Den (STORA) Astronomi-Tråden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav jonsch » 2011-10-11 11:49:25

Moggy skrev:Fråga till jonsch: Vad är som är så självklart och uppenbart med att universums expansion är accelererande?

Ingenting, det är -uppenbart - inte mer uppenbart för oss än att det uppenbarades först för en 20 år sen. Men grundläggande är det.

Att blodet har som en huvuduppgift att förse hela kroppen med nytt syre är sannerligen inte uppenbart det heller. Men grundläggande är det, så grundläggande att jag har svårt att tänka mig att nån fått nobellpriset i medicin för upptäckten av saken, även om upptäckten kanske dröjde fram till efter nobellprisets instiftande.

Fast jag kan ju ha fel.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav Lord Bulinham » 2011-10-27 0:18:32

God kväll, mina kära Aspergerska astronomifilurer. En liten fingervisning gällande en charmant artikel rörande midgeterade himlakroppar:

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/dvar ... -som-pluto

Bah...
Lord Bulinham
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-10-05

Re: Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav Lord Bulinham » 2011-11-07 3:24:55

Sablar och muskedunder... Nu är det åter dags för en filur till stenbumling att injaga fruktan hos kreti och pleti på Moder Jord. Med måttlig bävan och återhållsam fasa mottog jag nyheten med visst intresse:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/jatte ... 613496.svd

Vi får stärka oss mot hotet med en synnerligen torr Martini i vilken tvenne oliver får sväva.
Lord Bulinham
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-10-05

Astronomi.

Inläggav Neutrino » 2013-01-19 19:55:44

Tänkte bara höra om det är någon mer än jag här på forumet som är intresserad av och tycker om astronomi? :-)Happy Om så är fallet, vad intresserar dig mest? Vill gärna höra om det!


Admin

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Astronomi.

Inläggav Charlie72 » 2013-01-19 20:14:14

Allt möjligt inom Astronomi är intressant, speciellt då det visar sig om och om igen att rymden och allt som finns där är mycket mer komplicerat än vad förskare/astronomer trott.

Skulle vilja köpa ett teleskop, men vet för lite om vilka som är bra och vilken sort man ska ha.
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Astronomi.

Inläggav Neutrino » 2013-01-19 20:16:41

Charlie72, jag skulle också vilja köpa ett teleskop (och jag planerar att göra det någon gång i framtiden). Har dock inte tillräckligt god ekonomi för det just nu så jag får använda min kikare så länge (vilket är bättre än inget må jag säga).
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Astronomi.

Inläggav Charlie72 » 2013-01-19 20:18:55

Neutrino skrev:Charlie72, jag skulle också vilja köpa ett teleskop (och jag planerar att göra det någon gång i framtiden). Har dock inte tillräckligt god ekonomi för det just nu så jag får använda min kikare så länge (vilket är bättre än inget må jag säga).


Men om du hade råd, vad skulle du köpa då?
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Astronomi.

Inläggav Neutrino » 2013-01-19 20:27:27

Charlie72 skrev:Men om du hade råd, vad skulle du köpa då?


Jag måste erkänna att jag inte läst på så mycket om teleskop än eftersom det inte riktigt känns aktuellt just nu. Så jag vet inte riktigt vad jag skulle köpa för något. Har du hittat några bra alternativ hittills?
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Astronomi.

Inläggav Charlie72 » 2013-01-19 20:57:59

Nä, vet som sagt vad för lite, men jag vill ju inte köpa nått som jag inte blir nöjd med och ändå inte betala en förmögenhet, så det är ett svårt :-|
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Astronomi.

Inläggav geocache » 2013-01-19 21:37:59

Hej Neutrino!

Ja, jag är intresserad av astronomi, jätteintresserad. Mekanismerna bakom polarskenet, "Svarta hål", "maskhål", gravitationens uppkomst, planeternas inverkan på varandra när det gäller gravitation (hoppas du hängde med på vad jag menar där?).
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Astronomi.

Inläggav Charlie72 » 2013-01-19 21:39:37

geocache skrev:Hej Neutrino!

Ja, jag är intresserad av astronomi, jätteintresserad. Mekanismerna bakom polarskenet, "Svarta hål", "maskhål", gravitationens uppkomst, planeternas inverkan på varandra när det gäller gravitation (hoppas du hängde med på vad jag menar där?).


Så vad skulle du köpa?
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Astronomi.

Inläggav geocache » 2013-01-19 21:59:35

Charlie72 skrev:
geocache skrev:Hej Neutrino!

Ja, jag är intresserad av astronomi, jätteintresserad. Mekanismerna bakom polarskenet, "Svarta hål", "maskhål", gravitationens uppkomst, planeternas inverkan på varandra när det gäller gravitation (hoppas du hängde med på vad jag menar där?).


Så vad skulle du köpa?


Jag har ingen aning, vet inte vilka märken, typer eller modeller som är bra att köpa och vilka som är dåliga... :-)063

Här finns en del tips...

http://www.saaf.se/amatorastronomi.php
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Astronomi.

Inläggav Neutrino » 2013-01-19 22:01:40

geocache skrev:Hej Neutrino!

Ja, jag är intresserad av astronomi, jätteintresserad. Mekanismerna bakom polarskenet, "Svarta hål", "maskhål", gravitationens uppkomst, planeternas inverkan på varandra när det gäller gravitation (hoppas du hängde med på vad jag menar där?).


Nice! Polarsken är minsann intressant. Det är ett av mina mål i livet att få se ett sådant "live". Har du sett det någon gång? Med "mekanismerna bakom" syftar du på magnetosfären, solvind osv?

Tycker du om att läsa om planeter och stjärnor och sådant också?
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Astronomi.

Inläggav geocache » 2013-01-19 22:27:54

Neutrino skrev:
geocache skrev:Hej Neutrino!

Ja, jag är intresserad av astronomi, jätteintresserad. Mekanismerna bakom polarskenet, "Svarta hål", "maskhål", gravitationens uppkomst, planeternas inverkan på varandra när det gäller gravitation (hoppas du hängde med på vad jag menar där?).


Nice! Polarsken är minsann intressant. Det är ett av mina mål i livet att få se ett sådant "live". Har du sett det någon gång? Med "mekanismerna bakom" syftar du på magnetosfären, solvind osv?

Tycker du om att läsa om planeter och stjärnor och sådant också?


Nej, jag har aldrig sett ett polarsken. Det sägs ju att man ibland kan höra de, också, inte enbart se de. Och jo, det var magnetosfären och solvinden jag menade.

Jo, jag gillar massor att läsa om planeter och stjärnor och att titta på bilder av planeter, supernovor och så. För några år sedan var jag och Lilla Gumman på en "stjärnexkursion" här i staden, tittade på stjärnfall och stjärnbilder, en hel natt. Fascinerande att uppleva, tycker jag!
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Astronomi.

Inläggav Neutrino » 2013-01-19 22:38:48

geocache skrev:Jo, jag gillar massor att läsa om planeter och stjärnor och att titta på bilder av planeter, supernovor och så. För några år sedan var jag och Lilla Gumman på en "stjärnexkursion" här i staden, tittade på stjärnfall och stjärnbilder, en hel natt. Fascinerande att uppleva, tycker jag!


Det låter fint. Vi har ett astronomiprojekt i fysik som kommer fortgå under vårterminen så jag kommer nog gå på en hel del stjärnexkursioner jag också. Det gäller bara att hitta ett bra ställe med så lite "light pollution" som möjligt. Tills dess studerar jag stjärnorna en del ifrån mitt rum. Jag bor på våning 7 en bit utanför centrum så stjärnorna syns ganska bra här en klar kväll. Igår tog jag min kikare och tittade på månen, Jupiter osv. Mycket fascinerande.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Astronomi.

Inläggav geocache » 2013-01-19 22:58:09

Neutrino skrev:
geocache skrev:Jo, jag gillar massor att läsa om planeter och stjärnor och att titta på bilder av planeter, supernovor och så. För några år sedan var jag och Lilla Gumman på en "stjärnexkursion" här i staden, tittade på stjärnfall och stjärnbilder, en hel natt. Fascinerande att uppleva, tycker jag!


Det låter fint. Vi har ett astronomiprojekt i fysik som kommer fortgå under vårterminen så jag kommer nog gå på en hel del stjärnexkursioner jag också. Det gäller bara att hitta ett bra ställe med så lite "light pollution" som möjligt. Tills dess studerar jag stjärnorna en del ifrån mitt rum. Jag bor på våning 7 en bit utanför centrum så stjärnorna syns ganska bra här en klar kväll. Igår tog jag min kikare och tittade på månen, Jupiter osv. Mycket fascinerande.


Ja, det var en fin upplevelse! Vi hade med oss liggunderlag och sovsäckar för att inte frysa.

Vi bor också i utkanten av staden, och trots att det finns flera gatlyktor utanför huset så kan man se många stjärnor och planeter om man går ut på gården.

Månen är vacker att titta på, men jag hatar den i alla fall, genom att den håller mig vaken hela nätterna igenom, tre eller fyra nätter i månaden.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Astronomi.

Inläggav Neutrino » 2013-01-20 9:29:11

Här är för övrigt en ganska awesome time-lapse. Enjoy!

Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Astronomi.

Inläggav earlydayminer » 2013-01-20 15:48:05

http://www.meade.com/lx80

Från ~5300 SEK och uppåt.

http://www.meade.com/lx600

Från ~28600 och uppåt.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Astronomi.

Inläggav earlydayminer » 2013-01-20 15:51:17

Är ni intresserade av astronomi så antar jag att ni känner till denna häpnadsväckande upptäckten: http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 092539.htm

Den distansen är inte att leka med. Försök föreställa er. :-)018
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Astronomi.

Inläggav barracuber » 2013-01-20 16:30:03

earlydayminer skrev:Är ni intresserade av astronomi så antar jag att ni känner till denna häpnadsväckande upptäckten: http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 092539.htm

Den distansen är inte att leka med. Försök föreställa er. :-)018
Ja den nyheten har jag sett. Känns rätt banbrytande. Dels att universum tydligen är större än vi trott och dels att materian i universium inte är så relativt jämnt utspritt som vi trott, utan här har de hittat en rejäl anhopning av tidiga galaxer (den största kända anhopningen i universium).
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav Neutrino » 2013-03-17 23:58:35

Bild

Aurora Borealis. Utanför mitt fönster för en liten stund sedan. Jag är i sådan extas att jag knappt vet var jag ska ta vägen. Har bokstavligt talat hoppat runt i mitt rum i ren glädje. :D
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav geocache » 2013-03-18 1:44:42

Hallå, Neutrino!

Jättefin bild på norrskenet! Superbra exponering, särskilt med tanke på det starka ljuset från fönstren, och den relativt ljusa husfasaden.

:-)049

Förresten; du vill nog inte berätta exakt var du bor, men får kanske fråga i vilken del av norra Sverige bilden är tagen?
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav Neutrino » 2013-03-18 8:04:59

geocache skrev:Hallå, Neutrino!

Jättefin bild på norrskenet! Superbra exponering, särskilt med tanke på det starka ljuset från fönstren, och den relativt ljusa husfasaden.

:-)049

Förresten; du vill nog inte berätta exakt var du bor, men får kanske fråga i vilken del av norra Sverige bilden är tagen?


Tack så mycket, geocache! Ingen professionell bild direkt men jag är nöjd. :)

Well, det beror på vad du räknar som norra Sverige. Skulle inte säga att Uppsala (där jag numera bor) är särskilt långt norrut. Lyckades du se norrskenet?
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Astronomi

Inläggav Narcissa » 2014-05-28 21:24:39

Ett av mina specialintressen är astronomi (vilket spiller över på fysik i allmänhet samt övrig naturvetenskap) och har så varit sedan 8-årsåldern, typ.

Vilka mer här på forumet är inne på astronomi? Har ni någon utbildning/profession i ämnet? Om inte, hur ägnar ni er åt det? Har ni några favoritteorier, favoritvetenskapare, favoritobjekt, favoritfenomen eller favorit-whatever?

Jag har det bara som intresse, utan egentlig utbildning, mest har jag bildat mig genom populärvetenskapliga böcker, t.ex. Stephen Hawkings sådana. Jag tittar på NASAs hemsida då och då, följer astronomisidor på Fb, köper Illustrerad Vetenskap om den har inslag om rymden, och när jag har tillgång till TV tittar jag på allt som sänds om astronomi. Mitt absoluta favoritobjekt är solen. Får jag tillfälle att berätta om solen slutar jag aldrig. Det har tråkat ut både en och flera personer. En annan nackdel med mitt intresse är att det blir svårt att kolla på Sci-Fi utan att vara överdrivet kritisk. Jag HATAR när det låter i rymden i filmer!!!


Alien
Slog ihop med tidigare tråd om astronomi.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Narcissa
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2014-05-06

Återgå till Intressanta intressen



Logga in