På internet som en "aspie"

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

På internet som en "aspie"

Inläggav Ogsar » 2013-12-28 21:14:13

Jaha! Ja, det är tyvärr synd att det verkar finnas fler människor man hade kunnat tänka sig att umgås med långt bort. Än där man bor.
Men kanske är just det att man pratar mer med främmande på nätet än på stan t.ex.
Ogsar
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2013-12-23

På internet som en "aspie"

Inläggav ElisabetC » 2013-12-29 6:16:20

Internet kan säkert hjälpa många aspisar att komma underfund med hur kontakt och samspel med andra människor fungerar.

För min del har det dock varit lite tvärt om.
Trots min Asperger har jag ända sedan barnsben varit väldigt social och haft lätt för att få, samt behålla, vänner. Men när jag steg ut i cyberspace kände jag mig vilsen.
Man ser ju oftast inte de som man pratar med, ej heller hör man dem.. Så mycket som egentligen behövs för en (enligt mig) givande kommunikation faller helt enkelt bort.
Det bor text och text och lite mer text. Opersonligt så in i vassen.
Använder endast nätet som komplement. Ingenting slår fysiska relationer (för mig).
ElisabetC
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2013-08-30

På internet som en "aspie"

Inläggav Ogsar » 2014-01-01 14:11:26

ElisabetC: Även program som Skype räknas som internet.
Då man både kan prata och ha webbkameran påslagen. Men nej, fysisk närvaro med en kompis är ofta bättre än vid datorn.
Ogsar
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2013-12-23

På internet som en "aspie"

Inläggav kullan » 2014-01-01 14:21:58

Finns det inga man kan umgås med irl får man ta till internet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

På internet som en "aspie"

Inläggav ElisabetC » 2014-01-01 14:24:49

Ogsar skrev:ElisabetC: Även program som Skype räknas som internet.
Då man både kan prata och ha webbkameran påslagen. Men nej, fysisk närvaro med en kompis är ofta bättre än vid datorn.


Sant, men.. Känns bara som en nödlösning. Så som man pratar med vänner som bor i andra delar av världen *nickar* x). Fysiskt närvaro is the thing :).
ElisabetC
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2013-08-30

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in