Kostens eventuella inverkan på ADHD

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kostens eventuella inverkan på ADHD

Inläggav Wine » 2011-04-16 17:26:48

Människan kan göra mycket själv för att bli frisk eller friskare genom att äta och leva hälsosamt.

I en nyligen genomförd studie fann man att bland 64 procent av barnen med ADHD, så var symptomen orsakade av mat. Studien är publicerad i den vetenskapliga tidsskriften Lancet 5 februari 2011.

The Lancet - Effects of a restricted elimination diet on the behaviour of children with attention-deficit hyperactivity disorder (INCA study): a randomised controlled trial

"ADHD: A New Study Says, It’s The Food"
http://kristinwartman.wordpress.com/201 ... -the-food/

Maten är den huvudorsakliga orsaken till ADHD, efter dieten var barnen normala med normala beteenden. Det verkar som kosten har stor betydelse.



Moderator atoms - denna tråd är avdelad från en tråd av sirap med namnet "Liten notis: ny blankett för ansökan om CS"
Moderator atoms - ersatte en trasig länk med en fungerande.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Liten notis: Ny blankett för ansökan om licens för CS

Inläggav prodge64 » 2011-04-16 21:49:08

Wine skrev:I en nyligen genomförd studie fann man att bland 64 procent av barnen med ADHD, så var symptomen orsakade av mat. Studien är publicerad i den vetenskapliga tidsskriften Lancet 5 februari 2011.

Wine skrev:Maten är den huvudorsakliga orsaken till ADHD[...]

Det här är två vitt skilda saker.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Re: Liten notis: Ny blankett för ansökan om licens för CS

Inläggav Parvlon » 2011-04-16 21:57:52

prodge64 skrev:Det här är två vitt skilda saker.
Säger du att diagnosen ADHD inte ställs baserat på div. symptomer?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Liten notis: Ny blankett för ansökan om licens för CS

Inläggav prodge64 » 2011-04-16 22:04:22

Parvlon skrev:
prodge64 skrev:Det här är två vitt skilda saker.
Säger du att diagnosen ADHD inte ställs baserat på div. symptomer?

Nej, jag säger bara att (citaten) inte säger samma sak. Det första menar att symptomen inte syns när rätt mat äts vilket innebär att ADHD i så fall är latent. Det andra syftar på att vem som helst som äter fel mat skulle kunna få ADHD.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Re: Liten notis: Ny blankett för ansökan om licens för CS

Inläggav Parvlon » 2011-04-16 22:22:19

Varför ska inte vem som helst kunna få det? Vissa kanske är överkänsliga, andra kompenserar med mer nyttiga saker/livsstil.
Senast redigerad av Parvlon 2011-04-16 22:25:53, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Liten notis: Ny blankett för ansökan om licens för CS

Inläggav sirap » 2011-04-16 23:59:59

Det känns som om vi har kommit en smula off-topic. Jag ville bara påpeka att det kommit en ny blankett, inte diskutera ev. inverkan av kost.
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Re: Liten notis: Ny blankett för ansökan om licens för CS

Inläggav Lilla Gumman » 2011-04-18 22:36:31

Hej!

Kan inte nån moderator dela tråden?

Jag tror att det ligger i generna. Om man har en benägenhet för ADHD i generna, så förvärras symptomen av fel sorts mat. Om man inte har någon benägenhet för ADHD så kan man äta vad som helst utan att påverkas. Samma sak gäller för allting. Cancer till exempel. Har man en cancergen i kroppen så får man cancer om man äter stekt mat i för stora mängder, har man inte cancergenen så kan man äta stekt mat varje dag och ändå förbli frisk.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Kostens eventuella inverkan på ADHD

Inläggav A » 2011-04-19 22:08:36

Det är inte alla med ADHD som påverkas av fel kost
Det går inte att generalisera så
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Re: Kostens eventuella inverkan på ADHD

Inläggav AAA » 2011-04-19 23:55:11

Min kost påverkas av AS - det är iaf säkert! Smakar det så kostar det...
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Re: Kostens eventuella inverkan på ADHD

Inläggav Lilla Gumman » 2011-04-20 8:44:31

Hej!

A skrev:Det är inte alla med ADHD som påverkas av fel kost
Det går inte att generalisera så


Det finns givetvis ett antal personer som har ADHD från början, oavsett vad de äter och inte äter. Sen finns det också ett antal personer som har den här ADHD-genen som gör att de blir hyperaktiva när de äter konstgjorda färgämnen, onaturliga tillsatser i maten, sötningsmedel och socker. Av de som har ADHD från början får X antal personer förvärrade symptom av att äta sånt med konstgjorda färgämnen, onaturliga tillsatser, sötningsmedel och socker.

Sådan mat som personer med ADHD borde undvika, är inte bra för någon. Jag tror att det handlar om mängden, som med allting annat. Klart man kan dricka lite lightläsk ibland, eller äta en soppa gjord på pulver. Men att konsumera stora mängder varje dag är inte nyttigt, vare sig man har ADHD eller inte.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Kostens eventuella inverkan på ADHD

Inläggav prodge64 » 2011-04-20 9:55:09

Parvlon skrev:Varför ska inte vem som helst kunna få det? Vissa kanske är överkänsliga, andra kompenserar med mer nyttiga saker/livsstil.

Det jag menar är att ADHD (rätta mig om jag har fel) är en medfödd neuropsykiatrisk avvikelse vilket gör att maten inte orsakar tillståndet som sådant. Att det sedan till synes kan vara latent med en viss form av kost är inte samma sak som att maten orsakar tillståndet.

A skrev:Det är inte alla med ADHD som påverkas av fel kost

+1
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Kimmelie » 2014-04-04 19:14:52

Nu har jag inte tjatat på länge, så här tycker jag det kan vara dags. Kosten!!! Det skulle vara intressant om alla som har ADHD provade en månad utan spannmål, baljväxter, mjölkprodukter och socker. Var även noga med att undvika det i tillsatser, t ex maltodextrin = gluten, dvs det värsta giftet. Många korsreagerar även på karragenan.

Som jag skrivit om tidigare, jag har ADHD-diagnos och har ätit Amfetamin (dvs riktigt amfetamin, det som är absolut svårast att få, svårare än Metamina!) i flera år. Tidigare när jag såg såna här diskussioner såg jag rött, för bara tanken på att klara mig utan medicin var outhärdlig. Jag var en vandrande katastrof, rena kaoset i huvudet. ALLA de symptomen är borta sen jag la om kosten i julas! Det enda som är kvar är min aspergerpersonlighet. Jag äter alltså ingen medicin heller längre, och jag mår mycket bättre nu än jag förut gjorde med medicin.

Det stora problemet som jag ser det är de egentliga makthavarna i samhället, dvs de som vill fortsätta tjäna pengar på andras sjukdom och lidande. Och att de har bestämt att billig skräpmat som pasta och bröd ska vara grunden kosten - rena vansinnet!!! I början när man lagt om kosten kan det verka svårt att hitta på vad man ska äta, men det blir en vana. Människan är vanedjur, och snart har man skaffat sig nya rutiner. Prova, det är värt ansträngningen alla gånger!

Moderator Alien: Flyttat från neurolog-adhd-finns-inte-men-det-ar-en-utmarkt-ursakt-t39435.html
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-04 20:03:39

Kimmelie skrev:Nu har jag inte tjatat på länge, så här tycker jag det kan vara dags. Kosten!!! Det skulle vara intressant om alla som har ADHD provade en månad utan spannmål, baljväxter, mjölkprodukter och socker. Var även noga med att undvika det i tillsatser, t ex maltodextrin = gluten, dvs det värsta giftet. Många korsreagerar även på karragenan.

Som jag skrivit om tidigare, jag har ADHD-diagnos och har ätit Amfetamin (dvs riktigt amfetamin, det som är absolut svårast att få, svårare än Metamina!) i flera år. Tidigare när jag såg såna här diskussioner såg jag rött, för bara tanken på att klara mig utan medicin var outhärdlig. Jag var en vandrande katastrof, rena kaoset i huvudet. ALLA de symptomen är borta sen jag la om kosten i julas! Det enda som är kvar är min aspergerpersonlighet. Jag äter alltså ingen medicin heller längre, och jag mår mycket bättre nu än jag förut gjorde med medicin.

Det stora problemet som jag ser det är de egentliga makthavarna i samhället, dvs de som vill fortsätta tjäna pengar på andras sjukdom och lidande. Och att de har bestämt att billig skräpmat som pasta och bröd ska vara grunden kosten - rena vansinnet!!! I början när man lagt om kosten kan det verka svårt att hitta på vad man ska äta, men det blir en vana. Människan är vanedjur, och snart har man skaffat sig nya rutiner. Prova, det är värt ansträngningen alla gånger!


Vad du har uppnått med att lägga om kosten är ju helt fantastiskt, mycket klokt skrivet. Jag tycker ju att det är konstigt att en del diagnostiserade med ADHD inte kan acceptera eller ens överväga om det inte skulle kunna vara så att kosten kan orsaka ADHD symtom och spela en stor roll, att motståndet är så stort och att många bara slår bort detta och påstår tvärsäkert att kosten absolut inte har någon betydelse och kanske hänvisar till någon undersökning eller studie. Du är ju verkligen ett bevis för att kosten uppenbarligen spelar roll, i alla fall för en del av alla de som är diagnostiserade med ADHD, kanske inte för alla, det är möjligt att deras ADHD symtom orsakas av annat än något i kosten. Jag är själv övertygad om att kosten spelar en väldigt stor roll för utvecklandet av olika symtom, problem och besvär, inte bara neuropsykiatriska. Tror att hur man lever, även hur man äter spelar roll för hur olika gener uttrycks. Vill också tillägga att läkemedelsindustrin i hög grad också är ansvariga för utvecklingen, medikaliseringen i samhället.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav kiddie » 2014-04-04 20:28:30

Måste fått aspergers av att vara barn på 70-talet, vi intog mest bröd och mjölk. Vet en som inte tål gluten och mjölkprotein, alltså inte intolerans utan rena allergier. I hennes fall var det högst mätbart. Blir man bättre av att utesluta mat borde detta gå att mäta.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-04 20:40:03

kiddie skrev:Måste fått aspergers av att vara barn på 70-talet, vi intog mest bröd och mjölk. Vet en som inte tål gluten och mjölkprotein, alltså inte intolerans utan rena allergier. I hennes fall var det högst mätbart. Blir man bättre av att utesluta mat borde detta gå att mäta.


Jag är född och uppvuxen på 70 och 80 talet och jag åt bl.a. mycket bröd innehållandes vitt mjöl under uppväxttiden, på den tiden ansågs ju inte vitt mjöl och inte heller socker vara något dåligt, jo för tänderna var ju socker dåligt förstås. Åt mycket skorpor, bullar och mackor, rostade frallor med smör och marmelad, makaroner, godis m.m. Jag var lite kinkig med maten när jag var liten men mackor gick bra. Har funderat mycket nu som vuxen över hur detta kan ha påverkat ångest när jag var liten, för jag har haft ångest ända sedan jag var barn, visste bara inte vad det var då, det var liksom normaltillståndet.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-06 13:10:11

Kimmelie skrev:Nu har jag inte tjatat på länge, så här tycker jag det kan vara dags. Kosten!!! Det skulle vara intressant om alla som har ADHD provade en månad utan spannmål, baljväxter, mjölkprodukter och socker. Var även noga med att undvika det i tillsatser, t ex maltodextrin = gluten, dvs det värsta giftet. Många korsreagerar även på karragenan.

Som jag skrivit om tidigare, jag har ADHD-diagnos och har ätit Amfetamin (dvs riktigt amfetamin, det som är absolut svårast att få, svårare än Metamina!)

Där misstar du dig. Min son har haft Amfetamin från början och då, på 90-talet skrev många läkare generellt ut Amfetamin, inte Ritalin (eller Metamina). Ingen särskilt anledning, det var väl mest att de inte hade så mycket erfarenhet och tog det första bästa. Sedan började de fundera att det kanske var dumt att det heter Amfetamin.

i flera år. Tidigare när jag såg såna här diskussioner såg jag rött, för bara tanken på att klara mig utan medicin var outhärdlig. Jag var en vandrande katastrof, rena kaoset i huvudet. ALLA de symptomen är borta sen jag la om kosten i julas! Det enda som är kvar är min aspergerpersonlighet. Jag äter alltså ingen medicin heller längre, och jag mår mycket bättre nu än jag förut gjorde med medicin.

Det stora problemet som jag ser det är de egentliga makthavarna i samhället, dvs de som vill fortsätta tjäna pengar på andras sjukdom och lidande. Och att de har bestämt att billig skräpmat som pasta och bröd ska vara grunden kosten - rena vansinnet!!! I början när man lagt om kosten kan det verka svårt att hitta på vad man ska äta, men det blir en vana. Människan är vanedjur, och snart har man skaffat sig nya rutiner. Prova, det är värt ansträngningen alla gånger!


Det där att du mår så mycket bättre av att lägga om kosten - det tror jag först om det håller i sig i flera år och i olika situationer och egentligen bör man ju också fylla i skattningsskalor och jämnföra, osv. Det är ganska svårt att bedöma effekten själv och har funnits inte bara enskilda fall av folk som har påstått att de blivit av med ADHD med alternativa metoder, utan det har funnits rena "massbotning" med olika metoder. T.ex. på 70-/80-talet i Tyskland kurserade fosfat-teorin. Många föräldrar satte sina barn på dieter då man uteslöt korv och andra livsmedel som innehöll fosfor/fosfater. Många påstod att barnen helt blev av med symptom. Några år senare sa sedan alla att folk nog hade inbillat sig det, att det inte hjälpte överhuvudtaget. Kanske fanns det nåt barn eller några få som hade någon överkänslighet, men det kan knappast har varit ADHD som de hade från början.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-06 16:42:50

kiddie skrev:Visst tror jag att det hos enskilda individer kan finnas viss mat man ska hålla sig borta från, men jag har svårt att tro att det fungerar i en större skala för även med samma diagnos tror jag vi har olika idealkost om man så säger, och olika kostkänsligheter.


Jag tror också att det varierar från individ till individ, det är därför inte alla alltid är känsliga för samma ämnen. Har du läst om AMY1 genen, samband mellan salivens nedbrytning av kolhydrater och fetma? Antalet kopior kan variera mellan olika individer:

Göteborgs universitet - Samband mellan salivens nedbrytning av kolhydrater och fetma

NYHET: 2014-03-31

Risken att utveckla fetma är genetiskt kopplad till hur våra kroppar med hjälp av saliven bryter ner kolhydrater. Det visar en omfattande internationell studie i Nature Genetics där forskare vid Sahlgrenska akademin medverkar.


Efter att ha studerat 6 200 individer från Sverige, Storbritannien, Frankrike och Singapore kan forskarna nu visa att människor som har få kopior av AMY1-genen också har en ökad risk att utveckla fetma.

Konkret visar resultaten att individer med fyra eller färre genkopior har åtta gånger högre risk att få fetma jämfört med individer som har nio eller fler kopior.


Den nya studien "Low copy number of the salivary amylase gene predisposes to obesity" finns publicerad online i Nature Genetics:

Nature Genetics - Low copy number of the salivary amylase gene predisposes to obesity
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav kiddie » 2014-04-06 17:35:16

Intressant att läsa om den där salivgrejen. Undrar om det bara är på rent genetisk nivå, för sedan kan ju mängd saliv variera av olika orsaker.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-06 17:37:23

kiddie skrev:Intressant att läsa om den där salivgrejen. Undrar om det bara är på rent genetisk nivå, för sedan kan ju mängd saliv variera av olika orsaker.


Det visar ju varför en del exempelvis får bra effekt av att äta LCHF och mår bra av det medan andra som du t.ex. har beskrivit det inte får någon positiv effekt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Kimmelie » 2014-04-06 18:58:44

Det verkar som att många blir rädda av tanken på att bli av med ADHD-symptom genom kostomläggning, som om det handlar om att först sluta med medicinen och sen sätta sig ner och vänta på placeboeffekten... Absolut inte! Tvärtom!!!

Först la jag om kosten. Anledningen till det var att medicinen börjat få rätt dålig effekt. Det var helt enkelt ett jävla ADHD-ryck, jag behövde en förändring och lite action. Jag trodde alltså inte ens på det! Rastlösheten och hyperaktiviteten försvann några dagar efter att jag slutat med mjölkprodukterna. Koncentrationssvårigheterna och ångesten + depressionen och det lite drogade tillståndet försvann nån vecka efter att jag slutat med gluten. Först fokuserade jag bara på gluten, men insåg snart att det är mycket som kan korsreagera med det, så därför tog jag bort allt spannmål och alla baljväxter efter andra gången jag reagerat på nåt jag ätit (ena gången mungbönor, andra gången importerat rismjöl, malt i samma kvarn som nåt jag inte tål) och alla symptom kom tillbaka. Det enda undantaget jag behöll bland spannmålen var ris.

Ganska snabbt, kanske 1-2 veckor efter kostomläggningen märkte jag att medicinen fick starkare effekt. Nästan för stark, jag fick minska lite. Tillsammans med den starkare effekten kom även biverkningarna tillbaka. Det var dem jag störde mig på. Jag minns inte hur lång tid det gick, kanske uppemot 2 månader, tills jag fick iden att prova och se vad som hände om jag slutade med medicinen. Och det hände... nästan ingenting!!! Jag var tröttare än vanligt första veckan, men det åtgärdades med extra kaffe. Skönt att biverkningarna försvann. Koncentrationsförmågan var oförändrad, dvs bättre än den varit innan kostomläggningen. Detsamma med de övriga symptomen, lika lugn som innan jag slutade med medicinen och lugnare än jag varit innan kostomläggningen, osv.

Så resultatet kom först, och slutade med medicinen gjorde jag långt senare!
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav kiddie » 2014-04-06 20:15:19

Kimmelie skrev:Det verkar som att många blir rädda av tanken på att bli av med ADHD-symptom genom kostomläggning, som om det handlar om att först sluta med medicinen och sen sätta sig ner och vänta på placeboeffekten... Absolut inte! Tvärtom!!!


Kanske jobbigare att ha ADHD än ADD? Jag har största delen av mitt liv inte tagit någon ADHD-medicin och även nu så tar jag den medicinen rätt sällan, för mig är det enklare att starta saker om jag tar den. Jag har ingen rastlöshet med min ADD och den får mig inte att känna mig drogad eller något sådant.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Kimmelie » 2014-04-07 8:52:46

Koboshi skrev:Alla dessa har varit barn och gått i en skola där man inte insett eller förstått vad NPF är och vilken hjälp som behövs. Att då säga "om de bara ändrar kost så försvinner problemen" är som att säga "om du bara går lite mer försvinner problemen och du blir frisk" till en med typ-1 diabetes.


Jag förstår inte din attityd. Varför denna motvilja mot koständring? Nu syftar jag inte bara på dig, utan på många, även från andra sammanhang. Det har gjorts forskning på kosten och ADHD. Visserligen ett väldigt litet urval, men en klar majoritet blev av med alla eller de flesta symptom genom kostomläggningen.

Det stora problemet är livsmedelsverket som rekommenderar en sjukdomsframkallande kosthållning. De har fått stå oemotsagda så länge att folk i allmänhet tror att det är så man ska äta.

Och när det gäller diabetes typ 2 (typ 1 är ett annat problem, som garanterat inte blir bättre av motion) är det dra ner på kolhydraterna och öka på fettet som gäller. Den metod för viktminskning som är både effektivast, långsiktigt hållbar och behagligast, eftersom man kan äta sig mätt. Finns hur många som helst som vittnar om det också. Sjukvården och deras vansinniga kostråd (som baseras på livsmedelsverket) gör folk sjuka!
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Koboshi » 2014-04-07 9:21:31

Kimmelie skrev:
Koboshi skrev:Alla dessa har varit barn och gått i en skola där man inte insett eller förstått vad NPF är och vilken hjälp som behövs. Att då säga "om de bara ändrar kost så försvinner problemen" är som att säga "om du bara går lite mer försvinner problemen och du blir frisk" till en med typ-1 diabetes.


Jag förstår inte din attityd. Varför denna motvilja mot koständring? Nu syftar jag inte bara på dig, utan på många, även från andra sammanhang. Det har gjorts forskning på kosten och ADHD. Visserligen ett väldigt litet urval, men en klar majoritet blev av med alla eller de flesta symptom genom kostomläggningen.

Det stora problemet är livsmedelsverket som rekommenderar en sjukdomsframkallande kosthållning. De har fått stå oemotsagda så länge att folk i allmänhet tror att det är så man ska äta.

Och när det gäller diabetes typ 2 (typ 1 är ett annat problem, som garanterat inte blir bättre av motion) är det dra ner på kolhydraterna och öka på fettet som gäller. Den metod för viktminskning som är både effektivast, långsiktigt hållbar och behagligast, eftersom man kan äta sig mätt. Finns hur många som helst som vittnar om det också. Sjukvården och deras vansinniga kostråd (som baseras på livsmedelsverket) gör folk sjuka!


Det är inte kostförändringen i sig själv som är problemet utan att man tänker sig att det är problemet i stället för att göra en utredning. Alltså att man i stället för att göra en utredning av problemen säger att kosten är problemet. Först en utredning så att personen får stabilitet i sin situation sedan kan man testa med ändrad kost, yoga eller alternativmedicin. Nu finns det en attityd hos många att alla problem runt ADHD skulle försvinna om man la om kosten och då har det blivit första alternativet - att lägga om kosten - i stället för att göra en NPF-utredning.

Mitt exempel med typ-1 diabetes visar på att det skulle vara som om man där sa att gå ut och gå så försvinner symptomen - som när man nu säger att ADHD beror på kost eller dålig syn eller något annat. Att kost förbättrar vid diabetes typ 2 (ålder) ser jag på pappa så det vet jag men det kräver att en diagnos är fastställd.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-07 9:35:22

Kimmelie skrev:
Koboshi skrev:Alla dessa har varit barn och gått i en skola där man inte insett eller förstått vad NPF är och vilken hjälp som behövs. Att då säga "om de bara ändrar kost så försvinner problemen" är som att säga "om du bara går lite mer försvinner problemen och du blir frisk" till en med typ-1 diabetes.


Jag förstår inte din attityd. Varför denna motvilja mot koständring? Nu syftar jag inte bara på dig, utan på många, även från andra sammanhang. Det har gjorts forskning på kosten och ADHD. Visserligen ett väldigt litet urval, men en klar majoritet blev av med alla eller de flesta symptom genom kostomläggningen.


Jag tror att en orsak till detta motstånd är att många tyvärr tänker att om någon med diagnostiserad ADHD har testat exempelvis kostomläggning och det inte har fungerat för denne individ så fungerar det inte för andra med diagnostiserad ADHD heller eftersom det inte kunde "bota" denne person med diagnostiserad ADHD och då prövar man inte ens själv att göra förändringar i sin egen kost överhuvudtaget. Sedan är det ju också så att det är mer ansträngande att lägga om kosten, det kräver en hel del engagemang vilket du också har skrivit och vilket jag också vet då jag själv har lagt om kosten till LCHF. Det är ju betydligt enklare att bara be en läkare om ett recept. Sedan tror jag tyvärr att läkemedelsindustrin är en stor del av problemet då de är så aggressiva i sin marknadsföring av läkemedel. Läste följande intressanta stycke i en artikel skriven av Maciej Zaremba i gårdagens DN:

Otaliga experiment visar att de flesta människor upphör att tro på sina sinnen om alla kring dem påstår sig se något annat än de själva. Om alla hävdar att den kortaste linjen är den längsta, kommer de flesta försökspersoner att hålla med. De flesta, inte alla. Vad skall vi säga om den minoritet som klarar trycket med omdömet i behåll? De bryr sig uppenbarligen mycket litet om vad andra tycker.
http://www.dn.se/kultur-noje/zaremba-na ... pa-traven/

Kimmelie skrev:Det stora problemet är livsmedelsverket som rekommenderar en sjukdomsframkallande kosthållning. De har fått stå oemotsagda så länge att folk i allmänhet tror att det är så man ska äta.

Och när det gäller diabetes typ 2 (typ 1 är ett annat problem, som garanterat inte blir bättre av motion) är det dra ner på kolhydraterna och öka på fettet som gäller. Den metod för viktminskning som är både effektivast, långsiktigt hållbar och behagligast, eftersom man kan äta sig mätt. Finns hur många som helst som vittnar om det också. Sjukvården och deras vansinniga kostråd (som baseras på livsmedelsverket) gör folk sjuka!


Håller med fullständigt i ovanstående.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in