SKÅNSKA, är det inte underbart?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-29 13:09:38

Savanten Svante skrev:Bild


Haha. Varit med om det... när en promenerade i Kristianstad en kväll, så passerade jag ett övergångsställe lugnt och snällt. Föraren stannade givetvis som han skulle, vinkade för att tacka, han vinka tillbaka. Däremot, föraren som kom i bilen bakom den trevliga föraren fick ett utbrott... han tyckte inte att föraren framför borde ha stannat eller väntat för länge vid korsningen (värt att nämna att det gäller korsningen vid Skånemejerier/vägen mot Osby, som är rätt tätt trafikerad vid den tidpunkten på dagen).

En hörde knappt vad raggarfettot i bilen bakom sa (brölade), föraren framför gick ur sin bil men hoppade snabbt in igen då han var alldeles för liten mot fettot (haha). Det var en hel del potatis i halsen på fettot... garvade rätt fint åt det hela. När jag ifrågasatte han stormade han emot och skrek ännu mer... sedan satte han sig i bilen (spelade Eddie Meduza) och körde vidare. Skånes finest.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav Nibor » 2014-04-29 15:39:35

Skånska är OK. Östgötska är skönast. Rikssvenska tristast.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav hustomten » 2014-04-29 15:53:39

Eftersom jag har jobbat mycket i Danmark så vet jag av egen erfarenhet att skånskan inte alls är det lättaste att förstå för en dansk. Jag tror att det är en allmän missuppfattning uppifrån att skånskan och danskan är lika.

Jag älskar redig skånska och hoppas att den kan bevaras!
hustomten
 
Inlägg: 278
Anslöt: 2014-01-12

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav atoms » 2014-04-29 16:00:29

De tog upp skånskan i Vetenskapens Värld igår kväll, tydligen har den 1000-åriga rötter utan någon som helst inblandning från Danska.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav Huggorm » 2014-04-29 17:48:04

Jag har träffat danskar som sagt sig förstå svenska utan minsta problem. Riktig skånska har de däremot svårigheter med.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav Huggorm » 2014-04-29 17:51:10

Alien skrev:Plötsligt när jag gick med en hund i industriområdet hörde jag två killar prata grötig skånska. Mycket riktigt, de hade hoppat ur en långtradare som det stod Varberg på. Nu ligger visserligen Varberg i Halland och inte i Skåne, men inte kan en fåkunnig uppsvensk som jag höra skillnaden.
Halländska låter som en blandning mellan skånska och göteborgska, vilket sannolikt beror på områdets läge mellan Skåne och Göteborg.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav kvicksilver » 2014-04-30 2:54:26

Miche: tänk mer släktskap än direkta låneord. Svenskan har låneord från finskan, men är verkligen inte nära släkt (syntax, grammatik, fonetik etc etc)
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav Miche » 2014-04-30 16:42:45

Både svenska och skånska är besläktat med danskan, det innebär inte att skånska är en dansk dialekt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav CarolusRex » 2014-04-30 16:55:22

Miche skrev:Både svenska och skånska är besläktat med danskan, det innebär inte att skånska är en dansk dialekt.

Spelar det någon roll eller, egentligen?

Hade Danmark vunnit de skånska krigen så hade Skåne varit Östdanmark idag. I Vetenskapens Värld från i förrgår så har ju skåningarna ej ändrat sitt sätt att prata på även efter nationsbytet. Om det klassas som en östdansk eller sydsvensk dialekt tycker jag är rätt ointressant. Att skriftspråket är svenskt säger inte så mycket om talspråket. Om det skulle vara tal om en östdansk dialekt så talar vi ju i regel om äldre generationer, för jag talar sannerligen svenska.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav Alien » 2014-04-30 18:47:01

Miche skrev:Både svenska och skånska är besläktat med danskan, det innebär inte att skånska är en dansk dialekt.


Men det är klart att det var en dansk dialekt från början; Skåne, Blekinge och Halland var ju en gång en del av Danmark. Sedan kan just denna danska dialekt ha utvecklats åt ett håll, medan de andra danska dialekterna utvecklades åt ett annat håll.

Precis som den brittiska och amerikanska engelskan utvecklats åt olika håll. Ibland så långt att amerikaner tycker att textning behövs när de ska se brittiska filmer där personer talar t ex stark yorkshiredialekt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav atoms » 2014-04-30 18:52:09

Alien skrev:
Miche skrev:Både svenska och skånska är besläktat med danskan, det innebär inte att skånska är en dansk dialekt.


Men det är klart att det var en dansk dialekt från början; Skåne, Blekinge och Halland var ju en gång en del av Danmark. Sedan kan just denna danska dialekt ha utvecklats åt ett håll, medan de andra danska dialekterna utvecklades åt ett annat håll.


Inte enligt ny språkforskning -

atoms skrev:De tog upp skånskan i Vetenskapens Värld igår kväll, tydligen har den 1000-åriga rötter utan någon som helst inblandning från Danska.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav Alien » 2014-04-30 18:56:34

Det blir kanske en semantisk fråga. Eftersom Skåneland tillhörde Danmark till 1658, så blir dialekterna automatiskt danska. Det var ju inte som att man i Skåneland talade ett helt annat språk, som finska.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav atoms » 2014-04-30 19:07:12

Alien skrev:Det blir kanske en semantisk fråga. Eftersom Skåneland tillhörde Danmark till 1658, så blir dialekterna automatiskt danska. Det var ju inte som att man i Skåneland talade ett helt annat språk, som finska.


http://www.svtplay.se/video/1986210/avsnitt-15

Från 01:14 till 03:54. Den forskare som får lägga ut texten menar att ingenting hände med skånskan under den tid på 1600-talet som Skåne tillhörde Danmark.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav CarolusRex » 2014-04-30 19:18:29

atoms skrev:http://www.svtplay.se/video/1986210/avsnitt-15

Från 01:14 till 03:54. Den forskare som får lägga ut texten menar att ingenting hände med skånskan under den tid på 1600-talet som Skåne tillhörde Danmark.

Nu har du nog missuppfattat något. Skåne var danskt från 900-talet till 1600-talet. Förutom en period på 30 år under 1300-talet då den svenska kungen köpte Skåneland som erövrades tillbaka av Danmark. Jag vet inte vad man hade för benämningar på olika språk och dialekter på den gamla goda tiden men danskan och skånskan har helt klart påverkat varandra. Forskaren menade att skåningarna behöll sitt talspråk efter nationsbytet, från danskt till svenskt.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav atoms » 2014-04-30 19:45:59

CarolusRex skrev:
atoms skrev:http://www.svtplay.se/video/1986210/avsnitt-15

Från 01:14 till 03:54. Den forskare som får lägga ut texten menar att ingenting hände med skånskan under den tid på 1600-talet som Skåne tillhörde Danmark.

Nu har du nog missuppfattat något. Skåne var danskt från 900-talet till 1600-talet. Förutom en period på 30 år under 1300-talet då den svenska kungen köpte Skåneland som erövrades tillbaka av Danmark. Jag vet inte vad man hade för benämningar på olika språk och dialekter på den gamla goda tiden men danskan och skånskan har helt klart påverkat varandra. Forskaren menade att skåningarna behöll sitt talspråk efter nationsbytet, från danskt till svenskt.


Ja, du har uppenbarligen rätt.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav kvicksilver » 2014-05-01 7:43:34

Fast ni gör ju med den definitionen att dialekter tillhör språk beroende av politisk tillhörighet (skånskan blev en svensk dialekt efter 1658?) Låter skrämmande likt argumentationen att kurdiska skulle vara en dialekt utav turkiska (visserligen helt olika språkfamiljer, men ändå samma princip).

Var värmländska en norsk dialekt när det tillhörde Norge?
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav Alien » 2014-05-01 13:26:58

kvicksilver skrev:Fast ni gör ju med den definitionen att dialekter tillhör språk beroende av politisk tillhörighet (skånskan blev en svensk dialekt efter 1658?) Låter skrämmande likt argumentationen att kurdiska skulle vara en dialekt utav turkiska (visserligen helt olika språkfamiljer, men ändå samma princip).

Var värmländska en norsk dialekt när det tillhörde Norge?


Har Värmland tillhört Norge? Om Värmland nu tillhörde Norge så skulle förstås värmländskan räknas som en norsk dialekt.

Jämförelsen med kurdiska och turkiska är falsk, eftersom turkar inte förstår kurdiska, som norrmän förstår svenskan. Ingen påstår heller att finlandssvenska är en finsk dialekt. Det är givetvis bara varianter av samma språk som kan kallas dialekter. Och vad som räknas som huvudspråk respektive som dialekter beror just på politik. Detta har diskuterats i denna tråd: sprak-eller-dialekt-vad-ar-skillnaden-t22340.html

När Skåneland tillhörde Danmark så ansåg förstås alla att de skånska dialekterna var en variant av danska. Oavsett hur mycket de avvek från övriga danska dialekter.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

SKÅNSKA, är det inte underbart?

Inläggav Alien » 2014-05-02 0:51:30

Moderator

Fortsatt generell diskussion om skillnaden mellan språk och dialekter förs här: sprak-eller-dialekt-vad-ar-skillnaden-t22340.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Språket



Logga in