Örfil vid rumpnyp gav böter (tafsande o nödvärn)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Sv: Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Titti » 2014-03-31 17:20:44

Wine skrev:om det nu är så att mannen faktiskt klappade henne i rumpan så gjorde han förmodligen det för att visa en viss uppskattning för kvinnans bakdel, jag tror knappast det fanns någon intention att skada kvinnan i fråga

Jag försöker, med viss framgång, lära mina barn att något bara är roligt om alla inblandade tycker det. "Det var ju bara på skoj" som ursäkt för allehanda påhitt faller rätt ofta på det.

Samma resonemang kan utan vidare tillämpas på nyp i rumpan och liknande tilltag.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Mortalis » 2014-03-31 17:55:56

Ur Folkbladet

Kvinna dömd för slag i galleria

Av Susanna Beskow Norgren. Uppdaterad 2014-03-26
NORRKÖPING En 44-årig kvinna har dömts till villkorlig dom och dagsböter för misshandel efter att ha slagit till en lokalvårdare i en galleria.

Det var i november förra året som kvinnan gick förbi en lokalvårdare i gallerian. Hon säger att han tog henne på rumpan och att hon då gav honom en örfil.

Han säger att han gick med sin städvagn när han fick ett hårt slag bakifrån, ett slag som träffade vid örat. Han hade inte rört kvinnan, säger han.

Mannen och kvinnan är släkt och bakgrunden till händelsen är, enligt mannen, en konflikt mellan familjerna.

Han säger att han känner sig hotad av kvinnan.

Utredningen, journalutdrag, visar att det var ett kraftigt slag, som orsakat mannen smärta, rodnad och illamående.

Norrköpings tingsrätt menar att det på grund av konflikten mellan familjerna finns anledning att iaktta försiktighet vid bedömningen av vad parterna berättat.

Domstolen anser dock att åklagaren inte lyckats motbevisa kvinnans uppgifter om att slaget föregåtts av att mannen tagit henne på rumpan.
Skadestånd

Någon nödvärnssituation har kvinnan inte befunnit sig i, som motiverar att hon slagit mannen, men däremot finner tingsrätten att slaget föregåtts av provokation.

Kvinnan, som har kontaktförbud gentemot mannen, döms till villkorlig dom och lägsta antalet dagsböter, 30 stycken.

Hon ska också betala 1 000 kronor i skadestånd till mannen.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Mortalis » 2014-03-31 18:07:48

Kvinnan, som har kontaktförbud gentemot mannen, döms till villkorlig dom och lägsta antalet dagsböter, 30 stycken.

Det som är oklart för mig är om det ska tolkas som att hon haft kontaktförbud gentemot mannen sedan tidigare (p.g.a den pågående konflikten mellan familjerna) eller att hon fick det i samband med domen.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Wine » 2014-03-31 19:50:17

Titti skrev:
Wine skrev:om det nu är så att mannen faktiskt klappade henne i rumpan så gjorde han förmodligen det för att visa en viss uppskattning för kvinnans bakdel, jag tror knappast det fanns någon intention att skada kvinnan i fråga

Jag försöker, med viss framgång, lära mina barn att något bara är roligt om alla inblandade tycker det. "Det var ju bara på skoj" som ursäkt för allehanda påhitt faller rätt ofta på det.

Samma resonemang kan utan vidare tillämpas på nyp i rumpan och liknande tilltag.


Dessvärre kan det ju vara så att en person inte alltid begriper i förväg att dennes på detta sätt visade uppskattning inte kommer att uppskattas av den mottagande parten. Kan nog dock även finnas en del kvinnor men även män som uppskattar den typen av visad uppskattning från en annan person, kanske kan det ha att göra med hur attraktiv personen i fråga är hur pass mycket man uppskattar en sådan handling.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Parvlon » 2014-03-31 20:06:33

Mortalis skrev:Kvinnan, som har kontaktförbud gentemot mannen, döms till villkorlig dom och lägsta antalet dagsböter, 30 stycken.
Case closed.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav slackern » 2014-03-31 20:10:23

Parvlon skrev:
Mortalis skrev:Kvinnan, som har kontaktförbud gentemot mannen, döms till villkorlig dom och lägsta antalet dagsböter, 30 stycken.
Case closed.


Troligtvis inte i och med att det bara var en tingsrättsdom.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Parvlon » 2014-03-31 20:25:08

Inte en chans att hon kommer vidare om hon hade besöksförbud.

Man döms till besöksförbud om jag minns det rätt. Så vi kan räkna med att hon har tidigare domar bakom sig när hon ofredat denna troligtvis oskyldiga man.

Men ska vi se det som att historien lett till något positivt så är det att aggrofeministerna visar vilka de är och vad de har bakom pannbenet.

Personligen tycker jag det borde vara fängelsestraff om man bryter ett besöksförbud och drämmer till folk i ansiktet..
Senast redigerad av Parvlon 2014-03-31 20:28:04, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav slackern » 2014-03-31 20:26:23

Parvlon skrev:Inte en chans att hon kommer vidare om hon hade besöksförbud.

Man döms till besöksförbud om jag minns det rätt. Så vi kan räkna med att hon har tidigare domar bakom sig när hon ofredat denna troligtvis oskyldiga man.

Men ska vi se det som att historien lett till något positivt så är det att aggrofeministerna visar vilka de är och vad de har bakom pannbenet.


Du vet väl att åklagaren kan överklaga om den tycker att straffet var för lindrigt?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Parvlon » 2014-03-31 20:28:52

slackern skrev:Du vet väl att åklagaren kan överklaga om den tycker att straffet var för lindrigt?
Jag syftade på att de flesta tycker det är rätt att slå folk i ansiktet om man inbillar sig att nån tafsar en på röven och jag skrev "hon" inte "han".
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav cc33314 » 2014-03-31 20:54:59

*Detta är ett ypperligt tydligt exempel på kvinnors förtryck och våld mot män i samhället, jag kräver att man omedelbart startar mansjourer som tar hand om män som utsätts för våld av kvinnor*.

:-)063
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Wine » 2014-03-31 21:08:54

cc33314 skrev:*Detta är ett ypperligt tydligt exempel på kvinnors förtryck och våld mot män i samhället, jag kräver att man omedelbart startar mansjourer som tar hand om män som utsätts för våld av kvinnor*.

:-)063


Angående synen på mäns våld mot kvinnor, att mäns våld mot kvinnor i relationer skulle vara vanligare stämmer inte:

DN - Män ofta utsatta för fysiskt våld i relationer
Publicerad 2013-10-07 23:06

Män utsätts lika ofta för våld i relationer som kvinnor. Det visar resultatet av en ny studie, som ligger i linje med internationella forskningsresultat.


Antalet kvinnor som uppgav att de utsatts för fysiskt våld under det senaste året av en partner var åtta procent, alltså ungefär på samma nivå som männen.


Här finns en lista med referenser till vetenskapliga artiklar från olika länder om kvinnors våld mot män:

REFERENCES EXAMINING ASSAULTS BY WOMEN ON THEIR SPOUSES OR MALE PARTNERS:
AN ANNOTATED BIBLIOGRAPHY


Martin S. Fiebert
Department of Psychology
California State University, Long Beach

Last updated: June 2012

SUMMARY: This bibliography examines 286 scholarly investigations: 221 empirical studies and 65 reviews and/or analyses, which demonstrate that women are as physically aggressive, or more aggressive, than men in their relationships with their spouses or male partners. The aggregate sample size in the reviewed studies exceeds 371,600.


En undersökning som gjordes i Finland för några år sedan av Rättspolitiska forskningsinstitutet visade att en högre andel pojkar än flickor blivit utsatta för våld av sin partner:

SvD - Finska flickor slår oftare än pojkar
20 augusti 2009 kl 09:14 , uppdaterad: 19 februari 2014 kl 09:56

Våld i parrelationer? När man hör om sådant så är det lätt att associera till att män slår kvinnor eller att pojkar slår flickor.

Nio procent av pojkarna - mot bara två procent av flickorna - uppger att de har blivit slagna eller sparkade av sin partner.


Närmare 6 000 ungdomar i åldern 15-16 år deltog i undersökningen.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Sammelsurium » 2014-04-01 14:16:16

Oisín Cantwell kommenterar domen. Som vanligt är det mycket som inte framkommit i tidigare artiklar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article18645068.ab

Oisín Cantwell skrev:...
Det vi med bestämdhet kan säga är att en man den 9 november 2013 fick ett kraftigt slag mot huvudet i en shoppinggalleria i Norrköping av en kvinna.
Att slaget var hårt råder det ingen tvekan om: journalen från sjukhuset han uppsökte talar om yrsel, kräkningar och illamående. Ännu en vecka senare hade han problem med balansen.

Sedan går berättelserna isär.
Mannen hävdar att han fick slaget bakifrån, över örat. När han vände sig om såg han att kvinnan, hennes man och parets dotter stod där.
Han förstod att det var kvinnan som slog och han kände igen henne. Deras respektive familjer befinner sig nämligen i en konflikt och bara någon vecka tidigare hade han polisanmält hennes son för olaga hot.
I förhör berättade kvinnan att mannen riktat ett finger mot henne som om det var en pistol. Det var därför hon slog honom. Hon skulle för övrigt mycket väl kunna göra det igen.
Hon förklarade också att hon tänkte strunta i om ett kontaktförbud utfärdades för att skydda mannen från henne i framtiden.

Märkligt nog sa inte kvinnan ett ord om att han hade "klappat" henne på rumpan. Den versionen lade hon fram under ett senare förhör.
Kvinnan ålades kontaktförbud och åtalades för misshandel. Under rättegången vidhöll hon den nya versionen, att örfilen berodde på att han klappat henne på stjärten. Han nekade till att ha gjort detta.
Det är möjligt att hon ljög. Det är ett inte okänt kriminalhistoriskt fenomen att misstänkta brottslingar hittar på saker för att komma lindrigare undan.
Men det går även att tänka sig att hon talade sanning. Under rättegången förklarade hon sin första, felaktiga version med att hon skämdes över att berätta om ofredandet hon hade utsatts för.
...
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Alien » 2014-04-01 14:23:03

Ja, var det en tidigare konflikt så blir det en annan sak i just detta fall. Hon kan ha ljugit. Men han kan också ha antastat henne just för att förnedra henne. Det kan knappast ha varit för att "visa henne sin uppskattning" i detta fall.

Men principfrågan kvarstår, är det ok för en kvinna att slå till en man som antastat henne.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Alien » 2014-04-01 15:31:42

Parvlon skrev:
Alien skrev:Att inte slå den som är svagare är en gammal ridderlig princip, på vilket sätt gör det mig till "aggrofeminist"?
Vi lever inte på medeltiden.
---
Och så givetvis att du förespråkar våld.


Nähä, så nu är det ok att starkare slår den svagare?

Jag förespråkar rätten till självförsvar, och det är det fler än jag som gör, både här på AF och utanför. Så varför är det just mig du ger dig på?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Kahlokatt » 2014-04-01 15:33:15

Alien skrev:
Parvlon skrev:
Alien skrev:Att inte slå den som är svagare är en gammal ridderlig princip, på vilket sätt gör det mig till "aggrofeminist"?
Vi lever inte på medeltiden.
---
Och så givetvis att du förespråkar våld.


Nähä, så nu är det ok att starkare slår den svagare?

Jag förespråkar rätten till självförsvar, och det är det fler än jag som gör, både här på AF och utanför. Så varför är det just mig du ger dig på?


Du är ju en läskig feminist och vi vet ju alla att feminister är ungefär som nazister. :roll:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Alien » 2014-04-01 17:27:01

Dagobert skrev:

Frida Boisen i Expressen skrev:Inför lagen är vi inte lika. En man får förgripa sig på en kvinnas kropp, men ve den kvinna som rör en man.

Om rollerna varit ombytta, dvs kvinnan tafsat och mannen örfilat, så tror jag att mannen blivit straffad och kvinnan gått fri. Samma sak om båda varit av samma kön.


Det är ju likadant som i fallet i startinlägget. Tafsandet syns inte så tafsaren blir inte dömd, örfilen syns och därför blir örfilsutdelaren dömd. I detta fall en kvinna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Mortalis » 2014-04-01 17:31:20

Alien skrev:Men principfrågan kvarstår, är det ok för en kvinna att slå till en man som antastar henne.


Jag kommer att tänka på det våld som ofta drabbar homosexuella män när heterosexuella män upplever att de blivit berörda ett på sexuellt vis.

Tror du att principfrågan bör breddas till att även innefatta den gruppen?
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav slackern » 2014-04-01 17:35:39

Kahlokatt skrev:
Alien skrev:
Parvlon skrev:Vi lever inte på medeltiden.
---
Och så givetvis att du förespråkar våld.


Nähä, så nu är det ok att starkare slår den svagare?

Jag förespråkar rätten till självförsvar, och det är det fler än jag som gör, både här på AF och utanför. Så varför är det just mig du ger dig på?


Du är ju en läskig feminist och vi vet ju alla att feminister är ungefär som nazister. :roll:


Jag skulle inte gå så långt som att jämföra det med nazism. Men hon jämför folk som inte kallar sig för feminister med rasister. Så jo jag tycker det är läskigt. Men vill ha sagt med det att jag tycker inte att alla feminister är läskiga.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav LordNelson » 2014-04-01 17:36:02

Sammelsurium skrev:Oisín Cantwell kommenterar domen. Som vanligt är det mycket som inte framkommit i tidigare artiklar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article18645068.ab

Oisín Cantwell skrev: Våldet hon använde var så kraftigt att hon egentligen borde dömas till fängelse...


Alien, vore det inte passande att du nästa gång tog en kvinna som verkligen var oskyldig och som blivit orättvist dömd som exempel på hur kvinnofientliga de svenka domstolara är? Dessutom slipper du stå med skägget i brevlådan.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Alien » 2014-04-01 17:43:42

LordNelson skrev:
Sammelsurium skrev:Oisín Cantwell kommenterar domen. Som vanligt är det mycket som inte framkommit i tidigare artiklar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article18645068.ab

Oisín Cantwell skrev: Våldet hon använde var så kraftigt att hon egentligen borde dömas till fängelse...


Alien, vore det inte passande att du nästa gång tog en kvinna som verkligen var oskyldig och som blivit orättvist dömd som exempel på hur kvinnofientliga de svenka domstolara är? Dessutom slipper du stå med skägget i brevlådan.


Nej, jag står inte med skägget i brevlådan. Artikeln visar att det fanns en tidigare konflikt, det visade inte att kvinnan inte alls blivit rumpnypt. Och som jag skrev tidigare "Principfrågan kvarstår".

DN skrev:Men oavsett om mannen antastat henne eller inte, så var det inte fråga om nödvärn, enligt rätten.


För övrigt så var det inte jag som "tog en kvinna" som exempel, det var inte jag som startade tråden. Tycker du att ingen ska få tycka till om något som en annan startar trådar om utan att själv göra en grundlig undersökning först?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Alien » 2014-04-01 17:54:57

slackern skrev:
Kahlokatt skrev:
Alien skrev:
Nähä, så nu är det ok att starkare slår den svagare?

Jag förespråkar rätten till självförsvar, och det är det fler än jag som gör, både här på AF och utanför. Så varför är det just mig du ger dig på?


Du är ju en läskig feminist och vi vet ju alla att feminister är ungefär som nazister. :roll:


Jag skulle inte gå så långt som att jämföra det med nazism. Men hon jämför folk som inte kallar sig för feminister med rasister. Så jo jag tycker det är läskigt. Men vill ha sagt med det att jag tycker inte att alla feminister är läskiga.


Jag tycker det där är gravt missvisande. Och att jämföra är inte att jämställa. Dessutom var det inte icke-feminister jag jämförde med rasister.

Jag jämförde behandlingen av/inställningen till feminister med hur man behandlar/ställer sig till anti-rasister. Både grupperna kämpar för rättvisa och mot förtryck. I båda fallen kan vissa anhängare säga el göra obetänksamma saker.

Varför är det kränkande att öht jämföra feminister och anti-rasister? Det är som om feminism här på forumet automatiskt är något dåligt.

Men nu riskerar vi att gå off-topic igen. Och så blir när inte folk kan hålla sig till saken utan ge andra (särskilt feminister) ett tjuvnyp så fort tillfälle ges.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav LordNelson » 2014-04-01 18:06:47

Alien skrev:För övrigt så var det inte jag som "tog en kvinna" som exempel, det var inte jag som startade tråden. Tycker du att ingen ska få tycka till om något som en annan startar trådar om utan att själv göra en grundlig undersökning först?

Du startde tråden om Lisa men inte denna. Jag missade det.


Alien skrev:Och som jag skrev tidigare "Principfrågan kvarstår".

Där är väl jag, lagen och du överens, så allt är väl lungt.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Moggy » 2014-04-01 18:16:05

Alien skrev:
Det är ju likadant som i fallet i startinlägget. Tafsandet syns inte så tafsaren blir inte dömd, örfilen syns och därför blir örfilsutdelaren dömd. I detta fall en kvinna.


Slår man nån i huvudet så att denne får en hjärnskaning så handlar det inte om en örfil, då handlar det om en misshandel.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Dagobert » 2014-04-01 18:24:07

Alien skrev:
Dagobert skrev:

Frida Boisen i Expressen skrev:Inför lagen är vi inte lika. En man får förgripa sig på en kvinnas kropp, men ve den kvinna som rör en man.

Om rollerna varit ombytta, dvs kvinnan tafsat och mannen örfilat, så tror jag att mannen blivit straffad och kvinnan gått fri. Samma sak om båda varit av samma kön.

Det är ju likadant som i fallet i startinlägget. Tafsandet syns inte så tafsaren blir inte dömd, örfilen syns och därför blir örfilsutdelaren dömd. I detta fall en kvinna.

Det jag vänder mig mot är att Frida Boisen påstår att män får och att kvinnor inte får.
Jag tror inte att det är så. Att tafsaren gick fri beror inte på att han var man eller att det är tillåtet att tafsa. Och då är vi lika inför lagen. Jag beklagar att det är svårt att sätta dit tafsare, jag vet inte vad man ska göra åt det.
Dagobert
 
Inlägg: 14139
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in