Den (STORA) Astronomi-Tråden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav justwait » 2011-09-16 15:57:41

Sökte men hittade inte riktigt en tråd om detta. Sorry om jag missat något.

ASTRONOMI är mitt specialintresse! Gillar planeterna, solsystemen, galaxerna, ja allt som har med rymden att göra. Tänkte skriva lite saker här om astronomi så kan folk också skriva saker dom vet om astronomi om dom har samma intresse.

Mina favoritmånar är:
Europa (Jupiters 6:e måne) och Titan (En av Saturnus månar).

Europa: Europa är det stället i vårt solsystem för tillfället där forskare (och jag :D) tror att det finns störst chans för intelligent liv. Under en lång tid trodde alla att Europa bara var en stor is klump (med temperaturer på ungefär -160 grader om jag minns rätt), men det ändrades när dom kom på en viktig sak. Friktion skapar värme! Tänk såhär: när det är tidvatten på jorden så höjs ju vattnet pga. att månens tyngdkraft "drar" upp det. Samma sak händer med Europa men till hela planeten, i mycket större skala. När den går förbi Jupiter så dras den och töjs ut och in, vilket skapar friktion i dess kärna. Det ger värme och skapar ett hav under dess is-yta som är mycket större än alla våra hav på jorden tillsammans. Is ytan är från 1060 m till 10km tjock.

Titan: Titan är en av Saturnus månar. Där tror forskare (och jag :D) att det kan finnas liv i form av microbes. Alltså är det inte intelligent liv. På Europa tror dom att det finns liv i form av fisk-liknande djur, som klassas som intelligent. Men titan är ganska gästvänlig för oss människor. Mycket mer gästvänlig än tex. Mars. Det finns många stora sjöar på Titan men... de är av metangas i flytande form! Vi skulle ju inte kunna dricka det, men vem vet kanske finns det djur där som tycker att det är gott och inte skulle tänka sig att dricka vatten! Man kan också lätt fylla på gas för sin rymdfarkost när man väl är där.

Mina favoritplaneter är:
Neptunus, Mars, Venus, "Super-Earth"

Neptunus: Neptunus är en gasplanet (så kallad "gasjätte"). Men egentligen så finns det vatten på Neptunus! Den är som ett stort hav egentligen. Hur? Jo eftersom att gasen på Neptunus blir tjockare och tjockare så blir den till slut så tjock att det blir flytande istället för gas. Och så finns det ämnen av vatten där så det blir helt enkelt vatten. På Neptunus kan det därför finnas liv, men forskare (och jag :D) tror att det är simpelt, som microbes.

Jag tänker fortsätta skriva om de andra senare när jag har tid. Skriv gärna själva vad ni vet och tycker är intressant!

Enceladus: Enceladus är ännu en av Saturnus månar. Den är mycket mindre än jorden och är ungefär 1/6 del av våran egna måne. På Enceladus så har vi redan hittat organiska ämnen, något som vi fortfarande letar efter på de andra månarna. Nästa steg är nu att ta hem de ämnen vi hittat och kolla på dom i jorden. Trots det tror forskare fortfarande att Europa har störst chans för intelligent liv. Enceladus har en yta som visar att det kan finnas ett stort hav under ytan, ungefär som Europa, men också en del av ytan som visar nästan raka motsatsen och att de kanske bara finns vid vissa tider vid vissa ställen.

Mars: Mars är egentligen inte så gästvänlig för oss människor. En varm dag på Mars kan ha temperaturer på ungefär -50 grader och en kall dag cirka -90 grader. Den varmaste temperaturen som Mars kan ha är -5 grader. Det kanske inte låter så ogästvänligt men vänta. Sanden på Mars är inte som den sand vi föreställer oss. Den är väldigt mycket finare och mindre än den sand vi har här på jorden, tänk på den mer som cigarettrök. Den kommer in överallt och du får den i husen, kläderna, ögonen. Det blir också STORA sandstormar på Mars, som kan vara riktigt farliga. De är så stora så att de faktiskt täcker hela planeten i rök och man inte kan se in i ytan förutom 3 toppar (Mars' tre största vulkaner). Detta hände första gången forskare hittade mars, då de inte kunde se något förutom 3 prickar. Däremot har Mars 1 bra sak. Se-värdigheter. Mars har sin egna "Grand Canyon" som heter Valles Marineris (kan finnas stavfel). Men den får Grand Canyon att se ut som en liten prick! Den är så mycket större än Grand Canyon. Jag har inte information på exakta siffror.

Venus: Venus är sedd som "kärlekens planet", men den är allt annat än det. Tvärtom, så kallar forskare den för ett "levande helvette". Venus är otroligt varm (ca. 500 grader) och är riktigt torr. Som om det inte var nog så regnar det på Venus. Men inte vatten utan "Sulphuric Acid". Det är samma ämne som vi har i magen som smälter maten. Tänk er att få ett frätande ämne regnandes på er. Men Venus har inte alltid varit såhär. Man tror att Venus en gång har varit som Jorden, kanske till och med full av liv (för några miljarder år sedan). Den hade vatten, sjöar och kanske växtliv. Men vad som hände sen vet vi inte helt, vissa tror att den kolliderade med Jorden och saker gick snett till.

"Super Earth": Super Earth är en väldigt nyfunnen planet, som inte ligger i vårt solsystem. Den ligger dock relativt nära (ca. 35 ljusår härifrån). Vi har inte mycket information om den, men man räknar med att den ser ut ungefär som jorden och kan ha liv! Kanske komplext. Den är också mycket större än jorden. Tackar, Jonny.


Moderator mnordgren: utökade inlägget enligt trådstartarens önskemål.
justwait
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2011-07-31
Ort: Stockholm

Re: Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav justwait » 2011-09-16 16:59:24

Jösses, kan man inte edit:a här? Visste inte det, nu blir ju allt dåligt... Det blir ju svårt att fortsätta faktan då. Eller är det något jag missat?
justwait
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2011-07-31
Ort: Stockholm

Re: Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav nallen » 2011-09-16 20:55:12

Du kan editera i 15 minuter efter att du tryckt på 'skicka'.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav Miche » 2011-09-16 21:16:00

Om du vill ha allt i ett inlägg så kan du be om hjälp av en moderator.

Jag hjälper dig gärna, när du skrivit nästa del, klicka på det lilla utropstecknet ovanför texten så ordnar jag (eller någon annan moderator) det åt dig.

Ett alternativ är att texten istället läggs in in artikelavdelningen Övriga artiklar.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav lasseivägen » 2011-09-16 21:46:27

Fins en artikel om svarta hål, Hur få kamelen genom ett nålsöga? under arttiklar som Miche hänvisade till här ovan.
Är själv sedan barnsben ganska intresserad av universum, men kanske mer intresserad av universums uppbyggnad än, om olika stjärnor och planeter.
De senare åren har jag dock inte hängt med de senaste inom kosmologin.
Själv använder jag en ordbehandlare om jag vill göra längre inlägg, då kan man ta god tid på sig. Sen är det ju bar att klippa och klistra.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav Le_inimitable » 2011-09-17 7:13:54

Vad gäller liv, glöm inte bort Enceladus.
Kan du ge namn på nån utom du som tror på möjligheten för komplext liv på Europa?
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Re: Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-17 8:32:12

Astronomi var mitt stora intresse när jag gick i låg- och mellanstadiet. Även nu kan jag köpa en bok och läsa, fast gärna om hur stjärnor fungerar, och lite mer fysikaktigheter.

Jag tänkte att ett teleskop kanske jag vill ha, och tänkte bygga ett, eller köpa ett 8-tums (reflektorteleskop).

Jag gjorde det smarta, och köpte ett 60 mm refraktorteleskop när LIDL har sina julerbjudanden. Köpte då ett sådant Bresser/Skylux som annars kostar det dubbla, och testade lite. Men nej, jag är inte jätteintresserad av att sitta ute och glo på bilder som blir sämre än bilder från superteleskop. Fast kul att se Saturnus förstås, eller när jag fick köpt en vanlig kikare och kunde se Andromedagalaxen. Ska se om jag alls har lust och ork att ställa in teleskopet ordentligt och kolla lite i vinter. Har haft framme det endast två tillfällen på 4 år ^_^ Så alltså, vilken tur att jag inte köpte en reflektor för 10 000!

Jag håller mig nog till böcker.

Studera fysik och bli astronom är något jag ville som barn, och kan tänka mig fortfarande. Fast det blev inte så och kommer aldrig att bli, då mitt liv inte tillåter studier (och de jobb som erbjuds, fungerar inte, kan inte flytta till Boden eller bli lärare).

Min favoritplanet är Uranus.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav justwait » 2011-09-17 14:03:15

Le_inimitable skrev:Vad gäller liv, glöm inte bort Enceladus.
Kan du ge namn på nån utom du som tror på möjligheten för komplext liv på Europa?


Nej absolut inte! Jag tänkte skriva om den men jag glömde bort namnet :/. Tack för påminnelsen. Jag ska skriva nästa del då, tackar för hjälpen Miche :)
justwait
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2011-07-31
Ort: Stockholm

Re: Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav justwait » 2011-09-17 15:09:11

Le_inimitable skrev:Vad gäller liv, glöm inte bort Enceladus.
Kan du ge namn på nån utom du som tror på möjligheten för komplext liv på Europa?


Jag kommer inte ihåg några namn, men jag har tagit mycket info från dokumentärer där folk som jobbar på bla. NASA har sagt så.
justwait
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2011-07-31
Ort: Stockholm

Re: Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav Lord Bulinham » 2011-10-06 0:19:51

Hmmm... Lilla Sedna - dvärgplaneten - hyser jag en konstig förkärlek för. Favoritmåne? Japetus: Saturnus lilla "blinkande" måne, som var resmålet i boken "2001 - En rymdodyssé" (Arthur C Clarke). Jag har - från och till - varit astronomitokig sedan 6 års ålder.

Nå, det finns ljusår mer att berätta. Återkommer gärna. :)
Lord Bulinham
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-10-05

Re: Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav Lord Bulinham » 2011-10-06 0:55:53

Nå, redigeringen av posten ovan drog ut på tiden, så det blev en time-out! Här kommer 2:a upplagan av min introduktion gällande astronomi:

Hmmm... Favorit bland planeter? Lilla Sedna - klassad som dvärgplanet - hyser jag en konstig förkärlek för. Kanske för att den ligger så långt borta och har många frågetecken att räta ut. Pluto kommer som klar tvåa... Snart är sonden New Horizons där (2015) och fotograferar både Pluto och dess måne Charon... Jättespännande!

Favoritmåne? Japetus: Saturnus lilla "blinkande" måne, som var resmålet i boken "2001 - En rymdodyssé" (Arthur C Clarke). Naturligtvis är Jupiters Europa och Io samt Saturnus Titan superintressanta!

Nå, jag har - från och till - varit astronomitokig sedan 6 års ålder. Det finns ljusår mer att berätta om mig och min entusiasm för denna ämne, som förresten var mitt första brinnande aspie-intresse. Jag återkommer gärna. :)
Lord Bulinham
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-10-05

Re: Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav Lord Bulinham » 2011-10-08 15:27:52

För bövelen! Jag bör nämna att min senaste entusiasm som Aspergerare (eller "ryck", som banalt folk omkring mig vulgärt uttrycker sig. Bah!):
Samla på små meteoriter (5-50 gram) från jordens alla hörn. :-)226 :-)182

Dessutom sparar jag till ett rejält teleskop av märket Celestron (8-10 tums-spegel?). Jag har f.n. en 3-tums refraktor.

Intressena kommer och går. Och ofta återkommer de efter några år, som tur är. Repetitionen är Kunskapens moder och bäddar för en gedigen allmänbildning!

:-)196
Lord Bulinham
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-10-05

Re: Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav jonsch » 2011-10-08 15:53:04

Tack för tråden, justwait! Astronomi, särskilt hobbyvarianten, hör sannerligen till mina stora fascinationsobjekt också!!

Det stör mig att jag inte lagt Enceladus på minnet förut, skall genast slå upp den! I ett bokverk, astronomi läser jag väldigt ogärna om på det oheliga nätet, så det så! :-)062

Får jag halka över till kosmologin, när vi ändå är så nära? Jag begriper inte att det nu ges nobellpris för uppräckten at universums utvidgning accellererar! Är inte det för tusan lika grundläggande som det är i medicin att blodet förser kroppens organ med syre? Men det kanske är nån som fått nobellpris för den medicinska upptäckten också?

Frågan får stå här under min konsultation av ett par uppslagsverk.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav Miche » 2011-10-08 16:38:50

Nej, att expansionen accelererar var tvärs emot alla tidigare upptäckter och teorier där tanken var att gravitationen bromsar upp expansionen och så småningon drar ihop hela universum igen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav jonsch » 2011-10-08 16:44:12

Hum, tvärsemot okej, men grundläggande är det för allt i universum ändå!
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav Wine » 2011-10-08 16:44:49

"Meteorskur på väg mot Sverige"
Publicerad: 2011-10-08

Tusentals meteorer kan lysa upp himlavalvet

Det kan bli årets himlafenomen.

På lördag syns meteorsvärmen Draconiderna i skyn – och sprakandet kan bli magnifikt. Och för den som vill titta blir sikten perfekt:

– Det blir klart i hela landet utom Gotland och norra Norrland, säger Emil Björck, meteorolog på SMHI.


Kikare onödigt

Före 23-tiden på lördag är bästa tiden att blicka mot stjärnbilden Draken nära Polstjärnan för att få en skymt av svärmen. Så mycket mer behöver man inte tänka på, enligt Anders Eriksson.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13747540.ab
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav Miche » 2011-10-08 16:50:45

jonsch skrev:Hum, tvärsemot okej, men grundläggande är det för allt i universum ändå!

Det påverkar kosmologin rejält och ger ny förståelse även för mikrokosmos.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav jonsch » 2011-10-09 0:09:19

Miche skrev:
jonsch skrev:Hum, tvärsemot okej, men grundläggande är det för allt i universum ändå!

Det påverkar kosmologin rejält och ger ny förståelse även för mikrokosmos.

Jo, förvisso. Det måste väl rimligen vara en av de mest direkta följderna av att kosmos och elementarpartiklar är skapta så som de är skapta. Det är ju också mycket roligt för (oss) amatörteoretiker att det finns ett så grundläggande och synbarligen okomplicerat fenomen som är en gåta för proffsen.

Jag hittade inget om ämnena för medicinska nobellprisen genom tiderna så jag fortsätter att finna det litet groteskt att nån får nobellpris för upptäckten av något så grundläggande som Universums uppblåsning.

Säg mig, är det inte just den som Hubble-konstanten mäter?

-------

Enceladus slog jag upp. Ifall det finns liv i den lilla skruttmånen skulle jag finna det komiskt. Men det är ju väldigt intressant att den är en exakt parallell till Europa!! Jag trodde att allt utanfr Jupiter, utom jättarnas inren, var iskallt - väldigt roligt att det inte är så!
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav Lord Bulinham » 2011-10-09 10:48:49

Nå, mina vänner... Fick ni se några tysta, sekundsnabba vita streck på himlavalvet igår kväll eller under natten? Hos mig var det mulet! :-)Crying
Lord Bulinham
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-10-05

Re: Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav Miche » 2011-10-09 11:07:32

Lord Bulinham skrev:Nå, mina vänner... Fick ni se några tysta, sekundsnabba vita streck på himlavalvet igår kväll eller under natten?

Ett som jag är säker på, sen kan det vara något/några till, tyvärr ger mina progressiva glasögon en del effekter som gör att stjärnor kan se ut som streck.

Det lustiga var att jag var iväg till en mörk plats för att titta, men när jag kom hem och precis innan jag skulle gå in så såg jag den.

För två år sedan så var jag och min dotter ute för att titta på Leoniderna (eller möjligen Cepheiderna), jag såg en, en stund innan då jag var ute och promenerade, när jag gick ut med dottern så såg hon drygt tjugo men jag såg inga fler... :?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav Lord Bulinham » 2011-10-09 13:53:53

Leoniderna brukar vara rätt tacksamma att se med sina cirka 20 meteorspår (ms)/h. Ett max 15 november. Bäst är väl ändå Perseiderna med ett maximum 11-12 augusti och 60-70 ms/h.

All right, närmast har vi att vänta på Orioniderna med sitt max den 19 oktober, också den med 20 ms/h.
Lord Bulinham
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-10-05

Re: Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav Jagers » 2011-10-09 14:39:31

Förra året i samma meteorskur (den kommer tydligen varje år?) så såg jag massor med "stjärnfall" varav ett av dem som brann väldigt länge och väldigt starkt.
Igår såg jag iaf. ett.

Jag är VÄLDIGT fascinerad av hur stora planeter det finns och hur stort universum egentligen är.

http://htwins.net/scale/ <--- tittar ofta och länge på den.

En rolig sak på sidan är tex. hur stor världens största snöflinga är i jämförelse med människan (ENORM snöflinga)
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav Moggy » 2011-10-09 15:03:22

Fråga till jonsch: Vad är som är så självklart och uppenbart med att universums expansion är accelererande?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Den (STORA) Astronomi-Tråden

Inläggav Miche » 2011-10-09 15:08:46

Jagers skrev:(den kommer tydligen varje år?)

Det kanske finns någon enstaka skur som inte träffar jordens bana varje år, men ett flertal träffar vi år efter år vid samma tid varje år eftersom kometens (som släppt ifrån sig "skräpet" och orsakat meteorerna) bana är där den är och jordens bana är där den är.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Intressanta intressen



Logga in