Behöver hjälp ang. aktivitetsersättning

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Behöver hjälp ang. aktivitetsersättning

Inläggav Julianus » 2013-11-14 2:25:45

Verkar vara svårare att få ersättning från Försäkringskassan i dag trots diagnos vilket är sorgligt :(
Julianus
 
Inlägg: 9398
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Behöver hjälp ang. aktivitetsersättning

Inläggav Tiblan » 2013-11-14 6:36:10

Tror även att Arbetsförmedlingen måste intyga att dom inte kan få ut dig i arbete.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Behöver hjälp ang. aktivitetsersättning

Inläggav strondie » 2013-12-13 12:48:15

Pratade med en på försäkringskassan igår, hon frågade massa frågor. Typ om hur jag mår och vad jag gör osv. I slutet sa hon att hon tror inte att jag kommer att bli beviljad aktivitetsersättning.. Hon tyckte att mitt läkarintyg inte var så bra typ.. Hur ska jag göra nu?? Känner mig jätte stressad, innebär det att jag nu måste söka jobb trots att jag känner att jag inte skulle klara av det???
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Behöver hjälp ang. aktivitetsersättning

Inläggav strondie » 2013-12-13 13:00:14

strondie skrev:Pratade med en på försäkringskassan igår, hon frågade massa frågor. Typ om hur jag mår och vad jag gör osv. I slutet sa hon att hon tror inte att jag kommer att bli beviljad aktivitetsersättning.. Hon tyckte att mitt läkarintyg inte var så bra typ.. Hur ska jag göra nu?? Känner mig jätte stressad, innebär det att jag nu måste söka jobb trots att jag känner att jag inte skulle klara av det???


och om jag inte blir beviljad det måste jag sluta med mina medeciner, för de har jag inte råd med. Och nu när jag fyller 20 får jag sluta gå på öppenpsyk, för då kostar även det pengar.. =(
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Behöver hjälp ang. aktivitetsersättning

Inläggav slackern » 2013-12-13 13:01:26

strondie skrev:
strondie skrev:Pratade med en på försäkringskassan igår, hon frågade massa frågor. Typ om hur jag mår och vad jag gör osv. I slutet sa hon att hon tror inte att jag kommer att bli beviljad aktivitetsersättning.. Hon tyckte att mitt läkarintyg inte var så bra typ.. Hur ska jag göra nu?? Känner mig jätte stressad, innebär det att jag nu måste söka jobb trots att jag känner att jag inte skulle klara av det???


och om jag inte blir beviljad det måste jag sluta med mina medeciner, för de har jag inte råd med. Och nu när jag fyller 20 får jag sluta gå på öppenpsyk, för då kostar även det pengar.. =(


Det betalar soc.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Behöver hjälp ang. aktivitetsersättning

Inläggav strondie » 2013-12-13 13:04:45

slackern skrev:
strondie skrev:
strondie skrev:Pratade med en på försäkringskassan igår, hon frågade massa frågor. Typ om hur jag mår och vad jag gör osv. I slutet sa hon att hon tror inte att jag kommer att bli beviljad aktivitetsersättning.. Hon tyckte att mitt läkarintyg inte var så bra typ.. Hur ska jag göra nu?? Känner mig jätte stressad, innebär det att jag nu måste söka jobb trots att jag känner att jag inte skulle klara av det???


och om jag inte blir beviljad det måste jag sluta med mina medeciner, för de har jag inte råd med. Och nu när jag fyller 20 får jag sluta gå på öppenpsyk, för då kostar även det pengar.. =(


Det betalar soc.


Jag har pratat med dem och eftersom jag har sambo så får vi inget bidrag. Men jag vill ju inte leva på min sambo helt och hållet, vilket jag gör nu..
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Behöver hjälp ang. aktivitetsersättning

Inläggav slackern » 2013-12-13 13:12:39

strondie skrev:
slackern skrev:
strondie skrev:
och om jag inte blir beviljad det måste jag sluta med mina medeciner, för de har jag inte råd med. Och nu när jag fyller 20 får jag sluta gå på öppenpsyk, för då kostar även det pengar.. =(


Det betalar soc.


Jag har pratat med dem och eftersom jag har sambo så får vi inget bidrag. Men jag vill ju inte leva på min sambo helt och hållet, vilket jag gör nu..


Aha jag förstår. En del brukar skriva sig på en annan adress men ändå bo ihop. Om det är moraliskt rätt eller fel låter jag vara osagt.

OBS lika bra att även påpeka att det är olagligt. Så att ingen bryter mot lagen.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Behöver hjälp ang. aktivitetsersättning

Inläggav strondie » 2013-12-13 15:12:48

slackern skrev:
strondie skrev:
slackern skrev:
Det betalar soc.


Jag har pratat med dem och eftersom jag har sambo så får vi inget bidrag. Men jag vill ju inte leva på min sambo helt och hållet, vilket jag gör nu..


Aha jag förstår. En del brukar skriva sig på en annan adress men ändå bo ihop. Om det är moraliskt rätt eller fel låter jag vara osagt.

OBS lika bra att även påpeka att det är olagligt. Så att ingen bryter mot lagen.


Ja, och jag vill inte göra något olagligt ;)
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Re: Behöver hjälp ang. aktivitetsersättning

Inläggav Titti » 2013-12-13 16:00:38

Om du inte får hjälp från soc utan egen inkomst så har ni väl så ni klarar er utan det, gissar jag. Då måste det räcka till högkostnadsbeloppet för både mediciner och sjukvård. Att det inte är roligt att leva på någon annans inkomst är en annan sak (och det förstår jag helt).
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Behöver hjälp ang. aktivitetsersättning

Inläggav kapuni » 2013-12-13 16:46:02

strondie skrev:Pratade med en på försäkringskassan igår, hon frågade massa frågor. Typ om hur jag mår och vad jag gör osv. I slutet sa hon att hon tror inte att jag kommer att bli beviljad aktivitetsersättning.. Hon tyckte att mitt läkarintyg inte var så bra typ.. Hur ska jag göra nu?? Känner mig jätte stressad, innebär det att jag nu måste söka jobb trots att jag känner att jag inte skulle klara av det???

På vilket sätt tyckte hon inte att läkarutlåtandet var bra? Om det nu är dåligt så gå till en annan läkare. Förlora inte hoppet. Var tydlig till läkaren med vad du har för problem som gör att du inte kan jobba. Ett bra läkarutlåtande är vad som spelar roll i när det gäller att bli beviljad ersättning.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Behöver hjälp ang. aktivitetsersättning

Inläggav kullan » 2013-12-13 17:34:33

Jag har hört det nya som föräskringskassan har börjat med. De har privata samtal med läkarkåren om att de ska inte skriva ut några läkarintyg. De har nog slutat godkänna alltfler intyg från läkare.

Vart jag hört detta från? Från den läkare min Särbo har. Ludvikas bästa läkare. Han har flera möten i veckan med FK för att han inte ska sjukskriva några fler.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Behöver hjälp ang. aktivitetsersättning

Inläggav kapuni » 2013-12-13 18:25:44

kullan skrev:Jag har hört det nya som föräskringskassan har börjat med. De har privata samtal med läkarkåren om att de ska inte skriva ut några läkarintyg. De har nog slutat godkänna alltfler intyg från läkare.

Vart jag hört detta från? Från den läkare min Särbo har. Ludvikas bästa läkare. Han har flera möten i veckan med FK för att han inte ska sjukskriva några fler.

Jag antar att du menar läkarutlåtande?
Men vem ska skriva det då eller ska det räcka med att handläggaren samtalar med läkaren som har hand om patienten? Och inga möten sker med patienten över huvud taget?
Jag tror nog inte att det skulle gå till så.
Det jag har läst om som skulle vara nytt är att man i vissa landsting har provat en så kallad aktivitetsförmågeutredning när man gör läkarutlåtandet.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in