Vilken mat är tabu för er?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav slackern » 2014-01-09 21:55:29

Huggorm skrev:
Mountain_lion skrev:Jag har för många år sedan ätit val, inget jag är stolt över, snarare det motsatta. Glad att jag vuxit som person sen dess.

Vissa valsorter är faktiskt väldigt vanliga, alla är inte utrotningshotade. Men skulle alla byta fläskkotletten mot valbiff så skulle valarna förstås inte räcka till.


Problemet är ju att dom nationer som vill ha tillbaks valjakten. Försöker med alla möjliga argument för att påverka andra nationer att påverka dom. Norge och Japan vill inte jag ska få sin vilja fram.

Skulle vilja tipsa dig om att se filmen The Cove. Där beskriver dom hur valfångar länderna försöker påverka världen att tillåta valjakt igen.

http://www.imdb.com/title/tt1313104/
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Trollmor » 2014-01-11 0:10:27

Jag har smakat valkött en gång hos en god vän. Men jag tyckte det var ganska torrt och ointressant.

Man tycker att "valjakt för forskningssyfte" borde kunna avkrävas vetenskapliga referenser och rapporter!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Huggorm » 2014-01-11 0:21:27

Trollmor skrev:Jag har smakat valkött en gång hos en god vän. Men jag tyckte det var ganska torrt och ointressant.

Man tycker att "valjakt för forskningssyfte" borde kunna avkrävas vetenskapliga referenser och rapporter!
Men det kräver ett genuint intresse för att företeelsen verkligen skall upphöra. I verkligheten anses det nog viktigare att upprätthålla goda handelsförbindelser och liknande, man vill inte hålla på och pressa varandra i onödan
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav notwoodstock » 2014-01-11 0:56:19

Jag är vegetarian, lagom vegan förut, sedan 80-talet. Men jag kommer ihåg att jag studsade lite inför hästkött innan. Fast det var gott. :shock: :-)006

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Manveru » 2014-01-11 2:43:54

Vet inte riktigt om det finns något särskilt jag skulle säga är tabu för mig att äta. Dock liksom flera andra här strävar jag efter att så långt som möjligt äta sådant som inte orsakat onödigt lidande eller förstör naturen. Tackar inte nej för den skull till när jag bjuds på mat osv, det känns inte som en rimlig fight att ta i den situationen, och jag ser det som ett långt värre brott att slänga mat än att äta sådant som inte är optimalt. Skulle väl i så fall vara akut hotade djurarter som verkligen skulle vara uteslutet.

Kan dock inte känna någon direkt olust mot att äta människokött, annat än att det inte är särskilt smart ur smittosynpunkt. Kött som kött (sen inte att jag för den skull tycker vi ska börja slakta människor, det innefattar en hel hög skilda etiska bekymmer).
Manveru
 
Inlägg: 134
Anslöt: 2013-01-11

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Aklaim » 2014-01-11 9:24:25

grönsaker går bara inte o äta det för mig
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Alien » 2014-01-11 17:42:41

Aklaim skrev:grönsaker går bara inte o äta det för mig


Men det är knappast pga tabu (att något känns förbjudet el för heligt för att äta) utan dina personliga smakpreferenser.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Kahlokatt » 2014-01-11 22:28:22

Häst har jag ätit, det känns inte konstigt för mig. Älg har jag ätit, och rådjur. Fast egentligen funderar jag på att sluta äta kött, eller iaf försöka äta mer vegetariskt.
Personligen skulle jag aldrig kunna äta katt eller hund. Marsvin och kanin skulle också kännas svårt, det är söta luddiga husdjur för mig. Men så länge man inte äter utrotningshotade djur förfasar jag mig inte över vilken sorts kött folk äter. Kött som kött.
Val tycker jag inte är OK, för de är så få nu.

Människa skulle jag bara äta i en EXTREM nödsituation...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Huggorm » 2014-01-11 22:34:59

Kahlokatt skrev:Människa skulle jag bara äta i en EXTREM nödsituation...

Då är du ändå fantastiskt öppensinnig. Folk svälter ihjäl varje dag i fattiga länder utan att dessförinnan ha smakat på varandra.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Kahlokatt » 2014-01-11 22:39:26

Huggorm skrev:
Kahlokatt skrev:Människa skulle jag bara äta i en EXTREM nödsituation...

Då är du ändå fantastiskt öppensinnig. Folk svälter ihjäl varje dag i fattiga länder utan att dessförinnan ha smakat på varandra.


Jag hoppas att du var ironisk nu.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Huggorm » 2014-01-11 22:45:53

Kahlokatt skrev:
Huggorm skrev:
Kahlokatt skrev:Människa skulle jag bara äta i en EXTREM nödsituation...

Då är du ändå fantastiskt öppensinnig. Folk svälter ihjäl varje dag i fattiga länder utan att dessförinnan ha smakat på varandra.


Jag hoppas att du var ironisk nu.

Nja, jag vet inte riktigt. Hur skulle man egentligen reagera i en sådan situation? Skulle hungern övervinna tabuet? Man hör ju enstaka historier om att det hänt här och där men de flesta svälter ihjäl utan att ha smakat på sin nästa. Men å andra sidan är de kanske så svaga då så de rent fysiskt inte skulle klara av det längre. Hoppas man slipper hamna i en sådan situation.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Trollmor » 2014-01-12 0:34:14

Alien skrev:Varm aphjärna. Känsliga varnas för att läsa hur det går till:
Spoiler: visa
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10472184.ab


Så här har jag skrivit till Aftonbladet:
Spoiler: visa
Formosamakak räddad av modig och rättrådig turist. Jättefint. Men
vart tar apan vägen efter tiden i djurparken? Släppas lös ... Blir
den inte ganska snart infångad igen, för ny omgång i bordet med hål i
mitten - denna gång fullbordat? Hur många apor finns i små burar
utanför köket i den där restaurangen? Vart gick de kinesiska
"gourmeterna" efter att ha blivit snuvade på sin "måltid"? Jag skulle
också uppskatta att få läsa om på vilket sätt "nationen" (jag antar
att det avser Taiwan) blivit upprörd, och i största allmänhet mera
bakgrundsinfo.

I tidningen, då! :-)

Jag ser detta (och mycket annat) mera som ett utslag av somliga
människors önskan att uppleva att de har makt över hjälplösa varelser.
Det finns många många former, själv har jag snubblat över en snubbe
som ägnat sig åt att våldta oskyldiga djur, vilka ju inte begriper ett skvatt, annat än att det gör ont.
Jag abonnerar inte på någon tidning, och kommer inte att upptäcka ifall det kommer någon mer artikel. Så jag skulle uppskatta om någon av er vill skicka en länk åt mig ifall ni ser något! :D
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav UDFy-38135539 » 2014-01-12 1:52:11

Huggorm skrev:
Kahlokatt skrev:Människa skulle jag bara äta i en EXTREM nödsituation...

Då är du ändå fantastiskt öppensinnig. Folk svälter ihjäl varje dag i fattiga länder utan att dessförinnan ha smakat på varandra.

Tänkvärt...Jag har nog tänkt som "Kahlokatt" i det fallet.
Det är lätt att glömma bort att Extrema nödsituationer, för oss, är var dags kamp för ett stort antal människor runt om i världen.
Att kasta mat, och producera mat på ett oetiskt och slösaktigt sätt(blir många aspekter på det inser jag)har jag betänkligheter mot.
Annars har jag nog inga starka tabuer.
UDFy-38135539
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2010-11-01
Ort: En bit ifrån den närmaste

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav slackern » 2014-01-12 1:55:33

Huggorm skrev:
Kahlokatt skrev:
Huggorm skrev:Då är du ändå fantastiskt öppensinnig. Folk svälter ihjäl varje dag i fattiga länder utan att dessförinnan ha smakat på varandra.


Jag hoppas att du var ironisk nu.

Nja, jag vet inte riktigt. Hur skulle man egentligen reagera i en sådan situation? Skulle hungern övervinna tabuet? Man hör ju enstaka historier om att det hänt här och där men de flesta svälter ihjäl utan att ha smakat på sin nästa. Men å andra sidan är de kanske så svaga då så de rent fysiskt inte skulle klara av det längre. Hoppas man slipper hamna i en sådan situation.


Under Sovjettiden inte särskilt längesedan historiskt sätt i vårt grannland Ryssland förekom det. Så gör det ryssar till vilda barbarer?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav kiddie » 2014-01-12 21:31:56

Att folk som svälter inte äter varandra kanske har mer än med moral att göra. Medan man ännu inte svälter så mycket har man väl hoppet att få mat. Men blir man för mager så orkar man nog inte längre skaffa sig människokött, och svälter alla lika så finns det ju inget kött kvar på de andra heller.

Sedan har det faktiskt förekommit kannibalism under svältkatastrofer, det är bara inget man direkt talar om.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav kiddie » 2014-01-12 21:34:23

Äta djur levande skulle nog vara tabu för mig. Beror iofs på djuret. Har en förmåga att lyckas svälja rätt mycket insekter så sådant har jag ätit levande...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav slackern » 2014-01-12 21:34:51

kiddie skrev:Äta djur levande skulle nog vara tabu för mig. Beror iofs på djuret. Har en förmåga att lyckas svälja rätt mycket insekter så sådant har jag ätit levande...


Har du aldrig käkat ostron?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav kiddie » 2014-01-12 21:37:46

Nä. Är det en sak de flesta testat? :o
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav slackern » 2014-01-12 21:39:09

kiddie skrev:Nä. Är det en sak de flesta testat? :o


Ohh det vet jag inte. Jag har ätet det vid ett flertal tillfällen utav ren nyfikenhet. :) Har även testat grodlår och sniglar. I lumpen fick vi testa myror under överlevnadsveckan.
Senast redigerad av slackern 2014-01-12 21:40:40, redigerad totalt 1 gång.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Azo85 » 2014-01-12 21:40:37

Kruxet ligger nog i att ha ihjäl en annan människa. Dessutom blir kött dåligt rätt fort. Slår man ihjäl något djur behöver man äta det relativt fort eller behandla köttet. Hittar man en färsk död människa under svält är det nog en helt annan sak än att först ha ihjäl någon. Ser inte själva ätandet som problemet utan hanteringen av en människokropp. Jäkla skillnad på att flå och stycka och bara äta.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Huggorm » 2014-01-12 22:46:36

Azo85 skrev:Kruxet ligger nog i att ha ihjäl en annan människa. Dessutom blir kött dåligt rätt fort. Slår man ihjäl något djur behöver man äta det relativt fort eller behandla köttet. Hittar man en färsk död människa under svält är det nog en helt annan sak än att först ha ihjäl någon. Ser inte själva ätandet som problemet utan hanteringen av en människokropp. Jäkla skillnad på att flå och stycka och bara äta.

Är människoköttet grillat och klart och serverat med god kebabsås och tillbehör i ett pitabröd räcker det nästan med att man är hungrig :D
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav slackern » 2014-01-12 22:51:38

Huggorm skrev:
Azo85 skrev:Kruxet ligger nog i att ha ihjäl en annan människa. Dessutom blir kött dåligt rätt fort. Slår man ihjäl något djur behöver man äta det relativt fort eller behandla köttet. Hittar man en färsk död människa under svält är det nog en helt annan sak än att först ha ihjäl någon. Ser inte själva ätandet som problemet utan hanteringen av en människokropp. Jäkla skillnad på att flå och stycka och bara äta.

Är människoköttet grillat och klart och serverat med god kebabsås och tillbehör i ett pitabröd räcker det nästan med att man är hungrig :D


OK så med andra ord skulle du äta människokött om det fanns andra livsmedel. Låter sjukt läskigt.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav Huggorm » 2014-01-12 22:57:14

slackern skrev:OK så med andra ord skulle du äta människokött om det fanns andra livsmedel. Låter sjukt läskigt.
Det var ett skämt, en inte helt sanningsenlig kommentar på inlägget jag citerade :wink:
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vilken mat är tabu för er?

Inläggav slackern » 2014-01-12 23:23:38

Huggorm skrev:
slackern skrev:OK så med andra ord skulle du äta människokött om det fanns andra livsmedel. Låter sjukt läskigt.
Det var ett skämt, en inte helt sanningsenlig kommentar på inlägget jag citerade :wink:


Inlägget finns här. Jag tog med citatet från början. Finns att läsa ordagrant.

slackern skrev:
Huggorm skrev:
Azo85 skrev:Kruxet ligger nog i att ha ihjäl en annan människa. Dessutom blir kött dåligt rätt fort. Slår man ihjäl något djur behöver man äta det relativt fort eller behandla köttet. Hittar man en färsk död människa under svält är det nog en helt annan sak än att först ha ihjäl någon. Ser inte själva ätandet som problemet utan hanteringen av en människokropp. Jäkla skillnad på att flå och stycka och bara äta.

Är människoköttet grillat och klart och serverat med god kebabsås och tillbehör i ett pitabröd räcker det nästan med att man är hungrig :D


OK så med andra ord skulle du äta människokött om det fanns andra livsmedel. Låter sjukt läskigt.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in