Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS ?

Omröstningen slutade 2013-11-24 22:32:47

Ja och det kommer att avslöjas för alla i sista avsnittet.
1
2%
Ja, du behöver inte överdriva för att övertyga oss.
16
39%
Ja, men bara du själv får veta det - och tittarna...
0
Inga röster
Ja, men det kommer inte att komma fram.
11
27%
Nej, det är en ren tillfällighet att författaren gett dig de dragen.
2
5%
Ja, men det ÄR en tillfällighet!
1
2%
Ja - du kommer nu att erbjudas gratis munhälsobedömning och daglig verksamhet.
3
7%
Nej, 'det är bara en del av din personlighet'...
1
2%
Ja, och du kommer att prövas individuellt för att se om du är lämplig som polis.
1
2%
Det får vi aldrig veta - för kön till utredning är 4 år!
5
12%
 
Antal röster : 41

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav nescio » 2013-11-05 15:38:51

Jag tycker att hennes beteende är komiskt. Men när hon pratar om sex tycker jag det känns lite pinsamt.

Själva kriminalhistorien har jag lite svårt att hänga med i. Alla de misstänkta dör ju, och det dyker upp nya namn hela tiden. Jag har svårt att minnas namn och ansikten.
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Moggy » 2013-11-05 15:45:29

nescio skrev:Själva kriminalhistorien har jag lite svårt att hänga med i. Alla de misstänkta dör ju, och det dyker upp nya namn hela tiden. Jag har svårt att minnas namn och ansikten.


Ja, storyn i den här säsongen känns spretig. Frågan är om dom får ihop det på slutet?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Alien » 2013-11-06 2:55:11

gadas skrev:
KrigarSjäl skrev:Sofia Helin berättar om rollen i TV4s Nyhetsmorgon,
http://www.tv4play.se/program/nyhetsmor ... id=2479918


DÄR KOM DET !

Fem minuter och femton sekunder in i TV4s inslag nämner Sofia Helin själv "Asperger" !!!


Fast AS omnämndes ju i en intervju med Sofia Helin redan första säsongen post665496.html#p665496

Det som är den stora frågan är om det kommer att nämnas i själva TV-serien. Tror inte det, känns som att om hon får den stämpeln kommer det att bli ännu mer orealistiskt att hon fortsätter som kommissarie. I så fall skulle det naturliga slutet bli att hon förflyttades till ett rum i källaren och fick gå igenom gamla "cold cases" el det jobb som hon nu ger Rasmus. Hon skulle inte länge få någon möjlighet att irritera vittnen och offrens familjer.

Spoiler: visa
I senaste avsnittet fick just en anhörigs avoghet pga Sagas okänslighet mot hans dotter följden att han avstod från att ringa polisen när hans dotter bad honom göra det. Och när han till slut gjorde det och de kom dit var det för sent, dottern hade blivit kidnappad. Finns det en mullvad inom polisen?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav nescio » 2013-11-19 18:23:51

Har ni sett sista avsnittet?
Spoiler: visa
Där gör Sagas pojkvän slut med henne. Och jag förstår absolut varför han gör det. Däremot har jag svårare att förstå varför Saga ville ha en relation överhuvudtaget.

Är ni som Saga? Jag tycker hon verkar rätt extrem.



Moderator atoms - eftersom det kan finnas de som inte har sett avsnittet har jag lagt en viss del av inlägget i en spoiler.
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-19 18:30:20

-Karaktären blir extrem iom att det är en neurotyp som spelar henne, plus att extremare karaktärsdrag är en del av dramaturgin.
Man kan nog inte vänta sig att de ska träffa exakt rätt i en aspergerkaraktär men på det hela taget tycker jag att man gjort ett bra jobb.
Nej, jag är inte heller som Saga Norén, men bitvis kan jag känna igen mig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Alien » 2013-11-19 18:37:17

Spoiler: visa
Jag kan tänka mig flera orsaker till att Saga vill ha en pojkvän och blir ledsen när hon förlorar honom.


1. Hon kan vara trött på att ragga upp killar på krogen, det är bekvämare att ha en sambo att ha sex med.

2. Hon kan önska att få vara någons flickvän, även om hon inte klarar av det i praktiken. Det är rätt ovanligt att vara över 30 och inte ha haft en enda relation.

3. Hon kan känna sig ensam. Det är rätt ödsligt runt Saga: ingen familj, inga nära vänner. Det närmaste hon har till en vän är danske kollegan Martin Rodhe.

4. Hon kan faktiskt vara fästad vid Jakob på sitt sätt.

Edit: Det var f ö inte det sista avsnittet. Sista avsnittet sändes på söndag 17 nov.



Moderator atoms - gömde en bit av inlägget eftersom det kan finnas de som inte har sett avsnittet i fråga och därför inte vill veta vad utspelas.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Savanten Svante » 2013-11-19 22:20:26

"Om Saga i Bron: "Hon har definitivt Aspergers""

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5707110
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav antonius » 2013-11-20 0:45:35

Äntligen fick man se att hon kan gråta lite och då gjorde jag det med, av sympati givetvis (vet inte vilken smiley jag skall sätta på det, ''mixed emotions, i guess...'')
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Moggy » 2013-11-20 0:50:22

antonius skrev:Äntligen fick man se att hon kan gråta lite och då gjorde jag det med, av sympati givetvis (vet inte vilken smiley jag skall sätta på det, ''mixed emotions, i guess...'')


Hela det där förhållandet kändes onödigt och påklistrat och tillförde inte storyn mycket.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Alien » 2013-11-20 1:00:40

Jag tycker tvärtom det visade Sagas problem att relatera till andra. Hon fick ett privatliv den här säsongen. Martin Rodhe har ju haft ett synnerligen dramatiskt privatliv hela tiden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav antonius » 2013-11-20 1:01:00

Moggy skrev:Hela det där förhållandet kändes onödigt och påklistrat och tillförde inte storyn mycket.


Dom skrev väl in det för att hon inte skulle va alltför ''robotaktig'', men påklistrat vet jag inte, en liten inblick i hennes komplicerade privatliv... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Joakoni » 2013-11-20 2:10:21

Var tvungen att se ett avsnitt bara för att kolla. Hon är irriterande överdriven. Det finns ingen människa som hon - aspie eller ej.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav antonius » 2013-11-20 11:12:42

Joakoni skrev:Var tvungen att se ett avsnitt bara för att kolla. Hon är irriterande överdriven. Det finns ingen människa som hon - aspie eller ej.


Nä, knappast men det är väl NT folkets överdrivna tolkning av AS som speglas, hon hade väl aldrig fått jobba som polis, men all fiktion är överdriven och synliggör inte verkligheten :-)063
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav gadas » 2013-11-20 13:11:20

nescio skrev:Är ni som Saga? Jag tycker hon verkar rätt extrem.


Hon är nog tänkt som en karikatyr eller ett exempel på att det finns vissa med så tydliga drag. Eftersom det är ett osynligt handikapp så bleve det nog inte 'tv-mässigt' annars.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav gadas » 2013-11-20 13:15:36

Alien skrev:Det är rätt ovanligt att vara över 30 och inte ha haft en enda relation.

Knappast ovanligt, 10 % av de som röstat på http://www.aspergerforum.se/post1082209.html?hilit=oskuld#p1082209 var oskuld över 30.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Joakoni » 2013-11-20 13:49:39

gadas skrev:
nescio skrev:Är ni som Saga? Jag tycker hon verkar rätt extrem.


Hon är nog tänkt som en karikatyr eller ett exempel på att det finns vissa med så tydliga drag. Eftersom det är ett osynligt handikapp så bleve det nog inte 'tv-mässigt' annars.


Men att säga: "Saga är en väldigt komplex karaktär" (som intervjuaren gjort) är att göra bort sig. Mer förenklat och platt kunde man inte få det.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Alien » 2013-11-26 1:25:24

gadas skrev:
Alien skrev:Det är rätt ovanligt att vara över 30 och inte ha haft en enda relation.

Knappast ovanligt, 10 % av de som röstat på http://www.aspergerforum.se/post1082209.html?hilit=oskuld#p1082209 var oskuld över 30.


Jag menar bland befolkningen som helhet.

I omröstningen är det bara 3% av kvinnorna över 30 år som är oskulder. Men Saga var ju inte oskuld heller. Det som man skulle kollat är snarare en omröstning om man någonsin haft ett förhållande.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Alien » 2013-11-26 1:27:25

I sista avsnittet säger Saga själv att Martin är hennes ende vän.

Spoiler: visa
Så mycket sorgligare då att hon måste ange honom för mordet på Jens. Är det speciellt aspigt? Att plikten och arbetet går först.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Sammelsurium » 2016-01-09 11:40:05

Det hänvisas till den här tråden i Expressen: http://www.expressen.se/kronikorer/karin-sorbring/saga-noren-en-forebild-eller-nidbild/.

"Jag tror INGEN är så aspig som Saga och INGEN med hennes beteendeproblem skulle få jobb som kriminalpolis!", fortsätter signaturen "Kahlokatt" på Aspergerforum och får medhåll av "Joakoni" som tycker att Saga har alldeles för dålig social kompetens för att kunna bli chef.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Alien » 2016-01-09 13:58:31

Expressen skrev:I mina ögon har "Bron" ett högt underhållningsvärde, men som folkbildning om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är jag mera osäker på hur serien fungerar.

Nej, men serien är ju ingen folkbildande dokumentär, det är ju underhållning!

Varför måste det vara upplysning så fort en aspig person är med? Det har f ö funnits många aspiga personer i kriminalserier tidigare, men de har ju varit män. Och då är det ok att vara socialt kantig, tydligen.

Och vilka fiktiva kommissarier/poliser är förebilder egentligen? De dricker för mycket alkohol, de klarar inte av längre relationer, de är ensamvargar som ständigt försätter sig i farliga situationer, de bryter mot alla regler, de är sexberoende som har sex med vittnen och misstänkta, de begår brott själva, de hotar och spöar upp misstänkta. Ofta har de privata problem som tar över el traumatiska erfarenheter som ställer till det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Grisom » 2016-01-09 16:52:26

Alien skrev:Nej, men serien är ju ingen folkbildande dokumentär, det är ju underhållning!

Varför måste det vara upplysning så fort en aspig person är med? Det har f ö funnits många aspiga personer i kriminalserier tidigare, men de har ju varit män. Och då är det ok att vara socialt kantig, tydligen.

Och vilka fiktiva kommissarier/poliser är förebilder egentligen? De dricker för mycket alkohol, de klarar inte av längre relationer, de är ensamvargar som ständigt försätter sig i farliga situationer, de bryter mot alla regler, de är sexberoende som har sex med vittnen och misstänkta, de begår brott själva, de hotar och spöar upp misstänkta. Ofta har de privata problem som tar över el traumatiska erfarenheter som ställer till det.


Ungefär som Sheldon Cooper i BBT, vad jag förstår så är han skapad av skaparna med ALLA stereotyper som Aspergers för att vara maximalt rolig. Tycker att han är kul, men har aldrig träffat nån annan Aspie som har så många olater.

Nu har jag inte sett serien, men i myndighetsvärlden så finns det en del chefer som är helt kompetensbefriade och fattar beslut efter horoskopet i morgontidningen, att då ha en chef som faktiskt vet vad hon håller på med, även om hon är lite socialt dysfunktionell kan vara bra för en organisation.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav DIProgan » 2016-01-09 17:34:24

Man undrar lite varför detta kommer upp nu när serien inte är speciellt aktuell men nåja det är väl tur att Asperger inte nämns alls i serien så inte fler än nödvändigt får en skev uppfattning av hur det ser ut. Det hade absolut varit önskvärt om det gick att skämta med diagnosen mer men först får den ju landa och bli accepterad hos allmänheten. Tycker inte vi är där än.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Bazooka » 2016-01-22 0:42:07

Liten nystart för mej, såg säsong 1 för massor med år sen, har nu tillgång till Netflx och har sett ett par avsnitt de senaste dagarna på säsong 2.

Läste lite vad ni skrivit, många verkar rätt negativa. Jag är subklinisk själv, men jag känner igen mig i mycket av hennes karaktär även om hon är lite karikatyr. Tycker ni verkligen hon är så dålig? Det som är lite fel i jämförelse med mig är att hon glor på folk, jag har extremt svårt för ögonkontakt. Annars är hon rätt skön, det här robotmässiga sättet att ta sig an en arbetsuppgift tilltalar mig mycket.
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Miss_Aspie » 2016-05-02 9:36:54

Har precis sett klart tredje säsongen av serien och jag känner behov av att skriva av mig lite..

Helt klart bästa säsongen hittills! Jag får uppfattningen av att man går in ännu mer på djupet hos karaktärerna än vad man gjort i de tidigare säsongerna, vilket verkligen uppskattas av den psykologinörd man är :wink:

Jag älskar huvudkaraktären! Jag själv känner igen mig otroligt mycket i Saga och mångas teori om att hon är överdriven och alldeles för fyrkantig håller jag faktiskt inte med om.. Jag själv har nämligen en god vän till mig som är skrämmande lik Saga på flera sätt; lika kantig, stel och socialt inkompetent i de "normalstördas" ögon. Men det som väger upp fördelarna är Sagas ärlighet och att hon verkligen inte vill såra sina medmänniskor, vilket ändå ofta händer som jag själv kan relatera till..
Miss_Aspie
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2014-02-23
Ort: Norrköping

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in