"Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Frimodig » 2014-04-16 19:51:52

Det här KMR är intressant. Det är en sorts kollektiva nät-troll. En grupp av nät-troll. De tror psykiatri är ondska.

Sen är naturligtvis scientologer alltid ondska. Det är mer självklart.

Jag skall nämna KMR i olika sammanhang. För att lokalisera dem. Det är kul att lära sig nya saker.

Det är inte bara Kärfve, KMR åker på samma tåg. Fast de är en grupp bindgalningar. Inte en tokig individ.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav kiddie » 2014-04-16 21:07:44

Om nu inte ADHD finns, hur kommer det sig att man föds in i det? Att vi/de som utsatts för allehanda andra diagnoser (personlighetsstörningar mm) som aldrig egentligen beskrivit vår problematik utan blivit sämre av att anses personlighetsstörda, ska vi då fråntas vår diagnos (som faktiskt beskriver vad det handlar om) och puttas ner bland personligehtsstörningarna igen?

Vad jag förstår är det ovanligt att man föds in i en personlighetsstörning, de flesta kommer med tiden och får inte diagostiseras förrän man är vuxen.

Kände en som har ADHD och hon hade problem under hela sin barndom och hade svårt att hålla sin impulsivitet i styr även som vuxen. Hon var ganska klassisk virrpanna som förla sina saker, glömde bort möten och under stress exploderade som en liten bomb. Jag är faktiskt väldigt glad att hon utreddes först för ADHD, och inte kom in i psykiatrin och fick en borderlinediagnos. Har själv haft en och de är inte speciellt hjälpsamma när det inte är bordeline man har.

Sedan att OCD och dyslexi ger ADHD-liknande symptom... eh... det är ytterst vanligt att dessa två uppträder tillsammans med ADHD/ADD så visst finns det en slags koppling men om man då har ADHD-symptomen långt innan man får OCD eller ens behöver skriva och läsa.... då behöver man en käck liten tidsresa för att förklara.

Hur kan man ens acceptera andra diagnoser rakt av om man anser att ADHD är en skräpdiagnos? Hur kommer det sig att man inte ifrågasätter dessa?

Sedan är det värt att säga igen att man har totalt missuppfattat ADHD/ADD om man tror att dessa enbart bygger på att man saknar fokus. Det går mycket djupare än så.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav kiddie » 2014-04-16 21:18:43

Sedan känner jag spontant att steget är väldigt kort mellan att "bota" ADHD och synsättet att det bor en instängd NT i en hemsk autismsjukdom, sånt som Autism Speaks sysslar med. Att det bara gäller att rensa ut kvicksilvret/ta bort 80 & av födoämnena/tillsätta massa örter så kommer det friska barnet inuti autismmonstret ut.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-16 22:14:01

Wine skrev:
Flawed skrev:...
Så svara på varför du driver en kampanj på detta forum mot mediciner och ADHD diagnosen.
...

Det är din egen uppfattning. Vill du att vissa ämnen ska censureras och i så fall varför?

Flawed skrev:...
Berätta varför du anser dig tvungen att missionera mot ADHD på ett forum för NPf först och sluta slingra dig undan med din scientologretorik!
Jag ser ofta att man dras ner i en spiral av motfrågor och ström av meningslösa citat när man försöker konfrontera dig med fakta.
...

Var har du konfronterat mig med "fakta"?

Flawed skrev:...
Du vet uppenbarligen inget om vetenskap du har inte den basal bildningsgrad för att kunna validera artiklar med sekundär manipulerad information som du översvämmar forumet med.
Jag har spenderat massor med tid med att försöka bemöta ditt KMR spam med fakta eller att söka upp källorna till din skit vilket du alltid besvara med en ny störtflod av bloggcitat och ytterligare skräp.
...

Att det är spam är din egen uppfattning. Om du nu har spenderat massor med tid på att försöka bemöta exempelvis artiklar i mina inlägg med fakta och att söka upp källorna så borde du väl ganska enkelt kunna hänvisa till dessa inlägg där du bemöter inläggen med dina fakta. Det är ju inte så svårt att göra sökningar här på forumet. Kan du försöka leta upp dina inlägg där du faktiskt bemöter med fakta istället för att komma med diverse insinuationer och dyl.?

Skulle gärna också vilja se hänvisningar till de kopplingar som du påstår finns mellan KMR/scientologin och de som nämns i de olika inlägg jag postat här i tråden och på andra ställen på forumet som exempelvis neurolog Dr. Richard Saul, Phil Newton, professor David Rabiner, neurobiolog François Gonon, professor Edmund S. Higgins, professor William Pelham, Dave Traxson, professor Trevor Robbins, professor Barbara Sahakian, Dr. Edward Hallowell, professor Otto Kernberg, vetenskapliga tidsskrifter som Lancet, PLoS ONE, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry samt nyhetsmagasin som New York Times, TIME, DN, SvD, SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering o.s.v.


Du kommer alltid med motfrågor och massa auktoritärt tjafs när man konfronterar dig.
Svara på varför du Är så engagerad i frågan och varför du har valt att föra fram dina åsikter just här.
Nu.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Koboshi » 2014-04-16 23:58:41

kiddie skrev:Om nu inte ADHD finns, hur kommer det sig att man föds in i det? Att vi/de som utsatts för allehanda andra diagnoser (personlighetsstörningar mm) som aldrig egentligen beskrivit vår problematik utan blivit sämre av att anses personlighetsstörda, ska vi då fråntas vår diagnos (som faktiskt beskriver vad det handlar om) och puttas ner bland personligehtsstörningarna igen?

Vad jag förstår är det ovanligt att man föds in i en personlighetsstörning, de flesta kommer med tiden och får inte diagostiseras förrän man är vuxen.

Kände en som har ADHD och hon hade problem under hela sin barndom och hade svårt att hålla sin impulsivitet i styr även som vuxen. Hon var ganska klassisk virrpanna som förla sina saker, glömde bort möten och under stress exploderade som en liten bomb. Jag är faktiskt väldigt glad att hon utreddes först för ADHD, och inte kom in i psykiatrin och fick en borderlinediagnos. Har själv haft en och de är inte speciellt hjälpsamma när det inte är bordeline man har.

Sedan att OCD och dyslexi ger ADHD-liknande symptom... eh... det är ytterst vanligt att dessa två uppträder tillsammans med ADHD/ADD så visst finns det en slags koppling men om man då har ADHD-symptomen långt innan man får OCD eller ens behöver skriva och läsa.... då behöver man en käck liten tidsresa för att förklara.

Hur kan man ens acceptera andra diagnoser rakt av om man anser att ADHD är en skräpdiagnos? Hur kommer det sig att man inte ifrågasätter dessa?

Sedan är det värt att säga igen att man har totalt missuppfattat ADHD/ADD om man tror att dessa enbart bygger på att man saknar fokus. Det går mycket djupare än så.


+1
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Koboshi » 2014-04-16 23:59:26

kiddie skrev:Sedan känner jag spontant att steget är väldigt kort mellan att "bota" ADHD och synsättet att det bor en instängd NT i en hemsk autismsjukdom, sånt som Autism Speaks sysslar med. Att det bara gäller att rensa ut kvicksilvret/ta bort 80 & av födoämnena/tillsätta massa örter så kommer det friska barnet inuti autismmonstret ut.

+1
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-17 8:25:44

Flawed skrev:Du kommer alltid med motfrågor och massa auktoritärt tjafs när man konfronterar dig.
Svara på varför du Är så engagerad i frågan och varför du har valt att föra fram dina åsikter just här.
Nu.


Jag har redan svarat dig ovan, att det är din egen uppfattning att du anser att jag "missionerar". Detta är ett NPF forum och jag kan uppriktigt sagt inte förstå varför man inte ska debattera NPF på ett NPF forum. Varför tål du exempelvis inte att se artiklar där man kommit fram till att läkemedelsbehandling inte ger någon positiv effekt långsiktigt eller som i detta fall i denna tråd där en neurolog skriver om sina åsikter om diagnosen ADHD och diskuterar olika förklaringsmodeller till ADHD symtom? Varför är det så känsligt för dig att läsa om att kostomläggning kan lindra eller bota ADHD? Har du läst Kimmelies inlägg i tråden?

Du startade själv en tråd där LCHF skulle granskas kritiskt och det brukar framhållas att man bör ha en kritisk inställning men enligt dig gäller då detta bara vissa ämnen. Jag undrar fortfarande om du vill att vissa ämnen ska censureras och/eller inte ska diskuteras och i så fall varför?

Jag undrar återigen över var har du konfronterat mig med "fakta" och Som jag skrev tidigare, om du nu har spenderat massor med tid på att försöka bemöta exempelvis artiklar i mina inlägg med fakta och att söka upp källorna så borde du väl ganska enkelt kunna hänvisa till dessa inlägg där du bemöter inläggen med dina fakta. Det är ju inte så svårt att göra sökningar här på forumet. Kan du försöka leta upp dina inlägg där du faktiskt bemöter med fakta istället för att komma med diverse insinuationer och dyl.?

Skulle gärna också vilja se hänvisningar till de kopplingar som du påstår finns mellan KMR/scientologin och de som nämns i de olika inlägg jag postat här i tråden och på andra ställen på forumet som exempelvis neurolog Dr. Richard Saul, Phil Newton, professor David Rabiner, neurobiolog François Gonon, professor Edmund S. Higgins, professor William Pelham, Dave Traxson, professor Trevor Robbins, professor Barbara Sahakian, Dr. Edward Hallowell, professor Otto Kernberg, vetenskapliga tidsskrifter som Lancet, PLoS ONE, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry samt nyhetsmagasin som New York Times, TIME, DN, SvD, SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering o.s.v.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-17 8:41:37

Koboshi skrev:
kiddie skrev:Sedan känner jag spontant att steget är väldigt kort mellan att "bota" ADHD och synsättet att det bor en instängd NT i en hemsk autismsjukdom, sånt som Autism Speaks sysslar med. Att det bara gäller att rensa ut kvicksilvret/ta bort 80 & av födoämnena/tillsätta massa örter så kommer det friska barnet inuti autismmonstret ut.

+1


Men varför skulle inte kemikalier och miljögifter kunna ge NPF symtom? Varför skulle det vara så långsökt? Som jag tidigare skrivit flera gånger så är vi olika, med olika genuppsättningar och varianter i de olika generna och olika känslighet, alla är som bekant inte känsliga mot exempelvis gluten eller laktos. Jag skrev ju också tidigare i denna tråden om AMY1 genen, samband mellan salivens nedbrytning av kolhydrater och fetma. Om man anser att olika ämnen, gifter, kemikalier och vår livsstil inte skulle påverka oss på olika sätt så tror jag man har missat något väsentligt.
Senast redigerad av Wine 2014-04-17 8:47:02, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-17 8:43:06

Koboshi skrev:
kiddie skrev:Sedan känner jag spontant att steget är väldigt kort mellan att "bota" ADHD och synsättet att det bor en instängd NT i en hemsk autismsjukdom, sånt som Autism Speaks sysslar med. Att det bara gäller att rensa ut kvicksilvret/ta bort 80 & av födoämnena/tillsätta massa örter så kommer det friska barnet inuti autismmonstret ut.

+1


Har tidigare postat detta inlägg i tråden Kemikalier och miljögifter i vår närmiljö, artikel i DN:

Exponering för även låga nivåer av flamskyddsmedel kan påverka hjärnan på foster och möjligen orsaka autism visar en ny studie på möss:

Flame Retardants' Affect on Fetus May Trigger Autism
Feb 21, 2012 | 11:12 AM ET | Rachael Rettner, MyHealthNewsDaily Staff Writer

VANCOUVER, British Columbia — Exposure to even low levels of flame retardants may affect the brain of a developing fetus and possibly contribute to autism, new findings in mice suggest.

In the study, female mice exposed to a particular flame-retardant chemical in utero and during lactation were less social, compared with mice not exposed to this chemical. The levels of flame retardants used in the study were similar to what has been seen in humans, the researchers said.


Resultatet från studien kan läggas till en växande mängd bevis för att både gener och miljö samverkar för att orsaka autism. Kemikalier kan interferera med det sätt vissa gener uttrycks:

The findings add to a growing body of evidence that both genes and the environment interact to cause autism. Chemicals may interfere with the way certain genes are expressed.

Pass it on: Autism is likely caused by an interaction between environmental and genetic factors, but which plays a bigger role depends on the individual case, experts say.


Hur stor roll gener och miljö spelar för risken att utveckla autism kan variera från person till person säger forskaren Janine LaSalle, professor vid institutionen för medicinsk mikrobiologi och immunologi vid University of California, Davis School of Medicine.

Musmammorna i studien hade en mutation som gjorde deras gener särskilt känsliga för miljöpåverkan och de uppvisade autistiska drag. En del av deras avkommor hade ärvt mutationen, andra inte men de som inte ärvt mutationen visade ändå nedsatt socialt beteende efter exponering för flamskyddsmedel i livmodern och beteendet var förenat med kemiska förändringar i deras gener. De som ärvde mutationen hade nedsatt socialt beteende och minne.

Honmöss i studien var mer känsliga för miljöpåverkan än hanmöss. En förklaring till detta kan vara att könen skiljer sig i känslighet för genetiska förändringar som orsakas av kemikalier.

ScienceDaily - Common Flame Retardant Linked to Social, Behavioral and Learning Deficits

ScienceDaily (Feb. 16, 2012) — Mice genetically engineered to be susceptible to autism-like behaviors that were exposed to a common flame retardant were less fertile and their offspring were smaller, less sociable and demonstrated marked deficits in learning and long-term memory when compared with the offspring of normal unexposed mice, a study by researchers at UC Davis has found. The researchers said the study is the first to link genetics and epigenetics with exposure to a flame retardant chemical.

KI - Institutet för miljömedicin (IMM) - Polybromerade difenyletrar (PBDE)

Exponering

Bromerade flamskyddsmedel sprids genom diffust läckage från olika typer av industriella applikationer samt från varor såsom möbler och elektronik. Ämnena ansamlas i fettrik vävnad i kroppen och anrikas i näringskedjan. Mätserier från fågelägg samt fisk insamlade i svensk miljö visar att PBDE-halterna ökade kraftigt under perioden 1970-1989. I dagsläget har dessa nivåer sjunkit till 1/10 av när de låg som högst.

Människor får framförallt i sig PBDE via mat och hushållsdamm.

Små barn exponeras troligen för högre doser PBDE eftersom de utsätts för damm i högre utsträckning, dessutom har barn ett högre matintag per kg kroppsvikt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-17 8:45:06

Koboshi skrev:
kiddie skrev:Sedan känner jag spontant att steget är väldigt kort mellan att "bota" ADHD och synsättet att det bor en instängd NT i en hemsk autismsjukdom, sånt som Autism Speaks sysslar med. Att det bara gäller att rensa ut kvicksilvret/ta bort 80 & av födoämnena/tillsätta massa örter så kommer det friska barnet inuti autismmonstret ut.

+1


Har tidigare postat detta inlägg i tråden Risk för autism och tid på året för befruktning:

I en ny studie har man funnit orsakssamband mellan D-vitamin, serotoninsyntes och autism:

ScienceDaily - Causal link found between vitamin D, serotonin synthesis and autism in new study

Date: February 26, 2014

Source: Children's Hospital & Research Center Oakland

Summary: Serotonin and vitamin D have been proposed to play a role in autism, however, no causal mechanism has been established. Now, researchers show that serotonin, oxytocin, and vasopressin, three brain hormones that affect social behavior related to autism, are all activated by vitamin D hormone. Supplementation with vitamin D and tryptophan would be a practical and affordable solution to help prevent autism and possibly ameliorate some symptoms of the disorder.

A new study by Rhonda Patrick, PhD and Bruce Ames, PhD of Children's Hospital Oakland Research Institute (CHORI) demonstrates the impact that Vitamin D may have on social behavior associated with Autism Spectrum Disorder (ASD).

This mechanism explains many of the known, but previously not understood, facts about autism including: 1) the "serotonin anomaly" low levels of serotonin in the brain and high levels in the blood of autistic children; 2) the preponderance of male over female autistic children: estrogen, a similar steroid hormone, can also boost the brain levels of serotonin in girls; 3) the presence of autoimmune antibodies to the fetal brain in the mothers of autistic children: vitamin D regulates the production of regulatory T-cells via repression of TPH1. The Patrick/Ames mechanism is relevant to the prevention of autism, and likely its treatment.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav kiddie » 2014-04-17 8:50:47

Hur beter sig en autistisk mus?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-17 11:29:24

Wine skrev:
Flawed skrev:Du kommer alltid med motfrågor och massa auktoritärt tjafs när man konfronterar dig.
Svara på varför du Är så engagerad i frågan och varför du har valt att föra fram dina åsikter just här.
Nu.


Jag har redan svarat dig ovan, att det är din egen uppfattning att du anser att jag "missionerar". Detta är ett NPF forum och jag kan uppriktigt sagt inte förstå varför man inte ska debattera NPF på ett NPF forum. Varför tål du exempelvis inte att se artiklar där man kommit fram till att läkemedelsbehandling inte ger någon positiv effekt långsiktigt eller som i detta fall i denna tråd där en neurolog skriver om sina åsikter om diagnosen ADHD och diskuterar olika förklaringsmodeller till ADHD symtom? Varför är det så känsligt för dig att läsa om att kostomläggning kan lindra eller bota ADHD? Har du läst Kimmelies inlägg i tråden?

Du startade själv en tråd där LCHF skulle granskas kritiskt och det brukar framhållas att man bör ha en kritisk inställning men enligt dig gäller då detta bara vissa ämnen. Jag undrar fortfarande om du vill att vissa ämnen ska censureras och/eller inte ska diskuteras och i så fall varför?

Jag undrar återigen över var har du konfronterat mig med "fakta" och Som jag skrev tidigare, om du nu har spenderat massor med tid på att försöka bemöta exempelvis artiklar i mina inlägg med fakta och att söka upp källorna så borde du väl ganska enkelt kunna hänvisa till dessa inlägg där du bemöter inläggen med dina fakta. Det är ju inte så svårt att göra sökningar här på forumet. Kan du försöka leta upp dina inlägg där du faktiskt bemöter med fakta istället för att komma med diverse insinuationer och dyl.?

Skulle gärna också vilja se hänvisningar till de kopplingar som du påstår finns mellan KMR/scientologin och de som nämns i de olika inlägg jag postat här i tråden och på andra ställen på forumet som exempelvis neurolog Dr. Richard Saul, Phil Newton, professor David Rabiner, neurobiolog François Gonon, professor Edmund S. Higgins, professor William Pelham, Dave Traxson, professor Trevor Robbins, professor Barbara Sahakian, Dr. Edward Hallowell, professor Otto Kernberg, vetenskapliga tidsskrifter som Lancet, PLoS ONE, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry samt nyhetsmagasin som New York Times, TIME, DN, SvD, SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering o.s.v.

Typisk scientologisk retorik.
Wine försöker här få mig att känna mig dum genom att använda frågor som "har du läst?" har du förstått?"och så refereara han till olika auktoritära personer med fina titlar typiska scientologiska härskarmetoder.

Lägg märke till att Wine forsätter att svara på min fråga direkt och forsätter med motfrågor och försöker få mig ur balans.
Det enda man kan lära sig på en scientolog kurs som har något värde är deras manipulationsmetoder och retorik som går ut på att trötta ut sin motståndare och få honom ur balans och framstå som löjlig och så vidare utan att själv svara på någon fråga eller ägna sig åt konventionell ömsesidig debatt.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-17 11:50:21

Wine försöker ofta också att manipulera sitt material han startar med en mer trovärdig länk som han senare blandar in mindre trovärdigt material av KMR kvalitet.
Jag ska nog ta och granska vad vi har skrivit här tilsammans men jag måste bunkar på mig lite migränmediciner och betablockerare först.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-17 11:59:30

Att man är Neurolog, innebär inte att man vill tjäna en jättehög med pengar innan pensionen bara genom att skriva en provokativ bok som inte riktar sig till andra neurologer utan korkade föräldrar och liknade.
Dr Saul är förmodligen en gniden korrupt gammal gubbjävel helt enkelt.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-17 13:09:38

Flawed skrev:Typisk scientologisk retorik.
Wine försöker här få mig att känna mig dum genom att använda frågor som "har du läst?" har du förstått?"och så refereara han till olika auktoritära personer med fina titlar typiska scientologiska härskarmetoder.


Likaväl som du ställer frågor till mig har jag rätt att ställa relevanta frågor till dig, jag ställde inga svåra frågor, jag undrade exempelvis om du läst vad Kimmelie skrivit här i tråden om hennes kostomläggning, jag ska hjälpa dig lite på traven, här är några av inläggen:

post1144541.html#p1144541

post1145441.html#p1145441

post1145624.html#p1145624

Sedan är det ytterst relevant och viktigt, när du kommer med påståenden om att det jag postat i olika trådar har kopplingar till KMR/scientologerna att du också kan visa det varför jag skulle vilja se hänvisningar till de kopplingar som du påstår finns mellan KMR/scientologin och de som nämns i de olika inlägg jag postat här i tråden och på andra ställen på forumet som exempelvis neurolog Dr. Richard Saul, Phil Newton, professor David Rabiner, neurobiolog François Gonon, professor Edmund S. Higgins, professor William Pelham, Dave Traxson, professor Trevor Robbins, professor Barbara Sahakian, Dr. Edward Hallowell, professor Otto Kernberg, vetenskapliga tidsskrifter som Lancet, PLoS ONE, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry samt nyhetsmagasin som New York Times, TIME, DN, SvD, SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering o.s.v.

Istället för att hela tiden i dina inlägg insinuera en massa vore jag tacksam om du kunde komma med någon sorts belägg för vad du faktiskt påstår.

Och detta med dina tidigare inlägg, det borde inte vara så svårt för dig att leta rätt på de inlägg där du konfronterat mig med "fakta", du borde ganska enkelt kunna hänvisa till dessa inlägg där du bemöter inläggen med dina fakta men det gör du inte utan du fortsätter med dina insinuationer och din smutskastning.

Moderator Alien: Inläggen om kostomläggning har flyttats till kostens-eventuella-inverkan-pa-adhd-t20087.html
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-17 13:24:18

JAg tycker inte det är relevant i nuläget att följa dina mot frågor.Jag har liksom lärt mig dina retoriska grepp vid det här laget.
JAg tycker att det är relevant att du svara på den enkla frågan:
Varför driver du en kampanj emot ADHD diagnosen här på forumet?

Jag isnunerar inte, jag påstår rakt av att du är en person som sympatiserar med KMRs kampanj emot ADHD psykiatri och mediciner och är sceintologiskt indoktrinerad.
Det är fullt möjligt att du inte längre är associerad med dem direkt längre men du sympatiserar fortfarande med KMR.

Jag tror dessutom att du kommer att vara fortsatt anonym på forumet.Eftersom du är anonym så har dina nekanden ytterst låg trovärdighet.
Jag skiter i om jag blir bannad för det här ,jag vill inte vara med på ett menlöst forum som låter en bitvis inställsam KMR-tomte härja fritt och sprida sin propaganda oemotsagd.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-17 14:12:41

Flawed skrev:JAg tycker inte det är relevant i nuläget att följa dina mot frågor.Jag har liksom lärt mig dina retoriska grepp vid det här laget.
JAg tycker att det är relevant att du svara på den enkla frågan:
Varför driver du en kampanj emot ADHD diagnosen här på forumet?

Jag isnunerar inte, jag påstår rakt av att du är en person som sympatiserar med KMRs kampanj emot ADHD psykiatri och mediciner och är sceintologiskt indoktrinerad.
Det är fullt möjligt att du inte längre är associerad med dem direkt längre men du sympatiserar fortfarande med KMR.

Jag tror dessutom att du kommer att vara fortsatt anonym på fo[url][/url]rumet.Eftersom du är anonym så har dina nekanden ytterst låg trovärdighet.
Jag skiter i om jag blir bannad för det här ,jag vill inte vara med på ett menlöst forum som låter en bitvis inställsam KMR-tomte härja fritt och sprida sin propaganda oemotsagd.


Du kan inte ens hitta belägg för dina påståenden och du vill inte svara på mina motfrågor?

Jag har redan svarat på din fråga och jag är inte scientolog, har aldrig varit det och har inte heller någon koppling till vare sig dem eller KMR vilket jag redan svarat dig tidigare för länge sedan i en annan tråd där för övrigt även en annan person blev beskylld för att vara scientolog utan grund:

post676723.html#p676723

post676753.html#p676753

Scientologpropaganda i Metro (annons)

men du fortsätter ändå att insinuera, förlöjliga och smutskasta. Jag vet inte hur många gånger du har skrivit till mig i olika inlägg som här exempelvis:

Borderline är knappast någon differential diagnos till ADHD (snarare tvärtom med en stark komorbiditet)heller vilket Wine aldrig kommer att fatta utan det ska tjatas om detta i vaarje jävla tråd.
...

post1147380.html#p1147380

Det gör inget Wine vårt lilla KMR ombud är aldrig insatt i de länkar som hen postar heller vilket är uppenbart om man studerar vad hen har skrivit.
...

post1147370.html#p1147370

Vilken "information"?
Varför ska man okritiskt ta till sig "information" ifrån ett dogamtiskt troll som är fullständigt misslyckas med debatt utan bara tjatar om saker som trollet uppenbarligen inte fattar någonting av?
...

post1057924.html#p1057924

Men du skriver gärna en massa saker och belastar forumet med din citat gegga fast du inte förstår vad du pratar om?
Det är förvisso något som jag har misstänkt länge...

post1057158.html#p1057158

Jag punktmarkerar mest dig för att du är ett sånt litet jävla äckel hurså?

post1056896.html#p1056896

Jag sprider ingen propaganda, om man läser det som jag postat så handlar det exempelvis om resultat vid studier av läkemedelsbehandling och förbättringar av kostomläggning vid ADHD. Denna tråd startades av en annan medlem, Koboshi som valde att posta ett citat från KMR om en neurolog som skrivit en bok men denne neurolog har även skrivit texter som publicerats i andra tidningar som exempelvis TIME som jag hänvisade till. Att min anonymitet tas upp som relevant när det gäller trovärdighet blir ju rent av löjligt då du ju påstår att allt "material" jag postat på forumet skulle vara scientologpropaganda eller ha kopplingar till KMR/scientologerna, du beskyller ju därmed även de som inte är anonyma, läkare, professorer, nyhetsmedia, vetenskapliga tidskrifter m.m. för att ha kopplingar till scientologin/KMR. Det är fortfarande samma budskap oavsett om det är jag som postar det här på forumet eller om någon självmant läser samma saker utanför forumet i exempelvis en tidning eller en vetenskaplig tidsskrift.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-17 14:21:54

Din anonymitet gör tyvärr att ditt förnekande har ringa validitet förstår du.
Folk ljuger ofta om saker när de är anonyma.
Du har fortfarande inte svarat på min fråga för övrigt.
Detta är dessutom ett forum där de flesta skribenter inte är anonyma,detta är inte flashback.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-17 14:58:07

Det finns flera anledningar till att Wines kampanj är osmaklig.
Detta är ett forum för Asperger om Wine nu har asperger så är han alltså en person som ifrågasätter en annan NPf diagnos på ett forum för NPf vilket jag anser är osmakligt med tanke på vilken frekventativt och vilken volym han postar om detta.
Det känns ganska egendomligt att aspergare här tycker att det är okey.Låt oss tänka att folk på ett ADHD forum skulle göra samma sak hur skulle ni reagera på det?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-17 15:17:04

Wine skrev:
kiddie skrev:Utredningen är ganska lik den för aspergers. Den tar flera dagar att göra och har flera moment. Tror att diagnostik blir bättre i framtiden då vi förstår mer vad som händer neurologiskt, men ett omfattande testbatteri är bra mycket bättre än att en lärare diagnostiserar ett barn, vilket faktiskt händer i USA.


Skulle du kunna beskriva lite mer ingående hur en riktig utredning går till, olika moment i utredningen o.s.v. Undrar också om du läst mitt inlägg tidigare i tråden här, finns bl.a. ett avsnitt om SBU's rapport där man granskat och utvärderat de metoder som används i Sverige för att diagnostisera ADHD samt citerat från en artikel om en studie som visat hur lätt det är att simulera symtom för att få ADHD diagnos:

post1142494.html#p1142494

MAn ska alltid svara jäätenoga och utförligt på Wines frågor.
Men själv kan han inte tänka sig att svara på en rak fråga.
Refererar till auktoriteter.osv..
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-17 15:38:47

Wine skrev:När det gäller kritik av exempelvis diagnosen ADHD samt överdiagnostisering har jag på många ställen på internet sett i diskussioner om detta att en del tvärsäkert hävdar att neuropsykiatriska utredningar/utredningar av ADHD är såpass grundliga och noggranna att det inte förekommer feldiagnostisering eller överdiagnostisering och man argumenterar på detta sätt för att motbevisa kritiker som hyser tvivel men i själva verket är det ju så att utredningar inte alltid ser likadana ut, görs på samma sätt, innehåller samma moment eller är likvärdiga.

SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering, har sammanställt en rapport om "ADHD Diagnostik och behandling, vårdens organisation och patientens delaktighet", här finns en sammanfattning av rapporten:

SBU:s slutsatser

Instrumenten för diagnostik av ADHD bör undersökas bättre liksom hela den diagnostiska processen. Användandet av diagnostiska instrument bör ske på ett strukturerat och utvärderingsbart sätt. Vi har utvärderat 15 diagnostiska instrument som används i Sverige för att identifiera ADHD. Det vetenskapliga underlaget är otillräckligt för samtliga. Diagnostiska instrument tillsammans med övriga utredningsmetoder är en del i processen för att identifiera ADHD. Det finns inga studier som utvärderar hela den diagnostiska processen.
...
SBU - ADHD diagnostik och behandling, vårdens organisation och patientens delaktighet

Här finns hela rapporten:
ADHD Diagnostik och behandling, vårdens organisation och patientens delaktighet

Och varför skulle otillräckliga diagnosmetoder just leda till att för många blir diagnosticerade med ADHD?
Det kan lika väl vara så att det är tvärtom.

Wine har här kidnappat en myndighets utredning och använder den utan någon som helst grund för att stödja sin tes.
Tro aldrig på att Wines citat och referat faktisk säger det som "Wine" påstår att det gör.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-17 16:40:13

Ni får ursäkta men tidsgränsen för editering är kort...

Wine motsäger ofta sig själv som man redan har påpekat i tråden,detta stör honom inte utan han tuggar bara vidare med ytterligare gula citat rutor.
Att försöka debattera mot en spammande person som är så pass dåligt insatt och påläst är ju väldigt påfrestande tillsammans med hans retoriska grepp som man alltså ser flera exempel på här i tråden.Wine förstår inte det ha citerar,ändå ska han posta överallt i forumet.
Jag föreslår att Wine tilldelas en tråd där han postar sina länkar som han inte har verktygen för att vare sig förstå eller debattera.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Dagobert » 2014-04-17 17:45:10

Flawed skrev:Detta är ett forum för Asperger om Wine nu har asperger så är han alltså en person som ifrågasätter en annan NPf diagnos på ett forum för NPf vilket jag anser är osmakligt med tanke på vilken frekventativt och vilken volym han postar om detta.
Det känns ganska egendomligt att aspergare här tycker att det är okey.

Jag läser inte inlägg fulla med länkar och långa citat om jag inte är engagerad, och det är jag inte här. Att jag inte säger nåt betyder alltså inte att jag tycker det är ok.
Jag vet för lite om ämnet. Det bra att du ifrågasätter. Särskilt om det verkligen är fråga om KMR.
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-17 18:07:10

Dagobert skrev:
Flawed skrev:Detta är ett forum för Asperger om Wine nu har asperger så är han alltså en person som ifrågasätter en annan NPf diagnos på ett forum för NPf vilket jag anser är osmakligt med tanke på vilken frekventativt och vilken volym han postar om detta.
Det känns ganska egendomligt att aspergare här tycker att det är okey.

Jag läser inte inlägg fulla med länkar och långa citat om jag inte är engagerad, och det är jag inte här. Att jag inte säger nåt betyder alltså inte att jag tycker det är ok.
Jag vet för lite om ämnet. Det bra att du ifrågasätter. Särskilt om det verkligen är fråga om KMR.

Ja det är ju fullt möjligt att det är jag som har läst mest av Wine på forumet...
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in