Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-27 13:53:19

matterik skrev:Religion betyder att omprogrammera. Re-legion, re-bind

Nej. Religion betyder 'sammanhängande trossystem'.

Rebusmakeri betraktar jag som OT.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Religion

Inläggav matterik » 2014-03-27 14:35:24

KrigarSjäl skrev:
matterik skrev:Religion betyder att omprogrammera. Re-legion, re-bind

Nej. Religion betyder 'sammanhängande trossystem'.

Rebusmakeri betraktar jag som OT.


http://www.etymonline.com/index.php?term=religion
However, popular etymology among the later ancients (Servius, Lactantius, Augustine) and the interpretation of many modern writers connects it with religare "to bind fast"
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-03-27 16:47:26

Varför behöver människor religion?

Det är uppenbarligen ett väldigt starkt behov. Att döma av alla kyrkor, moskéer, synagogor, och liknande platser. Varför?

Jag har aldrig behövt religion?
Jag ljög en gång, när jag konfirmerades, för att vara som kompisarna. Jag tyckte prästens påståenden var stockdumma, men jag vill inte säga nåt, den gången.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav sugrövmanövern » 2014-03-27 16:57:39

Frimodig skrev:Varför behöver människor religion?
De är som får. De mår bäst av att vandra i gruppkonformitetens dal. Att ha uppställda regler att följa. Att ha en färdig moralkaka.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-03-27 17:14:39

sugrövmanövern skrev:
Frimodig skrev:Varför behöver människor religion?
De är som får. De mår bäst av att vandra i gruppkonformitetens dal. Att ha uppställda regler att följa. Att ha en färdig moralkaka.


Det där är en intressant fråga.
Mänsklighetens långsiktiga överlevnad och succé beror på att vi har det här sociala draget, vi samarbetar och lär oss att samarbeta bättre, i gemensamt intresse. Religion är nåt sorts verktyg i det här att samarbeta bra. Att känna sig förpliktigad att hjälpa andra överleva och ha det bra. Att tillhöra nån grupp med gemensamma ideal.

Från början var det antagligen nån teknik för att tala om för oss, att vi, som en litet grupp människor, tillhörde en stark gemenskap, med ett mål.

Behovet av religion är nåt långsiktigt behov för mänskligheten, tydligen, nå gissningsvis. Men, såna som jag, vi som inte tror på att nån gick på vatten eller uppstod från de döda. Var passar vi in i överlevnaden? Det skall alltid finnas kritiker?

Ok, Zissi, tänk nu!

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav River » 2014-03-27 17:20:25

Frimodig skrev:Varför behöver människor religion?

Jeg tror det er naturen som har bestemt det for å holde folketallet nede.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-03-27 17:25:21

Frimodig skrev: Behovet av religion är nåt långsiktigt behov för mänskligheten, tydligen, nå gissningsvis. Men, såna som jag, vi som inte tror på att nån gick på vatten eller uppstod från de döda. Var passar vi in i överlevnaden? Det skall alltid finnas kritiker?
Det finns en massa irrläror du kan välja på om du förnekar Jesus Kristus. Huruvida det är bättre än att vara ateist låter jag vara osagt.

Jag tror att människor behöver religion för att föra traditioner vidare, om man får generalisera.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-03-27 17:31:51

Frimodig skrev:
sugrövmanövern skrev:
Frimodig skrev:Varför behöver människor religion?
De är som får. De mår bäst av att vandra i gruppkonformitetens dal. Att ha uppställda regler att följa. Att ha en färdig moralkaka.


Det där är en intressant fråga.
Mänsklighetens långsiktiga överlevnad och succé beror på att vi har det här sociala draget, vi samarbetar och lär oss att samarbeta bättre, i gemensamt intresse. Religion är nåt sorts verktyg i det här att samarbeta bra. Att känna sig förpliktigad att hjälpa andra överleva och ha det bra. Att tillhöra nån grupp med gemensamma ideal.

Från början var det antagligen nån teknik för att tala om för oss, att vi, som en litet grupp människor, tillhörde en stark gemenskap, med ett mål.

Behovet av religion är nåt långsiktigt behov för mänskligheten, tydligen, nå gissningsvis. Men, såna som jag, vi som inte tror på att nån gick på vatten eller uppstod från de döda. Var passar vi in i överlevnaden? Det skall alltid finnas kritiker?

Ok, Zissi, tänk nu!

Frimodig


Ber om ursäkt, det var Titti. Nå, fast jag tycker det här är rätt intressant. Och jag kanske tänker lite bättre.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-03-27 17:34:30

Parvlon skrev:
Frimodig skrev: Behovet av religion är nåt långsiktigt behov för mänskligheten, tydligen, nå gissningsvis. Men, såna som jag, vi som inte tror på att nån gick på vatten eller uppstod från de döda. Var passar vi in i överlevnaden? Det skall alltid finnas kritiker?
Det finns en massa irrläror du kan välja på om du förnekar Jesus Kristus. Huruvida det är bättre än att vara ateist låter jag vara osagt.

Jag tror att människor behöver religion för att föra traditioner vidare, om man får generalisera.


Va bra att du vet.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-03-27 17:35:14

Varför trollar du och drar in Titti i din pajkastning?

Jag är tydlig med att nämna jag tror. Som om det inte vore uppenbart när det handlar om Gud , andliga frågor.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-03-27 18:29:57

Parvlon skrev:Varför trollar du och drar in Titti i din pajkastning?

Jag är tydlig med att nämna jag tror. Som om det inte vore uppenbart när det handlar om Gud , andliga frågor.


Din kommentar är ointressant. Sorry. Titti ville bli utmanad, när jag valde att tänka lite djupare, det var därför jag nämnde henne.

Jag trollar inte. Jag klarar inte sånt.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav cc33314 » 2014-03-27 18:36:02

Jag tycker religion är bra när det skapar trygghet och folk mår bra av det och dåligt när det används som argument för krig konflikter diskriminering och förtryck, religion gör dock samhället mer trångsynt och stabilt, de som inte håller med om religionen får lämna samhället och oliktänkande är de som skapar nya ideer och innovationer och om de inte får tänka annorlunda så går utvecklingen långsammare, å andra sidan blir samhället tryggare och stabilare men mindre utvecklat, vilket är sämre långsiktigt men bättre kortsiktigt.
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-03-27 19:02:30

Samhället har väl knappast utvecklats snabbare än genom senaste två tusen åren.

Och man kan knappast skylla de två världskrigen på religion. Hitler gillade nog solguden iofs. men det gjorde Egyptierna med. Som Gud befriade Israel från (GT). Och det finns starka misstankar att Hitler var påverkad av demoner.
Spoiler: visa
'Follow Hitler! He will dance, but it is I who have called the tune. I have initiated him into the 'Secret Doctrine', opened his centers in vision and given him the means to communicate with the Powers. Do not mourn for me: I shall have influenced history more than any other German.' 3 - Dietrich Eckart

"I will crush Christianity under my boot like a poisonous toad." - Adolf Hitler
"Judaism, Christianity, Bolshevism are all bound together. Comrades in agitation, born tools of decay, they possess the same talent to destroy the natural structure of society. Bolshevism is the historical and logical continuation of Christianity. It realizes on a technical level what Christianity has done on a metaphysical level." - Adolf Hitler
Jag tror på en allvetande Gud och att Herren steg ner för att befria oss från Satan. Vi kristna kan få del av hans ande och förstå lite bättre än t-ex Frimodig. Vi lever nog i de sista dagarna trots allt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Alien » 2014-03-27 19:54:23

KrigarSjäl skrev:-Kristendomen har knappast patent på moral och etik.

Dubbelmoral däremot brukar man vara väldigt bra på i de religiösa leden.
Pastor Ulf Ekman, korstågen, häxprocesserna, de katolska pedofilprästerna etc etc...

Vad gjorde kyrkan åt koncentrationslägren och judeförföljelserna under WW2 kanske?

Jo serru, många präster var nazister...i synnerhet här i Sverige.
De som hade till uppgift att upprätthålla lag och ordning, dvs präster, officerare, godsägare, jurister, disponenter, sågverkspatroner, storbönder mfl var oftare nazister än andra samhällsgrupper såsom arbetare, sjömän mm lägre yrken.
Historiskt faktum.

På den tiden var dessutom alla medborgare anslutna till Kyrkan och Kyrkan var en del av Staten och betydligt mer närvarande i samhället än vad den är nu.

Men du kanske anser att nazister har god moral?


Många präster hjälpte judar att fly, t ex Svenska kyrkan i Berlin:

DN skrev:Birger Forell kom som präst till svenska kyrkan i Berlin 1929.
Han stod den tyska bekännelsekyrkan nära och därmed också de teologer som bekämpade den framväxande nazismen.
Forell gömde och hjälpte judar och oppositionella att fly undan nazismen. Han tvingades lämna Berlin 1942, men efterträdarna Erik Perwe och Erik Myrgren fortsatte verksamheten. Exakt hur många judar som fick hjälp går det inte att svara på eftersom inga kontakter, av säkerhetsskäl, dokumenterades skriftligt.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/svensk ... itt-liv%5C

Vilket visar att en del kristna vänder kappan efter vinden, andra blir inspirerade av sin tro att utföra goda gärningar.

Det borde ju vara lättare att vara god om man tror på ett liv efter detta, där man blir belönad el straffad. Eller att man hamnar i en sämre (djur, låg kast) el bättre (hög kast) inkarnation i sitt nästa liv. Men det verkar inte så. Vet iofs inte om det finns några studier om detta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Religion

Inläggav Kanin » 2014-03-27 20:13:35

Parvlon skrev:Samhället har väl knappast utvecklats snabbare än genom senaste två tusen åren.

Och man kan knappast skylla de två världskrigen på religion. Hitler gillade nog solguden iofs. men det gjorde Egyptierna med. Som Gud befriade Israel från (GT). Och det finns starka misstankar att Hitler var påverkad av demoner.
Spoiler: visa
'Follow Hitler! He will dance, but it is I who have called the tune. I have initiated him into the 'Secret Doctrine', opened his centers in vision and given him the means to communicate with the Powers. Do not mourn for me: I shall have influenced history more than any other German.' 3 - Dietrich Eckart

"I will crush Christianity under my boot like a poisonous toad." - Adolf Hitler
"Judaism, Christianity, Bolshevism are all bound together. Comrades in agitation, born tools of decay, they possess the same talent to destroy the natural structure of society. Bolshevism is the historical and logical continuation of Christianity. It realizes on a technical level what Christianity has done on a metaphysical level." - Adolf Hitler
Jag tror på en allvetande Gud och att Herren steg ner för att befria oss från Satan. Vi kristna kan få del av hans ande och förstå lite bättre än t-ex Frimodig. Vi lever nog i de sista dagarna trots allt.

Har du besökt jesus-is-savior.com igen?
Citaten (inom spoiler) är ytterst tveksamma och förmodligen falska. Dietrich Eckart framhöll desutom Kristus som ideal.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-03-27 20:18:31

Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:-Kristendomen har knappast patent på moral och etik.

Dubbelmoral däremot brukar man vara väldigt bra på i de religiösa leden.
Pastor Ulf Ekman, korstågen, häxprocesserna, de katolska pedofilprästerna etc etc...

Vad gjorde kyrkan åt koncentrationslägren och judeförföljelserna under WW2 kanske?

Jo serru, många präster var nazister...i synnerhet här i Sverige.
De som hade till uppgift att upprätthålla lag och ordning, dvs präster, officerare, godsägare, jurister, disponenter, sågverkspatroner, storbönder mfl var oftare nazister än andra samhällsgrupper såsom arbetare, sjömän mm lägre yrken.
Historiskt faktum.

På den tiden var dessutom alla medborgare anslutna till Kyrkan och Kyrkan var en del av Staten och betydligt mer närvarande i samhället än vad den är nu.

Men du kanske anser att nazister har god moral?


Många präster hjälpte judar att fly, t ex Svenska kyrkan i Berlin:

DN skrev:Birger Forell kom som präst till svenska kyrkan i Berlin 1929.
Han stod den tyska bekännelsekyrkan nära och därmed också de teologer som bekämpade den framväxande nazismen.
Forell gömde och hjälpte judar och oppositionella att fly undan nazismen. Han tvingades lämna Berlin 1942, men efterträdarna Erik Perwe och Erik Myrgren fortsatte verksamheten. Exakt hur många judar som fick hjälp går det inte att svara på eftersom inga kontakter, av säkerhetsskäl, dokumenterades skriftligt.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/svensk ... itt-liv%5C

Vilket visar att en del kristna vänder kappan efter vinden, andra blir inspirerade av sin tro att utföra goda gärningar.

Det borde ju vara lättare att vara god om man tror på ett liv efter detta, där man blir belönad el straffad. Eller att man hamnar i en sämre (djur, låg kast) el bättre (hög kast) inkarnation i sitt nästa liv. Men det verkar inte så. Vet iofs inte om det finns några studier om detta.


+1
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-03-27 20:23:44

Kanin skrev:Har du besökt jesus-is-savior.com igen? Citaten (inom spoiler) är ytterst tveksamma och förmodligen falska. Dietrich Eckart framhöll desutom Kristus som ideal.
Nej, de är från andra källor. Eckart var en medlem i crowley's skola om jag förståd det rätt och citatet ska vara från ett brev till en vän, på Eckart's dödsbädd.

Jag tror de rimmar bra med verkligheten. Att nazisterna inte gick ut öppet med att de pillade i demonvärlden förstår jag dock mycket väl. De flesta ser ju Jesus som ett föredöme (eller kärlek personifierad) så varför inte låtsas att man tagit emot honom som frälsare också men det står skrivet att av frukten känner man fröet.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Kanin » 2014-03-27 20:35:23

Parvlon skrev:
Kanin skrev:Har du besökt jesus-is-savior.com igen? Citaten (inom spoiler) är ytterst tveksamma och förmodligen falska. Dietrich Eckart framhöll desutom Kristus som ideal.
Nej, de är från andra källor. Eckart var en medlem i crowley's skola om jag förståd det rätt och citatet ska vara från ett brev till en vän, på Eckart's dödsbädd.

Likväl är dina källor fullkomligt opålitliga.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-03-27 20:39:58

Kanin skrev:Likväl är dina källor fullkomligt opålitliga.
I din lilla värld kanske men din kommentar att Eckart framhöll Jesus som ideal förstår jag inte hur du kan få det som ett argument /emot/ det jag skrev.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav kapuni » 2014-03-27 20:43:05

KrigarSjäl skrev:5. Jag ser inte alla kristna som identiska.
Så du tror inte att alla är prussiluskor med blommiga blusar vars intressen är kafferep och syjunta. ;)
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav Kanin » 2014-03-27 20:44:24

Parvlon skrev:
Kanin skrev:Likväl är dina källor fullkomligt opålitliga.
I din lilla värld kanske men din kommentar att Eckart framhöll Jesus som ideal förstår jag inte hur du kan få det som ett argument /emot/ det jag skrev.

Jag utmanar dig att frambringa en enda trovärdig källa för dina citat (och dina vildsinta idéer om satan).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-03-27 20:45:25

Jag formulerade ett intressant problem.

Vad berättar alla de här kyrkorna, moskéerna och synagogorna, m.fl., om oss människor? Och vad berättar de om oss som aldrig besöker de där ställena?

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav kapuni » 2014-03-27 20:46:00

Miche skrev:Om nu även svenska kyrkan ska anpassa sig till dagens samhälle kan de börja med att titta igenom sina egna texter. Jag var på dop i helgen och där sjöngs det Tryggare kan ingen vara, t.o.m. i en sådan psalm fördöms människor och straffas av er s.k. gud (kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen men titta i slutet på vers 4 eller om det var 5 där fienden ska falla). Självklart vägrade jag att sjunga med och jag lyssnade inte heller på när prästen babblade om gud.
Nu bokstavstolkar du Bibeln igen.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav Kanin » 2014-03-27 20:50:47

Frimodig skrev:Jag formulerade ett intressant problem.

Vad berättar alla de här kyrkorna, moskéerna och synagogorna, m.fl., om oss människor? Och vad berättar de om oss som aldrig besöker de där ställena?

Frågan om människans behov av religion och tro har diskuterats här:
varfor-har-manniskan-ett-behov-av-tron-t30556.html
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Återgå till Intressanta intressen



Logga in