Hur folk ser på oss som har Aspergers syndrom

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2008-07-18 18:00:15

Ny här? Välkommen i så fall. Kul nick och avatar!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2008-07-18 18:06:18

Inger skrev:Ny här? Välkommen i så fall. Kul nick och avatar!
Tack 8) Bror Duktig är ny här.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Hur folk ser på oss som har Asperger syndrom

Inläggav docfrasse » 2008-07-19 3:03:10

Kvasir skrev:Väcker det inte även frågan om det finns ett utrymme för godtycklighet i diagnosticeringen? Kanske någon som diagnosticeras som AS och (bara) drag av AD(H)D egentligen har mera AD(H)D men att vissa symptom passar in under båda och man därför nöjer sig med att förklara de symtomen med AS?
Jovisst ... fast ännu är det nog vanligare med det omvända förhållandet: att man missar AS.
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav docfrasse » 2008-07-19 3:08:27

Anastasia skrev:
När det gäller skolmassakrer så tror jag faktiskt att en del av mördarna kan ha haft nån form av AS eller autism. Cho Seung-Hui, som låg bakom Virginia
Tech-massakern, hade t:ex fått diagnosen selektiv mutism, och verkade väldigt autistisk i en dokumentär jag såg om honom.
Jag är övertygad om att AST är överrepresenterat hos förövare av skolmassakrer, liksom att man framöver kommer finna att åtminstone en undergrupp av seriemördare har AST.
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Sam » 2008-07-19 9:55:49

docfrasse skrev
Jag är övertygad om att AST är överrepresenterat hos förövare av skolmassakrer, liksom att man framöver kommer finna att åtminstone en undergrupp av seriemördare har AST.


Men hur troligt är det att det är grundproblematiken i diagnosen, som är den utlösande faktorn? Handlar det inte mer om miljön och bakomliggande orsaker, att man tex. pga sin diagnos utsätt för en frustration som går överstyr, där belastningen blir förstor och utlöser oönskade handlingar. Att man har en typ av handlingsblindhet och en avsaknad av spärr.

För om det ingick i diagnosen så skulle vi med dessa diagnoser i princip vara potentiella mördare allihopp.
Jag ser det som att dessa individer saknar en "spärr". Visst kommer det att finnas denna typ av våldsverkare i även vår grupp inom AST. Vi är ju trots allt en del av den totala mänskligheten
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Anastasia » 2008-07-19 14:56:05

Alla mördare saknar inte en "spärr", i betydelsen att de inte vet vad de gör, seriemördare och andra som planerar sina brott tvingar sig ofta medvetet att passera inre spärrar.

Självklart ingår det inte i diagnosen att mörda, miljöfaktorer, barndomsupplevelser m.m spelar ju också stor roll i att "skapa en mördare". Däremot tycker jag ändå att just serie- och skolmördare ibland har andra personlighetsdrag som kan stämma in på AST; hög intelligens, enstörighet, tvångsmässighet, noggrannhet, olika fixeringar osv. Jag tror visst att grundproblematiken i diagnosen tillsammans med mobbning/utanförskap, och att man sen förlägger skulden på andra och vill hämnas på samhället, kan vara den utlösande faktorn.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav Parvlon » 2008-07-19 15:09:26

docfrasse skrev: Jag är övertygad om att AST är överrepresenterat hos förövare av skolmassakrer, liksom att man framöver kommer finna att åtminstone en undergrupp av seriemördare har AST.
Tror du AST är mera (oftare) en orsaksfaktor än vad psykmedeciner är i massakrerna?
Såg att du tyckte det ges för lite "medecin" i en annan tråd så jag kan egentligen gissa mig till vad du 'tycker' men om vi utgår från nuet så vill jag höra ditt svar på denna relativt enkla fråga.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Alien » 2008-07-19 16:13:53

KrigarSjäl skrev:
Mardröm skrev:Broberg tror jag är bipolär1 eller har shitzofreni.

Tror Broberg att du är bipolär eller schizofren? Det är nämligen det du skrev... :lol:


Om Broberg tror det, borde meningen korrekt formulerad vara: Broberg tror att jag är ... Den meningen kan inte missförstås.

Typiskt aspig off-topic-anmärkning. :oops: :lol:
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav weasley » 2008-07-19 16:48:53

docfrasse skrev:
Anastasia skrev:När det gäller skolmassakrer så tror jag faktiskt att en del av mördarna kan ha haft nån form av AS eller autism. Cho Seung-Hui, som låg bakom Virginia
Tech-massakern, hade t:ex fått diagnosen selektiv mutism, och verkade väldigt autistisk i en dokumentär jag såg om honom.
Jag är övertygad om att AST är överrepresenterat hos förövare av skolmassakrer, liksom att man framöver kommer finna att åtminstone en undergrupp av seriemördare har AST.


Varför?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav docfrasse » 2008-07-20 1:39:03

Parvlon skrev:Tror du AST är mera (oftare) en orsaksfaktor än vad psykmedeciner är i massakrerna?
Såg att du tyckte det ges för lite "medecin" i en annan tråd så jag kan egentligen gissa mig till vad du 'tycker' men om vi utgår från nuet så vill jag höra ditt svar på denna relativt enkla fråga.

Ja.

Den viktigaste orsaken är nog den sanslösa vapenpolitiken i USA med påföljande tillgång till handeldvapen som marginaliserade, mobbade killar med mycket hat och hämndbegär kan skapa förödelse med. Det är svårt att hitta någon grupp personer som i så hög grad utsatts för mobbning som aspisar. Likaså svårt att hitta någon grupp personer där det är så vanligt som hos aspisar att man ältar oförätter.

Skräckhistorier om att olika mediciner förvridit huvudet på hyggligt folk som var helt friska (men ändå av någon oklar anledning ordinerats medicin som också intagits) och som förvandlat dem till dödsmaskiner sprids av Scientologikyrkan. Personer som du själv sväljer dem med hull och hår och sprider vidare länkar till deras hemsidor. De resursstarka påverkas inte påtagligt av ovanstående. Övriga tar stor skada. Sidor som du brukar länka till sprider skräck och skuldkänslor hos en massa människor, något du sannolikt inte begriper men som personerna bakom hemsidorna kalkylerar med.

Psykiatrin, internationellt och i Sverige, lider stora brister. Här finns oändligt mycket utrymme för förbättring. I Sverige saknas resurser. Den multinationella läkemedelsindustrin behöver bevakas. Skepsis är av godo gentemot farmaka generellt. Att tänka kritiskt och självständigt är även det av godo. Att däremot som du gör okritiskt föra vidare, gång efter gång, Scientologikyrkans propaganda gör dig (för att tala med Lenin) till en "nyttig idiot" och dina bröder och systrar på forum med AS/ADHD/depression/ångest m m stor skada.

Du kanske inte ser kopplingen mellan dina påståenden och Scientologikyrkans propaganda? Då föreslår jag att du googlar på en handfull - välj själv vilka - av dina egna länkar du postat på forum och kopplar sökningen med Scientology.

(för eventuella nytillkomna forumbesökare som undrar över vad som åsyftas ovan, kan rekommenderas att söka på Parvlons tidigare inlägg på forum om mediciner, skolmassakrer, konspirationer o s v)
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav docfrasse » 2008-07-20 1:53:55

weasley skrev:
docfrasse skrev:
Anastasia skrev:När det gäller skolmassakrer så tror jag faktiskt att en del av mördarna kan ha haft nån form av AS eller autism. Cho Seung-Hui, som låg bakom Virginia
Tech-massakern, hade t:ex fått diagnosen selektiv mutism, och verkade väldigt autistisk i en dokumentär jag såg om honom.
Jag är övertygad om att AST är överrepresenterat hos förövare av skolmassakrer, liksom att man framöver kommer finna att åtminstone en undergrupp av seriemördare har AST.


Varför?

Varför vad?
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav docfrasse » 2008-07-20 2:09:52

Sam skrev:
docfrasse skrev
Jag är övertygad om att AST är överrepresenterat hos förövare av skolmassakrer, liksom att man framöver kommer finna att åtminstone en undergrupp av seriemördare har AST.


Men hur troligt är det att det är grundproblematiken i diagnosen, som är den utlösande faktorn? Handlar det inte mer om miljön och bakomliggande orsaker, att man tex. pga sin diagnos utsätt för en frustration som går överstyr, där belastningen blir förstor och utlöser oönskade handlingar. Att man har en typ av handlingsblindhet och en avsaknad av spärr.

För om det ingick i diagnosen så skulle vi med dessa diagnoser i princip vara potentiella mördare allihopp.
Jag ser det som att dessa individer saknar en "spärr". Visst kommer det att finnas denna typ av våldsverkare i även vår grupp inom AST. Vi är ju trots allt en del av den totala mänskligheten
Det är knappast grundproblematiken - autismspektrumtillståndskapet - som är utlösande faktor. Jag ser den snarare som en riskfaktor i sammanhanget.
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Re: Hur folk ser på oss som har Asperger syndrom

Inläggav Kvasir » 2008-07-20 11:14:35

docfrasse skrev:
Kvasir skrev:Väcker det inte även frågan om det finns ett utrymme för godtycklighet i diagnosticeringen? Kanske någon som diagnosticeras som AS och (bara) drag av AD(H)D egentligen har mera AD(H)D men att vissa symptom passar in under båda och man därför nöjer sig med att förklara de symtomen med AS?
Jovisst ... fast ännu är det nog vanligare med det omvända förhållandet: att man missar AS.


Mycket tänkbart, men det fanns en speciell anledning till min fundering. Jag platsar nämligen själv på ovanstående beskrivning, med AS-diagnos och drag av AD(H)D som inte är tillräckliga för diagnos. Det jag ibland funderar på är om jag skulle kunna tänkas ha nytta av någon medicin som t.ex. Concerta i låga doser, för att t.ex. förbättra koncentration och igångsättningsförmåga? Dock får väl sådan medicin egentligen bara förskrivas när diagnos faktiskt föreligger. Av det skälet är det högst relevant ifall en möjlig AD(H)D-diagnos "maskeras" av en AS-diagnos.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav weasley » 2008-07-20 11:33:19

docfrasse skrev:
weasley skrev:
docfrasse skrev:[quote="Anastasia"]När det gäller skolmassakrer så tror jag faktiskt att en del av mördarna kan ha haft nån form av AS eller autism. Cho Seung-Hui, som låg bakom Virginia
Tech-massakern, hade t:ex fått diagnosen selektiv mutism, och verkade väldigt autistisk i en dokumentär jag såg om honom.
Jag är övertygad om att AST är överrepresenterat hos förövare av skolmassakrer, liksom att man framöver kommer finna att åtminstone en undergrupp av seriemördare har AST.


Varför?

Varför vad?[/quote]

Varför är du övertygad om att AST är överrepresenterat etc...

Fast jag tror att du svarade lite på det när du skrev till Parvlon.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Hur folk ser på oss som har Asperger syndrom

Inläggav alfapetsmamma » 2008-07-20 17:04:44

Kvasir skrev:
docfrasse skrev:
Kvasir skrev:Väcker det inte även frågan om det finns ett utrymme för godtycklighet i diagnosticeringen? Kanske någon som diagnosticeras som AS och (bara) drag av AD(H)D egentligen har mera AD(H)D men att vissa symptom passar in under båda och man därför nöjer sig med att förklara de symtomen med AS?
Jovisst ... fast ännu är det nog vanligare med det omvända förhållandet: att man missar AS.


Mycket tänkbart, men det fanns en speciell anledning till min fundering. Jag platsar nämligen själv på ovanstående beskrivning, med AS-diagnos och drag av AD(H)D som inte är tillräckliga för diagnos. Det jag ibland funderar på är om jag skulle kunna tänkas ha nytta av någon medicin som t.ex. Concerta i låga doser, för att t.ex. förbättra koncentration och igångsättningsförmåga? Dock får väl sådan medicin egentligen bara förskrivas när diagnos faktiskt föreligger. Av det skälet är det högst relevant ifall en möjlig AD(H)D-diagnos "maskeras" av en AS-diagnos.


Det får mig att tänka på det läkaren sa häromdagen när vi talade om min femtonåring och hur spännande det skulle bli att testa centralstimulantia på henne och se hur det går.

Läkaren sa nämligen att vissa som blir av med sina värsta ADHD-iga symtom blir mycket aspigare, så de t ex orkar hålla fast vid ett specialintresse på ett sätt de inte kunde tidigare. Vissa däremot blir snudd på "normala" så det som verkat autistiskt egentligen också var ADHD-igt, som att inte svara ens på direkt tilltal, för att de är så splittrade, i sin egen värld eller så rastlösa..

Om du inte kan få CS borde du rimligtvis få testa Strattera, den är inte på licens eller nåt. Voxra, som är en medicin som verkar på såväl dopamin och noradrenalin har använts inte bara mot depression och rökanvänjning (man slutar tydligen röka av sig själv av den) utan mot ADHD-symtom, den är inte heller licens och diagnoskrav på. Tala med läkaren igen! Och verkar de på dig, så kunde du kanske få diagnosen omprövad? Även skuggsyndrom är jobbiga...

Lycka till!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Hur folk ser på oss som har Asperger syndrom

Inläggav Kvasir » 2008-07-20 17:12:01

alfapetsmamma skrev:Om du inte kan få CS borde du rimligtvis få testa Strattera, den är inte på licens eller nåt. Voxra, som är en medicin som verkar på såväl dopamin och noradrenalin har använts inte bara mot depression och rökanvänjning (man slutar tydligen röka av sig själv av den) utan mot ADHD-symtom, den är inte heller licens och diagnoskrav på. Tala med läkaren igen! Och verkar de på dig, så kunde du kanske få diagnosen omprövad? Även skuggsyndrom är jobbiga...



Nu skrev jag bara Concerta som exempel, för att jag inte har någon större koll på de olika medicinerna. Dock är det som jag mindes att även Strattera enligt FASS endast ska förskrivas om ADHD-diagnos föreligger. Det kan säkert förekomma undantag i praktiken, men för både Concerta och Strattera så är FASS tydlig på den punkten. Formell diagnos ingår i indikationen.

Sedan vet jag ju inte om jag faktiskt skulle ha nytta av sådana mediciner eller om biverkningar skulle förta eventuell nytta, men det är svårt att veta utan att prova. Jag vill inte ta mediciner i onödan, men kunde jag få en förbättring på de punkter jag nämnde så vore det värt att prova.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav alfapetsmamma » 2008-07-20 17:39:20

Jag har INTE diagnos och jag fick Stratteran utan några som helst bekymmer. Dock är både psykologen som sa ja till utredning och psykiatern som sjukskrivit mig ganska säkra på att jag landar på ADHD-diagnos. Att jag undrar hur mkt autistiska drag jag har dessutom har vi inte riktigt diskuterat där.

Så jag tror absolut att det är värt att försöka. Jag har massor av Strattera hemma, om du vill testa... ;)

(Jag tyckte nämligen inte om hur jag blev på maxdosen, så jag har dragit ner på den, och väntar på att få testa The Real Stuff. Blev dock märkbart mkt bättre på att läsa, nåt jag saknat otroligt sen jag blev sjukskriven för vidbrändhet som innebar bl.a förlorad läsförmåga, ganska graverande om man som jag höll på med magisterexamen...)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Hur folk ser på oss som har Asperger syndrom

Inläggav docfrasse » 2008-07-22 9:39:37

Kvasir skrev:Mycket tänkbart, men det fanns en speciell anledning till min fundering. Jag platsar nämligen själv på ovanstående beskrivning, med AS-diagnos och drag av AD(H)D som inte är tillräckliga för diagnos. Det jag ibland funderar på är om jag skulle kunna tänkas ha nytta av någon medicin som t.ex. Concerta i låga doser, för att t.ex. förbättra koncentration och igångsättningsförmåga? Dock får väl sådan medicin egentligen bara förskrivas när diagnos faktiskt föreligger. Av det skälet är det högst relevant ifall en möjlig AD(H)D-diagnos "maskeras" av en AS-diagnos.

"Samsjukligheten" AS/ADHD är ju mycket stor. Själv tycker jag att det är befogat att på vida indikationer pröva AD/HD-medicin på en kille med AS och problem av ADD-slag. Alfapetsmamma har i övrigt gett dig ett par konkreta förslag i frågan.

Voxra innehåller Bupropion, liksom Zyban gör som jag själv talat mig varm för på forum. Bägge preparaten är antidepressiva och AD/HD-mediciner m fl verkansområden. Färre biverkningar än SSRI.

Beträffande "låga doser Concerta" är rådet att vilken medicin det än gäller ta tillräckliga doser. Vissa behöver mycket, andra lite. Om man väl prövar en medicin bör man individuellt titrera ut vilken dos som behövs. Eventuella biverkningar kan sätta ett övre tak.
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav alfapetsmamma » 2008-07-22 11:24:57

Lägger in här också, utifall du inte läser i tråden Svårt att koncentrera mig.

Här är min läslista, alltså det jag läst och tyckt var intressant, om ADHD/DAMP/MBD. Det är både facklitteratur och skönlitterärt, och böcker om såväl barn som vuxna. De jag främst rekommenderar dig, som vuxen, kursiverar jag.

(Man sa först MBD, för Mininal Brain Damage, och senare Minimal Brain Dysfunction. Sen sa man här i Skandinavien DAMP för deficits in attention, motor control and perception.

Numera säger man ADHD, där H kan stå för hypo (under) och hyper (över), alltså Attention deficit hypo/hyper activity disorder. Har man det som förr kallades DAMP får man diagnosen ADHD + DCD (developmental coordination disorder).)

-----

ADHD/DAMP- en uppdatering. Beckman, Vanna

En väg till fängelset, om hyperaktivitet och aggressivitet. Beckman, Vanna

Projektet. Beckman, Vanna

Strider under hjärnåldern. Beckman, Vanna

Vuxna med DAMP/ADHD. Beckman, Vanna

Vem var det du sa var normal? Bejerot, Susanne

Lycklig varannan onsdag. Boethius, Gunilla och Rydlund, Christina

Varför stannar bussen när jag inte ska gå av? Dahlgren, Sven Olof

Nu förstår jag mig själv. Dysthe, Pernille

Fräknar på hjärnan, Eriksson, Monica

Att stödja barn med DAMP. Frelofte, Ingrid

Ett barn i varje klass- om ADHD och Damp. Gillberg.

En riktig människa. Gerland, Gunilla.

Att handskas med Emil. Gravander, Åsa

Att handskas med diagnoser. Gravander, Åsa

Att handskas med livet. Gravander, Åsa, Widerlöv, Malin och Sjögren, Kristina

En riktig ”Emil”. Gravander, Åsa och Suominen, Sauli

Explosiva barn. Greene, Ross

Jag vill ha ett liv. Hedman, Sofia

Kanske ett liv. Hedman, Sofia

Om de bara kunde skärpa sig! Barn och ungdomar med ADHD och Tourettes syndrom. Iglum.

Jag och mina diagnoser. Jansson, Håkan

Varför vill ingen leka med Dennis? Jasmin

Kids in the Syndrome Mix of ADHD, LD, Asperger's, Tourette's, Bipolar, And More!: The One Stop Guide for Parents, Teachers, and Other Professionals. Kutscher, Martin

Lasses revansch. Lindström, Sverker

Flickor med AD/HD. Nadeau, G. Kathlyn

Skuggsyndrom. Ratey, John

Sofias egen bok. Tikkanen, Märta

Sofia vuxen med sitt MBD. Tikkanen, Märta

Att handskas med skitungar. Widerlöv

Att handskas med skitungar- en vardagspedagogisk handbok för skolan. Widerlöv
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Hur folk ser på oss som har Asperger syndrom

Inläggav Aspkvinna » 2008-07-22 19:55:05

docfrasse skrev:
Kvasir skrev:Mycket tänkbart, men det fanns en speciell anledning till min fundering. Jag platsar nämligen själv på ovanstående beskrivning, med AS-diagnos och drag av AD(H)D som inte är tillräckliga för diagnos. Det jag ibland funderar på är om jag skulle kunna tänkas ha nytta av någon medicin som t.ex. Concerta i låga doser, för att t.ex. förbättra koncentration och igångsättningsförmåga? Dock får väl sådan medicin egentligen bara förskrivas när diagnos faktiskt föreligger. Av det skälet är det högst relevant ifall en möjlig AD(H)D-diagnos "maskeras" av en AS-diagnos.

"Samsjukligheten" AS/ADHD är ju mycket stor. Själv tycker jag att det är befogat att på vida indikationer pröva AD/HD-medicin på en kille med AS och problem av ADD-slag. Alfapetsmamma har i övrigt gett dig ett par konkreta förslag i frågan.

Voxra innehåller Bupropion, liksom Zyban gör som jag själv talat mig varm för på forum. Bägge preparaten är antidepressiva och AD/HD-mediciner m fl verkansområden. Färre biverkningar än SSRI.

Beträffande "låga doser Concerta" är rådet att vilken medicin det än gäller ta tillräckliga doser. Vissa behöver mycket, andra lite. Om man väl prövar en medicin bör man individuellt titrera ut vilken dos som behövs. Eventuella biverkningar kan sätta ett övre tak.


Usch, det här får jag ångest över. Tänk om jag är ADD också :!: , som alpapetsmamma så snällt hjälpt mig att definiera när jag var förvirrad härmdagen. Ställningstagande om att äta medicin, jag som vägrat äta nästan allt i hela livet :roll:
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Re: Hur folk ser på oss som har Asperger syndrom

Inläggav alfapetsmamma » 2008-07-22 20:56:49

Aspkvinna skrev:
Usch, det här får jag ångest över. Tänk om jag är ADD också :!: , som alpapetsmamma så snällt hjälpt mig att definiera när jag var förvirrad härmdagen. Ställningstagande om att äta medicin, jag som vägrat äta nästan allt i hela livet :roll:


Fast ingen varken tvingar eller ens erbjuder medicin med mindre än att diagnosen ställs, och det ska ju DU be om, så vitt jag förstått.

Du kan testa med fiskoljor, det brukar ha god effekt, men det tar tid innan det märks.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Hur folk ser på oss som har Asperger syndrom

Inläggav Aspkvinna » 2008-07-22 21:11:50

alfapetsmamma skrev:
Aspkvinna skrev:
Usch, det här får jag ångest över. Tänk om jag är ADD också :!: , som alpapetsmamma så snällt hjälpt mig att definiera när jag var förvirrad härmdagen. Ställningstagande om att äta medicin, jag som vägrat äta nästan allt i hela livet :roll:


Fast ingen varken tvingar eller ens erbjuder medicin med mindre än att diagnosen ställs, och det ska ju DU be om, så vitt jag förstått.

Du kan testa med fiskoljor, det brukar ha god effekt, men det tar tid innan det märks.


Tack snälla du men du vet, den där första känslan av "Shit what happen" känslan. Och så tänker ju jag på det där samtalet med min påstridiga FK-kvinnan som har skrivit på min förlängning av sjukersättning, "åtgärd göra utrening" som hon kommer att vilja se resultat på och där det kommer att stå ADD som diagnos. Jag har ju absolut vetskap om att jag inte ska tvångsmedicineras men den där frågan "äter du medicin så kan du kanske arbeta? :shock: Nej, den kanske inte kommer men hänger i luften. ......
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Re: Hur folk ser på oss som har Asperger syndrom

Inläggav Kvasir » 2008-07-22 21:24:58

docfrasse skrev:"Samsjukligheten" AS/ADHD är ju mycket stor. Själv tycker jag att det är befogat att på vida indikationer pröva AD/HD-medicin på en kille med AS och problem av ADD-slag. Alfapetsmamma har i övrigt gett dig ett par konkreta förslag i frågan.

Voxra innehåller Bupropion, liksom Zyban gör som jag själv talat mig varm för på forum. Bägge preparaten är antidepressiva och AD/HD-mediciner m fl verkansområden. Färre biverkningar än SSRI.

Beträffande "låga doser Concerta" är rådet att vilken medicin det än gäller ta tillräckliga doser. Vissa behöver mycket, andra lite. Om man väl prövar en medicin bör man individuellt titrera ut vilken dos som behövs. Eventuella biverkningar kan sätta ett övre tak.


Docfrasse,

har du något emot om jag skriver ut ditt svar (som jag citerar ovan) och tar med när och om jag nästa gång träffar en läkare?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Hur folk ser på oss som har Asperger syndrom

Inläggav alfapetsmamma » 2008-07-22 21:50:56

Aspkvinna skrev:
alfapetsmamma skrev:
Aspkvinna skrev:
Usch, det här får jag ångest över. Tänk om jag är ADD också :!: , som alpapetsmamma så snällt hjälpt mig att definiera när jag var förvirrad härmdagen. Ställningstagande om att äta medicin, jag som vägrat äta nästan allt i hela livet :roll:


Fast ingen varken tvingar eller ens erbjuder medicin med mindre än att diagnosen ställs, och det ska ju DU be om, så vitt jag förstått.

Du kan testa med fiskoljor, det brukar ha god effekt, men det tar tid innan det märks.


Tack snälla du men du vet, den där första känslan av "Shit what happen" känslan. Och så tänker ju jag på det där samtalet med min påstridiga FK-kvinnan som har skrivit på min förlängning av sjukersättning, "åtgärd göra utrening" som hon kommer att vilja se resultat på och där det kommer att stå ADD som diagnos. Jag har ju absolut vetskap om att jag inte ska tvångsmedicineras men den där frågan "äter du medicin så kan du kanske arbeta? :shock: Nej, den kanske inte kommer men hänger i luften. ......


Fast om du mår väldigt mycket bättre, eller trivs bättre med dig själv och tillvaron, på medicin, eller bara med vetskap om varför saker är så krångliga, så kanske det inte känns så oöverstigligt med jobb eller annat?

Menar inte att skönmåla medicinering, men annars förstår jag inte varför man inte skulle vilja testa OM det är så att man kanske kan må på ett annat sätt.

Själv väntar jag på utredning, och visar den positivt på ADHD och eller nåt annat så vill jag använda det till att kräva större förståelse, hävda mina rättigheter osv. Plus medicin då, såklart.

I grunden förändrar det inte så mycket vad det gäller sjukskrivning. Just nu är jag sjukad och väntar på utredning, senare får vi se, ett papper på nåt medfött förändrar inte så mycket för MIG därvidlag. Jag är den jag är, med starka och svaga sidor som jag blivit rejält van vid vid det här laget, och jag blir varken mer eller mindre arbetsför för att jag har papper på mina svaga sidor...

Usch, jag svamlar, lågt blodsocker nu...

Jag hoppades hursomhelst att nån skulle få hjälp av det jag skrivit, inte alls att nån skulle få MER panik... :(
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in