Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS ?

Omröstningen slutade 2013-11-24 22:32:47

Ja och det kommer att avslöjas för alla i sista avsnittet.
1
2%
Ja, du behöver inte överdriva för att övertyga oss.
16
39%
Ja, men bara du själv får veta det - och tittarna...
0
Inga röster
Ja, men det kommer inte att komma fram.
11
27%
Nej, det är en ren tillfällighet att författaren gett dig de dragen.
2
5%
Ja, men det ÄR en tillfällighet!
1
2%
Ja - du kommer nu att erbjudas gratis munhälsobedömning och daglig verksamhet.
3
7%
Nej, 'det är bara en del av din personlighet'...
1
2%
Ja, och du kommer att prövas individuellt för att se om du är lämplig som polis.
1
2%
Det får vi aldrig veta - för kön till utredning är 4 år!
5
12%
 
Antal röster : 41

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Savanten Svante » 2013-10-29 21:17:12

Bastuper skrev:När och var kan man se detta?



Säsong 1: http://www.swefilmer.com/browse-Bron-videos-1-date.html
Säsong 2: http://www.svtplay.se/video/1474854/del-1-av-10

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bron_(TV-serie)

SV Wikipedia skrev:Bron, dansk titel Broen, är en svensk-dansk kriminalserie från 2011, som började sändas i SVT den 21 september 2011. Hans Rosenfeldt har skrivit manus efter en idé i samarbete med Måns Mårlind och Björn Stein. Sofia Helin och Kim Bodnia spelar huvudrollerna. Det hela följdes upp med en andra säsong, också med manus från Hans Rosenfeldt. Serien vann år 2012 Prix Europa för bästa tv-serie och första säsongen är såld till över 50 länder.

[...]

Poliserna Saga Norén och Martin Rohde utreder en seriemördare efter att ett lik dumpats mitt på Öresundsbron, precis på gränsen mellan Sverige och Danmark. Morden antyds ha sociala och politiska motiv, och visar sig ingå i en lika sofistikerad som djävulsk hämnd. Första säsongen visades år 2011 i SVT och hade i snitt 900 000 tittare per avsnitt.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Bastuper » 2013-10-29 21:20:27

Kanske är sevärt, tack!
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Savanten Svante » 2013-10-29 21:26:10

Sägs att Saga-karaktären är trovärdigare aspie i den amerikanska varianten:

http://www.imdb.com/title/tt2406376/
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Moggy » 2013-10-29 21:33:25

Hon uppträdder ju direkt olämpligt ibland när dom ska förhöra nån misstänkt eller ett vittne.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Kahlokatt » 2013-10-29 21:36:35

Jag började se serien den här säsongen, men nu tänker jag sluta titta. Jag står bara inte ut med Saga! Tycker det är plågsamt att se hennes robotlika manér och pinsamma kommentarer, som
Spoiler: visa
när hon satte sig och tokstirrade på sin svärmor och sade att det var bra att hon bodde långt borta, eller när hon låg och onanerade bredvid sin pojkvän.
Jag tror INGEN är så aspig som Saga och INGEN med hennes beteendeproblem skulle få jobb som kriminalpolis! Hon skulle förmodligen hamna på DV på något lager eller något, där hennes expertkunskaper aldrig skulle komma till användning. Man ser alldeles för lite av hennes intelligens och alldeles för mycket av hennes "knäppigheter". Det är ren freakshow, lyteskomik! Skall de inte stoppa in någon gullig mongoloid med stor tunga också, eller kanske en döv tjej som pratar så där roligt nasalt utan R-ljud som döva gör!? Nej, det skall de inte, för det är bara VISSA handikappgrupper man får driva med, typ Aspergare, för de förstår ju ändå inte ironi och har ingen humor.
Hans Rosenfeldt kan sticka upp sitt manus där solen inte skiner.

En grej till, bara: Har Sofia Helin ärr på överläppen på riktigt också, eller är det något de har sminkat dit för rollfiguren Saga? Det ser ut som en lindrig brännskada.
Senast redigerad av Kahlokatt 2013-10-29 21:37:20, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Moggy » 2013-10-29 21:37:08

Savanten Svante skrev:Sägs att Saga-karaktären är trovärdigare aspie i den amerikanska varianten:

http://www.imdb.com/title/tt2406376/



Jag har tittat på den. Upplevde att dom inte ändrat speciellt mycket i hennes beteende och även de andra karaktärerna är i stort sett kopior av orginalet.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Moggy » 2013-10-29 21:40:23

Kahlokatt skrev:En grej till, bara: Har Sofia Helin ärr på överläppen på riktigt också, eller är det något de har sminkat dit för rollfiguren Saga? Det ser ut som en lindrig brännskada.



Lite för tydligt för att vara på riktigt. Om det var så tydligt skulle dom ha sminkat bort det. Kanske blir nåt vi får reda på när storyn utveckas kring hennes barndom och syster...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Kahlokatt » 2013-10-29 21:41:27

Moggy skrev:
Kahlokatt skrev:En grej till, bara: Har Sofia Helin ärr på överläppen på riktigt också, eller är det något de har sminkat dit för rollfiguren Saga? Det ser ut som en lindrig brännskada.



Lite för tydligt för att vara på riktigt. Om det var så tydligt skulle dom ha sminkat bort det. Kanske blir nåt vi får reda på när storyn utveckas kring hennes barndom och syster...


Jag kollade faktiskt på nätet. Det är äkta ärr. Hon var med om en cykelolycka för några år sedan och slog sönder halva nyllet.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav antonius » 2013-10-29 21:47:54

Bastuper skrev:
När och var kan man se detta?


HÄR! :

http://www.svtplay.se/video/1474854/del-1-av-10
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav antonius » 2013-10-29 22:00:46

@Kahlokatt, du får förlåta mig men hon är ganska underhållande, tycker jag, det är ju ingen dokumentär, man får förlåta att dom tar sig vissa konstnärliga friheter, det är ju för sjutton fiktion, haha :-)018
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Savanten Svante » 2013-10-30 7:07:38

Moggy skrev:Jag har tittat på den. Upplevde att dom inte ändrat speciellt mycket i hennes beteende och även de andra karaktärerna är i stort sett kopior av orginalet.


Var den sevärd?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav snuggelhund » 2013-10-30 14:55:22

Kahlokatt

Vilket underbart inlägg. Huvudet på spiken. :-)049
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-10-30 15:14:19

Kahlokatt skrev:Jag började se serien den här säsongen, men nu tänker jag sluta titta. Jag står bara inte ut med Saga! Tycker det är plågsamt att se hennes robotlika manér och pinsamma kommentarer, som
Spoiler: visa
när hon satte sig och tokstirrade på sin svärmor och sade att det var bra att hon bodde långt borta, eller när hon låg och onanerade bredvid sin pojkvän.
Jag tror INGEN är så aspig som Saga och INGEN med hennes beteendeproblem skulle få jobb som kriminalpolis! Hon skulle förmodligen hamna på DV på något lager eller något, där hennes expertkunskaper aldrig skulle komma till användning. Man ser alldeles för lite av hennes intelligens och alldeles för mycket av hennes "knäppigheter". Det är ren freakshow, lyteskomik! Skall de inte stoppa in någon gullig mongoloid med stor tunga också, eller kanske en döv tjej som pratar så där roligt nasalt utan R-ljud som döva gör!? Nej, det skall de inte, för det är bara VISSA handikappgrupper man får driva med, typ Aspergare, för de förstår ju ändå inte ironi och har ingen humor.
Hans Rosenfeldt kan sticka upp sitt manus där solen inte skiner.

Äh, du överreagerar och feltolkar. Man ska kunna skämta om allt, även AS.
Att behandla aspergare som nåt slags heliga kor skulle bara verka kontraproduktivt, att tabuera en stor samhällsgrupp på det viset gagnar ingen utan ökar bara utanförskapet.

Vidare är Saga Norén inte framställd som nån mupp, suspekt bifigur eller handikappobjekt att tycka synd om, utan som protagonist, huvudperson, och det är alldeles utmärkt.
Sen verkar det vara en trend med komplexa huvudkaraktärer och det ser jag bara som positivt, Dr House etc.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-10-30 15:43:24

För övrigt har en mongoloid varit med både i ICA-reklamen och Skavlan.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Moggy » 2013-10-30 16:38:41

Savanten Svante skrev:
Moggy skrev:Jag har tittat på den. Upplevde att dom inte ändrat speciellt mycket i hennes beteende och även de andra karaktärerna är i stort sett kopior av orginalet.


Var den sevärd?


Mja, ingen höjdare men helt ok om man behöver nåt att titta på. Ungefär i klass med The Following och The Americans, fast ett snäpp sämre än dessa.

En del sköna scener från ökenlandskapet där.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Trampe » 2013-10-30 17:17:48

KrigarSjäl skrev:För övrigt har en mongoloid varit med både i ICA-reklamen och Skavlan.


Det där är en lika kränkande benämning på personer med Downs syndrom som om folk säger Aschburgers syndrom om Aspergers syndrom.
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-10-30 17:21:01

Mongoloid, Downs...båda finns i medicinska texter. Exakt när mongoloid ersattes med Downs vet jag däremot inte.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Savanten Svante » 2013-10-30 17:24:59

KrigarSjäl skrev:Mongoloid, Downs...båda finns i medicinska texter. Exakt när mongoloid ersattes med Downs vet jag däremot inte.


"fånig" var förr ungefär lindrigt utvecklingsstörd.

Bild
http://runeberg.org/synonym/0236.html


Är assburger förolämpande?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-10-30 17:30:25

Nej inte ett dugg. Det är snarast en naturlig reaktion på det amerikanska uttalet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Savanten Svante » 2013-10-30 17:32:31

KrigarSjäl skrev:Nej inte ett dugg. Det är snarast en naturlig reaktion på det amerikanska uttalet.


Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-04 19:24:02

Sofia Helin berättar om rollen i TV4s Nyhetsmorgon,
http://www.tv4play.se/program/nyhetsmor ... id=2479918
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Alien » 2013-11-04 19:46:13

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Alien » 2013-11-05 2:16:34

Kahlokatt skrev:Jag tror INGEN är så aspig som Saga och INGEN med hennes beteendeproblem skulle få jobb som kriminalpolis! Hon skulle förmodligen hamna på DV på något lager eller något, där hennes expertkunskaper aldrig skulle komma till användning. Man ser alldeles för lite av hennes intelligens och alldeles för mycket av hennes "knäppigheter". Det är ren freakshow, lyteskomik! Skall de inte stoppa in någon gullig mongoloid med stor tunga också, eller kanske en döv tjej som pratar så där roligt nasalt utan R-ljud som döva gör!? Nej, det skall de inte, för det är bara VISSA handikappgrupper man får driva med, typ Aspergare, för de förstår ju ändå inte ironi och har ingen humor.
Hans Rosenfeldt kan sticka upp sitt manus där solen inte skiner.

antonious skrev:@Kahlokatt, du får förlåta mig men hon är ganska underhållande, tycker jag, det är ju ingen dokumentär, man får förlåta att dom tar sig vissa konstnärliga friheter, det är ju för sjutton fiktion, haha

KrigarSjäl skrev:Äh, du överreagerar och feltolkar. Man ska kunna skämta om allt, även AS.
Att behandla aspergare som nåt slags heliga kor skulle bara verka kontraproduktivt, att tabuera en stor samhällsgrupp på det viset gagnar ingen utan ökar bara utanförskapet.


Visst, det är överdrivet att en kommissarie skulle vara så aspig. Det har också påpekats förut.

Men här håller jag faktiskt med både antonius och (för en gångs skull) KrigarSjäl. Det är ingen dokumentär "Så här är det att vara aspie" utan fiktion. Det är massor av bra/intressanta filmer med AS-personer som aldrig skulle bli gjorda om folk var så där "politiskt korrekta" och resonerade "kan någon känna sig kränkt av detta"?

Den här diskussionen dyker upp med jämna mellanrum. Filmskapare anklagas för att inte ge en tillräckligt positiv el realistisk bild av aspergere, folk känner inte igen sig etc. Jag tycker det är bra att personer med AS skildras. Vi får faktiskt tåla att folk skrattar åt våra tillkortakommanden och inte vara så jäkla "prinsessan på ärten". Då verkar vi sannerligen humorbefriade. Jag kan faktiskt skratta gott åt Saga samtidigt som jag tycker hon är pinsam och inse att jag själv antagligen också upplevts som pinsam. Förhoppningsvis inser andra tittare också att udda personer faktiskt kan tillföra något i jobbet och att de inte är avsiktligt udda bara för att reta andra.

För övrigt har du fel om hennes intelligens. Det framgår ju tydligt att hon anses vara skärpt (det är därför hon är kommissarie trots sin bristande sociala kompetens). Men eftersom säsongen har tio avsnitt kan hon inte vara så fantastiskt intelligent att hon avslöjar mördaren/mördarna före tionde avsnittet. I sådana här serier är alltid mördaren superintelligent och flera steg före kriminalarna.

Och det här citatet tycker jag är tankeväckande:
milve skrev:Men tänk om det är precis så "störig" som andra människor upplever oss? Men att vi själva inte har lagt märke till det förrän vi ser oss själva utifrån, i en rollfigur i en Tv serie.
post666204.html#p666204

Sedan är det också något som brukar återkomma i alla kriminalserier. Den geniale problemlösaren/polisen blir så totalt uppslukad av att lösa problemet att hen inte ger sig tid att vårda sina relationer. Ännu större risk för en aspie som dels har jobbet som (sitt enda) specialintresse, dels har stort behov av ensamhet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav gadas » 2013-11-05 13:28:40

KrigarSjäl skrev:Sofia Helin berättar om rollen i TV4s Nyhetsmorgon,
http://www.tv4play.se/program/nyhetsmor ... id=2479918



DÄR KOM DET !

Fem minuter och femton sekunder in i TV4s inslag nämner Sofia Helin själv "Asperger" !!!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in