Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2014-03-12 22:21:14

turtle skrev:
marcooleo skrev:Hon begår tjänstefel, fungerar inte metylfenidat ska hon skriva ut antingen Elvanse eller Metamina. Säg att du får gå till högre ort om hon inte kan hjälpa dig


Först och främst, tack för svar! Har väntat otåligt på svar då jag ska träffa henne nästa vecka och inte riktigt vet vad jag ska säga till henne.

Jag är orolig över hon hon kan komma att reagera om jag ifrågasätter vilka mediciner hon vill skriva ut. (Har läst om skräckscenarion där läkaren har skrivit i journalen att patienten är jobbig och ifrågasätter allt och att man inte bör skriva ut vissa mediciner.) Hur menar du med "gå till högre ort"?

slackern skrev:Skulle vilja säga att denna är som Metamina fast med fördelen att jag bara behöver ta den 1-2 gånger per dag. Istället för 3-4 gånger.


Föreslog din läkare en massa andra mediciner innan Elvanse?


Jag ska nog läsa på lite mer om dessa mediciner innan mötet. Under tiden får ni gärna komma med förslag på hur jag ska göra och berätta hur det går för er med medicinerna. :-)Happy

Ja eftersom du har en diagnos som berättigar dig till centralstimulerande medicin, så är det en läkares plikt att skriva ut en annan centralstimulerande medicin om du inte tål strattera eller metylfenidat eftersom läkaren ska göra sitt yttersta för att hitta rätt medicin för att må du ska må bra. Med högre ort menar jag Socialstyrelsen.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav turtle » 2014-03-13 22:20:33

marcooleo skrev:Ja eftersom du har en diagnos som berättigar dig till centralstimulerande medicin, så är det en läkares plikt att skriva ut en annan centralstimulerande medicin om du inte tål strattera eller metylfenidat eftersom läkaren ska göra sitt yttersta för att hitta rätt medicin för att må du ska må bra. Med högre ort menar jag Socialstyrelsen.


Okej. Tack! Ska se om någon kan följa med på mötet utifall hon skulle börja bråka, så att jag har ett vittne om det skulle bli otrevligt.
turtle
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2013-04-03
Ort: Stockholm

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Asperger76 » 2014-03-14 17:38:20

Nu så, efter några kafka-artade turer med läkemedelsverket har jag fått Metamina utskrivet. Ska börja lite försiktigt i morgon, hoppas verkligen att det ger önskad effekt!
Asperger76
 
Inlägg: 227
Anslöt: 2013-04-10
Ort: Precisdärduintetror.

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav turtle » 2014-03-26 10:17:13

Asperger76 skrev:Nu så, efter några kafka-artade turer med läkemedelsverket har jag fått Metamina utskrivet. Ska börja lite försiktigt i morgon, hoppas verkligen att det ger önskad effekt!


Hur lång tid tog det för dig från att Metamina kom på tal tills du fick det utskrivet? Om det tog lång tid - använde du något annat läkemedel mot din ADHD medan du väntade? Uppdatera gärna hur det går för dig! :)

**********

Att ta med någon på mötet hjälpte enormt! Äntligen blev det ett riktigt utbyte och jag fick utvecklade svar och förklaringar.

Har nu provat Ritalin 20 mg, 1 kapsel/dag, i precis en vecka. Till skillnad från Concertan känner jag av denna medicin mer än. Jag känner mig lite piggare i ca en timme vid två tillfällen efter intag, vilket är rätt bra, dock känner jag ännu tydligare av när medicinen går ur kroppen - får ångest, blir orolig/stressad och minst sagt gråtmild. Ska på provtagning idag, får se vad som sägs...

Är det någon som har börjat med medicinen (Ritalin kapsel, ej korttid) och stannat på samma dos en längre tid, ca en månad, för att se om biverkningarna minskat/försvunnit?
turtle
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2013-04-03
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2014-03-26 10:23:01

turtle skrev:
Asperger76 skrev:Nu så, efter några kafka-artade turer med läkemedelsverket har jag fått Metamina utskrivet. Ska börja lite försiktigt i morgon, hoppas verkligen att det ger önskad effekt!


Hur lång tid tog det för dig från att Metamina kom på tal tills du fick det utskrivet? Om det tog lång tid - använde du något annat läkemedel mot din ADHD medan du väntade? Uppdatera gärna hur det går för dig! :)

**********

Att ta med någon på mötet hjälpte enormt! Äntligen blev det ett riktigt utbyte och jag fick utvecklade svar och förklaringar.

Har nu provat Ritalin 20 mg, 1 kapsel/dag, i precis en vecka. Till skillnad från Concertan känner jag av denna medicin mer än. Jag känner mig lite piggare i ca en timme vid två tillfällen efter intag, vilket är rätt bra, dock känner jag ännu tydligare av när medicinen går ur kroppen - får ångest, blir orolig/stressad och minst sagt gråtmild. Ska på provtagning idag, får se vad som sägs...

Är det någon som har börjat med medicinen (Ritalin kapsel, ej korttid) och stannat på samma dos en längre tid, ca en månad, för att se om biverkningarna minskat/försvunnit?


Jag har prövat Ritalin på kapsel den långtidsverkande. Personligen tycker jag att den gav mig betydligt mycket mer ångest än Concerta. Så jag återgick till Concerta igen innan jag började med Metamina som numer är utbytt till Elvanse.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav MissN » 2014-03-26 14:32:12

Tycker ni det är svårt att be om att få byta medicin? Jag vill be om Elvanse men känns som att de tror att jag ber om det bara för att det är en amfetamin så jag vågar inte :S
MissN
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2014-03-18
Ort: Värmland

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav SgtArdbeg » 2014-03-26 18:16:35

Ja det kan ju kännas lite "obekvämt" att fråga efter narkotikaklassade mediciner, men metylfenidat är ju också klassat!
Jag berättade om de biverkningar jag fått av Concerta och Medikinet, och att jag läst om Elvanse och att den eventuellt hade bättre effekt och färre biverkningar.
När licenskravet försvann ungefär samtidigt så gick det ganska lätt att få byta.
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav MissN » 2014-03-26 20:04:35

SgtArdbeg skrev:Ja det kan ju kännas lite "obekvämt" att fråga efter narkotikaklassade mediciner, men metylfenidat är ju också klassat!
Jag berättade om de biverkningar jag fått av Concerta och Medikinet, och att jag läst om Elvanse och att den eventuellt hade bättre effekt och färre biverkningar.
När licenskravet försvann ungefär samtidigt så gick det ganska lätt att få byta.


Jag har provat Strattera, Medikinet och Concerta. Strattera och Medikinet fick jag jättejobbiga biverkningar av och Concerta har fungerat bra fram tills för några månader sedan. Den har typ ingen positiv effekt längre utan jag får mest ångest av den. Äter 90mg och läkaren är inte sugen på att höja dosen.

Träffar min läkare väldigt sällan och vi har varit inne på Elvanse (var jag som upplyste honom om det läkemedlet haha). Har kontakt med sjuksköterska och jag sa till henne att jag vill prova Elvanse istället för jag får så mycket biverkningar och då skrattade hon typ åt mig och sa att min läkare förmodligen inte kommer skriva ut det för det är såpass nytt och att jag i så fall får sluta äta medicin överhuvudtaget. :S Sjukaste jag hört och vet att hon inte kan bestämma något kring min medicinering men det gjorde mig upprörd att hon sa en sån sak.
MissN
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2014-03-18
Ort: Värmland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav turtle » 2014-03-28 8:05:44

slackern skrev:
turtle skrev:
Asperger76 skrev:Nu så, efter några kafka-artade turer med läkemedelsverket har jag fått Metamina utskrivet. Ska börja lite försiktigt i morgon, hoppas verkligen att det ger önskad effekt!


Hur lång tid tog det för dig från att Metamina kom på tal tills du fick det utskrivet? Om det tog lång tid - använde du något annat läkemedel mot din ADHD medan du väntade? Uppdatera gärna hur det går för dig! :)

**********

Att ta med någon på mötet hjälpte enormt! Äntligen blev det ett riktigt utbyte och jag fick utvecklade svar och förklaringar.

Har nu provat Ritalin 20 mg, 1 kapsel/dag, i precis en vecka. Till skillnad från Concertan känner jag av denna medicin mer än. Jag känner mig lite piggare i ca en timme vid två tillfällen efter intag, vilket är rätt bra, dock känner jag ännu tydligare av när medicinen går ur kroppen - får ångest, blir orolig/stressad och minst sagt gråtmild. Ska på provtagning idag, får se vad som sägs...

Är det någon som har börjat med medicinen (Ritalin kapsel, ej korttid) och stannat på samma dos en längre tid, ca en månad, för att se om biverkningarna minskat/försvunnit?


Jag har prövat Ritalin på kapsel den långtidsverkande. Personligen tycker jag att den gav mig betydligt mycket mer ångest än Concerta. Så jag återgick till Concerta igen innan jag började med Metamina som numer är utbytt till Elvanse.


Missade att du hade skrivit. Jag provar en vecka till på samma dos. Tror att ångesten och det kan ha varit för att Stratteran lämnade kroppen. Tog Strattera en dag för att nästa ta Ritalin. Så jag får vänta och se nu.
turtle
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2013-04-03
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2014-03-28 9:14:39

turtle skrev:
slackern skrev:
turtle skrev:
Hur lång tid tog det för dig från att Metamina kom på tal tills du fick det utskrivet? Om det tog lång tid - använde du något annat läkemedel mot din ADHD medan du väntade? Uppdatera gärna hur det går för dig! :)

**********

Att ta med någon på mötet hjälpte enormt! Äntligen blev det ett riktigt utbyte och jag fick utvecklade svar och förklaringar.

Har nu provat Ritalin 20 mg, 1 kapsel/dag, i precis en vecka. Till skillnad från Concertan känner jag av denna medicin mer än. Jag känner mig lite piggare i ca en timme vid två tillfällen efter intag, vilket är rätt bra, dock känner jag ännu tydligare av när medicinen går ur kroppen - får ångest, blir orolig/stressad och minst sagt gråtmild. Ska på provtagning idag, får se vad som sägs...

Är det någon som har börjat med medicinen (Ritalin kapsel, ej korttid) och stannat på samma dos en längre tid, ca en månad, för att se om biverkningarna minskat/försvunnit?


Jag har prövat Ritalin på kapsel den långtidsverkande. Personligen tycker jag att den gav mig betydligt mycket mer ångest än Concerta. Så jag återgick till Concerta igen innan jag började med Metamina som numer är utbytt till Elvanse.


Missade att du hade skrivit. Jag provar en vecka till på samma dos. Tror att ångesten och det kan ha varit för att Stratteran lämnade kroppen. Tog Strattera en dag för att nästa ta Ritalin. Så jag får vänta och se nu.


Lätt hänt. Men skönt att det verkar ha gett med sig. Men hur som helst lycka till med allt. :)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2014-03-28 9:15:53

MissN skrev:
SgtArdbeg skrev:Ja det kan ju kännas lite "obekvämt" att fråga efter narkotikaklassade mediciner, men metylfenidat är ju också klassat!
Jag berättade om de biverkningar jag fått av Concerta och Medikinet, och att jag läst om Elvanse och att den eventuellt hade bättre effekt och färre biverkningar.
När licenskravet försvann ungefär samtidigt så gick det ganska lätt att få byta.


Jag har provat Strattera, Medikinet och Concerta. Strattera och Medikinet fick jag jättejobbiga biverkningar av och Concerta har fungerat bra fram tills för några månader sedan. Den har typ ingen positiv effekt längre utan jag får mest ångest av den. Äter 90mg och läkaren är inte sugen på att höja dosen.

Träffar min läkare väldigt sällan och vi har varit inne på Elvanse (var jag som upplyste honom om det läkemedlet haha). Har kontakt med sjuksköterska och jag sa till henne att jag vill prova Elvanse istället för jag får så mycket biverkningar och då skrattade hon typ åt mig och sa att min läkare förmodligen inte kommer skriva ut det för det är såpass nytt och att jag i så fall får sluta äta medicin överhuvudtaget. :S Sjukaste jag hört och vet att hon inte kan bestämma något kring min medicinering men det gjorde mig upprörd att hon sa en sån sak.


Stackar vilket jobbigt bemötande du fick utav din SSK. :-)Hug
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2014-03-29 22:18:32

slackern skrev:
MissN skrev:
SgtArdbeg skrev:Ja det kan ju kännas lite "obekvämt" att fråga efter narkotikaklassade mediciner, men metylfenidat är ju också klassat!
Jag berättade om de biverkningar jag fått av Concerta och Medikinet, och att jag läst om Elvanse och att den eventuellt hade bättre effekt och färre biverkningar.
När licenskravet försvann ungefär samtidigt så gick det ganska lätt att få byta.


Jag har provat Strattera, Medikinet och Concerta. Strattera och Medikinet fick jag jättejobbiga biverkningar av och Concerta har fungerat bra fram tills för några månader sedan. Den har typ ingen positiv effekt längre utan jag får mest ångest av den. Äter 90mg och läkaren är inte sugen på att höja dosen.

Träffar min läkare väldigt sällan och vi har varit inne på Elvanse (var jag som upplyste honom om det läkemedlet haha). Har kontakt med sjuksköterska och jag sa till henne att jag vill prova Elvanse istället för jag får så mycket biverkningar och då skrattade hon typ åt mig och sa att min läkare förmodligen inte kommer skriva ut det för det är såpass nytt och att jag i så fall får sluta äta medicin överhuvudtaget. :S Sjukaste jag hört och vet att hon inte kan bestämma något kring min medicinering men det gjorde mig upprörd att hon sa en sån sak.


Stackar vilket jobbigt bemötande du fick utav din SSK. :-)Hug


Har precis gjort samma sak och fått samma bemötande! Vilken bra psykvård vi har i Sverige! Finns inte en djävel som har tid med en och det är aldrig brådskande. Ska man få hjälp så måste man tydligen åka till psykakuten och sen att de i sin tur kontaktar läkaren dagen efter. Har tröttnat på att åka till psykakuten nu. Varför förstår inte läkare eller SSK att man kan må så dåligt så man känner sig döende även om man inte storgråter? Fattar inte vad det är för inkompetenta människor som sitter på öppenpsyk.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2014-04-10 11:25:46

Fick Elvanse utskrivet förra fredagen. Började dagen efter, så här kände jag:

Lördag 5 maj, tog en kapsel på morgonen kl 8, efter en knapp timma sätter effekten in mycket kraftigt och koncentration och kreativitet ökar markant. Samtidigt försvinner mina känslor helt och hållet, jag är som en robot, har aldrig upplevt en sådan känslohämning förut. Jag har dimsyn och svårt att fästa blicken. Känner mig helt frånvarande som i en bubbla, reagerar inte på någon yttre stimuli, ingenting ger mig njutning eller glädje eller sorg eller ångest, känslorna är helt och hållet borta. Detta tillstånd varade från kl 9 på morgonen till 15 på eftermiddagen, då svänger det snabbt över till extrem dysfori, är fruktansvärt låg, kan inte göra någonting, allt känns hopplöst och meningslöst och känner mig djupt deprimerad, så deprimerad så jag inte ens kan gråta, sen kommer kraftig huvudvärk, ont i magen och diaréer och frossa, och detta tillstånd går inte över.

Likadant blev det på söndagen, då slutade jag med den efter det (30mg), detta var bland det värsta jag varit med om i mitt liv vad gäller mediciner. Metylfenidat tålde jag mycket bättre även om det var jobbig avtändning på den. Elvanse gjorde mig totalt borta i huvudet som snabbt svängde över till djup depression. Detta är för mig obegripligt då Elvanse normalt sett tolereras mycket bättre än Metylfenidat (concerta, Medikinet, Ritalin). Är det någon som har någon förklaring på varför jag reagerade så konstigt på Elvanse? För mig är detta en gåta.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav MissN » 2014-04-16 9:03:26

Idag smäller det. Om en timme ska jag träffa min ssk och begära att få Elvanse och att hon ska framföra det till min läkare. Gör hon narr av mig byter jag mottagning. *Är på krigsstigen*
MissN
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2014-03-18
Ort: Värmland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2014-04-16 9:09:15

MissN skrev:Idag smäller det. Om en timme ska jag träffa min ssk och begära att få Elvanse och att hon ska framföra det till min läkare. Gör hon narr av mig byter jag mottagning. *Är på krigsstigen*


Go tiger go and bite them. ;)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav SgtArdbeg » 2014-04-16 21:20:29

marcooleo skrev:Är det någon som har någon förklaring på varför jag reagerade så konstigt på Elvanse? För mig är detta en gåta.


Det kan ju vara så att dosen (30 mg dag?) är för mycket att börja med för dig?

Enligt vad jag läst, (och jag rekommenderar inget nu - bara informerar! 8) ), sägs det att man kan lösa upp Elvanse i vatten och dricka tex hälften av dosen.
Tydligen nåt de praktiserar i USA, främst till yngre?
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Toblerone » 2014-04-16 23:09:22

marcooleo skrev:Fick Elvanse utskrivet förra fredagen. Började dagen efter, så här kände jag:

Lördag 5 maj, tog en kapsel på morgonen kl 8, efter en knapp timma sätter effekten in mycket kraftigt och koncentration och kreativitet ökar markant. Samtidigt försvinner mina känslor helt och hållet, jag är som en robot, har aldrig upplevt en sådan känslohämning förut. Jag har dimsyn och svårt att fästa blicken. Känner mig helt frånvarande som i en bubbla, reagerar inte på någon yttre stimuli, ingenting ger mig njutning eller glädje eller sorg eller ångest, känslorna är helt och hållet borta. Detta tillstånd varade från kl 9 på morgonen till 15 på eftermiddagen, då svänger det snabbt över till extrem dysfori, är fruktansvärt låg, kan inte göra någonting, allt känns hopplöst och meningslöst och känner mig djupt deprimerad, så deprimerad så jag inte ens kan gråta, sen kommer kraftig huvudvärk, ont i magen och diaréer och frossa, och detta tillstånd går inte över.

Likadant blev det på söndagen, då slutade jag med den efter det (30mg), detta var bland det värsta jag varit med om i mitt liv vad gäller mediciner. Metylfenidat tålde jag mycket bättre även om det var jobbig avtändning på den. Elvanse gjorde mig totalt borta i huvudet som snabbt svängde över till djup depression. Detta är för mig obegripligt då Elvanse normalt sett tolereras mycket bättre än Metylfenidat (concerta, Medikinet, Ritalin). Är det någon som har någon förklaring på varför jag reagerade så konstigt på Elvanse? För mig är detta en gåta.


Jag reagerar också konstigt på Elvanse. Har tagit det i ungefär fyra veckor. Först darrade jag lite, lite illamående. Men sedan blev jag irriterad och deppig av den. Ska kanske fortsätta tills jag har en tid hos läkare, så får man se om det är så fortfarande.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2014-04-17 15:39:35

Ja det är skumt, för jag reagerade inte alls så på Metylfenidat Men jag var väldigt deprimerad och led av ångest och hade ingen grundmedicinering när jag började med Elvanse, kanske det kan vara en förklaring? Nu är jag inne på tredje dagen med Cymbalta och har biverkningar från helvetet, när dessa släppt och jag förhoppningsvis mår bättre så ska Elvanse provas igen.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav AlterEgo » 2014-06-03 10:02:17

Någon med erfarenheter eller kunskap om dessa mediciner som kan hjälpa mig med dessa mediciner? Ska till SSK om två dagar för koll och vet inte vad jag ska säga.

Jag har AS+ADD så syftet för mig med dessa mediciner är dels att bli lugnare i tankeröran i huvudet men främst att få en ökad energinivå/vakenhet och ökad motivation/förmåga att komma igång och kunna få saker gjorda.

Jag har testat först strattera i flera månader men anser att det är skräp. Den lugnade möjligen tankarna i huvudet LITE men det är i så fall allt den gjort. Den extrema tröttheten har kvarstått, jag har inte fått någon antidepressiv effekt, som de sa att man skulle kunna få, har snarare känt mig mer deprimerad och kan dagligen fastna i en massa tankar om att ge upp, vilja ta livet av sig osv. Har 80mg.

Pga dålig effekt av Strattera håller jag nu på att testa Ritalin. (Stratteran är kvar samtidigt av någon anledning vilket jag tänkt ifrågasätta hos ssk denna vecka eftersom jag börjar undra om den inte gör mer skada än nytta.)
Men Ritalinet alltså... Tar kapslar. På små doser märkte jag inte något. På 40mg kunde jag ett litet tag uppleva att den extrema tröttheten inte var så stor som innan men absolut inte pigg, bara lite mindre sömnig. Nu har jag tagit 60mg på morgonen o 20mg vid lunch. På förmiddagen kan jag märka lite effekt. Jag blir inte sådär extremtrött att jag skulle kunna somna men det är inte på nivån att jag har energi och jag kan fortfarande inte få nåt gjort. Vid 12 kommer den där extrema tröttheten tillbaka. Märker inget alls av de 20mg jag lägger till då. Hela eftermiddagarna är jag jättetrött och de flesta dagarna har jag också haft en fruktansvärd ångest.

Anledningen till att vi valde Ritalin och inte concerta är för att jag behöver komma igång ordentligt och blir väldigt trött redan tidigt på dagen, därför verkade det bättre med utsöndring med 50-50 än 30-70. Problemen med trötthet finns både på fm och em. Ett byte till concerta känns ju därför inte så intressant.

Känner ju viss effekt så borde jag fortsätta höja och kan jag då få ordentlig effekt eller borde jag redan ha märkt mer i så fall?
Kommer ångesten på em att försvinna? Alltså kan det vara tillfälligt vid insättning för den är jävlig och inget jag kommer kunna stå ut med i längden?! (Det är riktigt illa nu på eftermiddagarna.)
Varför känner jag inte av en andra omgång effekt? Kapslarna ska ju utsöndra hälften först o sen hälften efter några timmar men det är inget jag märker.

Vet inte vad jag ska tro och tycka och har ingen aning om vad jag ska framföra för önskemål om hur vi ska fortsätta. Har ni några idéer och tankar? Har morgondagen på mig att fundera, sen ska jag till ssk.
AlterEgo
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-03-31

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Wine » 2014-06-03 10:06:34

AlterEgo skrev:Någon med erfarenheter eller kunskap om dessa mediciner som kan hjälpa mig med dessa mediciner? Ska till SSK om två dagar för koll och vet inte vad jag ska säga.

Jag har AS+ADD så syftet för mig med dessa mediciner är dels att bli lugnare i tankeröran i huvudet men främst att få en ökad energinivå/vakenhet och ökad motivation/förmåga att komma igång och kunna få saker gjorda.

Jag har testat först strattera i flera månader men anser att det är skräp. Den lugnade möjligen tankarna i huvudet LITE men det är i så fall allt den gjort. Den extrema tröttheten har kvarstått, jag har inte fått någon antidepressiv effekt, som de sa att man skulle kunna få, har snarare känt mig mer deprimerad och kan dagligen fastna i en massa tankar om att ge upp, vilja ta livet av sig osv. Har 80mg.
...


En fråga bara, blir du ordinerad centralstimulerande/Ritalin bara för att du har en depression?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav AlterEgo » 2014-06-03 10:15:32

Wine skrev:
En fråga bara, blir du ordinerad centralstimulerande/Ritalin bara för att du har en depression?


Nej, för ADD-problematiken.
AlterEgo
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-03-31

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav AlterEgo » 2014-06-04 9:22:31

AlterEgo skrev:Någon med erfarenheter eller kunskap om dessa mediciner som kan hjälpa mig med dessa mediciner? Ska till SSK om två dagar för koll och vet inte vad jag ska säga.

Jag har AS+ADD så syftet för mig med dessa mediciner är dels att bli lugnare i tankeröran i huvudet men främst att få en ökad energinivå/vakenhet och ökad motivation/förmåga att komma igång och kunna få saker gjorda.

Jag har testat först strattera i flera månader men anser att det är skräp. Den lugnade möjligen tankarna i huvudet LITE men det är i så fall allt den gjort. Den extrema tröttheten har kvarstått, jag har inte fått någon antidepressiv effekt, som de sa att man skulle kunna få, har snarare känt mig mer deprimerad och kan dagligen fastna i en massa tankar om att ge upp, vilja ta livet av sig osv. Har 80mg.

Pga dålig effekt av Strattera håller jag nu på att testa Ritalin. (Stratteran är kvar samtidigt av någon anledning vilket jag tänkt ifrågasätta hos ssk denna vecka eftersom jag börjar undra om den inte gör mer skada än nytta.)
Men Ritalinet alltså... Tar kapslar. På små doser märkte jag inte något. På 40mg kunde jag ett litet tag uppleva att den extrema tröttheten inte var så stor som innan men absolut inte pigg, bara lite mindre sömnig. Nu har jag tagit 60mg på morgonen o 20mg vid lunch. På förmiddagen kan jag märka lite effekt. Jag blir inte sådär extremtrött att jag skulle kunna somna men det är inte på nivån att jag har energi och jag kan fortfarande inte få nåt gjort. Vid 12 kommer den där extrema tröttheten tillbaka. Märker inget alls av de 20mg jag lägger till då. Hela eftermiddagarna är jag jättetrött och de flesta dagarna har jag också haft en fruktansvärd ångest.

Anledningen till att vi valde Ritalin och inte concerta är för att jag behöver komma igång ordentligt och blir väldigt trött redan tidigt på dagen, därför verkade det bättre med utsöndring med 50-50 än 30-70. Problemen med trötthet finns både på fm och em. Ett byte till concerta känns ju därför inte så intressant.

Känner ju viss effekt så borde jag fortsätta höja och kan jag då få ordentlig effekt eller borde jag redan ha märkt mer i så fall?
Kommer ångesten på em att försvinna? Alltså kan det vara tillfälligt vid insättning för den är jävlig och inget jag kommer kunna stå ut med i längden?! (Det är riktigt illa nu på eftermiddagarna.)
Varför känner jag inte av en andra omgång effekt? Kapslarna ska ju utsöndra hälften först o sen hälften efter några timmar men det är inget jag märker.

Vet inte vad jag ska tro och tycka och har ingen aning om vad jag ska framföra för önskemål om hur vi ska fortsätta. Har ni några idéer och tankar? Har morgondagen på mig att fundera, sen ska jag till ssk.


Ingen som upplevt ångestökning och kan svara på om den var övergående? Om jag ska orka fortsätta testa hänger mycket på detta...
AlterEgo
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-03-31

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Patrix » 2014-06-08 20:58:23

Hur upplever ni att sömnen har förändrats med dessa amfetaminpreparat? Jag är rädd att man blir speedad utan dess like.
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2014-06-08 21:13:29

AlterEgo skrev:Någon med erfarenheter eller kunskap om dessa mediciner som kan hjälpa mig med dessa mediciner? Ska till SSK om två dagar för koll och vet inte vad jag ska säga.

Jag har AS+ADD så syftet för mig med dessa mediciner är dels att bli lugnare i tankeröran i huvudet men främst att få en ökad energinivå/vakenhet och ökad motivation/förmåga att komma igång och kunna få saker gjorda.

Jag har testat först strattera i flera månader men anser att det är skräp. Den lugnade möjligen tankarna i huvudet LITE men det är i så fall allt den gjort. Den extrema tröttheten har kvarstått, jag har inte fått någon antidepressiv effekt, som de sa att man skulle kunna få, har snarare känt mig mer deprimerad och kan dagligen fastna i en massa tankar om att ge upp, vilja ta livet av sig osv. Har 80mg.

Pga dålig effekt av Strattera håller jag nu på att testa Ritalin. (Stratteran är kvar samtidigt av någon anledning vilket jag tänkt ifrågasätta hos ssk denna vecka eftersom jag börjar undra om den inte gör mer skada än nytta.)
Men Ritalinet alltså... Tar kapslar. På små doser märkte jag inte något. På 40mg kunde jag ett litet tag uppleva att den extrema tröttheten inte var så stor som innan men absolut inte pigg, bara lite mindre sömnig. Nu har jag tagit 60mg på morgonen o 20mg vid lunch. På förmiddagen kan jag märka lite effekt. Jag blir inte sådär extremtrött att jag skulle kunna somna men det är inte på nivån att jag har energi och jag kan fortfarande inte få nåt gjort. Vid 12 kommer den där extrema tröttheten tillbaka. Märker inget alls av de 20mg jag lägger till då. Hela eftermiddagarna är jag jättetrött och de flesta dagarna har jag också haft en fruktansvärd ångest.

Anledningen till att vi valde Ritalin och inte concerta är för att jag behöver komma igång ordentligt och blir väldigt trött redan tidigt på dagen, därför verkade det bättre med utsöndring med 50-50 än 30-70. Problemen med trötthet finns både på fm och em. Ett byte till concerta känns ju därför inte så intressant.

Känner ju viss effekt så borde jag fortsätta höja och kan jag då få ordentlig effekt eller borde jag redan ha märkt mer i så fall?
Kommer ångesten på em att försvinna? Alltså kan det vara tillfälligt vid insättning för den är jävlig och inget jag kommer kunna stå ut med i längden?! (Det är riktigt illa nu på eftermiddagarna.)
Varför känner jag inte av en andra omgång effekt? Kapslarna ska ju utsöndra hälften först o sen hälften efter några timmar men det är inget jag märker.

Vet inte vad jag ska tro och tycka och har ingen aning om vad jag ska framföra för önskemål om hur vi ska fortsätta. Har ni några idéer och tankar? Har morgondagen på mig att fundera, sen ska jag till ssk.

Jag har testat Medikinet, Metylfenidat det också och liknar Ritalin, snabb insättning men går ur lite långsammare. Jag fick rejäl ångestökning och mådde dåligt när det gick ur kroppen, så jag fick Elvanse (Lisdexamfetamin), är nu på sjunde dagen och har inga biverkningar alls, ingen ångest. De första tre dagarna kände jag knappt någon effekt men sen vände det. Kan rekommendera den medicinen och eftersom du testat både Strattera och Metylfenidat och inte mår bra av dem så ska det inte vara någon svårighet alls att få Elvanse utskrivet om du ber om det.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Återgå till Aspergare och vården



Logga in