Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS ?

Omröstningen slutade 2013-11-24 22:32:47

Ja och det kommer att avslöjas för alla i sista avsnittet.
1
2%
Ja, du behöver inte överdriva för att övertyga oss.
16
39%
Ja, men bara du själv får veta det - och tittarna...
0
Inga röster
Ja, men det kommer inte att komma fram.
11
27%
Nej, det är en ren tillfällighet att författaren gett dig de dragen.
2
5%
Ja, men det ÄR en tillfällighet!
1
2%
Ja - du kommer nu att erbjudas gratis munhälsobedömning och daglig verksamhet.
3
7%
Nej, 'det är bara en del av din personlighet'...
1
2%
Ja, och du kommer att prövas individuellt för att se om du är lämplig som polis.
1
2%
Det får vi aldrig veta - för kön till utredning är 4 år!
5
12%
 
Antal röster : 41

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav gadas » 2013-10-20 22:32:47

Det var ju därför man såg Bron till slutet förra säsongen, men inte avslöjades det något...
Jag höll på att lära mig danska på kuppen - Saga, fö hälte!!

Spoiler: visa
Men aktivisterna/terroristerna som precis trängde in på hennes hotellrum vet ju inte att hon har AS! Spännande! Blir det hennes trumfkort? Eller har de också AS...?


Admin: lade in en del av inlägget i en spoilerruta
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS ?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-10-21 0:21:54

De har framhävt aspigheten mer i den här säsongen, vilket jag gillar.

Se bara dagens avsnitt!
Hon tar in på hotell för att få 'värdefull ensamtid', blir kallad känslokall och överanalytisk på jobbet etc.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Sv: Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS ?

Inläggav Moggy » 2013-10-21 1:03:44

gadas skrev:
Spoiler: visa
Men aktivisterna/terroristerna som precis trängde in på hennes hotellrum vet ju inte att hon har AS! Spännande! Blir det hennes trumfkort? Eller har de också AS...?


Admin: lade in en del av inlägget i en spoilerruta



Hör till god sed att inte spoila tvserier. Alla ser inte avsnitten på samma sätt.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS ?

Inläggav kiddie » 2013-10-21 2:10:55

Vilka roliga alternativ. Tack! :lol:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS ?

Inläggav kiddie » 2013-10-21 2:12:13

Moggy skrev:Hör till god sed att inte spoila tvserier. Alla ser inte avsnitten på samma sätt.


En väldigt bra anledning att använda knappen Spoiler på!!! :-)056 :P
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS ?

Inläggav Gripandekylig » 2013-10-21 2:15:47

Jag röstade på alternativ 2: Ja, du behöver inte överdriva för att övertyga oss.. Dock överdriver inte Saga i varje avsnitt. I det som sändes i kväll: säsong 2, avsnitt 5 så visade hon en mer genuin sida av att leva med diagnos inom det högfungerande autistiska spektrumet. Jag tänker då på...
Spoiler: visa
...när hon beskrev hur människor i hennes omgivning ofta hade utgått från att hon inte kunde bli sårad. Det blev en efterlängtad motvikt mot alla de överdrivna stereotypa karaktärsdrag hon ditintills manifesterat.
Så serien börjar arta sig.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS ?

Inläggav gadas » 2013-10-21 13:49:45

Gripandekylig skrev: Jag tänker då på...
Spoiler: visa
Så serien börjar arta sig.

Instämmer!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS ?

Inläggav snuggelhund » 2013-10-21 13:57:23

Jag röstade på nr 2.

Jag pallar inte med att följa serien för att hon är en ofta överdriven nidbild av en människa med AS. :-)Crying

Och den hjärndöda blicken sen...när hon ska föreställa "fokuserad".
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS ?

Inläggav gadas » 2013-10-21 14:03:39

Moggy skrev:Hör till god sed att inte spoila tvserier. Alla ser inte avsnitten på samma sätt.

Sorry, ni som tänkt se reprisen - tänkte inte på det... Nu har jag lärt mig ordet "spoiler" i alla fall.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS ?

Inläggav mnordgren » 2013-10-22 12:53:26

kiddie skrev:
Moggy skrev:Hör till god sed att inte spoila tvserier. Alla ser inte avsnitten på samma sätt.


En väldigt bra anledning att använda knappen Spoiler på!!! :-)056 :P


Admin:

Ja, det är viktigt att tänka på eftersom det kan finnas de som inte sett serien och inte vill veta hur det går. Jag har lagt till en spoilerruta i startinlägget.

EDIT: ändrade formuleringen lite
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS ?

Inläggav nescio » 2013-10-22 13:51:32

Man blir ju intervjuad när man söker till polisskolan. Jag har svårt att tro att de skulle godkänna någon som beter sig så tydligt avvikande som henne.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS ?

Inläggav Alien » 2013-10-22 13:57:25

Nej, det sade någon polis också. Eller snarare att hon knappast skulle blivit utnämnd till chef.

Men det hör väl till dramaturgin. Skulle den bipolära Carrie fått (fortsätta) arbeta inom CIA som i Homeland? Nej, säger man på CIA.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav gadas » 2013-10-22 14:22:47

mnordgren skrev:
kiddie skrev:
Moggy skrev:Hör till god sed att inte spoila tvserier. Alla ser inte avsnitten på samma sätt.


En väldigt bra anledning att använda knappen Spoiler på!!! :-)056 :P


Admin:

Ja, det är viktigt att tänka på eftersom det kan finnas de som inte sett serien och inte vill veta hur det går. Jag har lagt till en spoilerruta i startinlägget.

EDIT: ändrade formuleringen lite


Mitt misstag var väl att nämna detta - som väl i och för sig inte var något större avslöjande - redan en timme efter avsnittet. Var ska man dra gränsen - ett dygn, första reprisen, en vecka, ett år...? :-|
I slutändan blir ju frågan om man ens törs nämna att det finns en tv-serie med en kommissarie som tycks ha AS...
Läsaren får väl också vara lite uppmärksam på rubriken - därmed inte sagt att någon inte varit det den här gången.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Moggy » 2013-10-22 20:03:30

gadas skrev:Mitt misstag var väl att nämna detta - som väl i och för sig inte var något större avslöjande - redan en timme efter avsnittet. Var ska man dra gränsen - ett dygn, första reprisen, en vecka, ett år...? :-|



Nu för tiden finns det många olika sätt att se tv-serierna. De går på olika kanaler, går att se direkt på webben på SVTs hemsida, går att ladda hem rippar. Man kan inte förvänta sig att alla ser den på tv när den sänds eller när reprisen kommer.

Det bästa är att inte prata om handlingen utförligt alls. Åtminstone när det handlar om cliffhangers och betydande händelser i serien.

Spoiler: visa
Tror hon sa det själv i nåt avsnitt, nåt i stil med att "Jag är inget chefsämne". På tonläget lät det som att det var nåt som någon annan hade talat om för henne.

Sen hanterar kollegorna läget mellan Saga och den där unge polisen med skägg dåligt. De har hamnat i konflikt och ingen av dem inser vad problemet är. Han upplever henne som en dryg "fuhrer" och Saga fattar inte hur han upplever det och varför han ironiserar och är spydig. Kollegorna sitter och har roligt åt situationerna som uppstår utan några försök att reda ut det. Martin blir lite sur på killen och säger att han ska sluta vara dum men inte han heller försöker förklara vad problemet består i.


Martin kör med framskjuten underkäke och visa undre tandraden, en trend som Breaking Bad drog igång. Det blir coolt på nåt sätt.

Saga har en rätt obehaglig sida i att hon utan att tveka anmäler kollegor utan att förstå att sånt inte blir populärt.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav awkward » 2013-10-25 18:57:51

Jag gillar Saga! Känner igen mig mycket i henne. Nu i senaste avsnittet så sa hon något som jag säger ibland men tänker oftare: "Jag gillar inte alla barn bara för att dom är barn". Sen det här att hon drog iväg och tog in på hotell bara för att få vara ensam lite. Den känslan har jag så otroligt ofta och jag brukar googla hotell och drömma om ensamhet. I mitt liv funkar det inte att jag bara drar iväg dock.

På minussidan angående rollkaraktärens trovärdighet måste jag säga att det är väldigt osannolikt att hon inte "slipats av" lite tidigare i livet. Har man en normal intelligens så lär man sig ju när folk reagerar på ens beteende och försöker att ändra på vissa saker.
awkward
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2013-09-07

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Abskissa » 2013-10-25 19:38:22

awkward skrev: På minussidan angående rollkaraktärens trovärdighet måste jag säga att det är väldigt osannolikt att hon inte "slipats av" lite tidigare i livet. Har man en normal intelligens så lär man sig ju när folk reagerar på ens beteende och försöker att ändra på vissa saker.



Spot on! Hon har slipats så ojämt, totalt orealistiskt.
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav antonius » 2013-10-25 20:02:22

Moggy skrev:Martin kör med framskjuten underkäke och visa undre tandraden, en trend som Breaking Bad drog igång. Det blir coolt på nåt sätt.


Det körde Kim Bodnia med i sin genombrottsfilm Pusher åxå, mycket bra fö, klart sevärd. :-)063
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Anagram » 2013-10-25 21:04:05

awkward skrev:"Jag gillar Saga! ... "Jag gillar inte alla barn bara för att dom är barn"
...
Den känslan har jag så otroligt ofta och jag brukar googla hotell och drömma om ensamhet. I mitt liv funkar det inte att jag bara drar iväg dock...""


Jag funkar inte utan långa dagar utan folk - och bullrig och rörig miljö, omkring mig. Annars får jag får olika varianter av tinnitus.
Jag gillar Saga och hela serien. Jag kan bortse från hennes stereotypier. De finns där men de stör mig inte. Häftig vy när de kör över bron :-)Happy
Anagram
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2013-09-23
Ort: Sverige

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav gadas » 2013-10-29 14:22:41

Märkligt nog slog det mig först i dag att "Bron" - det kanske är en bro mellan AS och NT? En bro mellan Saga och Martin. De inte bara arbetar tillsammans, de fungerar tillsammans och de bryr sig om varann.

Det är väl förresten också lite typiskt AS - att ta väldigt gott om tid på sig att komma på något desto bättre?

AS + NT = SANT
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav gadas » 2013-10-29 14:25:38

Abskissa skrev:
awkward skrev: På minussidan angående rollkaraktärens trovärdighet måste jag säga att det är väldigt osannolikt att hon inte "slipats av" lite tidigare i livet. Har man en normal intelligens så lär man sig ju när folk reagerar på ens beteende och försöker att ändra på vissa saker.


Spot on! Hon har slipats så ojämt, totalt orealistiskt.


Kanske inte orealistiskt, men ovanligt.

Hon kanske är ovanligt stark, hon har ju lyckats bli kommissarie(med AS!), hon kan ha orkat hålla på sitt sätt. Och många med AS förstår inte riktigt varför man ska anpassa sig. Vet inte om jag själv förstår det...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav gadas » 2013-10-29 14:41:01

Har ni märkt att den här sidan kommer som nummer två eller tre av tusentals om man googlar på "Saga Norén" ? Och nummer fem om man bara googlar på "länskrim".
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Alien » 2013-10-29 15:30:36

gadas skrev:
Abskissa skrev:
awkward skrev: På minussidan angående rollkaraktärens trovärdighet måste jag säga att det är väldigt osannolikt att hon inte "slipats av" lite tidigare i livet. Har man en normal intelligens så lär man sig ju när folk reagerar på ens beteende och försöker att ändra på vissa saker.

Spot on! Hon har slipats så ojämt, totalt orealistiskt.

Kanske inte orealistiskt, men ovanligt.

Hon kanske är ovanligt stark, hon har ju lyckats bli kommissarie(med AS!), hon kan ha orkat hålla på sitt sätt. Och många med AS förstår inte riktigt varför man ska anpassa sig. Vet inte om jag själv förstår det...


För att kunna göra karriär el öht få ett arbete i en värld av NT:s. Betänk att Saga i verkligheten aldrig skulle kunnat bli kommissarie; hon har alldeles för dålig social kompetens för att kunna bli chef. Hon framstår som känslig som en noshörning. Samtidigt som hon inte är så hårdhudad att hon inte själv kan bli sårad. Rasmus lyckades på en gång be om ursäkt samtidigt som han förolämpade henne igen.

Det såg ut som hon dubbade Martin när hon la en arm på hans axel (el slog på hans axel) som uppmuntran på sjukhuset. Det såg helt enkelt inte naturligt ut.

Men nu anar både vi och Martin att det finns något i hennes förflutna som förklarar hennes insikt om
Spoiler: visa
Münchhausens syndrom via ombud. Något som kan ha med hennes systers självmord att göra.


Annars tycker jag Saga är väl aspig (av dramaturgiska skäl, antar jag, inte för att de tror att alla aspergare är sådana). Det finns vissa saker som är för privata för att berätta för utomstående.
Spoiler: visa
T ex vilken storlek ens pojkväns penis har. TMI. Eller att berätta för sin (ev blivande) svärmor att man är glad att hon bor långt borta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav antonius » 2013-10-29 17:26:53

Tanken kan ju vara att hon får gå ann som hon gör enbart för att hon har så hög uppklarande procent på de brottsmål hon tilldelas, är man så effektiv överser man väl en del med vissa tillkortakommanden :-)063
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Saga Norén, länskrim, Malmö - har jag AS?

Inläggav Bastuper » 2013-10-29 21:11:22

När och var kan man se detta?
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in