Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav plåtmonster » 2014-04-09 20:20:39

Du menar de där lögnaktiga och röstkåta skådisarna i massmedia? ;) de bryr sig självklart.. om röster.
Efter valet så delar de upp bytet (mandat och minsterposter) efter behag.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Tiblan » 2014-04-09 21:36:37

Underbara nyheter Torulf. Tack för att du tog kampen. Grattis till allt :D
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Julianus » 2014-04-09 22:22:37

Grattis grattis, Torolf :D :)
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-17 17:27:33

Snor tråden lite. Transportstyrelsen gör det igen! Läs och förvånas inte... Jimmys blogg finns här.

STOCKHOLM. Under fem års tid har 32-årige Jimmy Strigér jobbat som tågvärd i Stockholm. För några månader sedan utreddes han för adhd och fick också diagnosen adhd.

"Fattade direkt"

Då inledde han en medicinering, och tog också kontakt med sin arbetsgivare Stockholmståg, skriver Metro.

– Min arbetsledare var förstående och det verkade inte vara något märkvärdigt för henne. Sedan går det två timmar och hon ringer upp mig igen. Då låter hon helt annorlunda på rösten. Jag fattade direkt, säger han till Metro.

"Får inte vara kvar ombord"

Hon berättade för honom att han enligt Transportstyrelsens regler inte fick jobba kvar som tågvärd.

– Enligt Transportstyrelsen har jag en funktionsnedsättning som gör att jag inte klarar av en säkerhetstjänst. De måste sätta mig i en annan tjänst, som till exempel informationsvärd, och jag får inte vara kvar ombord på pendeltågen, säger han till Metro.

"Kommer inte att ge mig"

Själv vill han vara kvar på pendeltågen och sköta de arbetsuppgifter som han haft sedan tidigare, till exempel att ge resenärerna rätt service.

– Jag kommer inte ge mig. Jag accepterar inte det här. Jag får beröm från både resenärer och kollegor och vet att jag har skött mitt arbete prickfritt under de här fem åren. Jag känner att jag har företaget bakom mig, säger Jimmy till Metro.

Går att söka dispens

Han är noga med att påpeka att det inte är företaget han är besviken på och Stockholmståg säger också att att de måste följa Transportstyrelsens riktlinjer.

– Personalen som jobbar i säkerhetstjänst ska uppfylla de ställda hälsokraven, säger Mikael Lindskog på Stockholmstågs presstjänst till Metro.

Transportstyrelsen, som tidigare anklagats för att diskriminera personer med adhd, pekar på att det går att söka dispens.

– Det finns en rad sjukdomar och tillstånd som kan påverka uppmärksamheten när man ska jobba i trafiksäkerhetstjänst. Han kan ansöka om undantag hos oss. Vi får in en hel del dispanser varje år och många av dem får bifall, säger Transportstyrelsens presschef Henrik Olars till Metro och fortsätter:

– Det här betyder inte att det är helt kört för honom.


Artikeln länkar vidare till en 2 år gammal artikel, läs den här.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav KrigarSjäl » 2014-04-17 17:33:39

Ännu mera idiotiskt paragrafrytteri.
-Nu får det fan vara nog!

Skulle inte fem års prickfri tjänst betyda något?
En sketen paragrafkrumelur - skulle det betyda mer??
Som sannolikt vilar på felaktiga antaganden dessutom.

Idioti!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav plåtmonster » 2014-04-17 21:10:00

Är det Stina Stenback, överläkare på Transportstyrelsen som varit i farten?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav gadas » 2014-04-17 22:35:00

"Allt noggrant reglerat i Transportstyrelsens föreskrifter. Asperger finns dock inte med, men Transportstyrelsen menar att det faller under psykisk störning."

Så typiskt myndighetsmissbruk - och okunnighet.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav gadas » 2014-04-17 22:36:01

Härligt att han fick skadestånd, mest för att det är ett formellt bevis för att Transportstyrelsen verkligen har fel!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-17 23:37:19

Tydligen går det bra att vara DÖV och inneha körkort utan problem, likaså EPILEPSI... men NPF, nej det går inte...

http://www.kursdoktorn.se/lak_dag_12/trafikmedicin
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav plåtmonster » 2014-04-17 23:55:12

Dags att stämma transportstyrelsen igen..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Miche » 2014-04-18 0:19:12

plåtmonster skrev:Dags att stämma transportstyrelsen igen..
För diskriminering.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Kitkat » 2014-04-26 23:36:17

Jag tycker att hela den här historien är skrämmande.
Har funderat ett tag på att bli flygvärdinna. Men det är altså inte möjligt med en diagnos?
Har de rätt att få veta vilka diagnoser man har? Räcker det inte att man klarar sig genom intervjuprocessen och utbildningen?
Jag håller också på att ta körkort, hade ingen diagnos när jag började och ansökte om körtillstånd. Kan min diagnos alltså ställa till det för mig och hindra mig från att få körkortet? Herregud, detta hade jag ingen aning om. Önskar att jag inte gått med på utredning. Har smått fått ångest över detta. Vill helst lägga perioden jag mådde dåligt bakom mig och komma framåt i livet. Visst att iom diagnosen har jag blivit medveten om att jag har lättare att bli mentalt uttröttad i vissa situationer. Men när jag efter att jag fått den läste om den, tycker jag till stor del inte att den stämmer in på mig särskilt mycket.

(Särskilt inte de bitarna om sociala svårigheter, har inte svårt att läsa kroppspråk och tonfall, är inte överkänslig för sinnesintryck, är hyfsat organiserad, är socialt normal, fast jag har lite social fobi... men inte pga att jag inte kan läsa av folk. Kan man bli av med en diagnos om man inte vill ha den/tycker den stämmer? Jag kan känna igen mig i vissa saker, men inte med många av de svårigheter som verkar vara vanliga.)

Alltså vad är meningen med att få en diagnos om det bara leder till massa hinder i livet och diskriminering?
Det jag tycker man kunde ha den till är kanske att kunna jobba mindre, eller få stöd i arbetet om man behöver det, men vad vet jag...
Det är en hemsk värld om människor blir diskriminerade utifrån en label som beskriver ett vitt spektrum av personlighetsdrag. Som om inte stigmat är nog? Fy, Transportstyrelsen! Skrämmande människosyn.

Grattis Torolf! :)
Hoppas detta leder till en större förändring.
Kitkat
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2014-04-26

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Miche » 2014-04-27 2:09:46

Det är rätt många här som har både diagnos och körkort. Det brukar gå bra om man inte kryssar för på körkortstillståndet att man har diagnos (själv fick jag diagnosen långt efter körkortet och det har inte blivit något tjafs om det).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-27 7:21:36

Miche skrev:håller också på att ta körkort, hade ingen diagnos när jag började och ansökte om körtillstånd. Kan min diagnos alltså ställa till det för mig och hindra mig från att få körkortet? Herregud, detta hade jag ingen aning om. Önskar att jag inte gått med på utredning. Har smått fått ångest över detta. Vill helst lägga perioden jag mådde dåligt bakom mig och komma framåt i livet. Visst att iom diagnosen har jag blivit medveten om att jag har lättare att bli mentalt uttröttad i vissa situationer. Men när jag efter att jag fått den läste om den, tycker jag till stor del inte att den stämmer in på mig särskilt mycket.


Dock så kan läkaren, om denna får i vetskap att en har körkort, bedöma att en är olämplig och kontakta TS. Har en då undanhållit, för vad TS anser, viktig information, så kan körkortet ryka.

Jag kryssade i. Tog par månader bara för att få tillståndet. Läkarintyg var ett krav med... läkaren som skrev det för mig, ansåg att det hela var rätt löjligt. Sedan gick det som sagt par *månader*. Klarade det utan större problem - så nu har jag körkort, utan speciella krav etc. Dock så kan TS godtyckligt kräva ytterligare intyg etc (om medicinering osv) fastän en fått körkortet.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Tiblan » 2014-04-27 8:13:30

Tror att det är viktigt att Transportstyrelsen får veta att det inte är ett problem för alla. Dom som har ett problem brukar backa själva för dom anser att dom inte klarar av det och dom skulle heller inte klara uppkörningen.

Har själv kört yrkesmässigt i flera år innan jag fick diagnos. Utan bilen stannar jag då jag inte kan åka kommunalt.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav plåtmonster » 2014-04-27 10:06:34

Kitkat skrev:Jag tycker att hela den här historien är skrämmande.
Har funderat ett tag på att bli flygvärdinna. Men det är altså inte möjligt med en diagnos?
Har de rätt att få veta vilka diagnoser man har? Räcker det inte att man klarar sig genom intervjuprocessen och utbildningen?

Säg inget och prata inte om asperger på jobbet eller arbetskamrater. Sekretessbelägg journalens psykiska del.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Kitkat » 2014-04-28 19:49:58

@plåtmonster Men jag tror det är liknande som med körkortet, att man fyller i en hälsoundersökning, där man måste ange om man har en diagnos. Och likadant om man vill bli pilot. Visst kan man ljuga, men risken är ju att det upptäcks. Har Transportstyrelsen rätt att begära ut journaler? Är det någon som vet/har erfarenhet av flygbranschen?
En googlesökning ger inte så mycket om just flygvärdinna och asperger. Jag har hittat en artikel om en tjej i Kanada som sökte och fick jobb med dispens, men det är typ det ända.
Kitkat
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2014-04-26

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Nibor » 2014-04-28 20:16:35

Byråkratin är blind, men är det inte meningen? Är inte det bra?
Vad är alternativet?
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav plåtmonster » 2014-04-28 23:00:09

Problemet är att byråkrater utgörs av människor som lätt gör fel och som har prestige att fortsätta felen för att visa att de inte kan ha fel. Regelsysten brukar oftast missa både nyanser och irreguljära situationer. Så alternativet är faktiskt att göra som nu, driva byråkraterna dit man behöver dessa.

@Kitkat, Chansen för upptäckt lär vara låg. Iaf för körkort och i övrigt så är det ju lätt hänt att man missade frågan..

Transportstyrelsen är för närvarande blind och oemottaglig för vettig och nyanserad omorientering om hur detta med asperger fungerar. Yrkeskåren läkare har dessutom en tendens att betrakta allt utanför normen som sjukt och sakna självinsikt om egna fel. Skulle man ha fel så måste istället prestigen upprätthållas.

Transportstyrelsens senaste pressmeddelande transportstyrelsen.se: Transportstyrelsen överklagar inte tingsrättsdom

Vad de säger är i stort sett att de blev tillrättavisade av tingsrätten men ändå har rätt och kommer att skriva en massa byråktatistrunt för att få folk att inte vilja processa och bara acceptera. De behöver uppenbarligen fler motgångar för att omvändas. Samt att de också undviker överklagande denna gång för att undvika prejudikat.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-29 13:19:32

Kitkat skrev:@plåtmonster Men jag tror det är liknande som med körkortet, att man fyller i en hälsoundersökning, där man måste ange om man har en diagnos. Och likadant om man vill bli pilot. Visst kan man ljuga, men risken är ju att det upptäcks. Har Transportstyrelsen rätt att begära ut journaler? Är det någon som vet/har erfarenhet av flygbranschen?
En googlesökning ger inte så mycket om just flygvärdinna och asperger. Jag har hittat en artikel om en tjej i Kanada som sökte och fick jobb med dispens, men det är typ det ända.


Just när det gäller säkerhetsklassat arbete, så beror det på. Läs mer om det på SÄPOs hemsida här:

Säkerhetsklass

Anställning eller annat deltagande i verksamhet som innebär att en anställd får tillgång till sekretessbelagda uppgifter som har betydelse för rikets säkerhet placeras i så kallade säkerhetsklasser. Det finns tre olika säkerhetsklasser och vilken av dessa en anställning eller annat deltagande i verksamheten placeras i beror på i vilken utsträckning den anställde får del av sekretessbelagda uppgifter.

För anställning som är placerad i säkerhetsklass ska registerkontroll göras och användas som ytterligare ett underlag i säkerhetsprövningen. Om anställningen eller deltagandet i verksamheten är placerad i säkerhetsklass 1 eller 2 ska registerkontrollen kompletteras med en särskild personutredning. Den verksamhet där anställningen finns fattar beslut om placering i säkerhetsklass 2 och 3.

Placering i säkerhetsklass 1 beslutas av regeringen, efter ansökan från berörd verksamhet.

Det krävs svenskt medborgarskap för att få anställning på en säkerhetsklassad befattning.
Tre säkerhetsklasser

I säkerhetsklass 1 placeras den anställning eller liknande som i stor omfattning får del av uppgifter som omfattas av sekretess och är av synnerlig betydelse för rikets säkerhet.
I säkerhetsklass 2 placeras den anställning eller liknande som i en omfattning som inte är obetydlig får del av uppgifter som omfattas av sekretess och är av synnerlig betydelse för rikets säkerhet i en omfattning som inte är obetydlig.
I säkerhetsklass 3 placeras den anställning eller liknande som i övrigt får del av uppgifter som omfattas av sekretess och som är av betydelse för rikets säkerhet och det kan antas medföra men för rikets säkerhet som inte endast är ringa om dessa uppgifter skulle röjas.


Vissa diagnoser utesluter per automatik anställning som innefattar säkerhetsklassat arbete - exempelvis arbete inom militären, polisen och räddningstjänsten - men även vissa uppdrag inom diverse myndigheter. För vissa arbetsplatser, även om uppdraget i sig inte innebär säkerhetsklassat arbete, så kan en nekas anställning med hänsyn till verksamhetens uppdrag.

Som sagt, kolla upp med utbildningsanordnare noga, när jag hörde av mig till lärosätena Järnvägsskolan och MSB, så var svaren detsamma som diverse broschyrer en får... diffusa. Frågar en på ordentligt, så blir svaret NEIN pga diagnos.
Underligt nog så överklagar inte TS nämnda beslut om Torolf...
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav gadas » 2014-04-29 14:44:29

plåtmonster skrev:Problemet är att byråkrater utgörs av människor som lätt gör fel och som har prestige att fortsätta felen för att visa att de inte kan ha fel. Regelsysten brukar oftast missa både nyanser och irreguljära situationer. Så alternativet är faktiskt att göra som nu, driva byråkraterna dit man behöver dessa.

@Kitkat, Chansen för upptäckt lär vara låg. Iaf för körkort och i övrigt så är det ju lätt hänt att man missade frågan..

Transportstyrelsen är för närvarande blind och oemottaglig för vettig och nyanserad omorientering om hur detta med asperger fungerar. Yrkeskåren läkare har dessutom en tendens att betrakta allt utanför normen som sjukt och sakna självinsikt om egna fel. Skulle man ha fel så måste istället prestigen upprätthållas.

Transportstyrelsens senaste pressmeddelande transportstyrelsen.se: Transportstyrelsen överklagar inte tingsrättsdom

Vad de säger är i stort sett att de blev tillrättavisade av tingsrätten men ändå har rätt och kommer att skriva en massa byråktatistrunt för att få folk att inte vilja processa och bara acceptera. De behöver uppenbarligen fler motgångar för att omvändas. Samt att de också undviker överklagande denna gång för att undvika prejudikat.


Precis, och dessutom blandar de uppenbarligen in sådant de sett på TV3, precis som vi fick se på Vetenskapens värld i går så är proffsen ofta värst på att begå tankefel och blanda ihop olika slag av data.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Re: Sv: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Julianus » 2014-05-01 1:30:33

Fast Transportsyrelsen har väl inte tillgång till läkarjournaler? De är sekretessbelagda.
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-01 12:34:18

Julianus skrev:Fast Transportsyrelsen har väl inte tillgång till läkarjournaler? De är sekretessbelagda.


De har tillgång till delar av läkarjournaler (och kan begära utökad insyn) OM det finns godtagbara juridiska skäl. Arbete som lokförare innebär säkerhetsklassat arbete - tystnadsplikten är i dessa fall dispositiv förutsatt att dokumentationen gäller ärendet i sig.

Lagen har ändrats radikalt.

Anmälan vid olämplighet att ha körkort m.m.

Läkares anmälningsplikt ändrades den 1 september 2010 så att läkare nu är skyldiga att anmäla körkortshavare som är medicinskt olämplig att ha körkort. Tidigare gällde att personen skulle vara uppenbart olämplig att ha körkort. Ändringen innebär att det är lättare att anmäla personer vars körkortsinnehav kan ifrågasättas av medicinska skäl. Systemet med anmälningsskyldigheten kan därmed bli mer effektivt för att hindra personer att framföra motorfordon om de inte uppfyller de medicinska kraven för körkort. Innan anmälan görs ska läkaren underrätta personen.

Anmälan när en körkortshavare motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning.

Om läkare vid undersökning eller genomgång av journalhandlingar finner det sannolikt att körkortshavaren av medicinska skäl är olämplig att ha körkort och personen motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning ska läkaren anmäla detta förhållande till Transportstyrelsen
(s.k. "utredningsanmälan").

Att läkaren nu har en skyldighet att göra en anmälan i dessa fall infördes genom en ändring i körkortslagen som trädde i kraft den 1 februari 2012. Tidigare gällde att läkaren fick anmäla och det var således inte fråga om någon skyldighet.

Ytterligare en skärpning infördes den 1 februari 2012 och innebär att skyldigheten att anmäla en körkortshavare som motsätter sig fortsatt undersökning eller utredning också kan grundas på en genomgång av journalhandlingar, d.v.s. utan att läkaren själv har träffat personen.

Vid s.k. "utredningsanmälan" finns det inte något krav om att underrätta körkorts­havaren innan en sådan anmälan görs.


Nu kan läkare, som jag tidigare nämnt, godtyckligt agera efter personligt tyckande än saklighet. Läs mer här om de nya föreskrifterna (TSFS 2010:125).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Kitkat » 2014-05-09 19:19:02

Skrämmande att det är så här!
Känns lite som att min framtid är förstörd tack vare att en psykolog tyckte jag skulle "kolla upp mina styrkor och svagheter". Har för övrigt aldrig hållit med om min diagnos. Kan man bli av med den på något sätt? Har inte haft någon kontakt med psykiatrin sen efter jag blev utredd, kände mig totalt överkörd och kränkt. Har klarat mig bra utan dem. Vilken otrolig skillnad det kan vara mellan olika psykologer. När jag "bara" hade depression blev jag bemött med förståelse och samtidigt positivitet, men oj vad det ändrades iom att jag fick en etikett på ett papper. Det pratades om hjälp med att städa eller gå upp på morgnarna etc... herregud, jag blev väl inte tre år helt plötsligt? Kände mig stämplad som totalt inkompetent.
Försökte säga att det är inte det jag har svårt för. Blev totalt ignorerad.
Det känns så konstigt att personer som har dålig social kompetens, svårigheter med sinnesintryck, känner att de inte klarar av att köra bil etc buntas ihop med mig. Att jag inte ska ha körkort för att jag inte bör ha det, att jag inte kan söka vilket jobb jag vill... Att bli sedd som en andra klassens medborgare... sjukt. Är min åsikt. Menar verkligen inte att kränka någon, det är bara så här jag känner inför min situation.
Kitkat
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2014-04-26

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in