Vad finns det för hjälp att få efter diagnos?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad finns det för hjälp att få efter diagnos?

Inläggav fascination » 2013-11-25 15:45:17

Jag har väntat i flera år på en utredning. Häromveckan träffade jag en ny läkare som sa att han skulle skynda på hela processen så att den skulle starta inom några månader.

Hans bedömning var att det inte är någon ide att försöka pressa mig in i "vanligt" arbete om jag inte själv vill. Jag har ett socialt handikapp, utöver starkt trolig AS. Dessutom är jag högutbildad inom ett konstnärligt fält och har nått viss framgång där (även om det inte är något jag kan försörja mig på). Han tyckte jag borde fortsätta med det.

Han förklarade att enda skälet till att göra en utredning är att om jag får diagnosen AS får rätt till olika sorters hjälp. Han sa att jag skulle fundera på vad jag ville att en ev diagnos skulle leda fram till, vad jag vill ha hjälp med. Han sa att de inte kan sätta igång en utredning utan att veta vad jag vill ha hjälp med.

Han berättade bland annat att jag kan få en "god man" osv.

Jag undrar vad jag kan få för sorts hjälp om jag får diagnosen AS ? Finns det någonstans där jag kan läsa om det?
fascination
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2013-11-25

Vad finns det för hjälp att få efter diagnos?

Inläggav Alien » 2013-11-25 16:39:37

Om du inte kan försörja dig på ditt konstnärliga arbete, så skulle sjukersättning vara en lösning. Vilket man förstås inte automatiskt får iom en AS-diagnos utan man får ansöka hos FK och bifoga läkarintyg. Finns förstås risk att FK tycker att om du kan arbeta med konst, så kan du arbeta med annat också. Så det bör tydligt framgå i läkarintyget att du inte klarar av ett vanligt arbete.

Här står om LSS-åtgärder du kan få: fragor-om-lss-t12214.html

Har man LSS (el hör till den personkretsen som kan få det) kan man få högkostnadskort för tandvård: om-tandvardskortet-t25575.html
om-tandvardskort-uppdaterad-t4448.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad finns det för hjälp att få efter diagnos?

Inläggav Intressant » 2013-11-25 16:44:26

Sjukersättning är en av anledningarna till att jag skulle kunna stå över en diagnos. Jag vill inte skylla på en diagnos. Även om jag inte kan säga att det kan behövas hjälp här och där, så är det verkligen inte så jag vill leva. Jag vill själv ta hand om någon, då har jag lättare att baka in mina egna rutiner på detta viset. Jag vill inte bli omhändertagen på det sättet om jag kan slippa.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Vad finns det för hjälp att få efter diagnos?

Inläggav fascination » 2013-11-25 18:21:31

Jag kan tyvärr endast med väldiga svårigheter arbeta med min konstnärliga verksamhet nuförtiden. Det tar mig en vecka eller två att förbereda mig mentalt för att framställa någonting fysiskt under några få timmar.

Läkaren menade nog att jag inte skulle sluta försöka.
fascination
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2013-11-25

Återgå till Aspergare och vården



Logga in