Mensa

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav earlydayminer » 2008-06-29 4:33:36

Någon av er som har ett par tips på roliga och så nära "pålitliga" IQ-test som man kan komma över på nätet?

Ja, jag vet... Man bör inte hoppa i taket när man får 135+ när de inte håller en "professionell standard". Whatever that means. Och definitivt inte om man gör ett random IQ-test på nätet.

Om det nu inte spelar någon roll vad resultatet blir varför frågar jag då om tips på några få utvalda IQ-test? Jag tror nog att de flesta av er, som är intresserade av IQ-test eller liknande, sitter på ett par länkar med underhållande och någorlunda seriösa IQ-test. Hellre seriöst än på lek.

Jag har bara gjort Mensas provtest (test C), det klarade jag av hyfsat bra eller ja, väldigt bra enligt mig. Blev lite förvånad faktiskt, och det eftersom att jag inte gjort några liknande IQ-test förut. Jag är en liten fegis, jag är rädd för att resultatet skall påverka mig och jag brukar sällan misslyckas med det jag ger mig på. Men när jag gör det så blir jag nästan besatt av att jag måste lyckas. Fast endast när det gäller utmaningar jag själv tagit an. Det låter betydligt värre än vad det egentligen är. *:)/*

Men det provtestet är ju inget mer än följande:
Mensa.se skrev:
    > Provtestet mäter inte IQ. Det avser endast att ge en ungefärlig bild av hur ett begåvningstest genomförs.

    > Resultatet som presenteras efter provtestets slut är ungefärligt och bygger på uppskattningar utifrån vad en mindre referensgrupp har presterat.

    > Provtestet är till skillnad från Mensas inträdestest inte ett vetenskapligt utformat begåvningstest. Resultatet på provtestet innebär ingen garanti för att man kan eller inte kan bli medlem i Mensa.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:29:02, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Mats » 2008-06-29 7:48:44

Brillmongot skrev:
Mats skrev:Mest är det artiklar som medlemmar i Mensa har skickat in. Det kan vara artiklar i alla möjliga ämnen. Det kan också vara referat från Mensaträffar i olika delar av landet. Sen finns det en problemavdelning där man kan försöka lösa klurigheterna och ett par sidor om Mensa i andra länder.


Nej fan, då står jag nog över, kan lika gärna plocka upp en national geographic/illustrerad vetenskap per månad.

Vad hade du väntat dig?
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 14:29:02, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5576
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Garum » 2008-06-29 16:49:39

De flesta intelligenstester verkar gå ut på att man ska vända och vrida på kluriga figurer, räkna på lite siffror ha lite ordlekar och lägga pussel, vad nu detta säger om en människas intelligens...egentligen... :roll:
Känner en tjej som fick skyhöga 180 när hon gjorde Mensas test (man ska ha 131 för att platsa i föreningen) detta är ingenting som märks mer än att hon är lite "streetsmart", hennes betyg från gymnasiet var ytterst medmåttiga och hon har ett vanlig yrke.
Kanske innebär det att man har lättare för att förstå problemlösningar än människor i gemen, men alla dylika tester måste tas med en nypa salt och tolkas väldigt försiktigt, dessutom blandar människor ihop resultat på IQ test och människorvärde, dessa storheter har ingenting med varandra att göra. 8)
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 14:29:02, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav Savanten Svante » 2008-06-29 17:45:33

Garum skrev:De flesta intelligenstester verkar gå ut på att man ska vända och vrida på kluriga figurer, räkna på lite siffror ha lite ordlekar och lägga pussel, vad nu detta säger om en människas intelligens...egentligen... :roll:
Känner en tjej som fick skyhöga 180 när hon gjorde Mensas test (man ska ha 131 för att platsa i föreningen) detta är ingenting som märks mer än att hon är lite "streetsmart", hennes betyg från gymnasiet var ytterst medmåttiga och hon har ett vanlig yrke.
Kanske innebär det att man har lättare för att förstå problemlösningar än människor i gemen, men alla dylika tester måste tas med en nypa salt och tolkas väldigt försiktigt, dessutom blandar människor ihop resultat på IQ test och människorvärde, dessa storheter har ingenting med varandra att göra. 8)


Hon fick inte 180 på något svenskt mensatest iaf.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:29:02, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Moggy » 2008-06-29 20:06:16

Garum skrev:Känner en tjej som fick skyhöga 180 när hon gjorde Mensas test (man ska ha 131 för att platsa i föreningen) detta är ingenting som märks mer än att


Klarar verkligen Mensas standardtester att mäta upp till 180p?

Brukar väl krävas speciella tester för att mäta så pass högintelligenta personer...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:29:02, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav KrigarSjäl » 2008-06-30 10:47:29

Jo, det ska till specialtester. Det finns högst en handfull människor med sån extrem begåvning i landet. Varken Mensa eller WAIS räcker till för att komma upp i de resultaten.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:29:02, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Grimuald » 2008-06-30 16:18:18

Jag är skeptisk till IQ-tester och liknande överhuvudtaget. De visar endast ett mått hur man klarar ett specifikt test vid en given tidpunkt, inget annat. Dessutom gillar jag inte idén med Mensa som går ut på att särskilja de med höga testvärden från de med låga testvärden. Har aldrig fattat vitsen med det. Är det högfärd och prestige det är frågan om ? Kan det tillochmed vara så att de som sitter hos Mensa tycker att de har högre människovärde än övriga människor ?
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 14:29:02, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Moggy » 2008-06-30 16:22:13

Grimuald skrev:Jag är skeptisk till IQ-tester och liknande överhuvudtaget. De visar endast ett mått hur man klarar ett specifikt test vid en given tidpunkt, inget annat. Dessutom gillar jag inte idén med Mensa som går ut på att särskilja de med höga testvärden från de med låga testvärden. Har aldrig fattat vitsen med det. Är det högfärd och prestige det är frågan om ? Kan det tillochmed vara så att de som sitter hos Mensa tycker att de har högre människovärde än övriga människor ?



Tycker du att det är fel med idrottsklubbar med, där de som är duktiga på en viss sport sitter och är överlägsna och tror att dom är värda så mycket mer för att dom kan spela hockey bättre än de 98% av befolkningen?

Varför är det så laddat med att nån skulle ha högre IQ än andra?

En bra IQ-test visar på mer än "endast ett mått hur man klarar ett specifikt test vid en given tidpunkt".

Mensa är liksom inget hemligt sällskap...

Kan det måhända vara så att du har skrivit mensas test och misslyckats och därför är bitter?
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:29:02, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav manne » 2008-06-30 16:37:26

Moggy skrev:
Grimuald skrev:Jag är skeptisk till IQ-tester och liknande överhuvudtaget. De visar endast ett mått hur man klarar ett specifikt test vid en given tidpunkt, inget annat. Dessutom gillar jag inte idén med Mensa som går ut på att särskilja de med höga testvärden från de med låga testvärden. Har aldrig fattat vitsen med det. Är det högfärd och prestige det är frågan om ? Kan det tillochmed vara så att de som sitter hos Mensa tycker att de har högre människovärde än övriga människor ?


Tycker du att det är fel med idrottsklubbar med, där de som är duktiga på en viss sport sitter och är överlägsna och tror att dom är värda så mycket mer för att dom kan spela hockey bättre än de 98% av befolkningen?

Varför är det så laddat med att nån skulle ha högre IQ än andra?

En bra IQ-test visar på mer än "endast ett mått hur man klarar ett specifikt test vid en given tidpunkt".

Mensa är liksom inget hemligt sällskap...

Kan det måhända vara så att du har skrivit mensas test och misslyckats och därför är bitter?


men hockey och olika sporter är ju sånt som folk har trännat sig till för
att bli bättre medans IQ test och sånt så födds man ju till stor del också som övermänniska .likt den ariska över-rasen..
sport går ju alltid att träna upp så länge vi inte börjar med sådant som i filmen Gattaca (genmodifiering ..)
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:29:02, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18565
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Aspkvinna » 2008-06-30 16:39:47

Träffade den person som var skapare, tror det var på 70-talet, en enkel dator som IBM tog fram och man lanserade det som så enkelt att alla i hela Storbritanien skulle kunna ha den. Han var i tidig tonår när detta hände. När jag träffade honom var han då 20 år äldre, hyperintelligent fortfarande i datavärlden och j-t dryg. Ansåg sig inte kunna bli instruerad av en kvinna osv. Mycket jidder. MEN historien slutar väl och jag kan ju inte säga att vi blev bestis och bundis precis men ömsesidig respekt fanns i alla fall efter tolv månader. Han var bara helt okapabel att få ihop det rent socialt och se att det faktist fanns något som han inte kunde. Krävdes en doktor i matte och lite andra kollegor så blev han snäll som ett lamm, stundvis i alla fall.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:29:02, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Alien » 2008-06-30 17:09:55

Jag kan föreställa mig att om man är ovanligt intelligent så känner man sig ofta utanför som barn (precis som en aspergare, en del är ju bådeoch).

Mensa-medlem tänkte jag mig typ "professor i kärnfysik". Men har man ett väldigt vanligt, icke-intellektuellt yrke typ bussförare, så kan jag tänka mig att man saknar likasinnade.

Jag förstår gott varför folk som är med i Mensa inte pratar högt om det. Kan tänka mig fyra möjliga negativa reaktioner:

- Jävla intelligenssnobb, han ser förstås ner på oss vanliga dödliga!
- Oj, nu är det bäst att jag inte pratar för mycket, han tycker förstås att jag bara babblar dumheter. *Pinsam tystnad*
- Är han med i Mensa, han som verkar så bortkommen och töntig? Har inte alls märkt av att han är särskilt smart.
- Undrar vad de snackar om i Mensa, de kanske planerar att ta över världen och se till att de får alla privilegier och vi andra blir deras slavar.

Hittills har alltså tre medlemmar outat sig som Mensa-medlemmar. Undrar om det finns fler här?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:29:02, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav alfapetsmamma » 2008-06-30 17:15:23

Jag vet ingen som är med, men jag vet att min lilla nästan kvalar in där (124 i IQ). För henne har det sannerligen inte varit enkom till glädje att vara så bright.

Min andra dotter har inte fått IQ mätt, som jag vet om, men hon är lika smart, och har lika stora svårigheter. Min lilla unges pappa blev skickad till psykolog som liten. Han avfärdades som patient, för att han hade det högsta IQ hon nånsin mätt upp, så han kunde inte ha problem. Så korkat tänkt!

Framförallt är det svårt att vara så ojämn, illbra på somligt och fullkomligt lost på annat, som vi är och som många med diverse npf ofta är. Saliga äro de korkade, ty de hålla sig flytande.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:29:02, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Garum » 2008-06-30 18:15:54

Savanten Svante skrev:Hon fick inte 180 på något svenskt mensatest iaf.

Moggy skrev:Klarar verkligen Mensas standardtester att mäta upp till 180p?

Brukar väl krävas speciella tester för att mäta så pass högintelligenta personer...


Jo, det stämmer bra, hon gjorde ett amerikanskt test gjort i USA, nu vet jag iofs inte om det var just Mensas allmänna test, har de inte denna höga nivå på det så måste det varit ett annat speciellt IQ test hon gjorde :idea:
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 14:29:02, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav Savanten Svante » 2008-06-30 18:27:27

manne skrev:men hockey och olika sporter är ju sånt som folk har trännat sig till för
att bli bättre medans IQ test och sånt så födds man ju till stor del också som övermänniska .likt den ariska över-rasen..
sport går ju alltid att träna upp så länge vi inte börjar med sådant som i filmen Gattaca (genmodifiering ..)


Övermänniska. Nazist. Moderat.

Fyfan vad tråkig du är att höra på när du pratar om nåt du inte gillar.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:29:02, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav weasley » 2008-06-30 19:50:56

alfapetsmamma skrev:Saliga äro de korkade, ty de hålla sig flytande.


**LOL**

Jo, det känns lite så. Lagom korkad, lagom smart, lagom pladdrig, lagom det mesta, inget kantigt, inget personligt - är det det blir det jobbigt och konstigt och bör malas genom massan tills det är lika runt och utslätat som allt annat.

Vägrar det att finna sej i massans malande blir man betraktad som en avvikare och diagnosticerad enligt massans normer. Man blir ett papper fyllt av Oförmågor och Omöjligheter.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:29:02, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Zombie » 2008-06-30 22:23:12

weasley skrev:
alfapetsmamma skrev:Saliga äro de korkade, ty de hålla sig flytande.


**LOL**

Bara att instämma. Aforismerna haglar här!

weasley skrev:Jo, det känns lite så. Lagom korkad, lagom smart, lagom pladdrig, lagom det mesta, inget kantigt, inget personligt - är det det blir det jobbigt och konstigt och bör malas genom massan tills det är lika runt och utslätat som allt annat.

Vägrar det att finna sej i massans malande blir man betraktad som en avvikare och diagnosticerad enligt massans normer. Man blir ett papper fyllt av Oförmågor och Omöjligheter.

Vet inte vad som ligger i det, men jag har hört påstås att Schiller skrev sitt "Ode till glädjen" (det som Beethoven tog verser ur till sin nionde symfoni) till friheten först - men det gillade inte censuren.

(ungefär
Frihet, sköna gudagnista,
dotter av Elysium!
Vi, eldsdruckna, in oss drista
himmelska, i ditt helga rum.
Med ditt trollspö sammanlöder
du vad modet strängt skilt åt;
alla mänskor varda bröder
där din vinge mjukt kom åt.
...)

Men censuren råkade ha rätt (fast det var otur att inte Schiller var Kafka just då), för friheten funkar ju inte den heller. Inte Asperger, inte sådan intelligens som IQ mäter, inte Jante, inte frihet.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:29:02, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Savanten Svante » 2008-06-30 22:30:58

weasley skrev:Man blir ett papper fyllt av Oförmågor och Omöjligheter.


Och när man har en massa Möjligheter så får man inte vara stolt över dem. Man ska skämmas och gömma undan dem.

Borde jag skämmas för att jag har 43 i skor också, och gömma fötterna i skor av annan storlek?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:29:02, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Moggy » 2008-06-30 23:19:59

Garum skrev:
Savanten Svante skrev:Hon fick inte 180 på något svenskt mensatest iaf.

Moggy skrev:Klarar verkligen Mensas standardtester att mäta upp till 180p?

Brukar väl krävas speciella tester för att mäta så pass högintelligenta personer...


Jo, det stämmer bra, hon gjorde ett amerikanskt test gjort i USA, nu vet jag iofs inte om det var just Mensas allmänna test, har de inte denna höga nivå på det så måste det varit ett annat speciellt IQ test hon gjorde :idea:



Eller oxå är det så att du inte riktigt vet vad du snackar om utan bara hört nån säga att hon hade 180 i IQ...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:29:02, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Grimuald » 2008-06-30 23:48:57

Moggy skrev:Tycker du att det är fel med idrottsklubbar med, där de som är duktiga på en viss sport sitter och är överlägsna och tror att dom är värda så mycket mer för att dom kan spela hockey bättre än de 98% av befolkningen?

Tanken med idrott är att umgås och röra på sig. Tävling och annat obehagligt som sorterar ut folk på olika sätt är väldigt negativt överlag. Det skapar några få vinnare men mängder av förlorare. Vem vill vara en förlorare, vill du det Moggy?

Moggy skrev:Varför är det så laddat med att nån skulle ha högre IQ än andra?

Därför att intelligens skrämmer de som saknar intelligens. Intelligens är också makt i många sammanhang. IQ lär vara en symbol för intelligens.

Moggy skrev:En bra IQ-test visar på mer än "endast ett mått hur man klarar ett specifikt test vid en given tidpunkt".

Jasså, säger du det, vaddå ?

Moggy skrev:Mensa är liksom inget hemligt sällskap...

Vad är det då i ditt tycke ? En offentlig inrättning... ?!

Moggy skrev:Kan det måhända vara så att du har skrivit mensas test och misslyckats och därför är bitter?

Moggy, nu drar du förhastade slutsatser! Jag har varken skrivit mensas test och är inte alls bitter. Varför skulle jag skriva mensas test överhuvudtaget ? Vad har de bidragit med till tillvaron som är av positiv art ?
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 14:29:03, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav KrigarSjäl » 2008-07-01 0:05:37

Vad har Fotbollförbundet bidragit med till tillvaron som är av positiv art?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:29:03, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Inger » 2008-07-01 0:23:00

Savanten Svante skrev:Och när man har en massa Möjligheter så får man inte vara stolt över dem. Man ska skämmas och gömma undan dem.

Det är väl klart, annars kan ju folk som kan nåt gå och tro att de är nåt, och hur skulle det se ut? :-)056 :wink:

Borde jag skämmas för att jag har 43 i skor också, och gömma fötterna i skor av annan storlek?

Å, skrytpelle där! (Du vet väl vad man brukar säga om män med stora fötter... :wink:)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:29:03, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav oscar » 2008-11-02 3:07:25

Moggy skrev:
Garum skrev:
Savanten Svante skrev:Hon fick inte 180 på något svenskt mensatest iaf.


Moggy skrev:Klarar verkligen Mensas standardtester att mäta upp till 180p?

Brukar väl krävas speciella tester för att mäta så pass högintelligenta personer...


Jo, det stämmer bra, hon gjorde ett amerikanskt test gjort i USA, nu vet jag iofs inte om det var just Mensas allmänna test, har de inte denna höga nivå på det så måste det varit ett annat speciellt IQ test hon gjorde :idea:



Eller oxå är det så att du inte riktigt vet vad du snackar om utan bara hört nån säga att hon hade 180 i IQ...


Ett tips:
Prata inte som att du vet saker du inte vet.

Om någon säger att dom presterat 180 på ett iq-test finns följande alternativ:
1. Personen har gjort ett experimentellt test som således inte är beprövat, granskat och normerat.
2. Personen har räknat om resultatet till sd=24. Helt onödigt.
3. Personen kan också ha gjort CCFIT, vilket är ett väldigt speedat test som funkar bra upp till ungefär 140, som många andra test. Därefter blir det ett test av snabbhet. Kommer man upp till 180 så är man dessutom på "extrapolerad mark", d.v.s testet är egentligen inte normerat där. Man har alltså ett snabbhetstest som dessutom har taskig normering. Ingen validitet alltså.
4. Personen kan också vara en lögnare. Jag trodde inte att det fanns så gott om dom, men med åren avslöjas fler och fler... jag undviker att extrapolera, men det ser inte ljust ut.
Senast redigerad av oscar 2011-05-04 14:29:03, redigerad totalt 1 gång.
oscar
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2008-10-25

Inläggav Joosen » 2008-11-02 19:13:39

Jag skulle vilja vara med i MENSA för att kunna ha det som merit när jag söker jobb, men annars tycker jag inte att det skulle vara intressant alls.
Senast redigerad av Joosen 2011-05-04 14:29:03, redigerad totalt 1 gång.
Joosen
 
Inlägg: 256
Anslöt: 2008-05-10
Ort: Huddinge

Inläggav Garum » 2008-11-02 22:37:51

oscar skrev:Ett tips:
Prata inte som att du vet saker du inte vet.

Om någon säger att dom presterat 180 på ett iq-test finns följande alternativ:
1. Personen har gjort ett experimentellt test som således inte är beprövat, granskat och normerat.
2. Personen har räknat om resultatet till sd=24. Helt onödigt.
3. Personen kan också ha gjort CCFIT, vilket är ett väldigt speedat test som funkar bra upp till ungefär 140, som många andra test. Därefter blir det ett test av snabbhet. Kommer man upp till 180 så är man dessutom på "extrapolerad mark", d.v.s testet är egentligen inte normerat där. Man har alltså ett snabbhetstest som dessutom har taskig normering. Ingen validitet alltså.
4. Personen kan också vara en lögnare. Jag trodde inte att det fanns så gott om dom, men med åren avslöjas fler och fler... jag undviker att extrapolera, men det ser inte ljust ut.


Det är möjligt att något av dessa alternativ är det rätta, det vet jag ingenting om, är ingen expert på dessa tester och har inte heller påstått att jag är det.
Har dock mycket svårt att tro att vederbörande skulle ha ljugit mig rätt upp i ansiktet om detta, fanns ingen anledning till ett sådant förfarande, speciellt med tanke på hennes yrke och bakgrund, men det är klart att det alltid finns människor som skarvar och överdriver saker och ting.
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 14:29:03, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in