Förebilder?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förebilder?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-21 18:41:05

CarolusRex skrev:
KrigarSjäl skrev:
CarolusRex skrev:Jimmie Åkesson är en av många.

-Vilka fler lögnhalsar är det du gillar?
Förklara dig. Alla människor ljuger, mer eller mindre.

Men vissa ljuger mer än andra...Åkesson ljuger hela tiden, nu senast om sin barndom i Sölvesborg. Han påstod att det var svåra integrationsroblem där när han gick i skolan men det bodde nästan inga invandrare alls där då han växte upp...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förebilder?

Inläggav Hadumod » 2014-03-21 18:48:16

Upptäckare, äventyrare och resenärer:
Mary Kingsley
Isabella Bird
Alexandra David-Néel
Helge Ingstad
Marianne Greenwood

Flygpionjärer:
Amelia Earhart
Beryl Markham
Elly Beinhorn

Forskare:
Marie Curie
Lise Meitner
Barbara McClintock
Dian Fossey
Svante Pääbo

Motståndskämpar, aktivister och humanister:
Rosa Luxemburg
Sophie Scholl
Claus Schenk von Stauffenberg
Albert Schweitzer
Martin Luther King
Hida Viloria

Författare:
Henry David Thoreau
Else Lasker-Schüler
Erich Kästner
Marguerite Yourcenar
Einar Már Guðmundsson

...blev ju en diger lista. Och många fler skulle det gå att komma på. :-)018
Typiskt är ju att de flesta är döda :-)063
Hadumod
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2012-03-15
Ort: Hercynia silva

Förebilder?

Inläggav CarolusRex » 2014-03-21 18:49:13

KrigarSjäl skrev:
CarolusRex skrev:
KrigarSjäl skrev:-Vilka fler lögnhalsar är det du gillar?
Förklara dig. Alla människor ljuger, mer eller mindre.

Men vissa ljuger mer än andra...Åkesson ljuger hela tiden, nu senast om sin barndom i Sölvesborg. Han påstod att det var svåra integrationsroblem där när han gick i skolan men det bodde nästan inga invandrare alls där då han växte upp...
Det är mycket möjligt han ljög eller överdrev sin berättelse. Hans berättelse påminner dock ganska mycket om hur jag upplevde det i lilla Höör 2004-2006. Jag är född 1994. Jag tycker att berättelsen är relevant nu i alla fall. Om Åkesson ljuger eller inte bryr jag mig inte om.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Förebilder?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-21 18:53:30

-Så sanningen spelar ingen roll för dig?

Höör - knappas nåt ghetto va. Däremot en massa inskränkta Stefan & Krister-typer.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förebilder?

Inläggav CarolusRex » 2014-03-21 19:11:15

KrigarSjäl skrev:-Så sanningen spelar ingen roll för dig?

Höör - knappas nåt ghetto va. Däremot en massa inskränkta Stefan & Krister-typer.
Jo, absolut. Sanningen betyder allt. Men just i det här fallet så är jag totalt ointresserad. Han berättelse gör varken från eller till. Visst finns det en del Stefan & Krister-typer här, det är dock inga jag identifierar mig med och de är dessutom ganska harmlösa. Det fanns relativt stora invandrargrupperingar i Höör när jag gick i mellanstadiet som alltid gick runt och sökte bråk. Intressant att veta hade ju varit åt vilket håll du ligger rent politiskt. Jag ser upp till Jimmie Åkesson som står upp för de problemen som jag själv upplever och som vågar bryta mot normen. Det är inte många som gör det.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Förebilder?

Inläggav Kahlokatt » 2014-03-21 19:35:15

elle skrev:
Kahlokatt skrev:
elle skrev:Jag beundrar dessa kvinnor av en annan anledning än feminism .. Sen är jag förtjust i 1800 talets kvinnor och feminsm är inget jag prioriterar i mina val . En hemmafru eller en ogift kvinna som skriver poesi har jag också nämnd i den andra tråden .


Om du nu brinner för att på alla sätt förkasta feminismen borde du ju tycka att dessa tidiga kvinnliga pionjärer (systrarna Brontë, Emily Dickinson, Marie Curie, etc.) borde ha vetat sin plats och blivit lydiga makor och mödrar i stället för att ge sig in på "manliga" områden. Så tänkte man nämligen förr. Om man inte stödde feminismen, vill säga.
Det är de kvinnliga pionjärernas "fel" att alla vi läskiga nutida feminister har möjlighet att göra våra röster hörda. Någon som stödjer antifeminismen borde alltså sky alla former av kvinnlig "hävdelse" och i stället se upp till de män och kvinnor som inte skydde några medel för att motarbeta t.ex. kvinnlig rösträtt, arvsrätt, rätten att bli myndig, rätten att få yrkesarbeta, rätten att få vara ledig efter barnafödsel, rätten att få syssla med politik, rätten att få använda preventivmedel, rätten att få smärtlindring vid förlossning, rätten att slippa bli slagen av maken, etc, etc.
Det var knappast antifeminismen som gjorde detta möjligt.

Vad har du emot mig ? Varför hatar du mig ? Är det därför för att jag inte jublar över att jag kan göra aborter eller förgifta min kropp med preventiva eller har möjlighet att jobba sönder mig för att visa att jag är lika duktig som män ?


Men skärp dig! Varför skulle jag hata dig!? Var har jag någonsin skrivit att jag hatar dig!? Hatar man dig om man inte delar dina åsikter!?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Förebilder?

Inläggav Kahlokatt » 2014-03-21 19:42:47

Elle: Hatar du mig? Jag är nästan säker på att du gör det. Eller är det bara jag som kan hata, eftersom jag i dina ögon är en sådan ondskefull och genomrutten människa?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Förebilder?

Inläggav Kahlokatt » 2014-03-21 19:46:48

Jag kanske inte ens är mänsklig i dina ögon?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Förebilder?

Inläggav elle » 2014-03-21 22:16:43

Kahlokatt skrev:
Men skärp dig! Varför skulle jag hata dig!? Var har jag någonsin skrivit att jag hatar dig!? Hatar man dig om man inte delar dina åsikter!?

jag har svarat i pm .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Förebilder?

Inläggav elle » 2014-03-21 22:26:47

Kahlokatt skrev:Elle: Hatar du mig? Jag är nästan säker på att du gör det. Eller är det bara jag som kan hata, eftersom jag i dina ögon är en sådan ondskefull och genomrutten människa?

Hur kan du tror det ?? Jag tycker INTE illa om dig Kahlokatten oavsett om du är feminist eller inte eller pga . dina åsikter .
Kahlokatt skrev:Jag kanske inte ens är mänsklig i dina ögon?

Vadå inte mänsklig ? Du är en av de mest mänskliga människor jag vet . Jag önskar bara att du slutar inbilla dig att jag skulle hata dig eller tycka illa om dig . :-)154
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Förebilder?

Inläggav Kahlokatt » 2014-03-21 23:12:06

Okej, jag gick nog över gränsen där. Tack. Och förlåt. Jag tycker vi lämnar ämnet där.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Förebilder?

Inläggav mikael » 2014-03-22 3:35:53

Kanin skrev:
mikael skrev:Riksdagsmän:
Fredrik Sjöstedt
Jonas Åkesson.
Carl Fridolin

Jag antar att du menar Jonas Sjöstedt och Gustaf Fridolin (vilket verkar någorlunda rimligt), men jag är osäker på om du syftar på konstnären Jonas Åkesson eller möjligen centerpartiets Anders Åkesson (kanske har du bara kastat om de två första förnamnen och avser egentligen gitarristen i Opeth, Fredrik Åkesson)... (eller så kombinerade du underfundigt namnen på motsatser i riksdagen...)


Kram på dig :) :-)Happy :shock:
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Förebilder?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-22 4:28:07

CarolusRex skrev:
KrigarSjäl skrev:-Så sanningen spelar ingen roll för dig?

Höör - knappas nåt ghetto va. Däremot en massa inskränkta Stefan & Krister-typer.
Jo, absolut. Sanningen betyder allt. Men just i det här fallet så är jag totalt ointresserad. Han berättelse gör varken från eller till. Visst finns det en del Stefan & Krister-typer här, det är dock inga jag identifierar mig med och de är dessutom ganska harmlösa. Det fanns relativt stora invandrargrupperingar i Höör när jag gick i mellanstadiet som alltid gick runt och sökte bråk. Intressant att veta hade ju varit åt vilket håll du ligger rent politiskt. Jag ser upp till Jimmie Åkesson som står upp för de problemen som jag själv upplever och som vågar bryta mot normen. Det är inte många som gör det.

Jimmie Åkesson är en lögnhals, SDs rötter är nynazism och du är ytterligare en hjärntvättad skånsk idiot.

Höör är en byhåla och inte nåt ghetto och ni som bor där är bönder som inte läser böcker.

Jag röstar på Vänstern, det är inget att huttla med.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förebilder?

Inläggav elle » 2014-03-22 10:41:00

Har inget emot skåningar men har dålig erfarenhet just av den här gruppen och en del av de är inga bra förebilder .
Senast redigerad av elle 2014-03-22 10:43:57, redigerad totalt 1 gång.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Förebilder?

Inläggav kvicksilver » 2014-03-22 10:43:19

elle skrev:Har inget emot skåningar men har mkt dålig erfarenhet just av den här gruppen och en del av de är inga bra förebilder .


Vilken grupp syftar du på konkret?
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Förebilder?

Inläggav elle » 2014-03-22 10:45:29

kvicksilver skrev:
elle skrev:Har inget emot skåningar men har mkt dålig erfarenhet just av den här gruppen och en del av de är inga bra förebilder .


Vilken grupp syftar du på konkret?

Skåningar . Rent generellt .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Förebilder?

Inläggav kvicksilver » 2014-03-22 12:09:00

elle skrev:/quote]
Skåningar . Rent generellt .


Ah, då förstår jag.

När det gäller invandrargäng vs. Stefan och Krister-typer i Höör känns det som en typisk selektivt argumentation - antingen överdriver man eller så ignorerar man företeelser.

Sedan får jag, efter många års lurkande på forumet en känsla av att KS och CarolusRex pratar om olika tidsperioder.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Förebilder?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-03-22 12:28:13

Besteforeldre er spesielle forbilder, min bestefar var hard som bein og det var vel de fleste som tilhørte hans generasjon. Dette var folk som kunne knekke en arm og si "pøh, det er ingenting å bry seg om". :-)005 Så mine besteforeldre er forbilder for meg, ærlige, hardt arbeidende mennesker som gjorde det beste ut av det de hadde. Mine foreldre også men det er noe ekstra spesiellt med besteforeldre, de vet alt.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Förebilder?

Inläggav CarolusRex » 2014-03-22 13:04:33

KrigarSjäl skrev:Jimmie Åkesson är en lögnhals, SDs rötter är nynazism och du är ytterligare en hjärntvättad skånsk idiot.

Höör är en byhåla och inte nåt ghetto och ni som bor där är bönder som inte läser böcker.

Jag röstar på Vänstern, det är inget att huttla med.
Mina fördomar realiseras: man blir dum i huvudet om man läser för mycket böcker. :-)Happy
elle skrev:Har inget emot skåningar men har dålig erfarenhet just av den här gruppen och en del av de är inga bra förebilder .
Jag råkar dock vara en antifeminist också så jag är kanske lite av en förebild ändå. Man får ta det goda med det onda. :-)Happy
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Förebilder?

Inläggav elle » 2014-03-22 13:31:22

CarolusRex skrev:Mina fördomar realiseras: man blir dum i huvudet om man läser för mycket böcker.

Så du läser inga böcker ?
CarolusRex skrev:Jag råkar dock vara en antifeminist också så jag är kanske lite av en förebild ändå. Man får ta det goda med det onda.

Dina åsikter misskreditera dig endå oavsett om du är en feminist eller en antifeminist.
Förresten är jag inte emot feminister lika starkt som jag är emot nynazism och invandrarfientlighet.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Förebilder?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-22 19:47:42

CarolusRex skrev:
KrigarSjäl skrev:Jimmie Åkesson är en lögnhals, SDs rötter är nynazism och du är ytterligare en hjärntvättad skånsk idiot.

Höör är en byhåla och inte nåt ghetto och ni som bor där är bönder som inte läser böcker.

Jag röstar på Vänstern, det är inget att huttla med.
Mina fördomar realiseras: man blir dum i huvudet om man läser för mycket böcker. :-)Happy

Det här är mycket intressant och ganska talande.

Men jag ska inte kalla dig idiot, det är dålig stil.
Så det tar jag tillbaka helt oreserverat.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förebilder?

Inläggav CarolusRex » 2014-03-22 19:54:39

Haha, detsamma du!
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Förebilder?

Inläggav Daju91 » 2014-03-22 20:05:50

Min idol är musikern Savant.
En snubbe med apergers från norge som jag och många andra fans anser som ett musikaliskt geni.
Han påstår sig ha gjort 10,000 låtar, alla släpps ju inte såklart men han släpper flera album om året. Är oändligt kreativ, talangfull, orginel och produktiv.
Daju91
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2014-02-24
Ort: Borås, Sverige

Förebilder?

Inläggav Daju91 » 2014-03-22 20:11:21

KrigarSjäl skrev:-Så sanningen spelar ingen roll för dig?

Höör - knappas nåt ghetto va. Däremot en massa inskränkta Stefan & Krister-typer.


Ghetton betyder inte är det inte några integrationsproblem där eftersom ett ghetto är ett ställe där en stor majoritet är av samma etnicitet. Problem med integration uppstår när det är blandat. Också det du sa om att det inte fanns många invandrare i Jimmy Åkessons skola betyder inte att dom som fanns där inte var i ett stort utanförskap, det handlar inte om mängden egentligen. Och ja sanningen spelar inte så stor roll eftersom folk borde inte bry sig om hans barndom mer än vad som är relativt idag, och det är en sanning att det är en sjuk segregation nästan överallt.
Daju91
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2014-02-24
Ort: Borås, Sverige

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in