Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-03-28 1:05:20

Miche skrev:Om du nu tror på bibeln, varför förkastar du den biten (precis som i serierutan)? Det känns inte trovärdigt när du väljer vilka bitar du ska tro på.
Vart har jag sagt att jag bokstavstolkar bibeln så som du vill att jag ska tolka den?

Jag har fått ett intellekt av Gud och Den helige anden gör så att jag tolkar skriften på sätt som jag säkerligen aldrig kommer kunna förklara för dig.

Det finns som jag ser det två verkligheter. En köttslig och en andlig.
Senast redigerad av Parvlon 2014-03-28 1:10:40, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Miche » 2014-03-28 1:09:24

Troligen kommer ingen någonsin att kunna förklara sin personliga tolkning av bibeln fullt ut för någon annan som inte har samma tro eller åtminstone är beredd att tro.

Antingen tror man på bibeln (eller sagorna som jag kallar dem) eller tror man inte, är man kristen så har man enligt min mening valt att tro (på sagorna).

Och som sagt, det handlar enbart om tro, ordet i sig beskriver väldigt tydligt vad det handlar om tro, ingen kunskap, bara tro.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-03-28 1:13:11

Tur att inte du bestämmer vem som är kristen.


Ja, det handlar om tro , hopp och kärlek. Det står i bibeln att det är vad det handlar om. Försöker man på sig att "veta" saker om andevärlden kan det gå illa. Det tror jag vi kan se flera exempel på i modern tid.

T.ex "religionerna" mormonism och martinus "tredje testament" eller varför inte Satanism och Raelism. Demoner som fått för mycket inflytande tror jag det är.

Så säger HERREN:
"Bedrägligare än allt annat är hjärtat, det är obotligt sjukt. Vem kan förstå det?" (Jer 17:9)


"Var och en tycker att hans vägar är rätta, men HERREN är den som prövar hjärtan." (Ords 21:2)


"En väg kan synas rätt för en människa, men till slut kan den leda till döden." (Ords 14:12)


"Förtrösta på HERREN av hela ditt hjärta, förlita dig inte på ditt förstånd." (Ords 3:5)


"Den som förlitar sig på sitt hjärta är en dåre" (Ords 28:26)
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav alixha » 2014-03-28 9:01:55

Jag skriver detta igen för jag är genuint nyfiken på hur ni tänker och jag fick inget svar sist.
Lite generalisering är bra för magen.



1. Det sägs ju att personer med Asperger har svårt att tänka abstrakt och att vi är väldigt logiska i vårt tänkande.
Hur kan ni tro på något så abstrakt som Gud? och hur kan ni tro på det som står i Bibeln som är så motsägelsefullt, alltså ologiskt?
Förklara gärna!


2. Jag har också märkt att många missbrukare och psykiskt sjuka tror på Gud, inte att dom nödvändigtvis ber om förlåtelse utan mer som en kompis som dom snackar med och tackar för diverse saker.
Hur tror ni det kommer sig? Är missbrukare och psykiskt sjuka mer mottagliga?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-03-28 16:39:17

Det var en gång en Jesus
och han kom till dem som var utstötta
och han sa:
om ni är ufon, ska jag också vara ett ufo
om ni är monster, ska jag vara ett monster
och han färgade håret svart
och sminkade sig med mascara och kajal
och han mobbades på skolgårdarna och på arbetsplatserna
och han hade klippkort på psyket
och han kunde inte sluta skaka
och när de slog honom sa han ingenting
och när de skymfade honom öppnade han inte sin mun

du behöver inte tro mig idag, men tro mig imorgon
för den här Jesus kom till dem som var utstötta
och han sa inte:
ni förtjänar er utstötthet
han sa inte:
sluta vara så konstiga
om ni ändrar er ska ni se att ni får vara med

den här jesus kom till de som var ytstötta och han sa:
ni är välsingnade
han sa:
saliga är ni. för var och en av er har en ängel som i himlen ser sin faders ansikte
ni är viktiga
gud har räknat varje färgat strå på era huvuden

just så sa han
och om du inte tror mig idag
ska du tro mig i morgon

föresten är det helt okej om du inte tror mig
jag förstår dig

eftersom ingenting är som förut
och allting är som det alltid har varit


- Jonas Gardell
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-03-28 20:28:33

alixha skrev:Jag skriver detta igen för jag är genuint nyfiken på hur ni tänker och jag fick inget svar sist.
Lite generalisering är bra för magen.



1. Det sägs ju att personer med Asperger har svårt att tänka abstrakt och att vi är väldigt logiska i vårt tänkande.
Hur kan ni tro på något så abstrakt som Gud? och hur kan ni tro på det som står i Bibeln som är så motsägelsefullt, alltså ologiskt?
Förklara gärna!


2. Jag har också märkt att många missbrukare och psykiskt sjuka tror på Gud, inte att dom nödvändigtvis ber om förlåtelse utan mer som en kompis som dom snackar med och tackar för diverse saker.
Hur tror ni det kommer sig? Är missbrukare och psykiskt sjuka mer mottagliga?


1) För världen är korsets mysterium en dårskap. Det är svårt för en icke troende att se att bibeln skulle vara sann men om man tror och studerar bibeln så ser man sanningen i den och vad denna sanning säger och då är den väldigt logisk. Så för icke troende ologisk - för troende logisk.

2) När någon når botten av sitt liv är det lättare att se Gud. Det är många som vittnar att det är när allt är avskalat och man har nått yttersta gränsen för sitt liv det är då man tydligasthör Guds kallelse och det är då Han kan gripa in tydligast. Så var det för mig - jag behövde komma till en punkt när hela mitt liv var på ända innan jag såg hur god Gud är och vad Han kan göra. Kristendommen växer mest i de områden som är fattigast och bland de fattigaste av samma orsak. När allt är slut så finns det bara en att vända sig till - Gud. För mig är Gud inte en gubbe på ett moln som går "aja baja nu syndade du - 50 Ave Maria eller du kommer till helvetet" utan är den som hjälper, tröstar, styrker och fyller mig med glädje. Även om Han inte alltid svara på böner så hör Han dem och vill höra dem. Jag har både fått svar som jag väntat mig och svar jag inte väntade mig till lika som Gud har varit helt tyst så att man börjar undra om Han finns.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Moggy » 2014-03-28 20:33:35

Koboshi skrev:
1) För världen är korsets mysterium en dårskap. Det är svårt för en icke troende att se att bibeln skulle vara sann men om man tror och studerar bibeln så ser man sanningen i den och vad denna sanning säger och då är den väldigt logisk. Så för icke troende ologisk - för troende logisk.



Vore smartare att ha en bok som framstår som någorlunda vettig första gången man läser den. Om man vill locka till sig fler som blir troende så borde man ha nåt som inte framstår som direkt stolligt för de som är lite nyfikna och ger det hela en chans.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Religion

Inläggav kapuni » 2014-03-28 20:47:18

Moggy skrev:Vore smartare att ha en bok som framstår som någorlunda vettig första gången man läser den. Om man vill locka till sig fler som blir troende så borde man ha nåt som inte framstår som direkt stolligt för de som är lite nyfikna och ger det hela en chans.
Men man skrev nog knappast Bibeln ur reklamsyfte. Det är nog mer komplext än så än att försöka locka folk till den.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav Moggy » 2014-03-28 21:02:20

kapuni skrev:
Moggy skrev:Vore smartare att ha en bok som framstår som någorlunda vettig första gången man läser den. Om man vill locka till sig fler som blir troende så borde man ha nåt som inte framstår som direkt stolligt för de som är lite nyfikna och ger det hela en chans.
Men man skrev nog knappast Bibeln ur reklamsyfte. Det är nog mer komplext än så än att försöka locka folk till den.


Visst. Men som det är nu är det ju direkt avskräckande för nytillkomna läsare.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Religion

Inläggav LordNelson » 2014-03-28 21:38:42

Förintelse

"Så sa Herren: Dra nu ut och krossa Amalektiterna och vig dom åt förintelse med allt som tillhör dem. Skona ingen utan döda alla, både män och kvinnor, barn och spädbarn, oxar och får, kameler och åsnor."

Saul fullföljde nästan sitt uppdrag.

"Deras kung Agag greps levande, men alla andra vigdes åt förintelsen och höggs ned med svärd. Saul och hans män skonade Agag och den bästa boskapen"

Detta gjorde herren förgrymmad och han tog sen sin ande från Saul.

Sensmoralen blir att när Herren ber dig utrota utt folk och dess boskap ska du givetvis lyda blint och inte ifrågasätta eller ta egna intiativ.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Religion

Inläggav slackern » 2014-03-28 22:02:12

Moggy skrev:
kapuni skrev:
Moggy skrev:Vore smartare att ha en bok som framstår som någorlunda vettig första gången man läser den. Om man vill locka till sig fler som blir troende så borde man ha nåt som inte framstår som direkt stolligt för de som är lite nyfikna och ger det hela en chans.
Men man skrev nog knappast Bibeln ur reklamsyfte. Det är nog mer komplext än så än att försöka locka folk till den.


Visst. Men som det är nu är det ju direkt avskräckande för nytillkomna läsare.


Bibeln bygger på muntlig tradition. Så den är berättad från generation till generation. Berättad på ett sätt så att det skall vara lätt att komma ihåg därför den är är versform eller vad det heter. Det är som dom gamla landskapslagarna bygger också på en muntlig tradition innan dom skrevs ner.
slackern
 
Inlägg: 43775
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-03-28 22:07:44

Fråga till er som är kristna:
Varför måste man skriva Han eller HERREN när man skriver om Gud? Alltså, varför alla dessa versaler? Blir Gud arg om man skriver om honom i gemener? Står det någonstans i Bibeln att man måste skriva med versaler? "Han" är ju bara ett pronomen och "Herren" är inget egennamn, så varför versalerna?
Försöker inte provocera, vill verkligen veta.

Förresten tycker jag serien var rolig!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-03-28 22:28:35

Moggy skrev:
Koboshi skrev:
1) För världen är korsets mysterium en dårskap. Det är svårt för en icke troende att se att bibeln skulle vara sann men om man tror och studerar bibeln så ser man sanningen i den och vad denna sanning säger och då är den väldigt logisk. Så för icke troende ologisk - för troende logisk.



Vore smartare att ha en bok som framstår som någorlunda vettig första gången man läser den. Om man vill locka till sig fler som blir troende så borde man ha nåt som inte framstår som direkt stolligt för de som är lite nyfikna och ger det hela en chans.

Ja om man följde världen men nu följer vi Gud.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-03-28 22:31:13

Kahlokatt skrev:Fråga till er som är kristna:
Varför måste man skriva Han eller HERREN när man skriver om Gud? Alltså, varför alla dessa versaler? Blir Gud arg om man skriver om honom i gemener? Står det någonstans i Bibeln att man måste skriva med versaler? "Han" är ju bara ett pronomen och "Herren" är inget egennamn, så varför versalerna?
Försöker inte provocera, vill verkligen veta.

Förresten tycker jag serien var rolig!


Man gör det av respekt - i alla fall jag. Dessutom är att skriva med stor bokstav beteckning på en person i detta fall Gud i någon av Sina former (Fadern, Sonen och Anden).
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav elle » 2014-03-28 22:37:00

alixha skrev:Jag skriver detta igen för jag är genuint nyfiken på hur ni tänker och jag fick inget svar sist.
Lite generalisering är bra för magen.



1. Det sägs ju att personer med Asperger har svårt att tänka abstrakt och att vi är väldigt logiska i vårt tänkande.
Hur kan ni tro på något så abstrakt som Gud? och hur kan ni tro på det som står i Bibeln som är så motsägelsefullt, alltså ologiskt?
Förklara gärna!


2. Jag har också märkt att många missbrukare och psykiskt sjuka tror på Gud, inte att dom nödvändigtvis ber om förlåtelse utan mer som en kompis som dom snackar med och tackar för diverse saker.
Hur tror ni det kommer sig? Är missbrukare och psykiskt sjuka mer mottagliga?

1. För mig är det logiskt att tro på Gud och jag har anledning till det .

2. Svårt att säga . Men enligt min erfarenhet de personer som varit missbrukare , handikappade eller haft det taskigt i livet (troende psykiskt sjuka har jag tyvärr ingen erfarenhet av ) de är mer engagerade eller tar mer på allvar sin tro än " ljumma " korrekta kristna som enbart följer tradition när de besöker söndagsmässor .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav elle » 2014-03-28 22:52:04

Kahlokatt skrev:Fråga till er som är kristna:
Varför måste man skriva Han eller HERREN när man skriver om Gud? Alltså, varför alla dessa versaler? Blir Gud arg om man skriver om honom i gemener? Står det någonstans i Bibeln att man måste skriva med versaler? "Han" är ju bara ett pronomen och "Herren" är inget egennamn, så varför versalerna?
Försöker inte provocera, vill verkligen veta.

Förresten tycker jag serien var rolig!

Man gör det av respekt . Vet ingen annan anledning . Det står ingenstans i Bibeln om det . Jag vet inte om Han blir arg men jag har aldrig uupplevt att Gud skulle vara arg på mig för något .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-03-28 23:03:25

Guds namn är väl en del i mysteriet med Honom.

Israels folk uttalade det som Adonai, "min herre" om jag förstår rätt. Av respekt för "Mose, Abrahams, ..." Gud, som kom med Lagen som ett första rättesnöre åt folket med Förbundet. Den Gud som t.ex. slog till marken och ögonblickligen dödade en av de som i öknen råkade nudda den Heliga Förbundsarken.

Normalt så var namnet, som står som HERREN för Heligt för att uttala.

Men totalt sett, så står så mycket olika saker i GT att jag tror det bl.a beror på vem som är Helig och Danar och vem som är enbart God - "Gud är kärlek" (NT).

I NT så är herren Kristus, för "all makt i Himlen ... har givits åt mig".

Och Fadern i "Fader Vår" predikas ju sedan av Kristus, som kom för att sprida det glada budskapet om Honom.

Så han med All Makt har många Namn.

edit:

NT säger underfundigt mer med "Gudfruktighet/respekt" som centrum:
/bibelord:/
Spoiler: visa
Php 2:12* Därför, mina älskade, såsom I alltid förut haven varit lydiga, så mån I också nu med fruktan och bävan arbeta på eder frälsning, och det icke allenast såsom I gjorden, då jag var närvarande, utan ännu mycket mer nu, då jag är frånvarande. (1917 års Bibel)
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav rdos » 2014-03-30 10:19:52

alixha skrev:1. Det sägs ju att personer med Asperger har svårt att tänka abstrakt och att vi är väldigt logiska i vårt tänkande.
Hur kan ni tro på något så abstrakt som Gud? och hur kan ni tro på det som står i Bibeln som är så motsägelsefullt, alltså ologiskt?
Förklara gärna!


2. Jag har också märkt att många missbrukare och psykiskt sjuka tror på Gud, inte att dom nödvändigtvis ber om förlåtelse utan mer som en kompis som dom snackar med och tackar för diverse saker.
Hur tror ni det kommer sig? Är missbrukare och psykiskt sjuka mer mottagliga?


Tja, du tror inte det beror på den stereotyp av AS som skapats av en liten klick, och som sedan populariserats av de som håller med? För sådana här åsikter bygger aldrig på empiriska data, och vilken liten klick som helst kan skapa en "rörelse" och framstå som dominant inom en grupp.

Sanningen är att neurodiversity ÄR kopplat till ökad tro på övernaturliga fenomen. Det visar varenda undesökning jag gjort i ämnet. Jag har t.o.m. en artikel på peer-review om detta tillsammans med en religionsprofessor. Han trodde också på myten till att börja med, men han har själv kunnat konstatera att den är fel genom att han kommit i kontakt med kristna aspergare.

Det är bara att konstatera att de som en gång var tysta numera gör sin röst hörd, och det kan i förlängningen leda till att myten om aspergares "logiska tänkande" skrotas, vilket sannerligen vore på tiden.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Religion

Inläggav Wine » 2014-03-30 11:03:54

alixha skrev:Jag skriver detta igen för jag är genuint nyfiken på hur ni tänker och jag fick inget svar sist.
Lite generalisering är bra för magen.



1. Det sägs ju att personer med Asperger har svårt att tänka abstrakt och att vi är väldigt logiska i vårt tänkande.
Hur kan ni tro på något så abstrakt som Gud? och hur kan ni tro på det som står i Bibeln som är så motsägelsefullt, alltså ologiskt?
Förklara gärna!

...


För mig är har det varit snarare tvärtom, när jag blev medlem här på Aspergerforum förvånades jag över att det verkade vara så få här som var troende, jag trodde länge att det bland Aspergare skulle vara rätt vanligt att vara troende och jag upplever själv det som logiskt, jag ser bl.a. Bibeln som en slags guidebok eller instruktionsbok till människan. Förmågan att tänka abstrakt hänger väl för övrigt ihop med intelligens?

rdos skrev:Tja, du tror inte det beror på den stereotyp av AS som skapats av en liten klick, och som sedan populariserats av de som håller med? För sådana här åsikter bygger aldrig på empiriska data, och vilken liten klick som helst kan skapa en "rörelse" och framstå som dominant inom en grupp.


Den tanken har också slagit mig tidigare, fast inte i samband med diskussioner om religiös tro utan när det gäller diskussioner om och beskrivningar av hur en Aspergare kan vara/bete sig och avvikelser från de diagnoskriterier som används. En hel del har förvånat mig efter att jag blivit medlem på detta forum.

rdos skrev:Sanningen är att neurodiversity ÄR kopplat till ökad tro på övernaturliga fenomen. Det visar varenda undesökning jag gjort i ämnet. Jag har t.o.m. en artikel på peer-review om detta tillsammans med en religionsprofessor. Han trodde också på myten till att börja med, men han har själv kunnat konstatera att den är fel genom att han kommit i kontakt med kristna aspergare.


Intressant.

rdos skrev:Det är bara att konstatera att de som en gång var tysta numera gör sin röst hörd, och det kan i förlängningen leda till att myten om aspergares "logiska tänkande" skrotas, vilket sannerligen vore på tiden.


Den senaste utvecklingen här på forumet finner jag glädjande.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Religion

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-03-30 11:18:17

rdos skrev:
Sanningen är att neurodiversity ÄR kopplat till ökad tro på övernaturliga fenomen. Det visar varenda undesökning jag gjort i ämnet. Jag har t.o.m. en artikel på peer-review om detta tillsammans med en religionsprofessor. Han trodde också på myten till att börja med, men han har själv kunnat konstatera att den är fel genom att han kommit i kontakt med kristna aspergare.



Interessant og overraskende, de fleste jeg har møtt tror ikke det finnes noe slikt som overnaturlige fenomener, jeg har diskutert det med flere. Jeg er også en av de og jeg blir overrasket hvis det viser seg at flertallet tror på det. "Overnaturlige fenomener" er bare det navnet vi gir til ting før vi har lært hvordan de egentlig fungerer, mener jeg, det er ikke noe `overnaturlig` med det, det er rett og slett resultatet av en mangel på kunnskap.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Religion

Inläggav Miche » 2014-03-30 12:07:04

Wine skrev:[...] jag ser bl.a. Bibeln som en slags guidebok eller instruktionsbok till människan.
Det är väl så bibeln är tänkt men mer ologisk bok har jag svårt att hitta, varifrån kom människorna som Adam och Evas son (som jag inte kommer ihåg namnet på) gifte sig med, det finns ingen förklaring (det är betydligt mycket mer ologiskt än Big Bang för mig).

Däremot är det ju logiskt med babblet om att gud skapade människan till sin egen avbild, med tanke på hur många människor som dött i massmord, förintelsen, fångläger mm så stämmer det ju rätt bra med hur många människor gud tagit livet av i diverse berättelser...
:-)040
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Religion

Inläggav rdos » 2014-03-30 12:09:41

Tro på övernaturliga fenomen är generellt sett inte så vanligt i västerlandet. Det man ser är att det är vanligare hos neurodiversa människor än NTs, vilket iofs kan bero på att NTs är mer synkade med kulturella värderingar. Det är inte heller så att dessa saker är kopplade till logik och andra AS-talanger, utan det är kopplat till stims/relationsdrag som udda sexuella preferenser och polyamory. Varför det är så vet jag inte riktigt.

Det är alltså inte så att logiskt tänkande och tro på övernaturliga fenomen har någon koppling. Jag tror inte att folk tror på övernaturliga fenomen tills de fått en logisk förklaring, utan för att de har en tendens att tolka in mönster och intention i saker. Just detta passar även in i min bild av hur det naturliga relationsskapandet fungerar i neurodiversity.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Religion

Inläggav Kanin » 2014-03-30 12:10:52

Persons with autistic spectrum disorder were much more likely than those in our neurotypical comparison group to identify as atheist or agnostic, and, if religious, were more likely to construct their own religious belief system. Nonbelief was also higher in those who were attracted to systemizing activities, as measured by the Systemizing Quotient.

Caldwell-Harris, C., Murphy, C. F., Velazquez, T., & McNamara, T. (2011). Religious Belief Systems of Persons with High Functioning Autism. http://csjarchive.cogsci.rpi.edu/procee ... er0782.pdf[/i]
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Religion

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-03-30 12:22:37

Kanin skrev:
Persons with autistic spectrum disorder were much more likely than those in our neurotypical comparison group to identify as atheist or agnostic, and, if religious, were more likely to construct their own religious belief system.



Jeg har faktisk gjort det, når jeg var yngre så syntes jeg ikke det var noen religioner som virket fornuftige så jeg prøvde å konstruere min egen religion. :lol:

Men etterhvert så merket jeg at det lignet mer og mer på en merkelig sekt så jeg fant noe annet å drive med. Jeg var veldig ung og skjønte vel ikke helt hva jeg drev med eller hva jeg ville. Man vil ikke ende opp som Jim Jones eller en av disse raringene som klikket fullstendig.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in