Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: religion

Inläggav Fenren » 2012-01-07 17:13:01

Lakrits skrev:Glöm inte att inkludera den nazistkommunistiska judisk-negroida homosexuella rörelsens inflytande. Det var de som fick Usain Bolt att tjuvstarta i sprintfinalen över 100 meter i VM i somras.
är det de som ska skapa tredje världskriget med och förslava alla 'otroende'?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: religion

Inläggav Iridia » 2012-01-07 17:15:32

Ugglan skrev:Kostymhippie, jag jobbade med den fd raelianen Daniel (numera Vandinja) när han gick med i realianerna. Det var för säg 15 år sen, nu har han hoppat av och skrivit en bok.
Har för mig att realianerna är lite som Scientologerna men nu är jag väl ute och cyklar ... eller...

Kan ej öppna pdf-filen på min dator.

Rael - The Masonic Messiah
En bok där D. Vandinja (före detta språkrör för rörelsen och numera vaken) presenterar kritisk information om Raeilismen, Frimureri, Den nya världsordningen...

http://www.realrael.org/thebook.pdf

Tack, det ser väldigt intressant ut.

Jag fick låna en av Raels böcker av en bekant för många år sedan och fann den mycket underhållande. Och irriterande förstås. Kände mig kränkt å hela mänsklighetens vägar: hur korkade tror hans 'utomjording' att vi egentligen är??
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: religion

Inläggav Zombie » 2012-01-07 17:19:22

Lakrits skrev:
Ugglan skrev:Rael - The Masonic Messiah
En bok där D. Vandinja (före detta språkrör för rörelsen och numera vaken) presenterar kritisk information om Raeilismen, Frimureri, Den nya världsordningen...

Glöm inte att inkludera den nazistkommunistiska judisk-negroida homosexuella rörelsens inflytande. Det var de som fick Usain Bolt att tjuvstarta i sprintfinalen över 100 meter i VM i somras.

Helt ytligt fick jag också det intrycket av den där pdf:en. Men intressant.

************************************************

Inte vet jag om Ugglans pdf-problem kan avhjälpas bara med länkar, men om det skulle göra det så följer här sådana till först den pdf-läsare som brukar anses som någon sorts standard för Windows, sedan en maximalt liten och enkel som har funkat bra åtminstone för mig:

http://get.adobe.com/uk/reader/enterprise/
http://blog.kowalczyk.info/software/sumatrapdf/free-pdf-reader.html
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: religion

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-07 17:29:04

Jag kan ingen om raelianerna men finner symbolen fascinerande.

Bild

Vad säger nazister och judar om den?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: religion

Inläggav Ugglan » 2012-01-07 17:48:16

Tack Zombie! Här ska installeras! :D Jag vill ju kunna läsa mina egna tips. Men angående avhoppade sektmedlemmen Daniel så var han en helt ok kille som gillade det raelianerna stod för...sen gillade han det inte. Jag var själv med på ett av mötena för att kolla in hela grejen, då var det svenska medlemsantalet runt 10 st. Men det är länge sedan. Har för mig de hade lite mysko himmelsskildringar men jag minns inte, men det finns väl en hel del raelianer med pengar i staterna som vill klona sig själva, som jag förstått det.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: religion

Inläggav slackern » 2012-01-07 17:48:47

Savanten Svante skrev:Jag kan ingen om raelianerna men finner symbolen fascinerande.

Bild

Vad säger nazister och judar om den?


Fast svastikan är en väldigt gammal symbol. Fast nazisterna har besudlat den. Det är väll lika illa som att nationalister besudlar den svenska flaggan.
slackern
 
Inlägg: 44036
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: religion

Inläggav Ugglan » 2012-01-07 19:40:52

Ja det lyckades med installationen, tack. Har läst förordet känner mig dock inte så intresserad av det hela.

Hemsidan boken är knuten till är

http://realrael.org/masonic_messiah.pdf

och där står det en liten text, tycker att namnet realrael var fyndigt!

Något annat om detta vet jag inte.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: religion

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-07 21:12:47

slackern skrev:
Savanten Svante skrev:Jag kan ingen om raelianerna men finner symbolen fascinerande.

Bild

Vad säger nazister och judar om den?


Fast svastikan är en väldigt gammal symbol. Fast nazisterna har besudlat den. Det är väll lika illa som att nationalister besudlar den svenska flaggan.


Visst, men den kombineras med judarnas stjärna.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: religion

Inläggav Alien » 2012-01-07 21:50:57

Issa Jesus skrev:man kan inte bli rättfärdig genom goda gärningar, det blir man genom sin Tro.
och ja! jag lever mitt liv i ständig påminnelse om att man ansvarar inför Gud i det man gör, och det man säger. handling och tanke.

men som sagt, att Tro eller inte tro är ett personligt ställningstagande inför Gud.


Goda handlingar gör ingen god människa men en god människa gör goda handlingar, har jag läst.

Men nu förväxlar du "religion" med "kristendom"; i andra religioner betyder handlingarna mer. Själv tycker jag handlingarna är vad som definierar en person, inte vad den tror el inte tror på. Typ man kan vara hur syndig och elak som helst, bara man tror. Ångrar man sig på dödsbädden så kommer man ändå till himlen. Medan den gode ateisten/hedningen/kättaren kommer till helvetet för att h-n inte tror/tror på fel Gud.

Jag föredrar tron på karma. Goda gärningar skapar god karma. Jag lärde mig den av TV-serien My name is Earl. 8)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: religion

Inläggav Frimodig » 2012-01-07 22:10:58

Till issa jesus.

Man blir god genom sina goda gärningar, man blir definitivt inte god genom sin tro. Studera inkvisitionen eller dagens islamister.

Goda gärningar är en objektiv grej, tro på högre makter är upp till var och en.

Och tro på Gudar berättar bara att man är lite dum i huvudet. Det är inte så svårt att argumentare för det, det räcker med att läsa Bibeln eller Koranen. Och checka påståendena.

Min grova gissning är att bli frälst betyder att du skippar ditt förnuft i ditt behov av att känna meningsskap. Du vill få en mening i livet. Du vill förstå varför du är här, varför du blev som du blev.
En grov gissning.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: religion

Inläggav Lowas » 2012-01-07 22:32:59

Frimodig skrev:Man blir god genom sina goda gärningar, man blir definitivt inte god genom sin tro

Och tro på Gudar berättar bara att man är lite dum i huvudet.

En god gärning att börja med kan vara att inte kalla någon "lite dum i huvudet" speciellt då de kanske är lite "sköra".
Det kanske inte är riktat personligen till issa men du börjar med till "Till issa jesus" och har man läst issa's inlägg så inser man snabbt att han tror på Gud.
Någon skrev "Live and let live" någonstans, tyckte det var bra.


Moderator: kompletterade så det tydligt framgick vem som citerades.
Lowas
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2011-12-10

Re: religion

Inläggav Frimodig » 2012-01-07 22:47:33

Till Lowas.

Du har antagligen rätt. Jag är inte så bra på det här. För mig är det mesta en rätt intellektuell affär, även med barn och barnbarn. Även med död och gud och sånt.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: religion

Inläggav Lowas » 2012-01-07 22:51:22

Frimodig skrev:Du har antagligen rätt. Jag är inte så bra på det här.

Att kunna ta åt sig kritik är en väldigt god egenskap :)

Moderator: Bytte till citat-taggar samt la till ägare av citatet!
Lowas
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2011-12-10

Re: religion

Inläggav Zombie » 2012-01-07 23:34:50

Ugglan skrev:Ja det lyckades med installationen, tack.

:D

Ugglan skrev: tycker att namnet realrael var fyndigt!

Tycker jag med.
Man kan ju också undra vad det är för en kuckelgud som heter Lear baklänges. ;)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: religion

Inläggav Zombie » 2012-01-08 0:13:05

Det var då ett djävla rackande ner på förståndsgåvorna och/eller den vetenskapliga bildningen hos folk som intresserar sig för andliga ting. Tvärsäkert och utan minsta belägg. Samtidigt som (till exempel) herr Frimodig själv visar begränsat förstånd, eller vad det nu är, genom att envisas med att jämställa gudstro, och liknande, med att tro på Bibelns eller Koranens gud. Tala om att kunna skjuta på sittande mål om man gör det så enkelt för sig.

Men kanske det inte är så konstigt, för det verkar ju finnas mer eller mindre två typer av människor i det här avseendet. De som har vad vi i det här sammanhanget kanske kan kalla "andliga" behov och de som inte har. För de senare tycks det vara precis som att vara blind, med den skillnaden att avsaknaden av "andlighetssinnet" inte medför något handikapp.

Så därför uppkommer aldrig frågan hos dem utan andliga behov vad man ska ha ett sådant sinne till, utan de kan leva hela sina liv i övertygelsen att man kan begripa allt med de sinnen de själva har; och annat kan man väl tro om man är psykotisk eller ens förståndsgåvor eller mod att vara ärlig mot sig själv inte räcker till för att få ordning på sina indata.

Såvida inte en direkt personlig erfarenhet av något annat skulle hoppa upp och bita en i svansen. Sådant finns ju omvittnat, men kanske inte är så vanligt. Det kan också kosta på att erkänna, av lätt insedda skäl.

Kunde också ha postat det här i "Skapade Gud verkligen jorden?".

Liknande har också ventilerats i "Kristen tro"; som bakgrund till det här inlägget bifogar jag ett därifrån:
Zombie skrev:
calima skrev:
Zirre skrev:För mig är gud en bluff...jag tror hellre på vetenskapen än på nån "person" som någon påstår ska vara sann men inte kan till 100 bevisa att det verkligen är så.


"Vetenskap" är relativt. Vetenskapsmän ser inte sina rön som några absoluta sanningar utan reviderar sina "sanningar" när nya upptäckter görs. [...]

Jag tror inte på några absoluta sanningar. Det handlar om teser, teorier och tro.
Det handlar alltid om högre eller mindre sannolikhet.

Jo.

Sedan kan det bli problem när man, kanske trots vetenskaplig skolning, upplever något alltför ovardagligt som inte vetenskapen kan nå, och känner behov av att på något vis nå det. För vissa av oss.

Vilket inte säger något om ifall man sedan försöker nå det via ett befintligt dogmsystem eller någon annanstans på skalan därifrån till frihand.

Andra får kanske aldrig det behovet. Och det blir nog svårt att se vilka genom att titta på intelligens, kritisk läggning eller utbildningsnivå.

Inte för att någon har sagt annat här. Bara säger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: religion

Inläggav Kostymhippie » 2012-01-08 0:41:30

För att svara på några frågor om Raeliska Rörelsen: I Sverige finns endast ett fåtal aktiva men på pappret ca 20-30 medlemmar. Vad judar och nazzar anser om symbolen, som står för oändlighet, vet jag inte men antagligen tycker nog båda grupperna inte om symbolen. Jag vill också tacka för tipset om Daniels bok, har sparat den som favorit och kommer läsa när jag har tid, alltid bra att veta vad dom som är kritiska tycker, åsiktsfrihet är något jag uppmuntrar så länge man inte klankar ner på eller inte visar respekt för andras åsikter.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: religion

Inläggav Ugglan » 2012-01-08 1:01:02

Zombie skrev:Men kanske det inte är så konstigt, för det verkar ju finnas mer eller mindre två typer av människor i det här avseendet. De som har vad vi i det här sammanhanget kanske kan kalla "andliga" behov och de som inte har. För de senare tycks det vara precis som att vara blind, med den skillnaden att avsaknaden av "andlighetssinnet" inte medför något handikapp.

Så därför uppkommer aldrig frågan hos dem utan andliga behov vad man ska ha ett sådant sinne till, utan de kan leva hela sina liv i övertygelsen att man kan begripa allt med de sinnen de själva har; och annat kan man väl tro om man är psykotisk eller ens förståndsgåvor eller mod att vara ärlig mot sig själv inte räcker till för att få ordning på sina indata.


Bra skrivet alltihop men just detta är intressant att tänka på, jag tror det är så det förhåller sig.

Zombie skrev:Man kan ju också undra vad det är för en kuckelgud som heter Lear baklänges.


Ja nu blev jag helt förtvivlad över kung Lears öde. Vilket drama, vilken sanning.
Kostymhippie skrev:Jag vill också tacka för tipset om Daniels bok, har sparat den som favorit och kommer läsa när jag har tid, alltid bra att veta vad dom som är kritiska tycker, åsiktsfrihet är något jag uppmuntrar så länge man inte klankar ner på eller inte visar respekt för andras åsikter.

Kul Kostymhippie att du gillar boktipset om Daniels bok. Det är en jättetrevlig kille. Förordet, alltså ufoskildringen, känner jag igen , den har han berättat för mig om då vi jobbade ihop. Han är schysst och han vill ingen nåt illa och han är en ärlig person. Känner dock själv att jag hellre hade läst den på svenska, så lat är jag. :wink:
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: religion

Inläggav Mellanvärld » 2012-01-08 2:25:55

KaosPrinsessa skrev:Personligen så tror jag att alla religioner är rätt och att alla gudar och gudinnor är olika aspekter av samma gudomlighet. En gudomlighet som inte är nått personligt utan mer en form av energi men som kan manifestera sig på olika sätt. Jag tror även att den energin är det som finns i allt levande och runt om allt (vissa "döda" ting kan få den energin i sig också tex genom att man skapar något och medan man gör det så "lägger man ner sin själ i det".)
Så för mig är allt och alla gudomligheter och eftersom jag tror att alla religioner är lika "bra"/"rätt" så spelar det ingen roll för mig vad andra har för religion/tro, så länge de känner sig lyckliga med den.
Verkar vara ganska likt min egen uppfattning i frågan.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: religion

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-08 3:46:10

"Raël arbetade fram till 1973 som rallyförare"

Raellyförare! :)



(hittade på wikipedia)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: religion

Inläggav Issa Jesus » 2012-01-08 3:49:22

Alien skrev:
Issa Jesus skrev:man kan inte bli rättfärdig genom goda gärningar, det blir man genom sin Tro.
och ja! jag lever mitt liv i ständig påminnelse om att man ansvarar inför Gud i det man gör, och det man säger. handling och tanke.

men som sagt, att Tro eller inte tro är ett personligt ställningstagande inför Gud.


Goda handlingar gör ngen god människa men en god människa gör goda handlingar, har jag läst.

Men nu förväxlar du "religion" med "kristendom"; i andra religioner betyder handlingarna mer. Själv tycker jag handlingarna är vad som definierar en person, inte vad den tror el inte tror på. Typ man kan vara hur syndig och elak som helst, bara man tror. Ångrar man sig på dödsbädden så kommer man ändå till himlen. Medan den gode ateisten/hedningen/kättaren kommer till helvetet för att h-n inte tror/tror på fel Gud.

Jag föredrar tron på karma. Goda gärningar skapar god karma. Jag lärde mig den av TV-serien My name is Earl. 8)


mjo goda gärningar e berömvärt, och nu skall jag ge ett bibelord som beskriver det kristna livet.
håll i hatten ;)
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: religion

Inläggav Issa Jesus » 2012-01-08 3:53:20

Filipperbrevet 4

Förmaningar

1 Stå därför fasta i Herren, mina älskade och efterlängtade bröder, min glädje och min krona, ni mina älskade. 2 Evodia och Syntyke uppmanar jag att vara eniga i Herren. 3 Ja, också dig, trofaste medarbetare, ber jag: hjälp dem som har kämpat med mig i evangeliets tjänst tillsammans med Klemens och mina andra medarbetare, som har sina namn i livets bok.

4 Gläd er alltid i Herren. Än en gång vill jag säga: gläd er. 5 Låt alla människor se hur vänliga ni är. Herren är nära. 6 Gör er inga bekymmer för något utan låt Gud i allt få veta era önskningar genom åkallan och bön med tacksägelse. 7 Då skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus.

8 För övrigt, bröder, allt som är sant och värdigt, rätt och rent, allt som är värt att älska och uppskatta, ja, allt som kallas dygd och förtjänar beröm, tänk på allt sådant.
9 Vad ni har lärt och tagit emot, hört och sett hos mig, det skall ni göra. Då skall fridens Gud vara med er.
-------

observera vers 4 - 8, det beskriver hur man kan leva som kristen^^
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: religion

Inläggav Parvlon » 2012-01-08 4:01:23

Vår tro


Från alla till en och från en till alla – och sedan tillbaka – utbyte utan början och utan slut. Allt till allas glädje och allas glädje av allt. Inga privilegier, ingen utanför – alla är med. Varje troende har all kunskap – all kunskap sprids av varje troende till alla människor utan undantag. Starta exponentiell kaskad.

Våra motståndare, de som vill begränsa kunskap, vill förstöra internet, därför att internet är kommunikation och kommunikation sprider kunskap. Vi älskar internet, men måste räkna med att det stängs. Alla troende kan, efter var och ens förmåga finna andra vägar än internet att kopiera och sprida. Alla medel utom våld och förstörelse av fysisk egendom är tillåtna.

Varje troende sprider budskapet autonomt och suveränt, ensam eller i grupp.

Det kopimistiska uppdraget bygger på ett par grundläggande axiom, som i sin tur kan härledas tillbaka till vårt starka värnande av informationsvärdet, det värde som all information, i sig självt, besitter, oavsett vad informationen har för egenskaper. Eftersom information och informationsvärde är så heligt för oss erkänner kopimister följande axiom:

    Kopiering av information är etiskt rätt.
    Spridande av information är etiskt rätt.
    Remixande är en heligare typ av kopiering än den perfekta, digitala kopieringen, då remixande är korskopiering av en mångfald av information.
    Att kopiera eller remixa information som förmedlats av en annan person ses som en akt av respekt och ett starkt uttryck för acceptans och kopimistisk tro.
    Internät är heliga.
    Kod är lag.

Dessa är de grundaxiom som kopimismen bygger på, och kopimistsamfundets medlemmar, kopisterna, samt kopimistsamfundets religiösa talespersoner, oparna, dedikerar sina liv till att leva enligt dessa regler. I ögonen av en kopist eller op lever man bara rätt om man helgar dessa religiösa fundament.


Opar (Präst)

Oparnas primära uppgift är att leva enligt kopimismens värdegrund. Deras sekundära uppgift är att bistå andra kopimister i att leva enligt kopimismens värdegrund. Deras tertiära uppgift är att aktivt påverka sin omvärld till att bli mer kopimistisk.



Att bli kopimist

Alla som känner igen sig i den kopimistiska tron är i grund och botten kopimister, men för att bli en medlem i Det Missionerande Kopimistsamfundet behöver man genomgå en rit. Man meddelar sina personuppgifter till kopimistsamfundet, sedan ska man på något sätt kopiera kopimistsamfundets symbol med syftet att gå igenom inträdesriten. Man kan bara bli kopimist om man bekänner sig till kopimistsamfundets grundläggande trosfundament som presenteras i detta dokument. Man kan både ladda ner den från kopimistsamfundets server, rita av den, eller skicka en kopia till en vän. Alla kopieringar är möjliga. Faktum är att om du läser det här från vår internetsida räcker det med att uppdatera browsern för att ladda ner en kopia av vår logga från toppen av sidan.


Symbolik


Kopimistsamfundets symbol är en pyramid med bokstaven K inuti. Det är den symbol som man refererar till som kopimistsamfundets symbol. Det är, dock, helt tillåtet att avbilda och kopiera vilken symbol som helst och kalla den kopimistsamfundets symbol, men den kan då inte användas i de mer formella sammanhang som samfundets riter kräver. Till exempel när man ger op, när en op håller kopyacting eller när man blir kopimist.
Olika representation av kopieringstillfällen, som represenationer av knappkombinationen ‘ctrl-C+ctrl-V’ är djupt heliga, och ska därför behandlas som heliga symboler. Likaså är slagorden ’Kopiera och sprid!’, ‘Vi är många’ och ’Multiplikation skapar mäktiga mängder’ och dess represenation heliga.



Samverkanspunkter

Samverkanspunkterna är heliga platser som bör fredas från antikopimistiska handlingar och våld. Till samverkanspunkt görs en lokal när en op kopierar den heliga kopimi-pyramiden på platsen och uttalar frasen ”Härmed gör jag denna lokal till en
samverkanspunkt. Kopiera och sprid!”. Samverkanspunkter kan finnas både på internät och utanför internät. Den heliga kopimist-pyramiden bör alltid vara närvarande i samverkanspunktrummet.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: religion

Inläggav Issa Jesus » 2012-01-08 4:16:39

Frimodig skrev:Till issa jesus.

Man blir god genom sina goda gärningar, man blir definitivt inte god genom sin tro. Studera inkvisitionen eller dagens islamister.

Goda gärningar är en objektiv grej, tro på högre makter är upp till var och en.

Och tro på Gudar berättar bara att man är lite dum i huvudet. Det är inte så svårt att argumentare för det, det räcker med att läsa Bibeln eller Koranen. Och checka påståendena.

Min grova gissning är att bli frälst betyder att du skippar ditt förnuft i ditt behov av att känna meningsskap. Du vill få en mening i livet. Du vill förstå varför du är här, varför du blev som du blev.
En grov gissning.

Lennart Frimodig


kan du sammanfatta din kritik mot mig, för jag vet inte vad jag ska svara.
men ang frälsning, så är det ett val man gör, vid en viss tidpunkt i livet.
visste du att ordet frälsning, betyder "räddad"?

mvh Issa Jesus,
lärjungen magnus.
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: religion

Inläggav Zombie » 2012-01-08 8:07:02

Alien skrev:Jag föredrar tron på karma. Goda gärningar skapar god karma. Jag lärde mig den av TV-serien My name is Earl. 8)

Anagrammen haglar. Rael – realrael – Lear – Earl. Och ra(e)llyförare var han.
Ett tecken så gott som något? :wink:
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Intressanta intressen



Logga in