Valrörelsen och asperger

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Valrörelsen och asperger

Inläggav marxisten » 2013-12-01 19:54:15

Kollektivet skrev:Kristdemokraterna har svarat. http://t.co/aDoOJ4XIqY


Är detta ett skämt? De har ju noll koll!

Du får inte ha någon sjukdom som påverkar, eller kan påverka, din körning på ett negativt och trafikfarligt sätt. För detta krävs av oss alla att vi ska kunna visa att vi har en god syn.


Intressant då att ex. optiker inte får anmäla om någon har för dålig syn pga. att optiker har tystnadsplikt (enligt utsago från min optiker).

Och enda gången du måste göra en synkontroll är när du får ditt första körkortstillstånd (dvs. när du får intyget om att övningsköra), du behöver aldrig mer göra ett syntest, inte ens när du förnyar ditt körkort. Har du NPF får du däremot skicka in intyg med jämna intervall, men du behöver aldrig kolla upp din syn igen. Däremot så skulle jag ej protestera om syntester införs igen. Bara för man har bra syn när man är 16 betyder de väl inte du har det när du är 75! Men det är enbart när du är ung som och tar körkort som du måste kunna uppvisa papper på att du är seende...

Briljant svar från en politiker, väldigt svävande!
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Valrörelsen och asperger

Inläggav slackern » 2013-12-01 19:56:37

marxisten skrev:
Kollektivet skrev:Kristdemokraterna har svarat. http://t.co/aDoOJ4XIqY


Haha, är detta ett skämt?

Du får inte ha någon sjukdom som påverkar, eller kan påverka, din körning på ett negativt och trafikfarligt sätt. För detta krävs av oss alla att vi ska kunna visa att vi har en god syn.


Intressant då att ex. optiker inte får anmäla om någon har för dålig syn pga. att optiker har tystnadsplikt. Och enda gången du måste göra en synkontroll är när du får ditt första körkortstillstånd (dvs. när du får intyget om att övningsköra), du behöver aldrig mer göra ett syntest, inte ens när du förnyar ditt körkort. Har du NPF får du däremot skicka in intyg med jämna intervall, men du behöver aldrig kolla upp din syn igen. Briljant svar från en politiker, väldigt svävande!


Är du säker på att en optiker har tystnadsplikt?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Valrörelsen och asperger

Inläggav marxisten » 2013-12-01 20:00:24

slackern skrev:Är du säker på att en optiker har tystnadsplikt?


Det var iaf. vad min optiker sa till mig när vi talade om ämnet. Vi kom in på ämnet om halvblinda förare som inte ser vad fan de gör i trafiken av någon anledning och det var då han upplyste mig om det. Och han bör veta det tycker jag.

EDIT: Fann en text om det.

Sidan 17 står det följande:

Optikbranschen skrev:Hur går du som optiker tillväga när du
undersöker en patient som fått försämrad
syn, men som du vet fortfarande kör bil?

– Ifall personen inte uppfyller förmågan
att köra bil upplyser jag patienten om detta
och journalför att patienten är informerad.
Eftersom en optiker har tystnadsplikt och
ingen anmälningsplikt går det inte att göra
mer än så.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Valrörelsen och asperger

Inläggav slackern » 2013-12-01 20:07:04

marxisten skrev:
slackern skrev:Är du säker på att en optiker har tystnadsplikt?


Det var iaf. vad min optiker sa till mig när vi talade om ämnet. Vi kom in på ämnet om halvblinda förare som inte ser vad fan de gör i trafiken av någon anledning och det var då han upplyste mig om det. Så om han inte ljög om det så.


Aha OK tack. Känns som att optikern bör ha koll på vad som gäller. Fast om det är någon halvblind gamling som är ute och kör är det en läkares plikt att anmäla personen i fråga.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Valrörelsen och asperger

Inläggav marxisten » 2013-12-01 20:10:19

slackern skrev:Aha OK tack. Känns som att optikern bör ha koll på vad som gäller. Fast om det är någon halvblind gamling som är ute och kör är det en läkares plikt att anmäla personen i fråga.


Ja, det reagerade jag också på likväl som optikern tycker det är udda. Läkare har t.om anmälningsplikt till transportstyrelsen om de upptäcker en sjukdom som kan påverka trafiksäkerheten. Optiker däremot får inte anmäla till transportstyrelsen. Lustigt värre, men det var vad min optiker sa till mig.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Valrörelsen och asperger

Inläggav slackern » 2013-12-01 20:22:00

marxisten skrev:
slackern skrev:Är du säker på att en optiker har tystnadsplikt?


Fann en text om det.

Sidan 17 står det följande:

Optikbranschen skrev:Hur går du som optiker tillväga när du
undersöker en patient som fått försämrad
syn, men som du vet fortfarande kör bil?

– Ifall personen inte uppfyller förmågan
att köra bil upplyser jag patienten om detta
och journalför att patienten är informerad.
Eftersom en optiker har tystnadsplikt och
ingen anmälningsplikt går det inte att göra
mer än så.


Tack för det. Då vet vi att det är så. :)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Valrörelsen och asperger

Inläggav marxisten » 2013-12-01 20:23:13

slackern skrev:Tack för det. Då vet vi att det är så.


Likväl är det väldigt lustigt att man tar det så "lätt" gällande synen och körkort...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Valrörelsen och asperger

Inläggav slackern » 2013-12-01 20:27:08

marxisten skrev:
slackern skrev:Tack för det. Då vet vi att det är så.


Likväl är det väldigt lustigt att man tar det så "lätt" gällande synen och körkort...


Dom tycker tydligen att det här ska räcka. Tyvärr verkar folk vara ohederligare än man tror?

Bilförare är skyldiga att tala om när de fått problem med synen, säger Catrin Tidström på näringsdepartementet.

– Det låter som en jättebra lösning med periodiska återkommande tester, men vi har tittat på vissa andra länder som inte fått något bra resultat.

Hon påpekar att läkare är skyldiga att anmäla om de misstänker att en förare fått sämre syn.

– Och vi vet att många äldre självmant avhåller sig från att köra bil.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/svens ... -dalig-syn
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Valrörelsen och asperger

Inläggav dasunbedingte » 2013-12-01 22:18:15

marxisten skrev: Har du NPF får du däremot skicka in intyg med jämna intervall, men du behöver aldrig kolla upp din syn igen.


Nej, det stämmer inte. Jag var i kontakt med ansvarig på TS - det gäller endast om en fått körkortstillstånd/körkortsbehörighet med vissa krav.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Valrörelsen och asperger

Inläggav marxisten » 2013-12-01 22:26:33

dasunbedingte skrev:Nej, det stämmer inte. Jag var i kontakt med ansvarig på TS - det gäller endast om en fått körkortstillstånd/körkortsbehörighet med vissa krav.


Vilket de flesta har om TS känner till ex. att du har Asperger.

Däremot så måste man inte skicka in intyg om att du är seende någon gång efter det att du tagit körkort, inte ens när du förnyar ditt körkort. Ett syntest för 100 spänn vart tionde år när du förnyar ditt körkort låter inte precis som de skulle ställa till stora problem att införa. Och att det är en stor trafiksäkerhetsrisk att köra när man är halvblind torde de ju inte råda några större tvivel om. Så att det ej införs är lustigt i min värld.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Valrörelsen och asperger

Inläggav dasunbedingte » 2013-12-01 22:38:43

marxisten skrev:
dasunbedingte skrev:Nej, det stämmer inte. Jag var i kontakt med ansvarig på TS - det gäller endast om en fått körkortstillstånd/körkortsbehörighet med vissa krav.


Vilket de flesta har om TS känner till ex. att du har Asperger.

Däremot så måste man inte skicka in intyg om att du är seende någon gång efter det att du tagit körkort, inte ens när du förnyar ditt körkort. Ett syntest för 100 spänn vart tionde år när du förnyar ditt körkort låter inte precis som de skulle ställa till stora problem att införa. Och att det är en stor trafiksäkerhetsrisk att köra när man är halvblind torde de ju inte råda några större tvivel om. Så att det ej införs är lustigt i min värld.


Som jag tidigare skrivit, det beror helt och hållet vilken läkare och handläggare som en tilldelas. De medicinska föreskrifterna är godtyckliga och bör göras om från början - dessvärre krävs det mer engagemang från "drabbade".

Likaså med ålder - där borde det finnas en rimlig åldersgräns för läkarintyg (60-70).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Valrörelsen och asperger

Inläggav plåtmonster » 2013-12-02 1:18:09

Många som sitter i beslutande position kan ju tänkas ha problem med synen och därmed inte vilja ta beslut som påverkar de själva negativt..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Valrörelsen och asperger

Inläggav atoms » 2013-12-06 18:09:36

Tråden är låst för moderering.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Valrörelsen och asperger

Inläggav atoms » 2013-12-06 18:54:42

Diskussionen om Sd återfinns nu i den här tråden där den börjar i det här inlägget medan de inlägg som var OT har flyttats till för dem avsedd tråd.

Tråden är därmed åter öppen.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Valrörelsen och asperger

Inläggav Kollektivet » 2013-12-31 12:05:22

Vänsterpartiet har svarat.
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Valrörelsen och asperger

Inläggav gadas » 2013-12-31 16:22:55

"Den som har asperger är normalbegåvad," - vilken fruktansvärd fördom! :wink: bara för att en del med AS är normalbegåvade så behöver det ju inte gälla alla - jag förutsätter faktiskt att vi är intelligenta här! Men det kanske mer är folkförakt som från politiker i allmänhet...?

"Hur gör ni för att underlätta kommunikation med väljare med Asperger?
Vi strävar alltid efter att presentera vår politik så tydligt och konkret som möjligt."
är väl också ganska intetsägande.

"Läkarintyget är till för att kunna göra en individuell bedömning vilka som kan få körkortstillstånd." missar ju hela poängen att det inte ska hänga på AS, men kanske var frågan otydligt formulerad, tror jag kan vara medskyldig till det... Vi borde nog fråga om de anser att ALLA ska visa läkarintyg - fast något slags läkarintyg måste man väl alla visa redan i dag?

"Hur vill ni jobba med npf-frågor i grundskolan?" borde vi väl också ha formulerat tydligare - för jag antar att vi menade attityder snarare än hjälpinsatser?

Min formulering "Hur kommer ni att förhindra ‘mobbning’ dvs förföljelser och överfall som regelmässigt drabbar elever med npf?" fick som vanligt inget svar - det räcker tydligen att någon är ansvarig för att göra något.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Valrörelsen och asperger

Inläggav KrigarSjäl » 2013-12-31 21:26:37

Lite trött respons från Vänsterpartiet, en del svar lät väldigt slentrianmässiga men de säger åas inget man upprörs över.
Bra att man känner till begreppet neurodiversitet iaf.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Valrörelsen och asperger

Inläggav 7twenty7 » 2014-01-01 0:17:35

Kollektivet skrev:Har inte kollat Piratpartiet eller SPI, kan dra iväg frågorna till dem också om de är intressanta. Men Piratpartiet håller väl medvetet alla frågor utom piratfrågor öppet för förhandling med partier som vill samarbeta med dem.


Inte längre, under 2013 har det pågått ett breddningsarbete i Piratpartiet.
7twenty7
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2013-08-14
Ort: Sandviken

Valrörelsen och asperger

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-01 22:54:09

Bättre svar än det från KD - avrundat nanometriskt.

Nä, va fan är det för svar? Har tomten kommit med mystiska svampar i julklapp?
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Valrörelsen och asperger

Inläggav Sredna » 2014-05-02 19:38:23

Mina frågor:

    * Vad ska ni göra åt attityderna i samhället mot funktionshindrade tex aspergare? Skola, Företag, Vård?

    * Tycker ni att Aspergare ska ha rätt till anpassad sysselsättning? (betalat arbete, ej daglig verksamhet)

    * Motfråga om någon drar "man-är-lat-om-man-ej-jobbar-kortet": Tänkt på att alla i Sverige ej kan jobba pga antingen sjukdom, funktionhinder, ålder? Tänkt på att dessa individer redan jobbar med sig själva?

    * Motfråga till "Det-skulle-innebära-en-stor-risk-att-anställa-dig-kortet": Skulle jag ha i sönder saker? Skulle jag skada någon? På vilken grund baserar du det?

Men ska jag vara ärlig?: Jo det ska jag, jag tror ej att politiker skulle driva dessa frågor särskilt mycket, jag tror att förändring måste ske underifrån, kanske genom att någon med AS börjar synas i samhälle eller media så att politiker, folk och alla inser. Jag tror mycket på att Aspergare behöver hävda sin rätt genom text, bild , ljud. Trist att det måste vara så, men en viktigt sak jag lärt mig i mitt liv är att få eller ingen hävdar andras rätt.

Och nu ska jag vara lite personlig angående det här med att "ta bort foster" Tror jag ej att min AS är särskilt genetisk, ingen i min släkt visar mycket tecken på AS. Däremot ser jag många smällar i mitt liv och uppväxt som gjort mig stresskänslig och osäker på mig själv i relationer. Nu kan detta verka som off topic men det är det inte, snarare uppbackning av en viktig fråga.
Sredna
 
Inlägg: 302
Anslöt: 2013-03-09

Valrörelsen och asperger

Inläggav Nibor » 2014-05-02 19:44:39

Valrörelsen och vad sa du att det kallades?
Senast redigerad av Nibor 2014-05-02 19:46:38, redigerad totalt 1 gång.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Valrörelsen och asperger

Inläggav Nibor » 2014-05-02 19:45:19

Kollektivet skrev:Jag skulle vilja göra en sammanställning över de olika partiernas inställning i frågor som rör aspergers


Aspergers syndrom eller den autistiska människan finns inte ens på kartan när det gäller samtliga riksdagspartiers valprogram, eftersom samtliga riksdagspartier är medvetna om denna mänskliga avvikelses totala insignifikans för deras eventuella politiska makt.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Valrörelsen och asperger

Inläggav Eyesonly » 2014-05-02 20:53:24

dasunbedingte skrev:
marxisten skrev:
dasunbedingte skrev:Nej, det stämmer inte. Jag var i kontakt med ansvarig på TS - det gäller endast om en fått körkortstillstånd/körkortsbehörighet med vissa krav.


Vilket de flesta har om TS känner till ex. att du har Asperger.

Däremot så måste man inte skicka in intyg om att du är seende någon gång efter det att du tagit körkort, inte ens när du förnyar ditt körkort. Ett syntest för 100 spänn vart tionde år när du förnyar ditt körkort låter inte precis som de skulle ställa till stora problem att införa. Och att det är en stor trafiksäkerhetsrisk att köra när man är halvblind torde de ju inte råda några större tvivel om. Så att det ej införs är lustigt i min värld.


Som jag tidigare skrivit, det beror helt och hållet vilken läkare och handläggare som en tilldelas. De medicinska föreskrifterna är godtyckliga och bör göras om från början - dessvärre krävs det mer engagemang från "drabbade".

Likaså med ålder - där borde det finnas en rimlig åldersgräns för läkarintyg (60-70).


Jag tog körkort 2006 och har inte blivit ombedd att skicka in några intyg så det kan knappast gälla alla. Återkommande syntest vore däremot bra att införa. Skrämmande tanke att det finns folk som inte ser ordentligt men som ändå kör bil. Inte för att de som kan se nödvändigtvis kör så mycket bättre. :-)Raging :-)ZZZ :-)006
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Valrörelsen och asperger

Inläggav tiracee » 2014-06-08 0:58:23

Jag har inte så bra koll på vad respektive parti tycker men jag vet att F! har mer funktionalitetsfokus än de andra.
Om man kommer till deras sida och klickar på politik finns direkt en flik som heter "funktionalitetspolitik".
Dock är det rätt mycket fokus på saker som typ rullstolsburna personer verkar det som och inte alls någonting specifikt om NPF. Det är ganska otydligt vad de vill också...


Har ni skickat in frågorna till dom????
tiracee
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2014-06-07

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in