En vädjan till moddsen ang. språket

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav kullan » 2013-11-18 20:49:57

Och sen helt krasst så spelar det ingen roll hur tydligt man än tycker sig skriva. Det är alltid någon - ingen särskild - som misstolkar budskapet i texten man skriver.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Alien » 2013-11-18 20:52:13

Diskussionen har förts förr, fast då gällde det språkbruk i allmänhet, inte just moddarnas: varfor-alla-dessa-svara-ord-t16309.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav weasley » 2013-11-18 20:52:52

Zirre skrev:
LordNelson skrev:Att skriva tydligt är bra om man vill bli förstådd.

Exakt

Och ibland behöver man använda lite svårare ord om man vill vara tydlig.

Det är ju faktiskt, som KS säger, inget dagis här och är det något man inte begriper kan man fråga eller googla.

Jag har själv en tendens att skriva ganska formellt eftersom jag försöker vara så precis som möjligt. Just för att vara TYDLIG.

När man skriver barnspråk, DÅ är risken för missförstånd större.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Eliana » 2013-11-18 21:19:22

Det är inte så dumt att skriva tillgängligt – utan att för den delen skriva barnspråk – eftersom det kan göra det lättare för till exempel yngre personer, personer som inte har akademisk bakgrund, personer som inte har svenska som förstapråk och personer med olika möjligheter till läsförståelse att ta till sig det skrivna. Att skriva tillgängligt är något jag själv får jobba med eftersom jag också tycker om att uttrycka mig formellt. :-)Happy Den som vill använda svåra ord kan kanske också göra det och lägga till en kort förklaring, så riskerar den inte att förlora läsare som kan ha nytta av informationen? (Och som kanske lär sig ett nytt ord och den rätta betydelsen av det samtidigt.) Google och andra sökalternativ är som flera har påpekat bra, men att behöva slå upp riskerar också att bli ett hinder för att ta till sig texten.
Eliana
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2013-11-01
Ort: Stockholm

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Zirre » 2013-11-18 21:45:48

Hur nu övriga skriver är upp till er men vill moddsen att man ska förstå deras budskap är det en fördel om de skriver så man förstår utan att behöva kolla upp orden de använder.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav kullan » 2013-11-18 21:48:26

Zirre skrev:Hur nu övriga skriver är upp till er men vill moddsen att man ska förstå deras budskap är det en fördel om de skriver så man förstår utan att behöva kolla upp orden de använder.


Ja och det gör dom till 100 % i mitt tycke
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Sv: En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Zirre » 2013-11-18 21:51:48

kullan skrev:
Zirre skrev:Hur nu övriga skriver är upp till er men vill moddsen att man ska förstå deras budskap är det en fördel om de skriver så man förstår utan att behöva kolla upp orden de använder.


Ja och det gör dom till 100 % i mitt tycke

Nu är inte du alla.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Ardryn » 2013-11-18 22:24:34

Zirre skrev:
kullan skrev:
Zirre skrev:Hur nu övriga skriver är upp till er men vill moddsen att man ska förstå deras budskap är det en fördel om de skriver så man förstår utan att behöva kolla upp orden de använder.


Ja och det gör dom till 100 % i mitt tycke

Nu är inte du alla.


En fråga kvarstår dock, vad eller vem ska moderatorerna förhålla sitt skriftliga språk till? Bör de utgå för den individ på forumet som har det allra svåraste med svenska (och därmed bli förstådda av resten) eller bör de generalisera sitt språk vid en linje där de förhoppningsvis gör sig förstådda för flest antal forumiter? Vart någonstans går denna linje då vi alla har olika stadier av förståelse för språket?
Ardryn
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2012-12-13

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Eliana » 2013-11-18 22:47:26

Ardryn skrev:
Zirre skrev:
kullan skrev:
Ja och det gör dom till 100 % i mitt tycke

Nu är inte du alla.


En fråga kvarstår dock, vad eller vem ska moderatorerna förhålla sitt skriftliga språk till? Bör de utgå för den individ på forumet som har det allra svåraste med svenska (och därmed bli förstådda av resten) eller bör de generalisera sitt språk vid en linje där de förhoppningsvis gör sig förstådda för flest antal forumiter? Vart någonstans går denna linje då vi alla har olika stadier av förståelse för språket?


Den som kan mäta vem som har det allra svårast med svenska får gärna berätta för mig vilka kriterier den utgår från när den gör sin bedömning, så kan jag ha nytta av det när jag skriver på jobbet!

Det vi talar om här är, om jag förstått det rätt, att skriva rakt och tydligt och ge ordförklaringar till ord som det inte antas att alla använder. Jag tycker att det är rimligt. Jag brukar tänka att jag som har fördelen att ha medelklassbakgrund och har lång akademisk utbildning får anpassa mig till dem som inte har det om jag vill få ut något av kommunikationen, bli förstådd på rätt sätt och få ta del av andras perspektiv, till exempel.
Eliana
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2013-11-01
Ort: Stockholm

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Miche » 2013-11-18 22:57:50

sofly skrev:Går det att använda för svåra ord?

Jag har sett uttalanden från politiker där de använt så svåra ord så att de själva inte vet vad de pratar om, givetvis blir det jävligt fel...

Eliana skrev:Vad studerar den som läser till lärare? :-)Happy

Det kan man undra med tanke på hur usel den svenska lärarutbildningen är...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-18 22:59:52

nallen skrev:
KrigarSjäl skrev:Nix, moddarna ska inte behöva sänka nivån.
Jag vill inte ha nåt barnspråk här.

:-)049
Däremot kunde vissa jobba på att uttrycka sig koncist.

Ja, det var ju en användare med två bokstäver som nick som envisades med att skriva vägg av text när budskapet kunde sammanfattas i en enda mening...en del tycker visst det är fint att uttrycka sig så omständligt och oprecist som möjligt.
Fullständiga klåpare.
Det som är konst är att säga komplicerade saker på enkelt vis - inte tvärtom.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Zirre » 2013-11-19 0:17:05

Nu är ni väl mycket OT
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Tiblan » 2013-11-19 7:23:52

KrigarSjäl skrev:Nix, moddarna ska inte behöva sänka nivån.
Jag vill inte ha nåt barnspråk här.

Vill man syssla med att läsa och skriva får man öva upp sina färdigheter snarare än kräva att alla andra ska anpassa sig efter egen oförmåga.

Som sagt, det är bara att slå upp vad ord betyder.


:-)049

Jag blir mörkrädd om ordet som varit svårt att förstå är reprimand. Vad får kidz lära sig i skolan idag?? Vissa saker hör verkligen till allmänbildningen anser jag. Varför sänka nivån på ett forum när man kan höja det vilket ALLA vinner på.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Zirre » 2013-11-19 8:49:09

Men tyck då att alla borde vara språkexperter.
Själv orkar jag inte läsa i denna tråd mer, blir bara ledsen.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav kullan » 2013-11-19 9:56:42

Själv förstod jag vad Reprimand betyder. Dock är jag mer van vid att höra det i sammanhang som har med försvaret att göra. En som gör militärtjänst kan åka på en reprimand ( bestraffning) om man inte gjort som man fått order om.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Zirre » 2013-11-19 11:05:04

Men kan ni sluta haka upp er på det där ordet det inte det ordet som tråden handlar om.
Från nu läser jag inget mer i tråden. Ha så kul.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav gadas » 2013-11-19 11:23:09

Jaha, HA-HA, nu förstår jag vilka moddsen är - tänkte på en ungdomsrörelse på 60-talet. :lol:

Då kan jag hålla med Zirre om att språket ska vara begripligt. Annars håller jag med KrigarSjäl om att
Vill man syssla med att läsa och skriva får man öva upp sina färdigheter snarare än kräva att alla andra ska anpassa sig efter egen oförmåga.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Eliana » 2013-11-19 11:47:26

Alla har inte samma intresse av eller möjligheter att "öva upp sina [språkliga] färdigheter", men alla som deltar på ett forum har kanske rätt till tillgänglig och relevant information? (Ekonomin kan vara ett hinder för tillgänglighet eftersom många som arbetar med forum gör det ideellt eller med låg budget, jag vet inte om det är ett hinder för ett tillgängligare språk.) Vem tjänar på att någon annan utestängs?
Eliana
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2013-11-01
Ort: Stockholm

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav kullan » 2013-11-19 11:54:20

Har man tillgång till detta forum har man även tillgång till google eller SAOLs hemsida. Det är bara att söka. Trådskaparen är nog inte obekant med något av dessa ting.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Batman » 2013-11-19 11:59:30

Jag tror nog att Zirre både har förstått och få det upptryckt i ansiktet att ingen kommer ändra sitt sätt att skriva på och vill uppenbarligen lämna diskussionen där. Varför inte göra så också, vad finns det mer att dra ut på?
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav earlydayminer » 2013-11-19 12:43:33

kullan: Jag kan ibland uppfatta att du beter dig på ett sätt du inte trivs med när andra beter sig likadant mot dig. Det verkar inte finnas "det är bara att ..." för dig, så jag förstår inte varför du rekommenderar det till andra. Jag hatar att låta dryg mot dig, men det måste finnas en balans.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Alien » 2013-11-19 12:54:26

Batman skrev:Jag tror nog att Zirre både har förstått och få det upptryckt i ansiktet att ingen kommer ändra sitt sätt att skriva på och vill uppenbarligen lämna diskussionen där. Varför inte göra så också, vad finns det mer att dra ut på?


Nja, det stämmer inte att man inte vill ändra sitt sätt att skriva. Men ibland hittar man inget ord som passar bättre.

Som vanlig forumist kan jag förstås strunta i de som ev inte förstår.

Moderator:

Men som moderator är det förstås viktigt att bli förstådd, så där tycker jag vi bör sträva efter ett så enkelt och klart språk som möjligt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Titti » 2013-11-19 12:58:18

Moderator

Ingen av oss försöker medvetet skriva så att ni inte skall förstå. Det vore meningslöst. Men vi har alla olika språk och vi använder det språk som ligger oss närmast till hands, det vi själva mestadels använder i skrift. Naturligtvis försöker vi välja våra ord så att det skall bli så klart och tydligt som möjligt vad vi menar men vad som ligger i det beror på vem av oss som skriver.

Jag vet av erfarenhet att det jag skriver här alltid riskerar att granskas, och ifrågasättas, in i minsta stavelse (det är inte för inte ett aspergerforum) och därför är jag extra noga med att vara så konkret och exakt som möjligt. Ändå vill jag inte skriva alltför förenklat.

Språket är både en skön konst och ett medel för kommunikation. Det gäller att hitta en balans. Jag skriver nog mer rättframt numera här än jag gjorde tidigare men det kommer i huvudsak ur att jag är mer van och säker i min roll här nu än jag var när jag kom hit. Att jag hunnit en bra bit upp i åren gör också sitt till.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav nallen » 2013-11-19 15:57:32

Över huvud taget, men särskilt när det gäller moderering och regelverk, så måste väl "exakt och tydligt" vara mycket viktigare än "lättläst och anpassat till mellanstadienivå"?

Det ouppnåeliga idealet är förstås att göra det både helt exakt och tydligt, samtidigt som texten är så lättläst att kompisens sjuåring kan förstå vad som menas. Jag tror att det kostar mer än det smakar att ens komma i närheten av det idealet.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in