får man välja bort en del råvaror också, vill man undvika det som kroppen gör socker av får man välja bort ännu mer.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav Lillan1979 » 2014-06-08 10:06:46

kiddie skrev:Iom LCHF och sådant så tror jag man demoniserat sockret för mycket. Jo, det är fel att äta socker, det tror jag fortfarande på, men jag tror INTE att var och varannan människas blodsocker åker bergochdalbana som vissa påstår. Att sockerätande startar jättesnabba och stora blodsockerförändringar hos de flesta är ren bluff.

Däremot FINNS det vissa som föds genetiskt som shetlandsponnier. Dessa hästar har genetiskt med sig så mycket svält i sina gener att de blir övergödda av helt vanligt foder, och så får de fång (hästars motsvarighet till diabetes) om de äter för sockerhaltigt gräs. De mer eller mindre FÖDS in i ett metabolt syndrom.

Vissa människor har liknande reaktioner på socker även ganska tidigt i livet, istället för att en sötsak bara är ett mellanmål, trillar blodsockret som en sten som i tidiga förstadier till diabetes. Detta är ytterst mätbart och man kan mäta hemma om man hostar upp lite pengar till en blodsockermätare. Dessa människor blir svaga för sötsaker därför att deras blodsocker faller och så vill de jämna ut det med mer socker så de doserar sig under dagen för att försöka få det jämnt. För att istället få ett jämnare blodsocker bör de undvika snabba kolhydrater. Är nog ingen som säger emot här. Problemet är bara att det är ganska få som har dessa fysiska problem.

Har någon bara gått och blivit förtjust i socker vilket naturligtvis är enkelt eftersom socker är mycket kalorier och kroppen instinktivt söker dem, så är det lätt för dessa att tro att de tillhör denna mindre grupp när de egentligen bara reagerar normalt. Det är inte mindre "värt" att reagera normalt, att söka kalorier är en av våra allra starkaste instinkter och hamrat in i våra gener. Sådant ÄR inte helt okomplicerat att bryta mot.

Oberoende varför man är fast i sockerätande beteende, om det är mer fysiskt, mer vana eller emotionellt, så kan man sluta. Att folk tror att det är lätt att sluta känner jag bara får människor att inte orka ta i tu med det. Styrkan är att inse att det blir nog lite jobbigt att sluta men man klarar det!


När du pratar om socker, menar du rent socker eller tex, socker som finns i mjölk, mjöl, frukt osv?
Lillan1979
 
Inlägg: 216
Anslöt: 2013-11-07

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav Lillan1979 » 2014-06-08 10:46:35

Tycker den här sidan var bra och läsvärd.

http://www.bittensaddiction.com/
Lillan1979
 
Inlägg: 216
Anslöt: 2013-11-07

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav kiddie » 2014-06-08 21:05:15

Lillan1979 skrev:När du pratar om socker, menar du rent socker eller tex, socker som finns i mjölk, mjöl, frukt osv?


Främst socker och produkter med mycket socker i typ juice.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav slackern » 2014-06-08 21:08:27

kiddie skrev:
Lillan1979 skrev:När du pratar om socker, menar du rent socker eller tex, socker som finns i mjölk, mjöl, frukt osv?


Främst socker och produkter med mycket socker i typ juice.


Tillsätter dom socker i juice?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav Wine » 2014-06-08 21:15:51

slackern skrev:
kiddie skrev:
Lillan1979 skrev:När du pratar om socker, menar du rent socker eller tex, socker som finns i mjölk, mjöl, frukt osv?


Främst socker och produkter med mycket socker i typ juice.


Tillsätter dom socker i juice?


Har hittat en juice som innehåller mindre kolhydrater än vad juice brukar göra, mycket bra tycker jag eftersom juice är så gott men oftast innehåller så mycket socker. Denna juice innehåller Stevia eller steviolglykosider som utvinns ur växten Stevia:

http://www.rynkeby.se/nyt/nyheter/nyhet ... 2&Action=1

Beroende på vilken sort/smak man väljer så innehåller juicen 5-5,5 gram kolhydrater per 100g.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav Brevet » 2014-06-08 21:23:05

kullan skrev:Jag mår dåligt av mitt sockerberoende och det ska fasen ingen håna mig för. Jag är beroende av socker. Hade jag varit beroende av sprit så hade ingen jäkel skrattat åt mig. Men nu är det maten jag har problem med. Jag har försökt flera gånger att göra något åt det men det slutar alltid på samma sätt. Det är inte enbart dålig karaktär. Det är något annat med.


hej!

försök att ransonere socker för dig sjelv typ ta en bit godis å verkligen njut av smaken :-)Happy man måste inte ha mer och måste man det kan man eksempelvis ta och deta chokladbittarna så får man njutningen lengre

för din hjernas belöningscentrum fungerar så, så ät några bitar som du deler upp isätllet för kanske ett halvt kilo på en kvell

bättre för kroppen lycka till :-)Happy


/b
Brevet
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2014-06-08

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav BloodyPirate » 2014-06-08 21:27:21

Wine skrev:
slackern skrev:
kiddie skrev:
Främst socker och produkter med mycket socker i typ juice.


Tillsätter dom socker i juice?


Har hittat en juice som innehåller mindre kolhydrater än vad juice brukar göra, mycket bra tycker jag eftersom juice är så gott men oftast innehåller så mycket socker. Denna juice innehåller Stevia eller steviolglykosider som utvinns ur växten Stevia:

http://www.rynkeby.se/nyt/nyheter/nyhet ... 2&Action=1

Beroende på vilken sort/smak man väljer så innehåller juicen 5-5,5 gram kolhydrater per 100g.


Stevia är kung!!! :-)005

Annars gör man som jag och dricker bara ett väldigt litet glas juice på morgonen och låter den vara resten av dagen. Brukar köpa såna man kan blanda upp själv. De väger lite att bära hem, tar lite plats, håller väldigt länge så man vet att de alltid finns hemma och dessutom kan man späda dem något mer än vad som står på förpackningen (går visserligen att göra med alla sorter). :D
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav kiddie » 2014-06-08 21:29:28

Nej socker är inte tillsatt i juice, men sockret från frukten är mycket. Det blir ju rätt koncentrerat när man pressar och tar bort själva fruktköttet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav Miche » 2014-06-08 21:33:51

slackern skrev:
kiddie skrev:
Lillan1979 skrev:När du pratar om socker, menar du rent socker eller tex, socker som finns i mjölk, mjöl, frukt osv?


Främst socker och produkter med mycket socker i typ juice.


Tillsätter dom socker i juice?
Så vitt jag vet så får man inte enligt livsmedelslagarna tillsätta socker, men konceptet juice innebär att fruktsockret följer med vätskan när man gör juicen, fruktköttet innehåller inget socker så sockret blir på så sätt koncentrerat.

Man fattar det här ganska bra när man läser på förpackningen där det ofta står hur många frukter som gått åt för att göra juicen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav Zirre » 2014-06-08 21:40:44

Funkar denna gratiskurs?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav Brevet » 2014-06-08 21:45:48

Zirre skrev:Funkar denna gratiskurs?


hej!

de e nog indeveduellt du får testa hehe :-)Happy


/b
Brevet
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2014-06-08

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav Lillan1979 » 2014-06-08 22:00:52

Titti skrev:
elle skrev:Finns det vitt sockerfri- mat i butiker nuförtiden ?

Jadå. Rena råvaror som kött, fisk och ägg, grönsaker och fett som smör och matolja saknar socker.

Men de flesta halvfabrikat, inte minst charkuterier, innehåller socker i någon form liksom färdigmat. De flesta mjölkprodukter innehåller socker även om det inte är tillsatt. Frukt innehåller socker naturligt. Det mesta mjuka bröd som finns att köpa innehåller socker.

Stärkelse blir till socker i kroppen och det finns i allt som innehåller spannmål, dessutom i ris, potatis och i rotfrukter. Ganska lite i de flesta grönsaker.

Så vill man undvika tillsatt socker gäller det att nästan alltid välja rena råvaror. Vill man undvika alla former av socker får man välja bort en del råvaror också, vill man undvika det som kroppen gör socker av får man välja bort ännu mer.


Bra skrivet titti!
Lillan1979
 
Inlägg: 216
Anslöt: 2013-11-07

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in