Behöver hjälp ang. aktivitetsersättning

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Får inte aktivitetsersättning, HJÄLP

Inläggav Unib12 » 2013-07-16 20:58:05

strondie skrev:Jag vet inte, det känns ganska kört. Jag har haft praktik på dagis, bageri, klädaffär, mataffär, blomaffär...Inget har vart särskilt bra..

Det är ju de stressigaste yrkerna som typ finns. Om du ska ha en praktik som ger dig något måste det vara en miljö som du mår bra av. Kan du typ inte plugga till något? Något som du är intresserad av?
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Får inte aktivitetsersättning, HJÄLP

Inläggav Blue86 » 2013-07-16 21:00:13

Nej jag menar att din läkare suger och det finns de som faktiskt lyssnar på dig och försöker hjälpa dig.
Blue86
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2012-02-20
Ort: Malmö

Får inte aktivitetsersättning, HJÄLP

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-07-16 21:49:56

Du får gå till en annan läkare men är det en psykiatriker är det inte säkert du hittar någon annan läkare som tar emot dig. När det gäller så viktiga saker ska du ha rätt till en second opinion men det finns kanske risk att de bara tilldelar dig någon på samma mottagning som tycker samma sak? Jag tycker i varje fall att det är anmärkningsvärt om det verkligen är så att en läkare som inte har träffat dig ska ha åsikter om du behöver aktivitetsersätning eller inte Jag tycker att du kan försöka prata med patientnämnden om detta. Det kan hända att de har idéer om hur du kan göra.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Får inte aktivitetsersättning, HJÄLP

Inläggav strondie » 2013-07-17 10:59:52

RainBowChild skrev:@strondie: Jag är 29, bara Aspergers. Jag har haft Aktivitetsersättning sen 2008 men när man blir 30 så får man det inte längre så man får väl se vad dom hittar på då xD

Fråga på du bara, det är inte lätt när man inte vet saker (har själv suttit i den sitsen).

Okejj, vad gjorde du innan du fick aktivitetsersättning? :)
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Får inte aktivitetsersättning, HJÄLP

Inläggav Stolpskott » 2013-07-17 11:45:59

Pröva försörjningsstöd medans du går o väntar på läkaren, jag hade det i 2 år innan jag fick aktivitetsersättning
Stolpskott
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Örebro

Får inte aktivitetsersättning, HJÄLP

Inläggav Stolpskott » 2013-07-17 11:46:46

RainBowChild skrev:@strondie: Jag är 29, bara Aspergers. Jag har haft Aktivitetsersättning sen 2008 men när man blir 30 så får man det inte längre så man får väl se vad dom hittar på då xD

Då övergår det till sjukersättning!
Stolpskott
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Örebro

Får inte aktivitetsersättning, HJÄLP

Inläggav RainBowChild » 2013-07-18 1:16:15

strondie skrev:Okejj, vad gjorde du innan du fick aktivitetsersättning? :)


Jaaaa du... Vad gjorde jag? Tror jag gick på socialbidrag eller nåt, det va alldeles för länge sen för att minnas.

Stolpskott skrev:Då övergår det till sjukersättning!


Då vet man det!
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Får inte aktivitetsersättning, HJÄLP

Inläggav Alexa » 2013-07-18 1:44:35

Definitivt annan läkare som gäller!
Jag har precis blivit beviljad aktivitetsersättning, jag fick sitta ned med min läkare och vi samtalade ihop om vad det är som gör att jag ej kan arbeta och vad det finns för framtidsplaner för mig. Vi fyllde även i blanketten mer eller mindre ihop med grund i vad min psykolog som utredde mig har sagt.

När väl det var inskickat så ringer de från fkassan till dig och vill höra från dig hur du känner och vart ditt fokus ligger just nu. De ringde även och samtalade med min psykolog och det var riktigt kris i min ekonomiska sits så även habiliteringen ställde upp och ringde till fkassan åt mig en sväng.

Håll hoppet uppe <3 Håller tummarna för att det löser sig inom en snar framtid för dig!
Alexa
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2013-04-18

Får inte aktivitetsersättning, HJÄLP

Inläggav slackern » 2013-07-18 10:46:26

RainBowChild skrev:
Stolpskott skrev:Då övergår det till sjukersättning!


Då vet man det!


Dom flesta måste söka det själv. Bara för dom som är helt väck i huvudet går det automatiskt.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aktivitetsersättning

Inläggav strondie » 2013-10-16 20:12:22

Hej! Behöver man ett särskilt läkarintyg för att få aktivitetsersättning? Kan jag inte bara skicka mitt sjukskrivningspapper till dem? För på det står det att jag mår dåligt, inte klarar arbete osv.

mvh. Jossan

Moderator Alien: Slog ihop med tidigare tråd.
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Aktivitetsersättning

Inläggav Idiot » 2013-10-16 20:13:47

Du behöver läkarintyg.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Aktivitetsersättning

Inläggav strondie » 2013-10-16 20:14:24

För när jag var hos min läkare sa han typ bara att han aldrig skrivit något sånt och att han inte riktigt visste...
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Aktivitetsersättning

Inläggav Vaniljflickan » 2013-10-16 20:16:51

strondie skrev:För när jag var hos min läkare sa han typ bara att han aldrig skrivit något sånt och att han inte riktigt visste...


Det var det konstigaste, hur var frågan ställd?

Jag hade sagt som så "Jag kan ju iom min problematik inte arbeta just nu och tänker ansöka om aktivitetsersättning och för att jag ska få det krävs ett läkarintyg"

Om läkaren ej tänker hjälpa dig eller ej förstår vad du ber om så tycker jag du kan kontakta dennes chef.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Aktivitetsersättning

Inläggav strondie » 2013-10-16 20:20:07

Vaniljflickan skrev:
strondie skrev:För när jag var hos min läkare sa han typ bara att han aldrig skrivit något sånt och att han inte riktigt visste...


Det var det konstigaste, hur var frågan ställd?

Jag hade sagt som så "Jag kan ju iom min problematik inte arbeta just nu och tänker ansöka om aktivitetsersättning och för att jag ska få det krävs ett läkarintyg"

Om läkaren ej tänker hjälpa dig eller ej förstår vad du ber om så tycker jag du kan kontakta dennes chef.


Jag frågade om han skulle skriva ett läkarutlåtande nu eller senare (och skicka hem till mig). Och så berättade jag att jag ska söka aktivitetsersättning. Men han förstod inte riktigt, han visste inte vad det var för intyg.. Och nu går jag utan ett enda öre varje månad. Han sjukskrev mig, men det ger mig inga pengar.... Jag och min arbetsterapeut har kommit fram till att jag behöver aktivitetsersättning.
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Aktivitetsersättning

Inläggav kapuni » 2013-10-16 20:30:53

Idiot skrev:Du behöver läkarintyg.

Det är inte intyg, utan ett "Läkarutlåtande om hälsotillstånd" hon behöver. Blankett nummer 3200 som finns på försökringskassans hemsida (plus blankett nummer 5007 "Ansökan om aktivitetsersättning på grund av nedsatt arbetsförmåga" som Strondie själv fyller i)
Senast redigerad av kapuni 2013-10-16 20:33:20, redigerad totalt 1 gång.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Aktivitetsersättning

Inläggav Kanin » 2013-10-16 20:32:28

Han ska fylla i blankett 3200 "Läkarutlåtande om hälsotillstånd:
http://uppsol.forsakringskassan.se/uplo ... r/3200.pdf

Här finns en lathund läkaren kan använda:
http://www.lg.se/Global/Jobba_med_oss/v ... lstand.pdf

Det är dock bättre om en mer erfaren läkare skriver utlåtandet för att förbättra dina chanser att få ansökan beviljad.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Aktivitetsersättning

Inläggav strondie » 2013-10-16 20:40:03

Ska kolla på detta och ringa psyk imorgon.
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Får inte aktivitetsersättning, HJÄLP

Inläggav Stolpskott » 2013-10-18 16:42:25

Vad är det för jävla psyk i göteborg där dom inte förstår sånt lol. Usch psykiatrin är ju så ojämn i landet att det inte är skrämmande.
Stolpskott
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Örebro

Får inte aktivitetsersättning, HJÄLP

Inläggav strondie » 2013-10-24 21:29:51

Nu äntligen har jag fått veta att de kommer skriva ett läkarutlåtande. Nu kommer det ju ta ett tag innan man får veta ifall man blir beviljad det. Men om de beviljar det, kommer jag då att få pengar retroaktivt för de månaderna jag väntat??
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Re: Får inte aktivitetsersättning, HJÄLP

Inläggav Kanin » 2013-10-24 21:43:46

strondie skrev:Nu äntligen har jag fått veta att de kommer skriva ett läkarutlåtande. Nu kommer det ju ta ett tag innan man får veta ifall man blir beviljad det. Men om de beviljar det, kommer jag då att få pengar retroaktivt för de månaderna jag väntat??

Ja.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Får inte aktivitetsersättning, HJÄLP

Inläggav Vaniljflickan » 2013-10-24 21:51:03

strondie skrev:Nu äntligen har jag fått veta att de kommer skriva ett läkarutlåtande.


Vad bra ! :-)Happy
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Är det ens möjligt att få aktivitetsersättning?

Inläggav abyss » 2013-11-13 15:10:54

Är det överhuvudtaget möjligt att få aktivitetsersättning för AS eller ska man bara lägga ner det projektet? Om det nu är möjligt vad är det då som krävs?
Jag får bara avslag efter avslag från försäkringskassan. Har skickat in ett flertal olika intyg, läkarutlåtanden och papper från gamla utredningar nu och varje gång jag skickar in ett papper som styrker det jag fått avslag för så hittar dom på något nytt.

Det har hetat att papperslapparna är för gamla, läkare har inte styrkt nedsatt arbetsförmåga osv.
Senaste avslaget nu efter att jag gått till läkaren som satt diagnosen och fått ett alldeles nytt och fräscht läkarutlåtande som styrker nedsatt förmåga, svårigheter och behov av stöd så står det att eftersom att jag inte varit aktiv hos arbetsförmedlingen så anser försäkringskassan att mina förutsättningar till förvärvsarbete ännu inte är klarlagda till fullo och att det därmed inte är styrkt att min arbetsförmåga är nedsatt.

Det här kan jag ju inte ens överklaga igenom att skicka in mer papper och läkarutlåtanden? Det står att jag kan ringa så bokar dom in ett möte hos arbetsförmedlingen åt mig, så det känns ju mest som en hint att jag ska skita ner mig och gå till arbetsförmedlingen för att dom tänker inte ge mig någon ersättning.

Anledning till att jag söker aktivitetsersättning är ju för att jag redan haft praktik på gymnasiet och APU via komvux som det bara blivit skit av så jag vet redan att praktik och jobb inte är någon idé just nu och har därav inte skrivit in mig på arbetsförmedlingen...

Moderator Alien: Slog ihop med en tidigare tråd om aktivitetsersättning.
abyss
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2011-05-10

Är det ens möjligt att få aktivitetsersättning?

Inläggav marxisten » 2013-11-13 15:20:02

Det är möjligt, men svårt. Jag har fått hel aktivitetsersättning men det tog sin tid.

Försäkringskassan ville även avslå mig. De sa som till dig att det ej var styrkt min arbetsförmåga var nedsatt och avslog min ansökan, helt. Och det som de skrev i sitt beslut liknade ingenting. Så jag fick överklaga, hos deras omprövningsnämnd blev de samma svar. Avslag och ett beslut vars innehåll tycktes bestå av standardfraser och inte alls något om mitt fall.

Så då överklagade jag till förvaltningsrätten. Hos förvaltningsrätten tog det en månad innan de biföll mig i målet mot Försäkringskassan och biföll min ansökan om hel aktivitetsersättning. Dvs. jag gick från avslag hos Försäkringskassan och enligt deras bedömning 100% arbetsförmåga, till hel aktivitetsersättning och enligt Förvaltningsrätten 0% arbetsförmåga (vilket i sig är bisarrt, det bör ej skilja så mycket mellan två instansers bedömning). Så visst går det, men du kan få räkna med överklaga och slåss för din rätt.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Är det ens möjligt att få aktivitetsersättning?

Inläggav abyss » 2013-11-13 15:48:04

Ja, det verkar ju väldigt vettigt... Jag får väl begära en omprövning och sen gå till rätten istället.

Det är ju tur att luft är gratis iaf.
abyss
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2011-05-10

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in