Hur folk ser på oss som har Aspergers syndrom

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Anastasia » 2008-07-16 14:27:58

Jag har ju också accepterat att jag uppfyller AS-kriterierna, så på så sätt har även jag "köpt" diagnosen. Däremot har jag inte velat göra diagnosen till en så stor del av min identitet, som vissa andra verkar göra. De aspergare som fanns på habiliteringen såg ut att vara tillfreds med att befinna sig där, och de verkade ha accepterat diagnosen utan att ha funderat så mycket över vilka de själva är och vad de vill i livet.

För mig är det inte så enkelt som att "jag är som jag är", och så är det inte mer med det. Min självuppfattning påverkas ofrivilligt av vilka etiketter som sätts på mig och vilka jag placeras i samma fack som.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 14:38:08, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-16 15:20:26

Hej!

Anastasia, jag menade inte att man blir ihopföst med personer som har utvecklingsstörning mot sin vilja. Men om man får aktivitetsersättning/sjukbidrag så erbjuds man olika insatser enligt LSS. Till exempel så har man rätt att gå på daglig verksamhet. På daglig verksamhet går mestadels utvecklingsstörda, i olika stadier av utvecklingsstörning. Om man inte passar in där kan man få praktik på ett företag, men någon personal från daglig verksamhet sköter om papperen, kommer på besök för att se om man trivs och så vidare.

I och med att man tackar ja till daglig verksamhet så brukar man rätt automatiskt få en aktivitetskalender hemskickad. Där står vilka aktiviteter kommunen anordnar för de som är utvecklingsstörda. Det kan vara saker som återkommer varje vecka som bad/simning, bowling, buggkurs, hobbykurs, sångcafé och liknande men också tillfälliga aktiviteter som åka snöscoter, grilla korv, luciafika och annat.

Det var så jag menade. Sen har ju varje människa att val att tacka ja eller nej till detta.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:38:08, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav KrigarSjäl » 2008-07-16 15:28:56

Det är en förolämpning att erbjuda intelligenta människor plats på dagcenter. Verksamheter anpassade för utvecklingsstörda passar inte aspergare, det säger sig fan självt!! Vad hade de tänkt att vi ska göra där, måla flörtkulor!? Men det är väl bekvämast för LSS-tanterna att bunta ihop alla, så de får lite mindre papper att hålla reda på...

Jag rekommenderar alla aspergare som inte vill bli behandlade som barn att tacka nej till "daglig verksamhet". Vägra behandlas som idioter!

BUGGKURS??
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:38:08, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-16 15:51:55

Hej!

Jag väver just nu gardiner till mitt eget vardagsrum. Och jag har lärt mig sticka sockor, mössor och vantar. För mig fungerar det bra. Men det fungerar inte lika bra överallt. Dock brukar jag väldigt sällan välja något från aktivitetskalendern de skickar ut, den bläddrar jag snabbt igenom och sen slänger.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:38:08, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav KrigarSjäl » 2008-07-16 15:53:16

Hur blir du bemött av personalen?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:38:08, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Parvlon » 2008-07-16 16:16:45

Anastasia skrev:
weasley skrev: Kan inte människor bara få vara människor, utan att etiketteras och slussas in i särskilda åtgärdsprogram?


Ja, det tycker jag. Det är i första hand "handikappifieringen" som har fått mig att må dåligt och känna mig ännu mer avvikande, jag vill verkligen inte tillhöra LSS tillsammans med utvecklingsstörda och hjärnskadade. Jag anser att man ska få vara och leva på ett annorlunda sätt utan att omgivningen ska kräva en diagnos som förklaring.

Forskningen som har lett fram till diagnoserna AS och ADHD är ju inte fel i sig, kunskap är bra, men den praktiska tillämpningen är dålig. Jag skulle faktiskt mycket hellre ha en vanlig psykisk sjukdom, tror jag skulle ha lättare att acceptera en diagnos som jag inte har lika stark handikappstämpel och inte innebär samröre med människor jag inte har något gemensamt med alls. Jag tycker att aspergerdiagnosen ska bort från LSS, för habiliteringen och allt sånt är en sjuk miljö som passiviserar människor och får dem att se sig själva som mer defekta än de är. Om AS ska finnas kvar som diagnos så måste de som har med aspergare att göra vara intelligenta människor som kan behandla en med värdighet och respekt.
Bra skrivet, det är dessvärre ej OK att vara kritisk i det här forumet. (av ett fåtal forumiter)Åtminstonde inte om man har något emot zombiefieringen.. Ifall man inte antingen är professor i neuropsykologi eller är nerdrogad. Annars ges det tips om vilka 'medeciner' du behöver....
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:38:08, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-16 16:52:28

Hej!

KrigarSjäl skrev:Hur blir du bemött av personalen?


Handledarna bemöter mig som vem som helst, en jämnlike ungefär. De behandlar mig inte nedlåtande, utan jag känner mig rätt normal. Personalen hjälper till om det är något man inte klarar, men de vill att man ska göra så mycket som möjligt själv. Till exempel tycker jag det är kul att sticka men mindre kul att sy ihop det jag har stickat. Om jag inte vill sy ihop något jag har stickat, låter handledarna det ligga till jag syr ihop det. De vet att jag kan sy ihop det och om jag inte gör dets får det ligga halvfärdigt. Jag lär mig alltså

Och måla flirtkulor? Hmm. Det är klart att de som vill kan ju sitta och lägga pärlplattor men man behöver inte göra det. Det finns något som alla kan göra.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:38:08, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Hur folk ser på oss som har Asperger syndrom

Inläggav Mardröm » 2008-07-16 17:13:09

weasley skrev:Jadu, Frågande. Återigen ett snällt och respektfullt ödmjukt inlägg. Får jag anlita dej som huspsykolog?

Jag har själv frågat mej din inledande fråga, men går faktiskt lite längre än så. Är det verkligen viktigt att ha diagnoserna AS och ADHD öht? Kan inte människor bara få vara människor, utan att etiketteras och slussas in i särskilda åtgärdsprogram?

Ok, jag inser att frågan till viss del är retorisk. Men det gör den inte mindre relevant.



Så sant.
Men man måste nog inse att det är politik och ekonomi i det hela.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:38:08, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Mardröm » 2008-07-16 17:16:49

Parvlon skrev:]Bra skrivet, det är dessvärre ej OK att vara kritisk i det här forumet. (av ett fåtal forumiter)Åtminstonde inte om man har något emot zombiefieringen.. Ifall man inte antingen är professor i neuropsykologi eller är nerdrogad. Annars ges det tips om vilka 'medeciner' du behöver....


Felet är ju att du ofta inte får avgöra det själv och Dr uppmanar dig inte att läsa på och och diskutera risker.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:38:08, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav weasley » 2008-07-16 17:40:15

Anastasia skrev:För mig är det inte så enkelt som att "jag är som jag är", och så är det inte mer med det. Min självuppfattning påverkas ofrivilligt av vilka etiketter som sätts på mig och vilka jag placeras i samma fack som.



Jag undrar vad för några med AS du träffat tidigare.....

Nåväl. Det jag citerar här är rätt intressant. Som jag ser det finns det två sätt att se på en person, det ena sättet är utifrånsättet, det är när andra betraktar en. Det andra är när man själv funderar över vad man kan och vill.

Kommer någon och stämplar AS i pannan på mej förändras inte mina grundförutsättningar för det. Min uppväxt förändras inte, inte mina erfarenheter, inte mina favoritfärger och inte heller det jag finner intressant. Det är alltså ett epitet som kommer utifrån, något som andra vill beskriva mej som.
Det är alltid vanskligt att ta åt sej av vad andra sätter för etikett på en. Det är klart att det påverkar, jag tror inte man kan gå oberörd från något sådant, men man får inte låta det ta över. Acceptera ordet, undersök sanningshalten i det, men låt det sedan vara, är mitt råd.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:38:08, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Hur folk ser på oss som har Asperger syndrom

Inläggav Frågande » 2008-07-16 17:42:21

Mardröm skrev:
weasley skrev:Jadu, Frågande. Återigen ett snällt och respektfullt ödmjukt inlägg. Får jag anlita dej som huspsykolog?

Jag har själv frågat mej din inledande fråga, men går faktiskt lite längre än så. Är det verkligen viktigt att ha diagnoserna AS och ADHD öht? Kan inte människor bara få vara människor, utan att etiketteras och slussas in i särskilda åtgärdsprogram?

Ok, jag inser att frågan till viss del är retorisk. Men det gör den inte mindre relevant.



Så sant.
Men man måste nog inse att det är politik och ekonomi i det hela.


Personligen tycker jag inte att diagnoser är så viktiga - kriterierna är ju bara något som någon hittat på, är/har du A, B och C kallar vi dig den här etiketten. Nu när diagnoserna iallafall finns, och jag är tvungen att använda dem, vill jag gärna göra det på ett så bra sätt som möjligt, utan att kränka någon.
Det mest positiva med att sätta diagnos på någon är för mig att de då har större chans att få relevant hjälp med de problem som finns, kanske framförallt om man behöver praktisk hjälp (LSS - politik och ekonomi).
Jag ser mycket större likheter än skillnader mellan "de som har diagnos" och "de som inte har det". Många problem är lika, kanske med skillnad att de ofta verkar bli mycket mer besvärliga om man har AS/ADHD. Däremot tror jag lösningarna ibland kan se väldigt annorlunda ut. På något sätt försöker jag hitta balansen mellan att se personen framför mig som både lik och olik mig själv (detta gäller alla jag träffar, diagnos eller ej).
Senast redigerad av Frågande 2011-05-04 14:38:08, redigerad totalt 1 gång.
Frågande
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2008-05-14

Inläggav alfapetsmamma » 2008-07-16 17:46:33

weasley skrev:
Anastasia skrev:För mig är det inte så enkelt som att "jag är som jag är", och så är det inte mer med det. Min självuppfattning påverkas ofrivilligt av vilka etiketter som sätts på mig och vilka jag placeras i samma fack som.



Jag undrar vad för några med AS du träffat tidigare.....

Nåväl. Det jag citerar här är rätt intressant. Som jag ser det finns det två sätt att se på en person, det ena sättet är utifrånsättet, det är när andra betraktar en. Det andra är när man själv funderar över vad man kan och vill.

Kommer någon och stämplar AS i pannan på mej förändras inte mina grundförutsättningar för det. Min uppväxt förändras inte, inte mina erfarenheter, inte mina favoritfärger och inte heller det jag finner intressant. Det är alltså ett epitet som kommer utifrån, något som andra vill beskriva mej som.
Det är alltid vanskligt att ta åt sej av vad andra sätter för etikett på en. Det är klart att det påverkar, jag tror inte man kan gå oberörd från något sådant, men man får inte låta det ta över. Acceptera ordet, undersök sanningshalten i det, men låt det sedan vara, är mitt råd.


Är det NÅT bra jag lärt mig av min psykodynamiskt inriktade toktant så är det just det, det andra säger definierar INTE mig, utan bara dem.

Det är lätt att säga, jag vet, men det går ALLTID att ta det andra sagt, lägga det i handen och noga titta på det från alla vinklar.. Säger de så för att de vill vara snälla, elaka, för att de har en dålig dag, för lite kunskaper om mig eller mitt funktionshinder (bara som ett exempel), för att de TROR att allt kan förklaras med politik, genusaspekter, ekonomi, psykodynamik osv...

Och det de säger, menar de det som jag hör det? Lägger vi in samma sak i ett ord? Det som låter harmlöst kan vara en inlidad pik, men det som låter som en kränkning kan likagärna vara ett klantigt men välvilligt försök skämt eller nåt neutralt.

Reagerar man innan man öht tänkt efter på vad nån sagt vet man inte om man bara triggar igång nåt gammalt mög eller om det kan finnas nån sanning i det som sägs. Nån sanning för den som sa det finns det säkert, men finns nåt att ta till sig av det för egen del? Inte alltid. Därmed inte sagt att ens egen sanning är så mycket sannare, annat än för en själv...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:38:08, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav KrigarSjäl » 2008-07-17 4:43:10

Lilla Gumman skrev:Handledarna bemöter mig som vem som helst, en jämnlike ungefär. De behandlar mig inte nedlåtande, utan jag känner mig rätt normal. Personalen hjälper till om det är något man inte klarar, men de vill att man ska göra så mycket som möjligt själv. Till exempel tycker jag det är kul att sticka men mindre kul att sy ihop det jag har stickat. Om jag inte vill sy ihop något jag har stickat, låter handledarna det ligga till jag syr ihop det. De vet att jag kan sy ihop det och om jag inte gör dets får det ligga halvfärdigt. Jag lär mig alltså

Och måla flirtkulor? Hmm. Det är klart att de som vill kan ju sitta och lägga pärlplattor men man behöver inte göra det. Det finns något som alla kan göra.

Jag tror inte på din utsago om verksamheten, men din upplevelse är väl sann för dig antar jag.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:38:08, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-17 17:27:55

Hej!

Det är klart att det är individuellt. Men de som är för duktiga för att gå där har praktik på ett vanligt företag. Så de föser inte in alla på dagcenter.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav alfapetsmamma » 2008-07-17 18:43:57

Läs det jag skrivit av, som Gillberg skrivit, i Flickan i glaskupan...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav KrigarSjäl » 2008-07-17 19:29:40

Lilla Gumman skrev:Hej!

Det är klart att det är individuellt. Men de som är för duktiga för att gå där har praktik på ett vanligt företag. Så de föser inte in alla på dagcenter.

Praktikplatser på "vanliga företag" är ingenting annat än modernt slaveri. Man är bara korkad om man accepterar att gå som obetalt arbetshjon. Bara ett sätt för AF att snygga till statistiken.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sommar » 2008-07-17 22:41:29

KrigarSjäl skrev:
Lilla Gumman skrev:Hej!

Det är klart att det är individuellt. Men de som är för duktiga för att gå där har praktik på ett vanligt företag. Så de föser inte in alla på dagcenter.

Praktikplatser på "vanliga företag" är ingenting annat än modernt slaveri. Man är bara korkad om man accepterar att gå som obetalt arbetshjon. Bara ett sätt för AF att snygga till statistiken.


Det ligger något i det men man är inte korkad bara för att man tackar Ja till det. Man kan få lära sig sådant som man annars hade behövt gå på utbildning för att lära sig o. fått betala för. Tyvärr är det sällsynt men praktik kan leda till jobb. Det är oxå bra när man inte vet vad man vill jobba med o. får en chans att prova olika yrken o. det är bra när man ska arbetsrehabilitera o. inte orkar jobba ännu efter sjukskrivning. Dock är det oftast dumt att gå på praktik i all evighet o. blir man utnyttjad och/eller illabehandlad gäller det att försöka komma fort därifrån.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Savanten Svante » 2008-07-18 0:31:12

Det är inget särskilt med mej
jag har inga vingar
och jag bajsar som dej
det är inget särskilt med mej
nej! nej! nej!
Jag ville vara en sagofigur
jag ville inte leva under verklighetens
tråkiga regler!
Jag trodde att det var nå´t särskilt med mej
att jag stod utanför allt det där!
meeeen...
Det är inget särskilt med mej
jag har ingen propeller
och jag ängslas som dej
det är inget särskilt med mej
nej! nej! nej!

"Hur ska jag stå ut-ut-ut
med denna in-in-sikt
det är svårt att stå ut
om man inte har nå´t som står ut
som gör att man blir "speciell"
som gör att man får vissa frichanser
jag menar, här ligger jag nu och torkar upp skiten
efter mina egna smutsiga skor
jag som trodde att jag svävade en bit ovanför marken!
min idé om mej själv som ett spraaakande fyverkeribloss
på himmlen - har slocknat
Usch!
Denna känsla - delar jag förvisso
med mången annan människa..."

Det är inget särskilt med mej
jag har ingen propeller
och jag längtar som dej
det är inget särskilt med mej
nej! nej! nej!
Jag ville va nån annanstans
där inga klockslag, Inga myntslag och ingen
tyngdlag fanns
Jag trodde att det var nå´t särskilt med mej
att jag stod ovanför allt det där!
meeeen...
Det är inget särskilt med mej...Usch!


Jag tror robban broberg vill ha vårat syndrom lite grann..

/svante - har en propeller
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Mardröm » 2008-07-18 13:06:43

Det är sant frågande.


Svente: Håller du på och klär up dig för besöket på AF, men propellerhatt? Dög inte stenmarkmössa? Svåra att hitta kanske... :D

Broberg tror jag är bipolär1 eller har shitzofreni.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Inger » 2008-07-18 15:37:33

Jag har alltid gillat Robban Broberg.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav KrigarSjäl » 2008-07-18 15:49:12

Mardröm skrev:Broberg tror jag är bipolär1 eller har shitzofreni.

Tror Broberg att du är bipolär eller schizofren? Det är nämligen det du skrev... :lol: Hur känner ni varandra? :lol:

Nej förlåt. Man ska inte driva med folk i onödan.
Varför tror du Broberg uppfyller kraven för de diagnoserna?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Pemer » 2008-07-18 16:08:40

Jag känner i varje fall en som känner Robban. :-D

(Lite "jag mötte Lassie" och "avdelningen värdelöst vetande..." på en gång... :-))
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav alfapetsmamma » 2008-07-18 16:17:10

KrigarSjäl skrev:
Mardröm skrev:Broberg tror jag är bipolär1 eller har shitzofreni.

Tror Broberg att du är bipolär eller schizofren? Det är nämligen det du skrev...


Fast grammatiskt är det väl korrekt, även om din tolkning nog är den första man gör.

Man kan ju sätta objektet först, om man vill lägga fokus där, som i Äta vill jag inte göra nu (bygga lego eller skuggboxas vill jag gärna däremot), eller Dit vill jag inte gå, jag vill hem och se på Utbildningsradions program om muränor, som börjar snart. Om det är ett namn först blir det mer dubbeltydigt, men FEL är det inte.

Alfapetsmamma, som ALDRIG kan låta bli att lägga sitt strå till lingvistiska stackar, vare sig nån bett om det eller ej.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Hur folk ser på oss som har Asperger syndrom

Inläggav Bror Duktig » 2008-07-18 17:56:28

Lilla Gumman skrev:Hur tycker ni omvärlden bemöter er, när de får reda på att ni har AS? Blir ni bemötta som den ni är?

Hälsningar

Lilla Gumman
En del tar helt avstånd om de får veta diagnosen, AS.
Andra börjar genast med de jobbigast tänkbara diskussioner om huruvida man ska stämpla och sätta diagnoser på folk, om npf existerar eller är hjärnspöken, att folk måste få vara udda, att alla kan få en diagnos av något slag o.s.v.
Det skulle kunna vara intressant att diskutera men blir det oftast inte.

Fast utan någon social aktivitet, så händer det inte så ofta.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:38:09, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in