Förebilder?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förebilder?

Inläggav mikael » 2014-03-19 16:07:25

Kanin skrev:
mikael skrev:Riksdagsmän:
Fredrik Sjöstedt
Jonas Åkesson.
Carl Fridolin

Jag antar att du menar Jonas Sjöstedt och Gustaf Fridolin (vilket verkar någorlunda rimligt), men jag är osäker på om du syftar på konstnären Jonas Åkesson eller möjligen centerpartiets Anders Åkesson (kanske har du bara kastat om de två första förnamnen och avser egentligen gitarristen i Opeth, Fredrik Åkesson)... (eller så kombinerade du underfundigt namnen på motsatser i riksdagen...)

hm?
:shock: :? :-)Happy
:?: :!:
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Förebilder?

Inläggav Hettan » 2014-03-19 21:02:42

Min pappa är min förebild. Han har orkat jobba och tjänat pengar i livet. Men det kan också bero på att han var sjöman. Dvs 6 veckor till sjöss och 6 veckor i land.

Fast sen är han trångsynt och hård. Det vill jag inte ta efter av.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Förebilder?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-19 23:02:36

-Martin Luther King
-Malcolm X

Hur kunde jag glömma dom?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förebilder?

Inläggav Kahlokatt » 2014-03-19 23:18:40

elle skrev:Antifeminster är mina förebilder .


Då är det ju minst sagt förvånande att du beundrar starka kvinnor som Sophie Sager (tidig feminist) och Mary Kingsley. Du borde sky dem som pesten om du nu är antifeminist.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Förebilder?

Inläggav kullan » 2014-03-19 23:24:51

Min lillebror. Han har lyckats ta sig ur ett mångårigt drogmissbruk och är idag nybakad undersköterska.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Förebilder?

Inläggav Kahlokatt » 2014-03-19 23:26:14

Hjältar och hjältinnor:
Sophie Sager
Frida Kahlo
Helga Henschen
Joni Mitchell
Joan Baez
Rosa Parks
Sonja Kovalevsky
Marie Curie
Nelson Mandela (förstås!)
Tage Danielson (Tage, min Tage :-)173 )
Astrid Lindgren
Somaly Mam (arbetar mot trafficking i Kambodja)
Prateep Ungsongtham Hata (arbetar med att hjälpa fattiga och utsatta barn i Thailand)
Voltairine de Clayre
Joseph Merrick ("Elefantmannen")
Emilie de Clayre
Ada Lovelace

Andra jag gillar:
Stephen Fry
Helen Sjöholm
Tua Åberg-Dominique (operasångerska)
Monica Zetterlund
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Förebilder?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-19 23:43:46

-Stephen Fry var den siste att utnämnas till Pipe Smoker of the Year 2003.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förebilder?

Inläggav Charlie72 » 2014-03-19 23:54:09

Putin :-)Happy
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Förebilder?

Inläggav ninegirl » 2014-03-20 0:08:44

Min mor (klyschigt) & Ellen Degeneres för tillfället :-)Happy
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Förebilder?

Inläggav Gamlan » 2014-03-20 0:16:23

Min bullterrier.
Totalt autistisk.
Totalt galen.
Och skiter totalt,
i vad folk säger.
:-)018
Gamlan
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2013-07-23

Förebilder?

Inläggav kvicksilver » 2014-03-20 3:44:17

Bobby Sands
George Orwell
Moa Martinson
Gudrun Schyman
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Förebilder?

Inläggav elle » 2014-03-20 10:44:06

Kahlokatt skrev:
elle skrev:Antifeminster är mina förebilder .


Då är det ju minst sagt förvånande att du beundrar starka kvinnor som Sophie Sager (tidig feminist) och Mary Kingsley. Du borde sky dem som pesten om du nu är antifeminist.

Jag beundrar dessa kvinnor av en annan anledning än feminism .. Sen är jag förtjust i 1800 talets kvinnor och feminsm är inget jag prioriterar i mina val . En hemmafru eller en ogift kvinna som skriver poesi har jag också nämnd i den andra tråden .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Förebilder?

Inläggav Kahlokatt » 2014-03-20 22:51:32

Emilie du Chatelet menar jag i mitt inlägg ovan...sorry...och så stavas det Voltairine du Cleyre, förresten. Hade lite bråttom i går.

En annan person jag beundrar är Nkosi Johnson. Vilken liten kämpe!
http://en.wikipedia.org/wiki/Nkosi_Johnson
(Texten finns tyvärr inte på svenska, men den finns på bokmål.)

Om ni vill läsa om starka kvinnor (och en del spritt språngande galna kvinnor...) rekommenderar jag varmt Loka Kanarps seriealbum Pärlor och Patroner och Liv Strömqvists seriealbum Einsteins fru.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Förebilder?

Inläggav Kahlokatt » 2014-03-20 23:01:34

Fler kvinnliga förebilder:
Elise Ottesen-Jensen (tidig sexualupplysare)
Marina Raskova (sovjetisk krigshjältinna)
Olympe de Gouges (politisk aktivist)
Mary Bowser (antislaveriaktivist)
Victoria Woodhull (sufragett)
Flora Murray och Louisa Garrett Anderson (sufragetter och medicinska pionjärer)
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Förebilder?

Inläggav Kahlokatt » 2014-03-20 23:06:31

Och några manliga:
Ignaz Semmelweis, som gjorde förlossningssalarna säkrare.
Stanislav Petrov, som kan ha räddat världen från ett kärnvapenkrig (Alien har skrivit om honom i någon tråd).
http://en.wikipedia.org/wiki/Stanislav_Petrov
Youra Livchitz, Jean Franklemon och Robert Maistriau från den belgiska motståndsrörelsen, som lyckades stoppa ett deportationståg till Auschwitz och rädda 1 600 judiska fångar.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Förebilder?

Inläggav Kahlokatt » 2014-03-20 23:18:41

elle skrev:
Kahlokatt skrev:
elle skrev:Antifeminster är mina förebilder .


Då är det ju minst sagt förvånande att du beundrar starka kvinnor som Sophie Sager (tidig feminist) och Mary Kingsley. Du borde sky dem som pesten om du nu är antifeminist.

Jag beundrar dessa kvinnor av en annan anledning än feminism .. Sen är jag förtjust i 1800 talets kvinnor och feminsm är inget jag prioriterar i mina val . En hemmafru eller en ogift kvinna som skriver poesi har jag också nämnd i den andra tråden .


Om du nu brinner för att på alla sätt förkasta feminismen borde du ju tycka att dessa tidiga kvinnliga pionjärer (systrarna Brontë, Emily Dickinson, Marie Curie, etc.) borde ha vetat sin plats och blivit lydiga makor och mödrar i stället för att ge sig in på "manliga" områden. Så tänkte man nämligen förr. Om man inte stödde feminismen, vill säga.
Det är de kvinnliga pionjärernas "fel" att alla vi läskiga nutida feminister har möjlighet att göra våra röster hörda. Någon som stödjer antifeminismen borde alltså sky alla former av kvinnlig "hävdelse" och i stället se upp till de män och kvinnor som inte skydde några medel för att motarbeta t.ex. kvinnlig rösträtt, arvsrätt, rätten att bli myndig, rätten att få yrkesarbeta, rätten att få vara ledig efter barnafödsel, rätten att få syssla med politik, rätten att få använda preventivmedel, rätten att få smärtlindring vid förlossning, rätten att slippa bli slagen av maken, etc, etc.
Det var knappast antifeminismen som gjorde detta möjligt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Förebilder?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-20 23:41:21

-På den tiden var feminismen vettig, idag är det nåt annat...queertaoretiker och genusvetare som letar förtryck i en patriarkalisk kaffekopp.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förebilder?

Inläggav elle » 2014-03-21 9:53:13

Kahlokatt skrev:
elle skrev:
Kahlokatt skrev:
Då är det ju minst sagt förvånande att du beundrar starka kvinnor som Sophie Sager (tidig feminist) och Mary Kingsley. Du borde sky dem som pesten om du nu är antifeminist.

Jag beundrar dessa kvinnor av en annan anledning än feminism .. Sen är jag förtjust i 1800 talets kvinnor och feminsm är inget jag prioriterar i mina val . En hemmafru eller en ogift kvinna som skriver poesi har jag också nämnd i den andra tråden .


Om du nu brinner för att på alla sätt förkasta feminismen borde du ju tycka att dessa tidiga kvinnliga pionjärer (systrarna Brontë, Emily Dickinson, Marie Curie, etc.) borde ha vetat sin plats och blivit lydiga makor och mödrar i stället för att ge sig in på "manliga" områden. Så tänkte man nämligen förr. Om man inte stödde feminismen, vill säga.
Det är de kvinnliga pionjärernas "fel" att alla vi läskiga nutida feminister har möjlighet att göra våra röster hörda. Någon som stödjer antifeminismen borde alltså sky alla former av kvinnlig "hävdelse" och i stället se upp till de män och kvinnor som inte skydde några medel för att motarbeta t.ex. kvinnlig rösträtt, arvsrätt, rätten att bli myndig, rätten att få yrkesarbeta, rätten att få vara ledig efter barnafödsel, rätten att få syssla med politik, rätten att få använda preventivmedel, rätten att få smärtlindring vid förlossning, rätten att slippa bli slagen av maken, etc, etc.
Det var knappast antifeminismen som gjorde detta möjligt.

Vad har du emot mig ? Varför hatar du mig ? Är det därför för att jag inte jublar över att jag kan göra aborter eller förgifta min kropp med preventiva eller har möjlighet att jobba sönder mig för att visa att jag är lika duktig som män ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Förebilder?

Inläggav elle » 2014-03-21 11:00:36

elle skrev:
Kahlokatt skrev:
elle skrev:Jag beundrar dessa kvinnor av en annan anledning än feminism .. Sen är jag förtjust i 1800 talets kvinnor och feminsm är inget jag prioriterar i mina val . En hemmafru eller en ogift kvinna som skriver poesi har jag också nämnd i den andra tråden .


Om du nu brinner för att på alla sätt förkasta feminismen borde du ju tycka att dessa tidiga kvinnliga pionjärer (systrarna Brontë, Emily Dickinson, Marie Curie, etc.) borde ha vetat sin plats och blivit lydiga makor och mödrar i stället för att ge sig in på "manliga" områden. Så tänkte man nämligen förr. Om man inte stödde feminismen, vill säga.
Det är de kvinnliga pionjärernas "fel" att alla vi läskiga nutida feminister har möjlighet att göra våra röster hörda. Någon som stödjer antifeminismen borde alltså sky alla former av kvinnlig "hävdelse" och i stället se upp till de män och kvinnor som inte skydde några medel för att motarbeta t.ex. kvinnlig rösträtt, arvsrätt, rätten att bli myndig, rätten att få yrkesarbeta, rätten att få vara ledig efter barnafödsel, rätten att få syssla med politik, rätten att få använda preventivmedel, rätten att få smärtlindring vid förlossning, rätten att slippa bli slagen av maken, etc, etc.
Det var knappast antifeminismen som gjorde detta möjligt.


Jag har inte hunnit skriva allt :) ...Alltså, vad har du emot antifeminitser ? Är det pga. att de inte jublar över rätten att själva bestämma över en annan människas liv eller död eller när de inte vill förgifta sina kroppar med en gift kallad preventivmedel eller när de inte vill uttnytja rätten att jobba sönder sig för att visa hur duktig man är som kan prestera mkt ?

Du är så förblindad av feminism att du inte ser att feminismens gyllene tider och äroglans är över . Jo, män slår kvinnor mer och kanske mest här av alla länder i hela EU om man ska tro den senaste rapporten . Kvinnor här tjänar 13.5 % mindre än män ( Sinittet i hela EU är 16.5 % om jag minns rätt ) medan det finns länder där löneskillnader är 2 % . Feminister har säkert en bra förklaring till det som alltid.

Hur kan du veta hur man tänkte förr ? Emily Dickinson levde tillbakadragen och ensam och jag har iaf.aldrig läst att hon skulle demonstrera för kvinnans rättigheter och sin frigörelse från " mannens förtryck ". Marie Curie var i första hand en mor och maka och inte feminist som krävde rättigheter för sin karriär .Varför skulle det vara ett fel för en begåvad kvinna att arbeta och få nobelpris för sina upptäcker ? Du drar saker in i absurdum !
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Förebilder?

Inläggav CarolusRex » 2014-03-21 15:51:53

Jimmie Åkesson är en av många.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Förebilder?

Inläggav River » 2014-03-21 16:23:49

Er ikke forbilde det samme som at en driver med det samme som den en ser opp til?

Mens idol er vel noe annet?
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Förebilder?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-03-21 17:17:22

River skrev:Er ikke forbilde det samme som at en driver med det samme som den en ser opp til?

Mens idol er vel noe annet?



Jeg tror ikke man må drive med det samme...eller må man det? Nå ble jeg usikker, jeg tenker på et forbilde som noen som har positive egenskaper man ser opp til. Eller noe sånt. Jeg nevnte C. Walken f.eks, men jeg driver jo ikke med det samme som han, han har positive egenskaper jeg liker.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Förebilder?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-21 18:22:50

CarolusRex skrev:Jimmie Åkesson är en av många.

-Vilka fler lögnhalsar är det du gillar?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förebilder?

Inläggav CarolusRex » 2014-03-21 18:39:06

KrigarSjäl skrev:
CarolusRex skrev:Jimmie Åkesson är en av många.

-Vilka fler lögnhalsar är det du gillar?
Förklara dig. Alla människor ljuger, mer eller mindre.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in