Katter och deras egendomligheter

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Katter och deras egendomligheter

Inläggav antonius » 2014-05-03 12:46:03

cats-eccbc87e4b5ce2fe28308fd9f2a7baf3-2635.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Katter och deras egendomligheter

Inläggav notwoodstock » 2014-05-10 0:04:00

Nu tröttnade jag på bildinlänkning, så här kommer en url i stället. Kom på FaceBook, den här...

http://lifeandink.com/2013/08/05/monday-morning-funny-my-favorite-thing/
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Katter och deras egendomligheter

Inläggav antonius » 2014-05-14 21:04:07

tumblr_n3flywRQl61sjc62uo1_400.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kahlokatt » 2014-05-22 12:54:57

Världens skönaste gäng?

Bild
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Katter och deras egendomligheter

Inläggav antonius » 2014-06-05 23:01:09

tumblr_m3f62kRRWr1qdlh1io1_r1_400.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Myrkr » 2014-06-05 23:18:58

Kanske inte passar här men jag läste en kul och intressant artikel som jämförde aspergare med katter och neurotypiska med hundar, riktigt träffande tyckte jag!
http://www.mamamia.com.au/parenting/cats-dogs-and-aspergers-syndrome/
Welcome to the world of a child with Aspergers Syndrome. A solitary cat, surviving in a room full of boisterous dogs. Its every move being analysed, interpreted and modified based on the framework of rules, behavioural patterns and ingrained habits of the canine species. And as a result, being disastrously misunderstood.

Dogs wag their tails as a sign of happiness and anticipation of social interaction. Cats swish their tails as a warning to back off and give them much needed space. Dogs always welcome affection in whatever way it is offered to them. Cats will also offer heartfelt affection but it needs to on their terms, at a time that suits them. Sometimes they just need to be left alone. Dogs depend on your approval for their emotional wellbeing. Cats depend on certain things being in place in a routine that they can depend on, and will then reward your reliability with their unwavering friendship.
Dogs are inherently social. They are pack animals with deeply entrenched hierarchical rules of canine society and as a result are desperately eager to please, and occasionally challenge, the pack leader. As puppies, they will romp and play delightedly with their litter mates until they fall into an exhausted, but happy heap on top of each other at the end of the day. They rarely turn down an offer of affection and will warmly greet their family with furry hugs and sloppy kisses when they get home.

On the surface, cats may seem more aloof, but cat lovers around the world will be quick to tell you they are always keenly observing every detail and will reward those who take the time to understand them with warmth, affection, loyalty and love. Dogs are less discriminating in whom they shower with their boundless love, and this is part of their universal appeal, but it is a trait that cats simply don’t understand … or tolerate. Their love needs to be earned.

Dogs enthusiastically learn new tricks and are keen to show them off to gain further approval. Cats have extraordinary agility and mysterious extra-sensory skills… but will only display them when the circumstances dictate they are necessary. They need to be coaxed out and encouraged or will remain hidden forever.

Cats may not always look you in the eye, but they can see straight into your soul and will quietly commune with you while you process the problems of your world. Dogs will sense your unhappiness but may not fully understand it, so will entice you to capture some of their perpetual joy by grabbing their lead and making you take them for a walk to cheer you up. Their destination may be the same … but their journey could not be more different.

If you whistle for a cat to come to you, try to wrangle a leash onto its collar, drag it outside for a walk and hope it will thank you for letting it romp around the dog park …then you are both doomed to crumple in a heap of confused despair. Simply said, cats are wired differently to dogs. They are not better or worse. Just different.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Katter och deras egendomligheter

Inläggav ZeldAlice » 2014-06-06 1:49:57

Ååååhhh, en annan tråd som passar mig! :D Älskar alla söta bilder ni postat här! XD Åh, katter är för underbara och roliga. Det är nog mitt allra favoritdjur, och jag har ganska många favoriter eftersom jag älskar djur för övrigt. Men just katter, det är nåt särskilt och speciellt med dom.
Får man posta videos i denna tråd? :) Har en hel del favoritvideos på katter på Youtube nämligen. ^_^
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Myrkr » 2014-06-06 2:09:42

Hörde förövrigt att katter har väldigt dåligt närseende, därför blandannat de har morrhår, undrar om inte det är anledningen till att man ibland måste skaka om matskålen för att de ska fatta att det är mat i den?
Det luktar mat från skålan oavsett om det är mat där i, eftersom lukten hänger kvar, och med synen så ser de kanske bara skålen som en stor suddig fläck.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Katter och deras egendomligheter

Inläggav antonius » 2014-06-06 9:33:59

ZeldAlice skrev:Får man posta videos i denna tråd?


Såklart, goahead... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Myrkr » 2014-06-10 23:33:17

Bild
Snorre med snorren i vädret.
Tecken på fullkomlig trygghet, tvivlar på att katter sover så här i det vilda.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-11 20:34:05

Goding! :-)173

Sådär ligger Zixten också rätt ofta. Han börjar bli mer och mer gosig, men han kan fortfarande inte spinna så bra, det bara kurrar lite försiktigt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-29 21:05:51

Bild
Det här är Mercury. Han har inga framben (förmodligen var han med om en olycka redan som nyfödd), men klarar allt andra katter kan och fullkomligt ÄLSKAR livet!
Bild

Bild
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Zima33 » 2014-06-29 21:17:36

Här står mer om Mercury och även en film. http://www.dailymail.co.uk/news/article ... -legs.html
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Katter och deras egendomligheter

Inläggav kjwkjw » 2014-06-29 21:23:23

Kahlokatt skrev:Världens skönaste gäng?

Bild


ser en vampyr.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Wine » 2014-07-03 8:32:05

Kattunge hittades på insidan av fjädringen i vänster bakhjuls stötdämpare i en bil på den ryska ön Sakhalin efter en färd på åtta mil:

DailyMail - Do you think you could spring me? Curious cat gets stuck in car's suspension
By Belinda Robinson Published: 20:04 GMT, 23 June 2014 | Updated: 16:22 GMT, 24 June 2014

  • Vitaliy Bouranin didn't spot anything when he got into his Toyota
  • The driver from Sakhalin, Russia travelled 50 miles at speeds of 80mph
  • But he decided to pull over at a petrol station and heard meowing
  • He spotted the tiny cat inside the spring and tried to free him
  • It took rescuers three hours to get the cat out of its unusual hiding place

Bild


Här finns en video där man kan se hur den lilla kattungen tas loss:

http://www.dailymotion.com/video/x1ztsl ... re_animals
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Katter och deras egendomligheter

Inläggav lilltutte » 2014-07-18 14:46:21

Jag har fått höra att min katt är konstig :)
Hon är extremt skygg och gömmer sig när folk kommer på besök. Om man kommer många gånger inom en kort period så börjar hon våga sig fram och smyga runt i köket medan man fikar :)

Hon måste följa med mig på toaletten.

Hon mjauar ett litet "blaoo" mellan varje lapning vatten när hon dricker. Man hör alltså hennes lilla tunga i vattnet medan hon låter.
Hon dricker hellre ur glas (så hon får egna dricksglas med vatten:P )

Hon stjäl alla mina hårspännen och snoddar och gömmer dom i en stash under sängen. Där lägger hon även spetstrosor hon tjyvat åt sig.

Hon öppnar alla garderobsdörrar och går sedan ut ur rummet.

Hon lägger sig ALLTID på mina armar när jag spelar datorspel.

Hon kurrar som en wookie när man går förbi henne eller när man leker kurragömma.

Äter kakor, kex, chips, ostbågar. Allt som är crunchy. En gång tappade jag sista Singoallan på golvet och den började rulla. Vi båda kastade oss efter den :P

Hon kloar på trösklar men inte på klösbrädan.

Om jag är borta en dag är hon helt tyst hemma och gör ingenting. Så fort jag kommer hem springer hon runt och skriker och jamar som en dåre och håller på så ett bra tag xD

Nästan varje gång jag sätter mig i datorstolen kommer hon och ska tramp på min mage. Hon gör även det om jag ligger på soffan.
När jag ska sova ligger hon på min arm, på sidan med ansiktet mot mig och trampar mig i ena tutten :P

Hon kräver extremt mycket effort innan hon ger med sig och börjar gilla någon. Förutom mig, mig sov hon på första natten när jag hämtat hem henne vid 14 veckor ålder. Vaknade första morgonen av att hon slickade mig på ena ögonlocket. Hon väcker mig så ibland och vill mysa :)

Hon brukar sova på min mage eller på min rygg så ibland vill man inte vända på sig trots att kroppen vill det, för det är ju så gulligt :D

Jag vet inte hur man lägger in en bild i inlägget, måste den vara länkad? Jag provar iaf att lägga in några bilder från fb :)

https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hph ... e=54371A7C

https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hph ... 4518_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 3940_n.jpg

https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hph ... 5749_n.jpg
lilltutte
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2014-07-03

Katter och deras egendomligheter

Inläggav kullan » 2014-07-18 15:16:31

Men gud vilken sötnos @ lilltutte
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Katter och deras egendomligheter

Inläggav lilltutte » 2014-07-18 15:24:05

kullan skrev:Men gud vilken sötnos @ lilltutte



Hihi ja visst är hon :D Blir alldeles fnittrig ibland när hon gör gulliga saker :D
lilltutte
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2014-07-03

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Moggy » 2014-07-18 15:34:55

Oj lilltutte, den där katten såg härlig ut!
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Katter och deras egendomligheter

Inläggav lilltutte » 2014-07-18 15:47:16

Moggy skrev:Oj lilltutte, den där katten såg härlig ut!


Ja hon är jättemysig. Mest med mig då xD
lilltutte
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2014-07-03

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Kahlokatt » 2014-07-18 20:34:48

Nawww, vad fin hon var! Speciellt på bilden där hon äter torrfoder. Hon verkar helmysig. Vad heter hon?

Zixten ser man knappt röken av så här års. Han går ut runt 05:00, hämtas in för mat och dryck några gånger, men vill sedan genast gå ut igen. Runt 21:30 hämtas han in för natten, men han brukar sova på balkongen. Hos mig är det för varmt, tycker han. Och så bökar jag förmodligen när jag sover.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Katter och deras egendomligheter

Inläggav tahlia » 2014-07-22 22:47:34

Våra nya tillskott :D
Blev lite si och så med skärpan då fröken Chleo (som är förstagångsmamma) blev lite nervös av vårt företag så vi fick skynda oss lite.

Bild

Bild

Bild

Bild
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Katter och deras egendomligheter

Inläggav kullan » 2014-07-22 22:50:35

Vilka sötnosar :-)173
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Katter och deras egendomligheter

Inläggav Huggorm » 2014-07-22 23:15:58

Så det blev fyra, för det är väll två olika svarta?
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Intressanta intressen



Logga in