Örfil vid rumpnyp gav böter (tafsande o nödvärn)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Örfil vid rumpnyp gav böter (tafsande o nödvärn)

Inläggav Mortalis » 2014-03-27 15:06:10

Att bli tagen på rumpan ger inte någon rätt att åberopa nödvärn, anser tingsrätten i Norrköping, och dömer en 44-årig kvinna till 30 dagsböter för att ha gett en 48-årig man en lavett, skriver Dagens Nyheter

DN skrev:Kvinnan hävdar att hon utdelade slaget efter att ha blivit tagen på rumpan av mannen, vilket han förnekar. Men oavsett om mannen antastat henne eller inte, så var det inte fråga om nödvärn, enligt rätten.

Hon döms därför för misshandel, och ska även betala 1.000 kronor i skadestånd till mannen, skriver nt.se.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Alien » 2014-03-27 15:19:58

Så kvinnor har inte rätt att försvara sig när de blir tafsade på? Framgick ju inte om han bara lagt handen på rumpan el nypt henne där. Det finns ju många andra sätt män kan tafsa, klämma på brösten, i skrevet etc. Får inte kvinnor slå till då heller? De kanske ska gå den lagliga vägen och stämma mannen för ofredande. Men om man inte vet vem mannen är, t ex på ett tunnelbanetåg?

Här är ett fall där min moral skiljer sig från lagen. Betyder detta att en man får trakassera kvinnor sexuellt, och kvinnan bara får försöka fly el säga ifrån verbalt? Om t ex unga tjejer i skolan blir utsatta för det, tycker jag det är rätt att de slår tillbaka och hårt. Det är vad jag skulle uppmuntrat min dotter till. Mycket bättre för dem än att känna att de är hjälplösa offer, som måste uthärda el fly.

Nu finns det ju också begreppet "mera våld än nöden kräver", så jag kan visst tänka mig att en kvinna skulle kunna slå för hårt och bli dömd för det. Men en örfil tycker jag en tafsande man borde få tåla. I stället fick han skadestånd. Det kan löna sig att tafsa!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Parvlon » 2014-03-27 15:25:03

Är ett (inbillat) rumpnyp att likställa med ett slag i ansiktet om den som blir nypen är en man? Tänk vad lätt det hade blivit att slå folk i ansiktet då och säga att jag trodde ju personen tog mig på rumpan. Jag tycker skadeståndet är alldeles för lågt. Tio gånger mer minst borde det vara för slag i huvudhöjd.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Alien » 2014-03-27 15:33:37

Det är förstås alltid kvinnan som råkar illa ut. Örfilen ses av många, rumpnypet av ingen. Men varför skulle kvinnan slå till utan orsak? En allmän lust att smälla till folk pga att hon var på dåligt humör?

Men det är detta som är upprörande:
DN skrev: Men oavsett om mannen antastat henne eller inte, så var det inte fråga om nödvärn, enligt rätten.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/orfil- ... dagsboter/

Se även denna tråd: han-tafsade-hon-gav-en-orfil-bara-hon-blev-straffad-t32606.html

Så det är väl bara för kvinnor att underkasta sig tafsande, el vara beredd att betala böterna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Parvlon » 2014-03-27 15:40:05

Alien skrev:Det är förstås alltid kvinnan som råkar illa ut.
Du menar att du har mest sympati för kvinnor uppenbarligen. Även män kan bli tafsade på. Och så tycker du det är ok med slag på ansiktet, om offret är en man?

Är det upprörande att vi har en självförsvarslag. Att man inte ska använda mer våld än vad nöden kräver?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Alien » 2014-03-27 15:47:03

Det är väl snarare så att kvinnan inte får använda något våld alls. Hon måste s a s vänta tills hon håller på att bli våldtagen. Fast då är det risk för att hon (av rädsla) använder för lite våld och därför inte blir trodd, mannen påstår att han inte märkte att hon inte ville.

Ofta har tjejer svårt att säga ifrån, de blir skrämda och låter sig tystas ner. Det är bra om unga tjejer lär sig att säga ifrån, både verbalt och fysiskt. Därför tycker jag domen skickar fel signaler.

En kvinna ska kunna rent automatiskt freda sig med en örfil när hon blir antastad; det kan bespara henne grövre saker. Det är väl ändå inte så att mannen får fysiska men av en örfil.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-03-27 15:51:40

Det er synd at man ikke lenger har rett til å forsvare seg selv. Og jeg mener ikke bare kvinner, ingen har rett til å forsvare seg selv lenger. Hvis en mann ikke klarer å oppføre seg, så må han klare å ta imot ett slag i ansiktet uten å klage. Og uansett om han gjorde noe feil eller ikke, en voksen mann som lager rettsak på grunn av en liten örfil? Nej, det blir for dumt, såpass må man tåle.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav DIProgan » 2014-03-27 16:06:57

För att det ska va nödvärn ska det va en pågående situation i mitt tycke. Ska första reaktionen på alla närmanden vara våld och det ska va ok? Nej. Rätt agerande är att freda sig, markera verbalt och ev. göra en anmälan. Om personen inte reagerar på ens borttagande av händer och ens verbala ogillande först då är det dags för våld.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Parvlon » 2014-03-27 16:10:01

Alien skrev:En kvinna ska kunna rent automatiskt freda sig med en örfil när hon blir antastad; det kan bespara henne grövre saker. Det är väl ändå inte så att mannen får fysiska men av en örfil.
Jo detta kan jag hålla med dig i faktiskt. Det är ju inte så att kvinnor brukar ha långa naglar och att ögonen som är bland de mest känsliga organen en människa har sitter i ansiktet. Alla män är per definition skyldiga om en kvinna tror sig blivit nypen i rumpan så vem det är man slår spelar ingen roll men bara man skyndar på och agerar när man är arg. Kvinnor som slår män i ansiktet borde lyftas fram mer i samhället. Varför inte sätta en som statsminister när vi ändå är på gång?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Alien » 2014-03-27 16:27:21

Och ni män skulle inte heller ge en örfil om en annan kille tafsade på din rumpa? Ni skulle bara lugnt och bestämt säga till? Aldrig instinktivt smälla till?

DN skrev:Att få en linjal mellan benen, en hand på bröstet eller rumpan – det är vardag i svenska skolor. Forskning visar att sexuella trakasserier är så vanliga att de utvecklats till ett normaliserat beteende. Trots det lyfts problemen sällan upp i ljuset.

Katja Gillander Gådin, docent i Folkhälsovetenskap vid Mittuniversitetet, har undersökt sextrakasserier under 15 års tid. Hon menar att sexuella trakasserier till skillnad från mobbning är ett osynliggjort område. Gränserna för vad som är okej har flyttats fram och trakasserierna har blivit vardag för såväl elever som skolpersonal.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sexuel ... ar-vardag/

Är det ett stort problem att män blir skadade av kvinnor som ger dem en örfil? Det motsatta problemet, att unga tjejer mår dåligt av sexuella trakasserier är mycket vanligare:

UNT skrev:Killar tar sig friheten att ta på kvinnors
kroppar, på badhus i vattnet, när ingen ser –
en hand mellan benen. I trängseln på
bussen eller tunnelbanan, skrevet mot
tjejens bakdel. På uteställen genom att dansa
upp en tjej bakifrån, det vill säga närma sig
en tjej fast hon visar ointresse och sen gå
över gränsen genom att trycka kropp och
skrev mot henne. Det är på offentliga platser
som gränser överträds i det tysta när unga
killar och äldre män kladdar på unga
kvinnors kroppar.
– Det är en sexuell gråzon på offentliga
platser som tjejer pratar om sinsemellan
men annars tycker jag att det är ett problem
som förringas ute i samhället. Det är ett
övergrepp men gränsen har folk svårt att
definiera för att det blivit så normaliserat i
vårt samhälle, säger Lena Norberg på
Uppsala Tjejjour.
I sitt arbete möter hon många unga tjejer som bär på de här
erfarenheterna.
– Man kanske inte säger ifrån alla gånger för man blir så chockad av
att det händer men också av osäkerhet, man vet inte om det är något
som killen gör medvetet. Men jag vill nog påstå att det aldrig är så
att man råkar ha någon hand på en tjejs rumpa utan anledning,
säger Lena Norberg.
http://www.unt.se/inc/print/killar-tar- ... fault.aspx
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Parvlon » 2014-03-27 16:30:47

Alien skrev:Och ni män skulle inte heller ge en örfil om en annan kille tafsade på din rumpa? Ni skulle bara lugnt och bestämt säga till? Aldrig instinktivt smälla till?
Aldrig varit med om att en kille tagit mig på rumpan men däremot flera tjejer (som jag inte varit ihop med). Nej, jag har inte haft tanken på att slå dem och nej, jag blev inte upphetsad heller.

Givetvis är det ett stort problem om en man blivit blind för att en galen kärring slått honom efter ett inbillat rumpnyp.
Senast redigerad av Parvlon 2014-03-27 16:35:39, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-03-27 16:32:41

Problem, løsning:

"oh god, my eyes, my beautiful eyes, why did I attack this woman, oh the pain!"
Bild



:wink: Mace - it`s difficult to be a douchebag when you can`t breathe.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav plåtmonster » 2014-03-27 18:10:00

Nödvärn ger rätten att avvärja ett pågående angrepp, inte att hämnas det. Däremot kanske man svårligen kunde besinna sig...
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav cc33314 » 2014-03-27 18:21:40

Det är rätt knäppt att när män utsätter kvinnor för sexuellt våld blir det ofta nerlagda åtal och friande domar men när en kvinna använder våld mot en man blir det i princip alltid fällande dom....
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav ratpizza » 2014-03-27 19:03:17

Aja baja, aja baja, :-)056 inte slå den stackars taffsaren, han kan ju få men för livet! :roll:

Mitt råd till nästa kvinna som blir tafsad på och svarar med en örfil: Knäa taffsaren i skrevet också så får ni i alla fall valuta för pengarna. :wink:
ratpizza
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2012-03-07

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Azo85 » 2014-03-27 19:14:12

Poängen är att man inte är hotad om någon nyper en i rumpan. Nödvärn är något som kräver att man först är hotad. Man är inte i en nödsituation enbart för att någon tar en på rumpan.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Charlie72 » 2014-03-27 19:18:45

I vårat samhälle är det väl bara poliser som får slå o skjuta i nödvärn, skulle aldrig våga försvara mig i Sverige :-|
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Bastuper » 2014-03-27 19:35:01

De där har man varit med om, mina tidigare vänner bryter med
mig p.g.a. att det skar sig mellan mig och kyrkan, dom tar avstånd
från mig och undviker att ens heja på mig.....men sprider massa rykten.

Kyrka och polis skiter fullständigt i deras beteende, men att jag ger
dom en utskällning - då blir det polisförhör och allt möjligt....

Så jag har varit i liknande situation.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav plåtmonster » 2014-03-27 19:40:07

Du sa väl något i utskällningen som vart en möjlig lagöverträdelse? eller så vart det ett ofredande i sig.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav nescio » 2014-03-27 20:26:58

Alien skrev:Det är förstås alltid kvinnan som råkar illa ut. Örfilen ses av många, rumpnypet av ingen. Men varför skulle kvinnan slå till utan orsak?
Det vore smartare av kvinnan att slå ett snabbt slag mot mannens testiklar med baksidan av handen. Det syns inte så tydligt för andra och det har mer effekt på mannen. Har kvinnan tur så blir mannen arg och slår till henne så att alla ser det och då blir det han som får betala skadestånd till henne i stället.
nescio
 
Inlägg: 3831
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav cc33314 » 2014-03-27 20:29:57

Eller så vistas man inte i miljöer där folk tafsar dig, det fungerar ju också.
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav Parvlon » 2014-03-27 20:36:26

cc33314 skrev:..när en kvinna använder våld mot en man blir det i princip alltid fällande dom....
Inte för att jag tror att du läst nån statistisk men är det inte troligare så att män sällan tror sig bli trodda när de blir misshandlade eller våldtagna av kvinnor så de låter bli att anmäla p.ga antingen det eller att de är rädda att bli skrattade åt?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav dasunbedingte » 2014-03-27 21:04:23

Finns gränser för nödvärn givetvis, dock en redig bitch slap som han fick är han förtjänt av.
Jag har tagit till nävarna de gånger folk har inte förstått ett nej - spelar ingen roll om det är en kvinna eller man - förstår de inte signalerna efter par tillsägelser, blir det stryk.

cc33314 skrev:Eller så vistas man inte i miljöer där folk tafsar dig, det fungerar ju också.


Så, miljöer som skolan, jobbet, praktiken, bussen, tåget ska en hålla sig borta från? ;)
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Örfil vid rumpnyp gav böter

Inläggav plåtmonster » 2014-03-27 21:45:35

Orginalartikeln:
nt.se: Rumpgrepp inte skäl för nödvärn

Någon som vet om det fanns vittnen till händelsen?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in