En vädjan till moddsen ang. språket

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Zirre » 2013-11-18 10:23:22

Skulle ni modds när ni skriver inlägg iförd era moddslipsar kunna skriva med ord som alla kan förstå?
I dagsläget använder åtminstone vissa av er ord som man måste ha 1800-talets ordbok för att kunna få reda på vad de betyder och då är det svårt att förstå vad ni vill ha sagt.

Tack på förhand.


Moderator Titti
Jag kan spåra ursprunget till denna trådstart hit.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-18 10:25:25

Är ju bara att söka ordet på internet så kommer synonymer och texter där ordet är med upp. Alla har olika ordförråd.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-18 10:27:43

Nix, moddarna ska inte behöva sänka nivån.
Jag vill inte ha nåt barnspråk här.

Vill man syssla med att läsa och skriva får man öva upp sina färdigheter snarare än kräva att alla andra ska anpassa sig efter egen oförmåga.

Som sagt, det är bara att slå upp vad ord betyder.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Zirre » 2013-11-18 12:59:50

Vill man få fram ett budskap är det enklast att man skriver så att det är lätt att förstå.
Inte alltid man orkar söka upp ord för att förstå vad personen vill säga.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav kullan » 2013-11-18 13:10:22

Jag tycker inte att moddarna har ett knepigt språk. Jag brukar förstå vad de menar.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Zirre » 2013-11-18 13:13:44

Förra veckan sa en modd ett ord jag aldrig hört i hela mitt liv. Det var en av de senaste moddsen.

Alla är inte språkfantaster om ni ursäktar.
Senast redigerad av Zirre 2013-11-18 13:15:14, redigerad totalt 1 gång.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Miche » 2013-11-18 14:32:35

Zirre skrev:Förra veckan sa en modd ett ord jag aldrig hört i hela mitt liv.

Passa på då och lär dig nya ord, det är nyttigt för språkutvecklingen.

Jag vet själv hur förbannat svårt det är att skriva officiell text utan att använda krångliga ord utan risken att det blir för personligt så jag har full förståelse för Gripandekyligs dilemma.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav sugrövmanövern » 2013-11-18 14:59:32

Zirre skrev:Inte alltid man orkar söka upp ord för att förstå vad personen vill säga.
Då kan det inte vara så viktigt heller.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Kollektivet » 2013-11-18 15:23:33

Vilka ord är det vi ska ta ställning till? Exempel?
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav earlydayminer » 2013-11-18 15:38:25

Zirre skrev:Förra veckan sa en modd ett ord jag aldrig hört i hela mitt liv. Det var en av de senaste moddsen.

Alla är inte språkfantaster om ni ursäktar.


Reprimand är ett ganska ovanligt begrepp i vanliga situationer. Ovanligt i vanliga situationer, vanligt i ovanliga situationer? :-)Happy Det man ofta brukar höra och läsa är tillrättavisning. Reprimand är formellt och inte lika laddat som tillrättavisning. Det är absolut inget konstigt med att du inte har koll på det.

Det är väl inte så dåligt att på köpet behöva lära sig nya begrepp? :-)Happy
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Zirre » 2013-11-18 17:14:17

Okej då väljer jag att inte bry mig om vad som står om jag anser orden krångliga.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Batman » 2013-11-18 17:21:51

Zirre skrev:Okej då väljer jag att inte bry mig om vad som står om jag anser orden krångliga.

Eller så kan du, som andra också skrivit, ta lärdom och utveckla ditt språk. Kan inte komma på något negativt överhuvudtaget med ett välutvecklat och stort ordförråd. På ett forum använder man ord och meningar för att få fram sitt budskap, att hålla så hög standard som möjligt borde väl vara det man strävar efter? Man vill väl inte förminska sig själv och sin egen kunskap/sitt sätt att uttrycka sig på?
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Zirre » 2013-11-18 17:33:17

Okej okej ursäkta att jag startade tråden.
Admin kan låsa den.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav antonius » 2013-11-18 17:33:31

Men skriver man här så har man väl en dator, så är det nått man inte hajar, får man väl Googla, eller? Jag har knappt gått ut grundskolan och är knäpp, så jag är ju tvungen göra det jämnt. Vad är problemet? :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Trampe » 2013-11-18 17:50:46

Jag förstår Zirres vädjan i det här fallet.
Förvisso har jag inga som helst problem att själv förstå vad Gripande Kylig vill säga och jag har använt samma typ av språk själv. För det är kanslisvenska. Maktspråk och jag har svårt att se det lämpliga att använda kanslisvenska ens som moderator på forumet.
Det är ett skrivsätt jag kunde använda när jag skrev inlagor till förvaltningsdomstolar eller för att faktisk poängtera makt.
Ingenting jag skulle använda på ett forum vid något tillfälle.
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Gripandekylig » 2013-11-18 18:30:34

Moderator:

Zirre skrev:Förra veckan sa en modd ett ord jag aldrig hört i hela mitt liv. Det var en av de senaste moddsen.

Reprimand var alltså ordet, och jag var den åsyftade moderatorn. Det är ju ett begrepp som vi internt i forumadministrationen använder ganska frekvent, och det var i det här fallet inte jag som först börjat använda det utan det är liksom vedertaget bland oss moderatorer. Då och då använder vi det även ute i forumet i modrutor och liknande så det känns som att just det ordet är ganska vedertaget vid det här laget. Jag förstår dock att det kan låta komplicerat och det är kanske inget ord man använder varje dag om man inte är jag. Som flera tidigare har påpekat så sitter vi ju trots allt med Internetuppkopplingar så en hel levande mänsklighets språkkunskaper ligger ju vid våra fingertoppar via sökmotorer.

Som earlydayminer föreslog är tillrättavisning ett alternativ, eller möjligen påföljd lite beroende på sammanhanget. Du, Zirre, frågade ju mig i en annan tråd varpå du fick ordet förklarat för dig så det är ju ännu en väg att gå: att man frågar om det är någonting man inte har förstått. Givetvis är det ju dock viktigt att vi i forumadministrationen uttrycker oss förståeligt, men även precist och med så litet utrymme för feltolkning som möjligt, så det blir ju en klassisk balansgång för oss att skriva som moderatorer, vilket även exempelvis Miche har påpekat ovan.

Trampe skrev:Förvisso har jag inga som helst problem att själv förstå vad Gripande Kylig vill säga och jag har använt samma typ av språk själv. För det är kanslisvenska. Maktspråk och jag har svårt att se det lämpliga att använda kanslisvenska ens som moderator på forumet.
Det är ett skrivsätt jag kunde använda när jag skrev inlagor till förvaltningsdomstolar eller för att faktisk poängtera makt.
Ingenting jag skulle använda på ett forum vid något tillfälle.


Jo det är kanslisvenska. Att kalla det maktspråk är att lägga in en värdering i det hela och det är ju onödigt att göra; jag skriver ju inte så för att jag måste moderera, dela ut tillsägelser mot regelbrott och utöva någon sorts "makt", utan för att jag är van vid de orden. Jag personligen lider ju av det här kanslisvenskesyndromet lite extra eftersom jag läser, hör och skriver med det språket i min vardag som juriststudent. De övriga moderatorerna brukar nog generellt sett uttrycka sig lite mindre formellt än vad jag kan göra. Så av den anledningen lär ju diskussionsämnet i den här tråden framförallt beröra mig och mina framtida moderatorsinsatser.

Som jag skrev till Moggy i en annan tråd om detta: kommer ni på något bättre alternativt ord som jag kan använda istället för att skriva med en så torr juridiska så berätta det gärna för mig så kanske jag ersätter just det ordet (det gällde regelbrottslig). I övrigt får jag hänvisa er till att antingen Googla eller att fråga den moderator som skrivit texten om er språkförståelse brister.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav earlydayminer » 2013-11-18 18:48:09

Zirre skrev:Okej då väljer jag att inte bry mig om vad som står om jag anser orden krångliga.


Nej, Zirre. Hörru.. :-)Happy Backa, backa uppför tankarnas backe. Försök neutralisera det och ta inte det som skrivs till dig alldeles för personligt. Vissa individer har en tendens att framstå som otrevligare, som också kanske har svårt att själva vara mjuka i sina inlägg. Försök koppla bort det att det känns krångligt och försök se det som en möjlighet att lära sig nya begrepp. Det är inte fel att önska sig enklare formuleringar, men jag tror det är svårt att nyansera det ytterliggare. Istället för att strunta i vad som skrivs, fråga någon av oss om du inte vill leta på egen hand. Det är tyvärr inte helt enkelt att få sin egen personliga vilja igenom på ett forum som består av så många olika personer. Om det är någon som skulle vara på dig p g a din vokabulär så säger det mer om dem än om dig.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav sofly » 2013-11-18 18:59:01

Går det att använda för svåra ord?
sofly
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2013-10-18

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav earlydayminer » 2013-11-18 19:16:16

sofly skrev:Går det att använda för svåra ord?


Det är svårt att förstå ord som man inte känner till. :-)051
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Azo85 » 2013-11-18 19:19:47

sofly skrev:Går det att använda för svåra ord?


Ja. En del i att vara språkligt belevad är att ha sinne för olika stilar. Alltså man skriver så att alla förstår.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Kollektivet » 2013-11-18 19:21:44

Många aspisar har väl en förkärlek till mer formellt och korrekt språk. Andra inte.

Själv gillar jag orden obstruera och implicera väldigt mycket, men jag försöker att inte använda dem i dagligt bruk :)
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav nallen » 2013-11-18 19:38:19

KrigarSjäl skrev:Nix, moddarna ska inte behöva sänka nivån.
Jag vill inte ha nåt barnspråk här.

:-)049
Däremot kunde vissa jobba på att uttrycka sig koncist.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav LordNelson » 2013-11-18 20:24:06

Att skriva tydligt är bra om man vill bli förstådd.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Re: Sv: En vädjan till moddsen ang. språket

Inläggav Zirre » 2013-11-18 20:47:22

LordNelson skrev:Att skriva tydligt är bra om man vill bli förstådd.

Exakt
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in