Hur ska jag göra?! (edit: gravid med pv med AS)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zombie » 2008-07-14 23:35:13

Bra om det går, Antikropp. Men det går inte alltid. Och även när det går, blir det ofta sämre resultat till orimligt pris. De ballar finns inte som kan ersätta kloka utanförstående. Också för att kolla upp sådant man redan "vet" med.

Och för att vid behov dryfta en sak innan man säger den till sin respektive, om man gör det av ett sådant skäl som att försöka minska en redan överhängande katastrofrisk. Att gå bakom ryggen är något annat, som jag inte ser att Sötnosen har varit inne på alls.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:38:28, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2008-07-15 0:06:53

Sötnosen, mitt bidrag till din översikt över vad aspergare kan förstå: det verkar som jag tolkade dig rätt från första inlägget. Och jag har svårt att se annat än att din hållning är rimlig och klok.
Och en ros för att du har utstått angreppen här utan att ge upp eller mista klokheten.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:38:28, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav nallen » 2008-07-15 11:26:57

Zombie skrev:... att vid behov dryfta en sak innan man säger den till sin respektive, om man gör det av ett sådant skäl som att försöka minska en redan överhängande katastrofrisk. Att gå bakom ryggen är något annat, som jag inte ser att Sötnosen har varit inne på alls.

Jag tycker det hör till värsta sortens svek att ta privatsaker ur ett förhållande och prata med utomstående om dem. Detta eftersom det implicerar att den andra parten inte duger eller är relevant.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 14:38:28, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Charley? » 2008-07-15 12:23:06

Zombie skrev:Bra om det går, Antikropp. Men det går inte alltid. Och även när det går, blir det ofta sämre resultat till orimligt pris. De ballar finns inte som kan ersätta kloka utanförstående. Också för att kolla upp sådant man redan "vet" med.

Utanförstående?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 14:38:28, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Alien » 2008-07-15 12:27:01

nallen skrev:
Zombie skrev:... att vid behov dryfta en sak innan man säger den till sin respektive, om man gör det av ett sådant skäl som att försöka minska en redan överhängande katastrofrisk. Att gå bakom ryggen är något annat, som jag inte ser att Sötnosen har varit inne på alls.

Jag tycker det hör till värsta sortens svek att ta privatsaker ur ett förhållande och prata med utomstående om dem. Detta eftersom det implicerar att den andra parten inte duger eller är relevant.


Jag håller inte med. Överallt på internet så frågar folk om problem i förhållanden. Vet inte hur många killar som skrivit om problem med sina tjejer (och tvärtom förstås). Många är osäkra på vad man kan kräva och vad man måste stå ut med, vad som kort sagt är "normalt".

Har man ett problem med sin partner kan man behöva en utomståendes syn på saken. Och då tycker jag det är bättre att prata med en terapeut (som har tystnadsplikt) el diskutera på nätet (där alla är anonyma) än med sina vänner.

Det var väl just för att Sötnosen inte kunde diskutera saken med sin partner, eftersom han (enligt henne) både är skör och rigid, som hon behövde diskutera det med andra först. Och för att hon framförallt ville veta hur hon skulle lägga fram det utan att han blev upprörd (iofs omöjligt enligt min mening).
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:38:28, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav antikropp » 2008-07-15 14:24:25

Jo hon behövde prata med andra om sina problem, och tänka sig hon kom fram till att deras 8 år långa förhållande skulle trappas ner och han skulle flytta hem till sin mamma och kamma till sig för att eventuellt få en chans att vara ihop med henne igen. Mamma, pappa och terapeuten instämmer. Det är jobbigt att ta hand om en annan människa, om det är så jobbigt att hon ska neka honom hans dröm om att bli pappa så har hon haft 8 år på sig att ta upp det och sätta ner foten och förklara vilka regler det är som gäller.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 14:38:28, redigerad totalt 1 gång.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav Inger » 2008-07-15 16:17:38

Räcker det inte nu? Sötnosen verkar redan ha bestämt sig och undanbad sig uttryckligen fler kommentarer för en hel sida sen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:38:28, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-07-15 18:00:52

Om Sötnosen undarber sig kommentarer så innebär det inte att man inte kan diskutera andra saker som har med saken att göra som exempel Nallens tankar om att man inte kan koppla in utomstående. Det tror jag att man kan och i vissa fall kan det bättre att förutsättningslöst fråga folk som man inte känner som hon har gjort. Däremot så vet jag egentligen inte hurpass mycket hon fått ut något av det. Om man låser sig vid din sorts moral Nallen som mycket väl går att göra i många fall, så innebär det också att man aldrig någonsin kan bryta sig ur ett verkligt destruktivt förhållande. Att kräva villkorslös lojalitet av den andre parten är första steget till att stänga in denne och hindra den från ett självständigt liv. Därför kan man aldrig säga aldrig på det sätt som du gör.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:38:28, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav nallen » 2008-07-15 18:18:30

Låser sig???? Vad i helv... Låser sig? Ved menar du? Jag redovisar bara min åsikt och blir på studs ankladad för att ha låst mig! *sura*
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 14:38:28, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Alien » 2008-07-15 18:37:27

nallen skrev:Låser sig???? Vad i helv... Låser sig? Ved menar du? Jag redovisar bara min åsikt och blir på studs ankladad för att ha låst mig! *sura*


Såja Nallen, lugn och fin nu. :wink:

Det är helt enkelt logik. Om det alltid är illojalt och förbjudet att diskutera sitt förhållande med utomstående, så kan en kvinna som blir nedtryckt först psykiskt och sen också fysiskt (misshandlad) efter ett tag tycka att det är normalt och att hon inte förtjänar bättre. Paret lever i sin egen värld utanför normal moral och lag. Men pratar hon med andra, får hon klart för sig att det inte är normalt.

Samma sak kan förstås gälla en förtryckt och misshandlad man också.

Detta har inget med Sötnosens förhållande att göra, det är principen att man aldrig får berätta jag ifrågasätter.

Apropå regler, så är det väl snarare regel än undantag att trådar "spårar ur" här på AF. Nu har jag gått från det enskilda fallet till allmänna princip och möjliga konsekvenser därav.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:38:28, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav sommar » 2008-07-16 21:59:24

Kan förstå att det uppstår irritation, ilska från båda håll osv. men frågar man får man svar men inte alltid det man gillar men tonen har varit för hård ibland ända till några gick in o. försökte dämpa. Svårt för alla som skrivit då vi inte haft hela bilden, vilket vi alla måste tänka på även Sötnosen.

Sötnosen; jag tror tyvärr inte du har riktigt grepp om AS. o. att din pojkvän inte tar tag i sitt liv. Ni har tydligen en tuff situation där ni inte rikigt verkar förstå varandra o. orkar stötta varandra tyvärr. Lycka till iaf!
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in