Förebilder?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förebilder?

Inläggav slackern » 2014-03-22 20:13:39

Daju91 skrev:
KrigarSjäl skrev:-Så sanningen spelar ingen roll för dig?

Höör - knappas nåt ghetto va. Däremot en massa inskränkta Stefan & Krister-typer.


Ghetton betyder inte är det inte några integrationsproblem där eftersom ett ghetto är ett ställe där en stor majoritet är av samma etnicitet. Problem med integration uppstår när det är blandat. Också det du sa om att det inte fanns många invandrare i Jimmy Åkessons skola betyder inte att dom som fanns där inte var i ett stort utanförskap, det handlar inte om mängden egentligen. Och ja sanningen spelar inte så stor roll eftersom folk borde inte bry sig om hans barndom mer än vad som är relativt idag, och det är en sanning att det är en sjuk segregation nästan överallt.


Fast Jimmy Åkesson ser ut som IQ fiskmås.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Förebilder?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-22 20:19:42

Daju91 skrev:
KrigarSjäl skrev:-Så sanningen spelar ingen roll för dig?

Höör - knappas nåt ghetto va. Däremot en massa inskränkta Stefan & Krister-typer.


Ghetton betyder inte är det inte några integrationsproblem där eftersom ett ghetto är ett ställe där en stor majoritet är av samma etnicitet. Problem med integration uppstår när det är blandat. Också det du sa om att det inte fanns många invandrare i Jimmy Åkessons skola betyder inte att dom som fanns där inte var i ett stort utanförskap, det handlar inte om mängden egentligen. Och ja sanningen spelar inte så stor roll eftersom folk borde inte bry sig om hans barndom mer än vad som är relativt idag, och det är en sanning att det är en sjuk segregation nästan överallt.

Poängen är att han bevisligen ljugit. Se Gellert Tamas artikel därom.

Partiledare som ljuger är nåt annat än två fiskargubbar som ljuger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förebilder?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-22 20:21:19

slackern skrev:
Daju91 skrev:
KrigarSjäl skrev:-Så sanningen spelar ingen roll för dig?

Höör - knappas nåt ghetto va. Däremot en massa inskränkta Stefan & Krister-typer.


Ghetton betyder inte är det inte några integrationsproblem där eftersom ett ghetto är ett ställe där en stor majoritet är av samma etnicitet. Problem med integration uppstår när det är blandat. Också det du sa om att det inte fanns många invandrare i Jimmy Åkessons skola betyder inte att dom som fanns där inte var i ett stort utanförskap, det handlar inte om mängden egentligen. Och ja sanningen spelar inte så stor roll eftersom folk borde inte bry sig om hans barndom mer än vad som är relativt idag, och det är en sanning att det är en sjuk segregation nästan överallt.


Fast Jimmy Åkesson ser ut som IQ fiskmås.

-Ett babyface. Alltid samma min av uppriktighet, även när han blåljuger.
Ulv i fårakläder brukar man tala om och det passar bra här.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förebilder?

Inläggav elle » 2014-03-22 22:22:22

Jesus
Per-Olov Enquist
Emily Dickinson
systrarna Brontë
Douglas Mauson
Ernest Shackleton
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Förebilder?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-22 22:44:11

-Leif GW
-Per Oscarsson
-Mickey Rourke
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Förebilder?

Inläggav SgtArdbeg » 2014-03-23 7:19:54

Cliff Burton - Steve Harris - Lemmy
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Förebilder?

Inläggav elle » 2014-03-23 9:00:05

KrigarSjäl skrev:-Ett babyface. Alltid samma min av uppriktighet, även när han blåljuger.
+ 1 .

Det är det som är så läskigt med honom . :-)002
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Förebilder?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-23 9:08:21

elle skrev:
KrigarSjäl skrev:-Ett babyface. Alltid samma min av uppriktighet, även när han blåljuger.
+ 1 .

Det är det som är så läskigt med honom . :-)002

Ja, det lurar folk till att tro att han är uppriktig.
Men det är väl det som går hem hos folk, att se ut som en svärmorsdröm.
Alltså, det lurar de korkade människorna men korkade människor som går på populistiska utspel har ju också rösträtt...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förebilder?

Inläggav alixha » 2014-03-23 10:04:44

Jag tror inte att jag har någon direkt förebild.
Det finns egentligen inte så mycket att se upp till hos andra människor, förr eller senare blir man alltid besviken.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Förebilder?

Inläggav Tooticki » 2014-03-23 10:27:25

antonius skrev:Tova Jansson, för hon beskriver väl hela autismspectrat på ett lekfullt sätt utan att vara för pedagogisk, bäst gillar jag väl det "osynliga barnet" huruvida hon själv såg på sitt berättande om egenartade existenser vet jag inte, men bara det att både vuxna och barn kan känna igen sig i hennes figurer gör väl henne lite unik, för det mesta av hennes alster är ju dubbelbottnat. Vuxna kan nicka igenkännande samtidigt som barn uppfatar det som roliga figurer och att det är ok att vara lite egen och underlig... :-)063

Jag antar att du råkade skriva fel. Jag litar på att vi har samma förebild. Jag älskar henne. Lever med henne. "Pappan och havet" det är jag.
Tooticki
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2014-03-09

Förebilder?

Inläggav elle » 2014-03-23 11:15:28

" Pappa och havet " är underbar samt alla böcker som handlar om havet , äventyr och fyrar .

" Fyrar i litteraturen " av B. Dahlström & P.Rydén .
" Fyrtornet vid världens ande " av Jules Verne .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Förebilder?

Inläggav Tooticki » 2014-03-23 12:41:35

elle skrev:" Pappa och havet " är underbar samt alla böcker som handlar om havet , äventyr och fyrar .

" Fyrar i litteraturen " av B. Dahlström & P.Rydén .
" Fyrtornet vid världens ande " av Jules Verne .

Jag älskar också fyrar. Jag har sovit i en. Alldeles ensam med min hund.
Jag undrar över din syn på feminism. Jag tycker för min egen del att jag inte behöver feminism. Jag tycker det ibland kan vara fånigt. Jag ser mig själv ganska könlös. Men om någon säger" det krävs en man" då blir jag förbannad och agerar mannen.
Tooticki
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2014-03-09

Förebilder?

Inläggav Hadumod » 2014-03-23 14:33:55

Tooticki skrev:
elle skrev:" Pappa och havet " är underbar samt alla böcker som handlar om havet , äventyr och fyrar .

" Fyrar i litteraturen " av B. Dahlström & P.Rydén .
" Fyrtornet vid världens ande " av Jules Verne .

Jag älskar också fyrar. Jag har sovit i en. Alldeles ensam med min hund.[...]

Här är ytterligare en som tycker om fyrar. :-)Happy Det gäller då främst den gamla sortens fyrar, de som var ämnade för bemanning. Har även en viss fäbless för fyrskepp. Borde kanske startas en tråd om fyrar och fyrskepp. :idea: Fascinationen för fyrar är något som har hängt med sedan mina barndomssomrar på västkusten. Minns hur jag kunde stå i fönstret sent på kvällarna och titta i riktning mot fyren, för att se den blinka i mörkret...
Hadumod
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2012-03-15
Ort: Hercynia silva

Förebilder?

Inläggav Kvasir » 2014-03-23 14:40:18

Jag förmodar att ni redan känner till Svenska Fyrsälskapet?
http://test.fyr.org/

Nej, jag är varken medlem eller fyrfantast. Däremot har jag en gång träffat en medlem som talade mycket entusiastiskt om föreningen.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Förebilder?

Inläggav Hadumod » 2014-03-23 14:49:10

Kvasir skrev:Jag förmodar att ni redan känner till Svenska Fyrsälskapet?
http://test.fyr.org/

Javisst, har varit inne på deras sida ett flertal gånger. :-)Happy
Hadumod
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2012-03-15
Ort: Hercynia silva

Förebilder?

Inläggav Tooticki » 2014-03-23 14:51:53

Hadumod skrev:
Tooticki skrev:
elle skrev:" Pappa och havet " är underbar samt alla böcker som handlar om havet , äventyr och fyrar .

" Fyrar i litteraturen " av B. Dahlström & P.Rydén .
" Fyrtornet vid världens ande " av Jules Verne .

Jag älskar också fyrar. Jag har sovit i en. Alldeles ensam med min hund.[...]

Här är ytterligare en som tycker om fyrar. :-)Happy Det gäller då främst den gamla sortens fyrar, de som var ämnade för bemanning. Har även en viss fäbless för fyrskepp. Borde kanske startas en tråd om fyrar och fyrskepp. :idea: Fascinationen för fyrar är något som har hängt med sedan mina barndomssomrar på västkusten. Minns hur jag kunde stå i fönstret sent på kvällarna och titta i riktning mot fyren, för att se den blinka i mörkret...

Haha!
Ja! Ser jag en fyr kan jag sitta klistrad med blicken hur länge som helst. Det är så meditativt, jordnära och mystiskt. Absolut, de gamla fyrarna är ju liksom det som är en fyr. Men jag tror att den sista manuella fyren har automatiserats nu. :( I och med att alla har gps och att det är enklare att automatisera så gör man ju det. Men även små blinkande saker i hamnar kan vara trevligt.
Tooticki
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2014-03-09

Förebilder?

Inläggav Tooticki » 2014-03-23 14:56:05

Kvasir skrev:Jag förmodar att ni redan känner till Svenska Fyrsälskapet?
http://test.fyr.org/

Nej, jag är varken medlem eller fyrfantast. Däremot har jag en gång träffat en medlem som talade mycket entusiastiskt om föreningen.

Så snällt att du tipsade! Nu för tiden nöjer jag mig med att se på dem när jag ser dem. Fyrarna alltså. Förr engagerade jag mig mer.
Tooticki
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2014-03-09

Förebilder?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-03-23 14:58:33

Tooticki skrev:
Jag tycker för min egen del att jag inte behöver feminism. Jag tycker det ibland kan vara fånigt. Jag ser mig själv ganska könlös. Men om någon säger" det krävs en man" då blir jag förbannad och agerar mannen.




Det er interessant, jeg har lagt merke til at mange kvinner mener vi skal klare alt likt. Hvis en mann klarer det, så klarer en kvinne det. Så sier man at "det krävs en man", da har man sagt noe dumt og fanden er løs.

Men, la oss si at du for eksempel sitter fast under et bord inne i ett brennende hus. Du kommer deg ikke løs. Men så kommer en stor, sterk mann inn, ved å bruke fysisk styrke så løfter han vekk alt som ligger oppå deg, også slenger han deg over skuldra og bærer deg ut, i sikkerhet. Hvor mange damer kjenner du som klarer å løfte all den vekten og bære deg på skuldra? :wink: Menn har nok sin plass de også og av og til kreves det nok en mann ja, selv om det er irriterende.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Förebilder?

Inläggav Tooticki » 2014-03-23 15:06:45

Jeopardy Lane skrev:
Tooticki skrev:
Jag tycker för min egen del att jag inte behöver feminism. Jag tycker det ibland kan vara fånigt. Jag ser mig själv ganska könlös. Men om någon säger" det krävs en man" då blir jag förbannad och agerar mannen.




Det er interessant, jeg har lagt merke til at mange kvinner mener vi skal klare alt likt. Hvis en mann klarer det, så klarer en kvinne det. Så sier man at "det krävs en man", da har man sagt noe dumt og fanden er løs.

Men, la oss si at du for eksempel sitter fast under et bord inne i ett brennende hus. Du kommer deg ikke løs. Men så kommer en stor, sterk mann inn, ved å bruke fysisk styrke så løfter han vekk alt som ligger oppå deg, også slenger han deg over skuldra og bærer deg ut, i sikkerhet. Hvor mange damer kjenner du som klarer å løfte all den vekten og bære deg på skuldra? :wink: Menn har nok sin plass de også og av og til kreves det nok en mann ja, selv om det er irriterende.


Hmmmm
Ja, visst finns det biologiska skillnader på grund av kön. Men ofta underskattar man mina muskler. Dessutom skulle min fru lätt bära mig över axeln om det brann. Hon är väldigt stark.
Tooticki
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2014-03-09

Förebilder?

Inläggav Hadumod » 2014-03-23 15:40:15

Tooticki skrev:
Hadumod skrev:
Tooticki skrev:Jag älskar också fyrar. Jag har sovit i en. Alldeles ensam med min hund.[...]

Här är ytterligare en som tycker om fyrar. :-)Happy Det gäller då främst den gamla sortens fyrar, de som var ämnade för bemanning. Har även en viss fäbless för fyrskepp. Borde kanske startas en tråd om fyrar och fyrskepp. :idea: Fascinationen för fyrar är något som har hängt med sedan mina barndomssomrar på västkusten. Minns hur jag kunde stå i fönstret sent på kvällarna och titta i riktning mot fyren, för att se den blinka i mörkret...

Haha!
Ja! Ser jag en fyr kan jag sitta klistrad med blicken hur länge som helst. Det är så meditativt, jordnära och mystiskt.

Ja de har ett slags mystiskt "skimmer" kring sig. De är de sista mänskliga utposterna i en inte sällan mycket brutal och oförlåtande miljö. De är placerade i en, må vara karg, men samtidigt så underbart vacker natur.
Hadumod
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2012-03-15
Ort: Hercynia silva

Förebilder?

Inläggav Kahlokatt » 2014-03-23 19:28:51

Jag gillar också fyrar, drömmer om att få tillbringa någon vecka i en fyr. Fast då skulle jag ha sällskap med mig, annars skulle jag förvandlas till den gravt störa Fantomen i Fyren, haha. :mrgreen:

En av mina favoritberättelser är De försvunna fyrvaktarna på Flannan Isles.
http://en.wikipedia.org/wiki/Flannan_Isles
(Artikeln finns tyvärr inte på svenska, men den finns att läsa på bl.a. norska och ryska.)

Bild
Bishop Rock, som tillhör engelska Scillyöarna, sägs vara världens minsta ö med en byggnad på.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Förebilder?

Inläggav slackern » 2014-03-23 19:50:24

Kahlokatt skrev:Jag gillar också fyrar, drömmer om att få tillbringa någon vecka i en fyr. Fast då skulle jag ha sällskap med mig, annars skulle jag förvandlas till den gravt störa Fantomen i Fyren, haha. :mrgreen:


Om du gifter dig rikt kan du köpa denna fyren. :) Eller viner en massa pengar.

Bild

http://www.pontuzlofgren.se/beskrivning ... rom=hemnet
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Förebilder?

Inläggav elle » 2014-03-23 19:51:32

Tooticki skrev:
elle skrev:" Pappa och havet " är underbar samt alla böcker som handlar om havet , äventyr och fyrar .

" Fyrar i litteraturen " av B. Dahlström & P.Rydén .
" Fyrtornet vid världens ande " av Jules Verne .

Jag älskar också fyrar. Jag har sovit i en. Alldeles ensam med min hund.
Jag undrar över din syn på feminism. Jag tycker för min egen del att jag inte behöver feminism. Jag tycker det ibland kan vara fånigt. Jag ser mig själv ganska könlös. Men om någon säger" det krävs en man" då blir jag förbannad och agerar mannen.

Intressant . Jag har aldrig tidigare trott att man kan övernatta i en fyr eller hyra . Tänk om fler kvinnor vore antifeminister :) . Feminism är obegriplig för mig . Allting behöver inte alltid vara så sjukt jämställd.

elle skrev:Douglas Mauson

Förlåt. Jag var trött igår och skrev fel. Han heter Douglas Mawson .
Senast redigerad av elle 2014-03-23 19:57:37, redigerad totalt 4 gånger.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Förebilder?

Inläggav Kahlokatt » 2014-03-23 19:53:41

Slackern: 19 mille, som hittat! :wink:
Såg lite kargt ut, dock, men det brukar det ju göra på sådana där små fyrkobbar.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in