Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-04-28 0:38:36

Intressant. Jag sökte efter en annan Bibelvers, och det dök upp, Gudagivet, för jag läste dessa inlägg här för en stund sedan.

/bibelvers:/
Spoiler: visa
“I skolen icke vända eder till andar som tala genom besvärjare eller spåmän. Söken icke sådana, så att I bliven orena genom dem. Jag är HERREN, eder Gud.” 3 Mosebok 19:31, (1917 års Bibel).
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-04-28 0:45:30

Händer mycket lustigt när man läser bibeln har jag märkt. Förut när jag tog upp den och skulle läsa så ringer självklart telefonen, klockan var över tolv på kvällen.. Tänkte högt för mig själv att "säger han Jesus så ska jag säga att jag läser bibeln". Givetvis frågar personen vad jag gör och när jag svarade "läser" så blir följdfrågan "om Jesus?". :P Glömde svara att jag läser bibeln för tänkte att det är uppenbart men det finns mycket okristligt och osant om Jesus också på andra ställen, tror jag/kom jag på nu.

Har drömt om saker jag ska läsa också, minss särskilt en gång då jag i drömmen stod på stranden och ristade in en cirkel i sanden medans jag pratade och hörde Gud i vinden. Och så kommer det en stor våg när jag vägrade sluta rista.. Nästa dag läste jag ordspråksboken om när Gud ristar in gränserna för havet.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav elle » 2014-04-28 6:13:00

Frimodig skrev:Det är irriterande. Jag förklarade hur religions-joxet funkar. Och ingen förstod.

Är ni alla dumma i huvudet?

Katolikerna gör 2 gamla påvar till helgon. Det är så dumt så man går ner i spagat.
Och hundra tusen idioter deltar. Vad lever man i för värld?

Ursäkta. Jag blir lite irriterad.

Frimodig

Varför spammar du obehindrat forumet med din aggressiva ateism ? Vad är din agenda ?

Om man byter ordet katoliker mot muslimer eller judar eller homomsexuella eller invandrare ...

Judar gör det och det ..Det är så dumt så man ....
Och hundra tusen idioter deltar .Vad lever man för i värld ?

Muslimer gör det och det . Det är så dumt så man ...
Och hundra tusen idioter deltat . Vad lever man för i värld ?

Katoliker gör det och det . Det är så dumt så man ...
Och hundra tusen idioter deltar . Vad lever man för i värld ?


Hur länge ska du fortsätta med det här ? Varför pekar du ut folk på det här sättet här på forumet ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-04-28 9:17:18

Grundproblemet är kanske att "alla är människor".

Om man startar något, hängivet, men är omogen och okunnig så kan det gå åt pipan även om man har goda avsikter.

Ännu värre då de som vill ha hämnd, eller något åt det hållet.

Och Gud sitter uppe på ett moln och lider över allt vad människorna har ställt till med därnere. Han ger oss ju fri vilja och handlingsfrihet, så visar sig Gamla Testamentets hämndens Gud så småningom och ger var och en tillbaka enligt hans gärningar.

Men jag har funderat på om fri vilja finns, man kan ju göra förutbestämda saker, sådant som man är predestinerad till.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Nisse82 » 2014-04-28 10:36:56

Parvlon skrev:Både ängladyrkan och att söka råd från de döda/sovande avrådes från i bibeln av ingen mindre än Herren själv.

Nja, finns ju många ställen i bibeln där den motsäger sig själv får man ju komma ihåg. Jesus talade ju t.ex med Moses och Elijah uppe på kullen inför lärjungarna, dom båda var ju döda/sovande sedan länge. Har för mig att det finns andra exempel men som jag inte kommer på just nu.
Speciellt gamla och nya testamentet har ju många saker den motsäger sig själv på men det är ju därför det kallas just nya och gamla testamentet då det är olika "lagar och regler".

Parvlon skrev:Att du likställer sekter med organiserad religion är lite lustigt eftersom det är just såna som Swedenborg som startar sekter/irrläror.

Kan förstå vad du menar men jag håller inte med. Det är ju dom som kommer efter som startar de organiserade religionerna och sekterna. Det är ju det jag menar, då missar man själva grundidén vad allt handlade om från första början.
Jag har lite svårt att tro t.ex att Jesus ville att kristendomen i sig är så uppdelad som den är idag, han sa ju själv att han kom för att ena, inte splittra.
Nisse82
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2014-04-22

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-04-28 11:36:32

Nisse82 skrev:
Parvlon skrev:Både ängladyrkan och att söka råd från de döda/sovande avrådes från i bibeln av ingen mindre än Herren själv.

Nja, finns ju många ställen i bibeln där den motsäger sig själv får man ju komma ihåg. Jesus talade ju t.ex med Moses och Elijah uppe på kullen inför lärjungarna, dom båda var ju döda/sovande sedan länge. Har för mig att det finns andra exempel men som jag inte kommer på just nu.

Speciellt gamla och nya testamentet har ju många saker den motsäger sig själv på men det är ju därför det kallas just nya och gamla testamentet då det är olika "lagar och regler".
Hittade några.. 1 Kor 15:20 Luk 7:11-15 1 Kung 17:17-23 2 Kungaboken Apg 20:9-12

Jesus väckte ju upp några till liv med. Att man sover när man är död motsäger inte att människor kan få livet tillbaka men Jesus är den förste som återuppstått till evigt liv.
Nisse82 skrev:
Parvlon skrev:Att du likställer sekter med organiserad religion är lite lustigt eftersom det är just såna som Swedenborg som startar sekter/irrläror.

Kan förstå vad du menar men jag håller inte med. Det är ju dom som kommer efter som startar de organiserade religionerna och sekterna. Det är ju det jag menar, då missar man själva grundidén vad allt handlade om från första början.
Jag har lite svårt att tro t.ex att Jesus ville att kristendomen i sig är så uppdelad som den är idag, han sa ju själv att han kom för att ena, inte splittra.
Du gör som du vill. Swedenborg "gissar" jag var påverkad av demoner. Jag har inte läst så mycket om honom. Skulle vara kul att veta vilken typ av Jesus hans lära handlar om. Demoner tror jag har som minsta gemensamma nämnare att de alla inte håller med om den kristna Jesus.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav kapuni » 2014-04-28 16:01:53

elle skrev:
Frimodig skrev:Det är irriterande. Jag förklarade hur religions-joxet funkar. Och ingen förstod.

Är ni alla dumma i huvudet?

Katolikerna gör 2 gamla påvar till helgon. Det är så dumt så man går ner i spagat.
Och hundra tusen idioter deltar. Vad lever man i för värld?

Ursäkta. Jag blir lite irriterad.

Frimodig

Varför spammar du obehindrat forumet med din aggressiva ateism ? Vad är din agenda ?

Om man byter ordet katoliker mot muslimer eller judar eller homomsexuella eller invandrare ...

Judar gör det och det ..Det är så dumt så man ....
Och hundra tusen idioter deltar .Vad lever man för i värld ?

Muslimer gör det och det . Det är så dumt så man ...
Och hundra tusen idioter deltat . Vad lever man för i värld ?

Katoliker gör det och det . Det är så dumt så man ...
Och hundra tusen idioter deltar . Vad lever man för i värld ?


Hur länge ska du fortsätta med det här ? Varför pekar du ut folk på det här sättet här på forumet ?

:-)049
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-04-28 16:59:56

Miche skrev:Hitler var helt klart kristen..
Han var väl en soldyrkare (svastikan) och sol och måndyrkare är knappast kristna. Sen såg han sig som en Messias och det är antikristligt uppåt väggarna. Om inte folkmorden räcker då.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-04-28 17:03:10

Karl Marx verkar ha varit religiös. Hittade några citat från honom. Inte säkert att de stämmer men skulle inte förvåna mig. Googla om du vill se källan.

Parvlon skrev:Kommunism -

Marx var tydligen religiös;
som liten skrev:"Union with Christ could give an inner elevation, comfort in sorrow, calm trust, and a heart susceptible to human love, to everything noble and great, not for the sake of ambition and glory, but only for the sake of Christ".


Som vuxen;

“I wish to avenge myself against the One who rules above.”

“The hellish vapours rise and fill the brain, till I go mad and my heart is utterly changed. See this sword? The prince of darkness sold it to me.” Karl Marx.

"...Yet I have power within my youthful arms

To clench and crush you (i.e., personified humanity)

with tempestuous force,

While for us both the abyss yawns in darkness.

You will sink down and I shall follow laughing,

Whispering in your ears 'Descend,

come with me, friend'".

"Thus Heaven I've forfeited,

I know it full well,

My soul, once true to God,
is chosen for hell."

"With disdain I will throw my gauntlet

Full in the face of the world,

And see the collapse of this pygmy giant

Whose fall will not stifle my ardour.

Then will I wander godlike and victorious

Through the ruins of the world

And, giving my words an active force,

I will feel equal to the Creator."

http://www.frontline.org.za/index.php?o ... Itemid=183
Senast redigerad av Parvlon 2014-04-28 17:04:09, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-28 17:03:43

Jesus Hitler - Adolf Christ. Hitler nischade in sig på diverse ockulta vanföreställningar... Atlantis, Graalen, Ultima Thule...
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Religion

Inläggav elle » 2014-04-29 8:26:53

kapuni skrev:
elle skrev:
Frimodig skrev:Det är irriterande. Jag förklarade hur religions-joxet funkar. Och ingen förstod.

Är ni alla dumma i huvudet?

Katolikerna gör 2 gamla påvar till helgon. Det är så dumt så man går ner i spagat.
Och hundra tusen idioter deltar. Vad lever man i för värld?

Ursäkta. Jag blir lite irriterad.

Frimodig

Varför spammar du obehindrat forumet med din aggressiva ateism ? Vad är din agenda ?

Om man byter ordet katoliker mot muslimer eller judar eller homomsexuella eller invandrare ...

Judar gör det och det ..Det är så dumt så man ....
Och hundra tusen idioter deltar .Vad lever man för i värld ?

Muslimer gör det och det . Det är så dumt så man ...
Och hundra tusen idioter deltat . Vad lever man för i värld ?

Katoliker gör det och det . Det är så dumt så man ...
Och hundra tusen idioter deltar . Vad lever man för i värld ?


Hur länge ska du fortsätta med det här ? Varför pekar du ut folk på det här sättet här på forumet ?

:-)049

:-)Happy

Bra att det finns fler än bara jag som har tröttnat på Frimodigs aggressiva ateism och hans spammande av forumet med nonsens .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Alien » 2014-04-30 2:09:49

Diskussionen om brott begångna i vetenskapens och ateismens namn har avdelats till en ny tråd: brott-i-vetenskapens-och-ateismens-namn-t39865.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-04-30 9:05:42

elle skrev:
Frimodig skrev:Det är irriterande. Jag förklarade hur religions-joxet funkar. Och ingen förstod.

Är ni alla dumma i huvudet?

Katolikerna gör 2 gamla påvar till helgon. Det är så dumt så man går ner i spagat.
Och hundra tusen idioter deltar. Vad lever man i för värld?

Ursäkta. Jag blir lite irriterad.

Frimodig

Varför spammar du obehindrat forumet med din aggressiva ateism ? Vad är din agenda ?

Om man byter ordet katoliker mot muslimer eller judar eller homomsexuella eller invandrare ...

Judar gör det och det ..Det är så dumt så man ....
Och hundra tusen idioter deltar .Vad lever man för i värld ?

Muslimer gör det och det . Det är så dumt så man ...
Och hundra tusen idioter deltat . Vad lever man för i värld ?

Katoliker gör det och det . Det är så dumt så man ...
Och hundra tusen idioter deltar . Vad lever man för i värld ?


Hur länge ska du fortsätta med det här ? Varför pekar du ut folk på det här sättet här på forumet ?


Du har rätt, det var ett korkat inlägg. Blev bara oförskämt och nedvärderande.

Jag försökte uttrycka en slags intellektuell frustration. Fast det blev fel.

Om jag skall försöka förklara. Det är 2 lägen. Ett. Religiösa människor är mina jämlikar, då spottar religion mig i ansiktet. Två. Religiösa människor är inte mina jämlikar, då är deras tro deras sak.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-04-30 18:39:09

Frimodig skrev:
elle skrev:
Frimodig skrev:Det är irriterande. Jag förklarade hur religions-joxet funkar. Och ingen förstod.

Är ni alla dumma i huvudet?

Katolikerna gör 2 gamla påvar till helgon. Det är så dumt så man går ner i spagat.
Och hundra tusen idioter deltar. Vad lever man i för värld?

Ursäkta. Jag blir lite irriterad.

Frimodig

Varför spammar du obehindrat forumet med din aggressiva ateism ? Vad är din agenda ?

Om man byter ordet katoliker mot muslimer eller judar eller homomsexuella eller invandrare ...

Judar gör det och det ..Det är så dumt så man ....
Och hundra tusen idioter deltar .Vad lever man för i värld ?

Muslimer gör det och det . Det är så dumt så man ...
Och hundra tusen idioter deltat . Vad lever man för i värld ?

Katoliker gör det och det . Det är så dumt så man ...
Och hundra tusen idioter deltar . Vad lever man för i värld ?


Hur länge ska du fortsätta med det här ? Varför pekar du ut folk på det här sättet här på forumet ?


Du har rätt, det var ett korkat inlägg. Blev bara oförskämt och nedvärderande.

Jag försökte uttrycka en slags intellektuell frustration. Fast det blev fel.

Om jag skall försöka förklara. Det är 2 lägen. Ett. Religiösa människor är mina jämlikar, då spottar religion mig i ansiktet. Två. Religiösa människor är inte mina jämlikar, då är deras tro deras sak.

Frimodig


Om du med jämlik menar samma värde så har alla samma värde. Menar du intelektuellt så säger jag direkt att jag är under dig i den kunskapen. Annars får du förklara vad du menar.

Vår tro är vår sak och din misstro, om än beglaglig, är din sak. Om man filar bort din tedens till oförskämdhet så finner man ett intelekt som är så vid att man häpnar och därför finner jag dina inlägg, i alla fall oftast, som högst intresanta.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-04-30 21:01:40

Koboshi skrev:
Frimodig skrev:
elle skrev:Varför spammar du obehindrat forumet med din aggressiva ateism ? Vad är din agenda ?

Om man byter ordet katoliker mot muslimer eller judar eller homomsexuella eller invandrare ...

Judar gör det och det ..Det är så dumt så man ....
Och hundra tusen idioter deltar .Vad lever man för i värld ?

Muslimer gör det och det . Det är så dumt så man ...
Och hundra tusen idioter deltat . Vad lever man för i värld ?

Katoliker gör det och det . Det är så dumt så man ...
Och hundra tusen idioter deltar . Vad lever man för i värld ?


Hur länge ska du fortsätta med det här ? Varför pekar du ut folk på det här sättet här på forumet ?


Du har rätt, det var ett korkat inlägg. Blev bara oförskämt och nedvärderande.

Jag försökte uttrycka en slags intellektuell frustration. Fast det blev fel.

Om jag skall försöka förklara. Det är 2 lägen. Ett. Religiösa människor är mina jämlikar, då spottar religion mig i ansiktet. Två. Religiösa människor är inte mina jämlikar, då är deras tro deras sak.

Frimodig


Om du med jämlik menar samma värde så har alla samma värde. Menar du intelektuellt så säger jag direkt att jag är under dig i den kunskapen. Annars får du förklara vad du menar.

Vår tro är vår sak och din misstro, om än beglaglig, är din sak. Om man filar bort din tedens till oförskämdhet så finner man ett intelekt som är så vid att man häpnar och därför finner jag dina inlägg, i alla fall oftast, som högst intresanta.


Du är svårast att hantera. Du tänker, och ser igenom mina aningen enkla förklaringar.

Jag tror jag är gjord för att inte tro på högre makter, Gudar och sånt. Jag tror det är en personlighetsgrej. Jag gillar inte att ha överordnade. Därför blev antagligen ateism en bra lösning för mig. Sen är jag personligen väldigt övertygad av argumenten om att inte gå på vatten och inte uppstå från de döda.

Sen upplever jag religiös tro som en skam för mig som människa. Jag är en del av det där. Jag skäms. Så, i vardagslivet gör jag den där 2-delningen.

Hoppas det går att förstå.

Vänligen.
Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-04-30 21:13:32

Frimodig skrev:
Koboshi skrev:
Frimodig skrev:
Du har rätt, det var ett korkat inlägg. Blev bara oförskämt och nedvärderande.

Jag försökte uttrycka en slags intellektuell frustration. Fast det blev fel.

Om jag skall försöka förklara. Det är 2 lägen. Ett. Religiösa människor är mina jämlikar, då spottar religion mig i ansiktet. Två. Religiösa människor är inte mina jämlikar, då är deras tro deras sak.

Frimodig


Om du med jämlik menar samma värde så har alla samma värde. Menar du intelektuellt så säger jag direkt att jag är under dig i den kunskapen. Annars får du förklara vad du menar.

Vår tro är vår sak och din misstro, om än beglaglig, är din sak. Om man filar bort din tedens till oförskämdhet så finner man ett intelekt som är så vid att man häpnar och därför finner jag dina inlägg, i alla fall oftast, som högst intresanta.


1) Du är svårast att hantera. Du tänker, och ser igenom mina aningen enkla förklaringar.

Jag tror jag är gjord för att inte tro på högre makter, Gudar och sånt. Jag tror det är en personlighetsgrej. Jag gillar inte att ha överordnade. Därför blev antagligen ateism en bra lösning för mig. Sen är jag personligen väldigt övertygad av argumenten om att inte gå på vatten och inte uppstå från de döda.

Sen upplever jag religiös tro som en skam för mig som människa. Jag är en del av det där. Jag skäms. Så, i vardagslivet gör jag den där 2-delningen.

2) Hoppas det går att förstå.

Vänligen.
Frimodig


1) :oops: :D
2) Jadå och jag förstår ditt sätt att tänka i denna fråga.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-04-30 21:18:24

Koboshi skrev:
Frimodig skrev:
Koboshi skrev:
Om du med jämlik menar samma värde så har alla samma värde. Menar du intelektuellt så säger jag direkt att jag är under dig i den kunskapen. Annars får du förklara vad du menar.

Vår tro är vår sak och din misstro, om än beglaglig, är din sak. Om man filar bort din tedens till oförskämdhet så finner man ett intelekt som är så vid att man häpnar och därför finner jag dina inlägg, i alla fall oftast, som högst intresanta.


1) Du är svårast att hantera. Du tänker, och ser igenom mina aningen enkla förklaringar.

Jag tror jag är gjord för att inte tro på högre makter, Gudar och sånt. Jag tror det är en personlighetsgrej. Jag gillar inte att ha överordnade. Därför blev antagligen ateism en bra lösning för mig. Sen är jag personligen väldigt övertygad av argumenten om att inte gå på vatten och inte uppstå från de döda.

Sen upplever jag religiös tro som en skam för mig som människa. Jag är en del av det där. Jag skäms. Så, i vardagslivet gör jag den där 2-delningen.

2) Hoppas det går att förstå.

Vänligen.
Frimodig


1) :oops: :D
2) Jadå och jag förstår ditt sätt att tänka i denna fråga.


Du är en snäll människa. Jag förtjänar inte dig.

Men jag är snart 70, när de andra röstar i EU. Jag är antagligen lite dummare i huvudet.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-05-02 18:22:37

Uppenbarligen finns det ett väldigt starkt religiöst behov bland människor, runtom i världen.

Att döma av antalet kyrkor, synagogor, heliga platser och sånt. En stor del av human sapiens verkar ha behov av Gud eller nåt motsvarande.

Det här är en viktig anledning till varför jag inte hör hit. Jag har noll behov av högre makter.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav River » 2014-05-02 20:35:22

Frelsesarméen i Norge gjør mye godt, og det er rett som det er jeg putter noen kroner på bøssene deres, og alltid til jul, men religiøs er jeg ikke.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-05-02 21:49:02

Frimodig skrev:. Jag har noll behov av högre makter.


Psaltaren 10
…3Ty den ogudaktige berömmer sig av sin själs lystnad, och den rovgirige talar förgripligt och föraktar HERREN. 4Den ogudaktige säger i sitt högmod: »Han frågar icke därefter.» »Det finnes ingen Gud», så äro alla hans tankar. 5Trygga äro alltid hans vägar, dina domar gå högt över hans blickar; alla sina ovänner räknar han för intet.…

2 Peter 3:9 Herren dröjer inte med att uppfylla sitt löfte, så som en del menar. Nej, han har tålamod med er, eftersom han inte vill att någon skall gå förlorad utan att alla skall få tid att omvända sig.

Hes. 33:11 Svara dem: Så sant jag lever, säger Herren, Herren, jag gläder mig inte åt den ogudaktiges död. I stället vill jag att den ogudaktige vänder om från sin väg och får leva. Vänd om, vänd om från era onda vägar! Inte vill ni väl dö, ni av Israels hus?

Hes. 18:23 Skulle jag finna någon glädje i den ogudaktiges död? säger Herren, Herren. Nej, jag vill att han vänder om från sin väg och får leva.

Ps. 5:5 Du är inte en Gud som älskar ogudaktighet, den som är ond får ej bo hos dig. 6 De övermodiga består inte inför dina ögon, du hatar alla ogärningsmän. 7 Du förgör dem som talar lögn, Herren avskyr de blodtörstiga och falska.



16Men till den ogudaktige säger Gud: »Huru kan du tala om mina stadgar och föra mitt förbund på tungan,

17du som hatar tuktan och kastar mina ord bakom dig?

18Om du ser en tjuv, så håller du med honom, och med äktenskapsbrytare giver du dig i lag.

19Din mun släpper du lös till vad ont är, och din tunga hopspinner svek.

20Du sitter där och förtalar din broder, din moders son lastar du!

21Så gör du, och jag tiger, och nu tror du att jag är såsom du. Nej, jag vill straffa dig och ställa dig det för ögonen.

22I som förgäten Gud, märken detta, för att jag icke må sönderriva eder utan räddning:

23den som offrar lovets offer, han ärar mig; och den som aktar på sin väg, honom skall jag låta se Guds frälsning.»

http://sv.bibelsite.com/swe/psalms/50.htm
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav elle » 2014-05-03 15:47:21

Frimodig skrev:
Parvlon skrev:Tack. Alltid lika intressant att läsa dina teorier om religion.

Frimodig, hur förklarar du de profetior som slått in?


Kära nån.

Hur förklarar du de här millionerna profetior som inte slagit in?

Parvlon.

Frimodig

Bibeln innehåller ca. 2500 profetior därav redan 2000 har slagit in .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Re: Sv: Religion

Inläggav Moggy » 2014-05-03 18:37:38

elle skrev:Bibeln innehåller ca. 2500 profetior därav redan 2000 har slagit in .


Varför finns det inga profetior som slår in i nutid? Alla profetior man läser om har redan hänt vilket gör dem mer eller mindre ointressanta.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Religion

Inläggav Kvasir » 2014-05-03 18:43:27

Profetior är väl ofta av sådan karaktär att de med hög sannolikhet kommer inträffa förr eller senare, någonstans. Lägg därtill att de ofta är diffusa så man kan välja att tolka dem som relevanta för en viss situation. Ett klassiskt exempel är när en perserkung uppsökte oraklet i Delfi för att få reda på om han vågade starta krig. Oraklets svar var att om han startade kriget så skulle ett stort rike falla. Det visade sig bli sant, men det var perserkungens eget rike som föll.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Religion

Inläggav elle » 2014-05-03 20:18:47

Moggy skrev:
elle skrev:Bibeln innehåller ca. 2500 profetior därav redan 2000 har slagit in .


Varför finns det inga profetior som slår in i nutid? Alla profetior man läser om har redan hänt vilket gör dem mer eller mindre ointressanta.

Profetior i GT är redan uppfyllda men Jesus egna profetior i NT är ännu inte uppfyllda . Inte helt och fullt iaf . Sen finns även andra profetior som slagit in om första och andra världskriget som exempel .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Återgå till Intressanta intressen



Logga in