Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-03-15 22:55:22

Zirre skrev:Det är nog mer sagor än berättelser från det verkliga livet.


Jag tror lite på Ärkebiskops Hammars syn också - förutom att jag tror på en underfundigt beskriven skapelse med Big Bang vid "Varde ljus", så tror jag på skapelseberättelsen som sedelärande.

Bara det här att inte försöka bli lik Gud -inte äta av 'kunskapens träd' - exakt vad är det?!

Och HERREN HERRENS 'namn' 'Jag är' kan tydligen ha ungefär betydelsen 'Jag sade'. Sade nå'n.

/bibelord:/
Spoiler: visa
“I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud.” Johannes 1:1, (1917 års Bibel).
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-03-15 23:13:52

notwoodstock skrev:
Zirre skrev:Det är nog mer sagor än berättelser från det verkliga livet.


Jag tror lite på Ärkebiskops Hammars syn också - förutom att jag tror på en underfundigt beskriven skapelse med Big Bang vid "Varde ljus", så tror jag på skapelseberättelsen som sedelärande.

Bara det här att inte försöka bli lik Gud -inte äta av 'kunskapens träd' - exakt vad är det?!

Och HERREN HERRENS 'namn' 'Jag är' kan tydligen ha ungefär betydelsen 'Jag sade'. Sade nå'n.

/bibelord:/
Spoiler: visa
“I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud.” Johannes 1:1, (1917 års Bibel).


Att inte bli som Gud är att inte sätta något eller någon före honom som till exempel att gör allt för egen vinnings skull eller att göra något med en baktanke.
Spoiler: visa
Mat 6:24
24Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han att hata den ene och älska den andre eller att hålla fast vid den ene och inte bry sig om den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon.


Gud har många namn: Jag är, försörjaren, läkaren m.m. Vad hans "riktiga" namn är kan ingen säga och jag tror att vi inte ens kan uttala det.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Issa Jesus » 2014-03-16 0:02:09

Zirre skrev:Fanns säkert en ICA i närheten också. :P


nänänänänänä! coop forum^^?
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Religion

Inläggav Issa Jesus » 2014-03-16 0:08:28

Zirre skrev:
Issa Jesus skrev:< Noa blev dessutom 950 år gammal.
> det hade med genetiken å göra, ju mer vi ändrats sen den tiden, desto kortare liv vart det.


Det är ju ändå så att livslängden numer blir längre enligt vetenskapen.
Men bibeln kanske vinner över vetenskapen utan bevis för det(?)


japp! det har vänt, men vi behöver den ursprungliga genetiken, dna-virusar har sabbat mkt!
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Religion

Inläggav Issa Jesus » 2014-03-16 0:15:41

Koboshi skrev:
notwoodstock skrev:
Zirre skrev:Det är nog mer sagor än berättelser från det verkliga livet.


Jag tror lite på Ärkebiskops Hammars syn också - förutom att jag tror på en underfundigt beskriven skapelse med Big Bang vid "Varde ljus", så tror jag på skapelseberättelsen som sedelärande.

Bara det här att inte försöka bli lik Gud -inte äta av 'kunskapens träd' - exakt vad är det?!

Och HERREN HERRENS 'namn' 'Jag är' kan tydligen ha ungefär betydelsen 'Jag sade'. Sade nå'n.

/bibelord:/
Spoiler: visa
“I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud.” Johannes 1:1, (1917 års Bibel).


Att inte bli som Gud är att inte sätta något eller någon före honom som till exempel att gör allt för egen vinnings skull eller att göra något med en baktanke.
Spoiler: visa
Mat 6:24
24Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han att hata den ene och älska den andre eller att hålla fast vid den ene och inte bry sig om den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon.


Gud har många namn: Jag är, försörjaren, läkaren m.m. Vad hans "riktiga" namn är kan ingen säga och jag tror att vi inte ens kan uttala det.


hans namn är "' jag är.... '*' *' Gud '*.
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-03-16 0:33:50

Issa Jesus skrev:
Koboshi skrev:
notwoodstock skrev:
Jag tror lite på Ärkebiskops Hammars syn också - förutom att jag tror på en underfundigt beskriven skapelse med Big Bang vid "Varde ljus", så tror jag på skapelseberättelsen som sedelärande.

Bara det här att inte försöka bli lik Gud -inte äta av 'kunskapens träd' - exakt vad är det?!

Och HERREN HERRENS 'namn' 'Jag är' kan tydligen ha ungefär betydelsen 'Jag sade'. Sade nå'n.

/bibelord:/
Spoiler: visa
“I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud.” Johannes 1:1, (1917 års Bibel).


Att inte bli som Gud är att inte sätta något eller någon före honom som till exempel att gör allt för egen vinnings skull eller att göra något med en baktanke.
Spoiler: visa
Mat 6:24
24Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han att hata den ene och älska den andre eller att hålla fast vid den ene och inte bry sig om den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon.


Gud har många namn: Jag är, försörjaren, läkaren m.m. Vad hans "riktiga" namn är kan ingen säga och jag tror att vi inte ens kan uttala det.


hans namn är "' jag är.... '*' *' Gud '*.


Han som har många namn...?! - Vi bör vänta några år och förkovra oss.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Issa Jesus » 2014-03-16 4:02:58

notwoodstock skrev:
Issa Jesus skrev:
Koboshi skrev:
Att inte bli som Gud är att inte sätta något eller någon före honom som till exempel att gör allt för egen vinnings skull eller att göra något med en baktanke.
Spoiler: visa
Mat 6:24
24Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han att hata den ene och älska den andre eller att hålla fast vid den ene och inte bry sig om den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon.


Gud har många namn: Jag är, försörjaren, läkaren m.m. Vad hans "riktiga" namn är kan ingen säga och jag tror att vi inte ens kan uttala det.


hans namn är "' jag är.... '*' *' Gud '*.


Han som har många namn...?! - Vi bör vänta några år och förkovra oss.


nepp, today ;)

Själen ~ livsgnistan. när själen lämnar kroppen, dör kroppen.
Anden ~ den eviga som vi fått utav Gud.
medvetande ~ det som är elen i oss, givet från Gud.
kroppen ~ den fysiska.

jag sade i chatten att jag skulle utveckla det vi behöver för att möta Gud ;

0. Tro! tro på att det finns nåt som kallas EL!

1. frälsningen. ~ man säger Ja till Jesus, läs bibel 1981, rommarbrevet 10, vers 9 och frammåt.

2. dopet, genom vuxendop eller Ande dopet. ~ här får vi lämna tjorv bakom oss, och få gemenskap med Gud Jesus Kristus, och Gud Den Helige Ande <3 och kanske får gåvor?

3. det kristna livet. att leva efter de kristna värderingarna <3

4. att finna en Gud som är allt man sökt efter, på sätt å vis.

hälsningar

Issa Jesus, Krishna, Adonai
@Jesuite_magnus

edit : ?
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Religion

Inläggav slackern » 2014-03-16 5:12:36

Prisad vare Lucifer.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-03-16 5:26:07

Barn gör likadant.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Issa Jesus » 2014-03-16 12:01:08

fortsättningen ;

today ;)

Själen ~ livsgnistan. när själen lämnar kroppen, dör kroppen.
Anden ~ den eviga som vi fått utav Gud.
medvetande ~ det som är elen i oss, givet från Gud.
kroppen ~ den fysiska.

jag sade i chatten att jag skulle utveckla det vi behöver för att möta Gud ;

först behöver vi röja stenarna, de slemmiga svarta stenarna, mellan Gud och oss?
bedj att Gud hjälper dig? stenarna, är symboliskt, synderna i ditt liv.

sen får du ta ansvar för de synder du gjort i ditt liv.
det innebär att du *' går de tre stegen, med Jesus '* ;

1. bekänn synderna en och en, till Gud Herren Jesus Kristus.
2. lämna ALLA synderna till Jesus,
även dem du inte vill släppa för de gör så ont i dig!
3. bedj frälsaren, (räddaren) om förlåtelse över de gångna synderna.
Jesus vet att det finns hope till alla dem som följer honom eller henne <3


för att möta och börja höra från Gud, är medecinreceptet följande steg :

0. Tro! tro på att det finns nåt som kallas EL!

1. frälsningen. ~ man säger Ja till Jesus, läs bibel 1981, rommarbrevet 10, vers 9 och frammåt.

2. dopet, genom vuxendop eller Ande dopet. ~ här får vi lämna tjorv bakom oss, och få gemenskap med Gud Jesus Kristus, och Gud Den Helige Ande <3 och kanske får gåvor?

3. det kristna livet. att leva efter de kristna värderingarna <3

4. att finna den Gud som är allt man sökt efter, på sätt å vis.


så kommer vi till hur det kristna livet fungerar?
detta är begynnelsen och slutet. skaparen eller skaparinnan, vill ha gemenskap
både i det individuella, och i gemenskapen, så då för vi samman detta ;
individualism i gemenskapen, baserat på församlingsdeltagarnas * * * * friavilja * * *!
välkomna <3

hälsningar

Issa Jesus, Krishna, Adonai
@Jesuite_magnus

edit :plussade på lite^^
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Religion

Inläggav Zirre » 2014-03-16 12:09:57

Gud sade: "Varde ljus"
Det tolkar jag som "Var de ljus?" :P
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Religion

Inläggav Miche » 2014-03-16 12:15:04

Zirre skrev:Gud sade: "Varde ljus"
Det tolkar jag som "Var de ljus?" :P
Överlåt tolkningarna åt de som tror på att sagorna är sanna...

marxisten

Se varning här: religion-t24279-96.html#p1135376
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Religion

Inläggav Zirre » 2014-03-16 12:25:01

Jag försökte illustrera att det kan tolkas som påannat vis än vad som Bibeln säger det.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Religion

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-03-16 12:29:40

Hva med Odin, gudenes høvding og høvdingenes gud? Det er jo noen utrolige historier der, mye humor, fasinerende lesestoff. Hvis jeg måtte velge en religion så kanskje det hadde blitt Åsgard og Valhall på meg. :)
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Religion

Inläggav Issa Jesus » 2014-03-16 12:32:41

Zirre skrev:Gud sade: "Varde ljus"
Det tolkar jag som "Var de ljus?" :P


mjo?

jag kan tolka lite såhär ;

** vard e ljus *, ~ natt och morgon vard, är ljus <3

@ Jesu i ter_magnus
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Religion

Inläggav Zirre » 2014-03-16 12:36:39

Vetenskapen vinner!
Man kan inte hela någon som är sjuk/skadad men man kan få hjälp av sjukvården som med hjälp av vetenskapen kan göra folk friska (i de flesta fall)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-03-16 17:07:09

Zirre skrev:Vetenskapen vinner!
Man kan inte hela någon som är sjuk/skadad men man kan få hjälp av sjukvården som med hjälp av vetenskapen kan göra folk friska (i de flesta fall)


Jag blev 100% botad från magsjuka en gång, på en halv sekund, när jag förtvivlat bad till Gud.

Så vitt jag vet så "löser" vetenskapen sådant genom avslagen Coca-Cola, vilket inte alltid fungerar.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Issa Jesus » 2014-03-17 2:18:12

notwoodstock skrev:
Zirre skrev:Vetenskapen vinner!
Man kan inte hela någon som är sjuk/skadad men man kan få hjälp av sjukvården som med hjälp av vetenskapen kan göra folk friska (i de flesta fall)


Jag blev 100% botad från magsjuka en gång, på en halv sekund, när jag förtvivlat bad till Gud.

Så vitt jag vet så "löser" vetenskapen sådant genom avslagen Coca-Cola, vilket inte alltid fungerar.


eller koltabletter?
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Religion

Inläggav Issa Jesus » 2014-03-17 2:18:48

Zirre skrev:Vetenskapen vinner!
Man kan inte hela någon som är sjuk/skadad men man kan få hjälp av sjukvården som med hjälp av vetenskapen kan göra folk friska (i de flesta fall)


jag kan hela mänskor.. ?
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Religion

Inläggav Deadly_Nightshade » 2014-03-17 3:21:31

Helt otroligt att du fortfarande är kvar här på forumet (ser att du fått två varningar så det står väl inte på snart).
Helt otroligt också att du fortfarande inte sökt dig någon annanstans (kristet forum kanske?) utan ihärdigt håller dig här och predikar och ska försöka konvertera folk till din religion.

Något för dig:
https://www.youtube.com/watch?v=XTnqtr3V28A

Alien
Den första meningen kan tolkas som att du önskar att en annan forumist inte borde få vara kvar. Betr den andra meningen så är det tillåtet att skriva om sina religiösa tankar och upplevelser i en tråd som handlar om religion. Du tycks ogilla om forumister försöker omvända andra till någon religion, samtidigt tycks du själv försöka att omvända religiösa till ateism genom ditt postade youtube-klipp.

Tänk på dessa forumregler:

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.

------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-03-17 8:55:48

Deadly_Nightshade skrev:Helt otroligt att du fortfarande är kvar här på forumet (ser att du fått två varningar så det står väl inte på snart).
Helt otroligt också att du fortfarande inte sökt dig någon annanstans (kristet forum kanske?) utan ihärdigt håller dig här och predikar och ska försöka konvertera folk till din religion.

Något för dig:
https://www.youtube.com/watch?v=XTnqtr3V28A


Liknelsen om sådden.
Spoiler: visa
Mark 4:1 - 9
Liknelsen om sådden

4 1Sedan började han undervisa vid sjön igen. Massor av folk samlades kring honom, och därför steg han i en båt och satt i den ute på vattnet medan folket stod på stranden. 2Han undervisade dem med många liknelser, och i sin undervisning sade han: 3”Hör! En man gick ut för att så. 4När han sådde föll en del på vägkanten, och fåglarna kom och åt upp det. 5En del föll på de steniga ställena, där det inte fanns mycket jord, och det kom fort upp eftersom myllan var tunn. 6Men när solen steg sveddes det och vissnade bort eftersom det var utan rot. 7En del föll bland tistlarna, och tistlarna växte upp och kvävde det, och det gav ingen skörd. 8Men en del föll i den goda jorden, det kom upp och växte och gav skörd. Det gav trettiofalt, sextiofalt och hundrafalt igen.” 9Och han sade: ”Hör, du som har öron att höra med.”
Spoiler: visa
Matt 13:1 - 9
Liknelsen om sådden

13 1Den dagen gick Jesus hemifrån och satte sig vid sjön. 2Det samlades mycket folk omkring honom, och därför steg han i en båt och satt i den medan allt folket stod på stranden. 3Och han talade till dem med många liknelser: ”En man gick ut för att så. 4När han sådde föll en del på vägkanten, och fåglarna kom och åt upp det. 5En del föll på de steniga ställena, där det inte fanns mycket jord, och det kom fort upp eftersom myllan var tunn. 6Men när solen steg sveddes det och vissnade bort eftersom det var utan rot. 7En del föll bland tistlarna, och tistlarna växte upp och kvävde det. 8Men en del föll i den goda jorden och gav skörd, hundrafalt och sextiofalt och trettiofalt. 9Hör, du som har öron.”

Dess syfte
Spoiler: visa
Mar 4:10 - 12
Liknelsernas syfte

10När han blev ensam med de tolv och de andra som var med honom frågade de honom om liknelserna. 11Han sade: ”Ni har fått veta Guds rikes hemlighet, men för dessa som står utanför är allt bara liknelser, 12för att de skall se med sina ögon utan att uppfatta och höra med sina öron utan att förstå, så att de inte omvänder sig och får förlåtelse.”
Spoiler: visa
Matt 13:10 - 17
Liknelsernas syfte

10Lärjungarna kom fram och frågade honom: ”Varför talar du till dem i liknelser?” 11Han svarade dem: ”Ni har fått gåvan att lära känna himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra. 12Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har. 13Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte. 14Så uppfylls Jesajas profetia på dem: Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta. 15Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig. 16Men saliga era ögon som ser och era öron som hör. 17Sannerligen, många profeter och rättfärdiga har längtat efter att få se det ni ser, men fick inte se det, och höra det ni hör, men fick inte höra det.

Och dess betydelse
Spoiler: visa
Mark 4:13 - 20
Tolkning av liknelsen om sådden

13Och han sade till dem: ”Om ni inte förstår denna liknelse, hur skall ni då alls kunna fatta några liknelser? 14Vad mannen sår är ordet. 15Vägkanten, det är de hos vilka ordet blir sått men som knappt har hört det förrän Satan kommer och tar bort ordet som har såtts i dem. 16De som får sådden på de steniga ställena, det är de som tar emot ordet med glädje när de hör det 17men inte har något rotfäste inom sig utan är flyktiga; blir det sedan lidanden och förföljelser för ordets skull kommer de genast på fall. 18Hos andra har sådden fallit bland tistlarna. Det är de som hör ordet, 19men världsliga bekymmer, rikedomens lockelser och alla möjliga begär tränger in och kväver ordet, så att det inte ger någon skörd. 20Men de som har tagit emot sådden i den goda jorden, det är sådana som hör ordet och tar det till sig och bär frukt trettiofalt, sextiofalt och hundrafalt.”
Spoiler: visa
Matt 13:18 - 23
Tolkning av liknelsen om sådden

18Så hör då vad som menas med liknelsen om mannen som sådde. 19Var gång någon hör ordet om riket utan att förstå, kommer den Onde och snappar bort det som har blivit sått i hans hjärta. Det är sådden på vägkanten. 20Sådden på de steniga ställena, det är den som hör ordet och genast tar emot det med glädje 21men inte har något rotfäste inom sig utan är flyktig; blir det lidande och förföljelse för ordets skull kommer han genast på fall. 22Sådden bland tistlarna, det är den som hör ordet, men världsliga bekymmer och rikedomens lockelser kväver ordet, så att han inte bär frukt. 23Men sådden i den goda jorden, det är den som hör ordet och förstår, och han bär frukt, hundrafalt och sextiofalt och trettiofalt.”


Alla påhopp på oss är och kommer bli rapporterade.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Issa Jesus » 2014-03-17 9:09:15

@ Deadly_Nightshade....

får jag bedja för dig?
jag vet vart skon klämmer, om jag vill veta det?
det är synder gjorda mot dig, och sånt du har hanterat
i ditt liv.

sök terapi, håll inte tillbaka nåt alls!
min Gud har något att säga dig ;

saul, saul.. varför förföljer du mig?


välkommen till oss <3

Jesuite_magnus

ps admin, innehåller detta inlägg problem så får ni åtgärda det.
men jag skriver bara det Jesus menar på. ds
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Religion

Inläggav Issa Jesus » 2014-03-17 10:34:25

tänk om vi kunde va vänner?
men det finns för mycket groll emellan?? eller hur?
inte hos mig, men hos de som retar sig på kristna
även i de avsedda trådarna?

det är väl så det är?
limada :

jo vi behöver samlas och fika nånstans, och ha det bra :)
det finns förtröstan, för vi är älskade!
vår Gud älskar oss mkt mkt.
vad är din tro?

Jesuite_magnus
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Religion

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-03-17 12:40:39

Jeg har lagt merke til at det dukker opp endel religion på forumet, spesiellt kristendom, og jeg stusser på en ting. De som har AS blir jo ofte opphengt i ting, de får en interesse og den tar helt overhånd. Så hvis man har AS og blir opptatt av gud, kanskje man blir litt stuck, det er det eneste man tenker på og snakker om fordi man har AS. Det er jo noe å fundere på.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in