Vad är era specialintressen?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav hp555 » 2013-07-06 19:57:42

Anime serier och Andlighet.
hp555
 
Inlägg: 99
Anslöt: 2013-02-02

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Flatline » 2013-07-06 20:09:31

Elektronik och skytte.
Det är väl de sakerna som alltid följt med mig.
Sedan kommer det ju naturligtvis kortlivade men väl så intensiva intressen med jämna mellanrum.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav slackern » 2013-07-06 20:40:55

Flatline skrev:Elektronik och skytte.
Det är väl de sakerna som alltid följt med mig.
Sedan kommer det ju naturligtvis kortlivade men väl så intensiva intressen med jämna mellanrum.


Är det tävlingsskytte eller jakt? Vilka vapen skjuter du med?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Flatline » 2013-07-06 20:57:56

slackern skrev:Är det tävlingsskytte eller jakt? Vilka vapen skjuter du med?


Pysslar med både tävlingsskytte och jakt.
Vad gäller tävlings och banskytte är det ju pistol, långhålls gevärsskytte och lerduvor samt en och annan jaktstig. Skall börja med svartkrutsskytte också har jag tänkt och håller på att renovera upp en gammal revolver för ändamålet.
Jakten blir ju det som det är på säsong på för tillfället men jag jagar allt, mest blir det dock fågel det är favoriten.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav slackern » 2013-07-06 21:50:56

Flatline skrev:
slackern skrev:Är det tävlingsskytte eller jakt? Vilka vapen skjuter du med?


Pysslar med både tävlingsskytte och jakt.
Vad gäller tävlings och banskytte är det ju pistol, långhålls gevärsskytte och lerduvor samt en och annan jaktstig. Skall börja med svartkrutsskytte också har jag tänkt och håller på att renovera upp en gammal revolver för ändamålet.
Jakten blir ju det som det är på säsong på för tillfället men jag jagar allt, mest blir det dock fågel det är favoriten.


OK lerduveskytte skulle jag vilja testa på. :) Har skjutit med mauser när jag jobbade på bolaget hade vi en skytteförening där med gevär var rätt roligt. Så har jag även testat att skjuta pistol en 22:a på en skyttebana. Så har jag även skjutit när jag låg i lumpen både M/45 och AK4 men den sistnämnda hatade jag att skjuta med.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Flatline » 2013-07-06 22:03:11

Lerduvor är riktigt kul men det gäller att man har bra reflexer och koordinationsförmåga för att det skall fungera. men när man väl lärt sig är det fantastiskt roligt.
Men jag föredrar nog gevärs och pistolskyttet, det kräver ju en speciell typ av koncentration som iaf jag sällan uppnår med andra aktiviteter så det är väldigt avslappnande att kunna stänga ute allt annat och bara koncentrera sig på en sak utan att behöva tänka på det som händer runt omkring en.
Eller säger skjutledaren att det är "eld upphör" eller om någon springer ut på banan märker man det ju såklart men utöver det så är det ju bara att förlora sig i precisionen.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Nibor » 2013-09-04 19:39:32

Jag har inget fokusintresse. En av behållningarna med asperger verkar ju vara att man iaf har ett område där man förstår och kan väldigt mycket och kan bidra med sin kunskap och sitt engagemang. Men jag har bara svårigheterna som autismsyndrom kan ge upphov till och inga djupa kunskaper eller intressen inom något särskilt område som skulle kunna vara samhället till gagn...
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav yestomtom » 2013-09-05 21:12:35

Har en del olika som plockas fram efter tycke och behag, allt för att hålla den strida strömmen av tankar och funderingar på en porlande nivå i stället för en strid ström.

I den ordning de kom in i mitt liv.

MJ-Hobby
En liten Märklinbana på 70 - 80 talet och idag är det mer samlande och körträffar där man tillsammans med andra bygger upp en modulbana. För mig personligen har jakten på vagnar och lok till ett bra pris i skala N blivit en viktig ingrediens. EXCEL-arket med all data och info kring samlingen växer snabbare än själva samlingen.

Svensk historia fram till 1718
Detta var under första delen av mellanstadiet och jag är glad att jag faktiskt lyckades lägga intresset på hyllan och inte plocka fram det igen.

Datorer och programmering
Tog mina första kurser i BASIC i början av 1983 och en fortsättningskurs 1984. Var helt 100 på att det var detta jag skulle jobba med en dag i framtiden. 1990 lades programmeringen i malpåse fram till förra året (2012) och detta året blev jag klar med mitt första spel för webläsare.

Electronmusik och skapandet av denna
Under högstadiet var jag och en kompis på gång med att göra egen musik. Musiken kom väll i andrahand för mig och det egentliga intresset låg i hur man med hjälp av datorer kunde stödja musikskapandet och generering av klangfärger. Komunalamusikskolan fick lida med mitt pianoklinkande och i "vuxen" ålder tog jag kvällskurser för piano. Klar fördel att kunna skapa egen musik till sina spel.

Rollspel
Det började med Drakar & Demoner andra utgåvan om det kan ha varit kring 1984/85 och fortsatte fram till runt år 2000. Efter hand som MMOrpg spel kom ut till datorer tog intresset för dessa över och traditionellt rollspelande blev ett minne blott.

Fotografering och videoredigering
Har ända sedan jag var barn tyckt om att fotografera och haft ett intresse för bilder men först i vuxen ålder tagit itu med den kreativa demonen. Kan varit runt 2004 som den första DV-kameran kom in i mitt liv.


Hela tiden poppar alla upp med jämna mellanrum men det är sällan att mer än ett är aktivt så vida det inte har någon anknytning till ett annat intresse. T.ex kan musiken komma fram vid programmering om det behövs musik, talsyntes eller SFX till ett spel.
yestomtom
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2013-09-05
Ort: NV Skåne

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Amelia » 2013-09-10 18:22:53

Skrivandet.
Läsa böcker

kolla på tv-serier som Våra bästa år , General hospital, förhäxad , Sailor Moon etc.

även filmer med äventyr, komedi eller romantic handling.
Amelia
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2013-08-17
Ort: Västra Götaland

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Apollo » 2013-09-28 18:47:51

Jag vet faktiskt inte och det plågar mig. Hade jag vetat så hade jag kunnat satsa på det.
Skulle hemskt gärna vilja vara bra på språk.
Apollo
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2013-01-05

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Automaton » 2013-10-02 22:14:44

Har haft många olika typer av "special intressen" några har fastnat och några har försvunnit.

Nuvarande

Kläder & Mode

Är väldigt intresserad av kläder och mode, läser flera modebloggar och är en hängiven forumist på fashionbeans. Ett extra intresse för jeans av alla dess sorter, några av favoritmärkena är Hiut Denim, Pace Jeans, A.P.C och Denim Demon. Förutom klassikerna Levi's, Lee och Wrangler då.

Skinny, Tapered eller Slim Fits all the way, gillar inte straight leg och avskyr bootcut. Människor som bär bootcut borde skjutas. Hemsk skapelse

Skor är intressant med favoritmärket är Grenson

Bilar

Också ett intresse som växt fram på senare dar, är väldigt intresserad av bilsorter och modeller och kan sitta i timmar och lära mig olika modellernas namn, brukar sen ofta rabbla upp dem i huvudet när jag ser dem på gatan. Bara moderna bilar dock, äldre intresserar mig icke, pain in the ass att fixa skönare när man bara behöver ett mät instrument och dator för att laga bilen hellre det än att stå och skruva och bli smutsig. BMW är en nuvarande favorit, hands down den bästa bilsorten jag kört bästa körkänslan du kan få tag i.
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav 7twenty7 » 2013-10-04 3:47:04

Jag har några olika specialintressen, alla har något samband med mitt musikintresse även om vissa ligger en bit ifrån musiken.

Musik
Är mitt huvudsakliga intresse, också mitt jobb!

Ljudteknik
Hänger väl mycket ihop med musikintresset, jag lärde mig spela in musik själv eftersom det blev billigare än att varje gång hyra studio med ljudtekniker. Gör ibland jobb där jag spelar in andra, men oftast spelar jag bara in min egen musik.

Radio
Halkade in på närradio när jag gick på högstadiet (ca 25 år sedan) och är fortfarande kvar som musikchef och ansvarig utgivare på samma radiostation som jag började på. Även här var det musikintresset som gjorde så jag halkade in, men det är kombinationen musik/ljudteknik som gör att jag fortfarande hänger kvar vid radio.

Internet/Nätverk/Datorer
Även här var det ekonomin + musikintresset som gjorde så jag lärde mig att fixa det mesta själv. Nu bygger jag datorer, kopplar nätverk, skapar hemsidor och gör mycket annat inom datorer.

Juridik
Här är det enda av mina intressen som inte alls hänger ihop med musiken och som jag inte alls kan förklara varför jag är intresserad av. Jag är jätteintresserad av juridik, kan lägga timmar på att läsa avtal och lagar och har många gånger tänkt på att plugga till jurist.
7twenty7
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2013-08-14
Ort: Sandviken

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Filfund » 2013-10-15 23:54:38

Snarare en egenhet än ett intresse: Jag kan "alla" låttexter.
Filfund
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2013-10-12
Ort: Stockholm

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Freddy Dreadful » 2013-10-16 0:01:23

Filfund skrev:Snarare en egenhet än ett intresse: Jag kan "alla" låttexter.
I´ll test you on that one!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 866
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Filfund » 2013-10-16 0:18:42

Freddy Dreadful skrev:
Filfund skrev:Snarare en egenhet än ett intresse: Jag kan "alla" låttexter.
I´ll test you on that one!


Go ahead. Make my day.
Filfund
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2013-10-12
Ort: Stockholm

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav VildeVille » 2013-10-24 21:54:26

Har flera specialintressen men det riktigt stora som jag haft i snart 40 år är fyrverkeripjäser, speciellt från en viss tillverkare, och speciellt deras sortiment från sjuttiotalet. Nu menar jag främst hur de ser ut i själva förpackningen i affären och inte enbart hur dom ser ut på himmlen.
Skulle kunna återskapa uppåt hundra artiklar i exakta kopior fast jag inte sett dom på 25 år.
Det handlar om vackra skapelser i färgglad plast och papp, raketer och liknande.
Dess nästan magiska utstrålning träffade mej totalt när jag var tre, fyra år och hittade avbrända pjäser i skogen, och faschinerar mej än i dag.
Älskar även fyrverkerier i övrigt.
VildeVille
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2013-10-24

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav mospie » 2013-10-24 22:28:15

Kirurgi och släktforskning, det senare är relativt nyintroducerat och ibland försvinner det till förmån för historieböcker eller någon form av handarbete.
mospie
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2013-10-17

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Mytrik » 2013-10-27 19:55:48

Hästar och vilda djur, främst hunddjur av olika slag. Jag kan allt om hästar som är värt att kunna eftersom jag spenderat oräknerliga många timamar i hästböcker och stallet. Jag älskar vargar och har studerat denna djurart väldigt mycket den senaste tiden. Utöver det är jag väldigt fascinerad över maffia och gängliv.
Mytrik
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2013-10-26
Ort: Uppsala

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav nescio » 2013-10-27 20:48:49

slackern skrev:Så har jag även skjutit när jag låg i lumpen både M/45 och AK4 men den sistnämnda hatade jag att skjuta med.
Varför gillade du inte AK4? För tung att bära, smäller för högt, för hård rekyl, svår att sikta med eller för jobbig att göra ren?
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Kollektivet » 2013-10-28 2:03:21

Allt möjligt inom IT: nätverk, databaser, programmering. Jag har alltid hållit på med tv-spel och datorer. Nu jobbar jag med datorer, och ser fram emot höstens alla spelreleaser.

Men även politik och kriminalhistoria. Har alla Nordisk Kriminalkrönika, och en massa reportageböcker om olika händelser som jag läser så mycket jag hittar om. Palmemordet är ju en outsinlig källa, men även Columbine-massakern kan jag i oroväckande detalj.

Idrottsmässigt har jag fastnat för skytte och kampsport, tränade som mest 4 gånger i veckan.

Mitt första specialintresse var dinosaurier. Jag var nog den enda i lågstadiet som kunde så mycket om dem...
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav cc33314 » 2014-01-25 22:55:06

Mitt specialintresse är att vara social och ge kärlek + allt positivt till mig själv allt och alla alltid + nätdejta och vara allmänt underlig, jag gör ett fantastiskt bra jobb med allt utom social och nätdejting :D
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Kahlokatt » 2014-01-25 23:17:16

Ser att det var några specialintressen jag inte har tagit upp i mitt första inlägg:

Spöken, hemsökta platser, gåtfulla försvinnanden och mysterier i största allmänhet.

Jag har också alltid haft ett visst intresse för gemmologi (alltså ädelstenar) och älskar kristaller, men även "vanliga" stenar. Jag tycker om sten som material, helt enkelt. Av någon anledning har jag alltid tyckt att det är väldigt rofyllt att gräva i sand eller att hacka ned/krossa sten till grus eller pulver...jag vet att det är väldigt knäppt, men sån är jag. :oops:

Språk tycker jag är väldigt kul.

Är lite skräckblandat fascinerad av post-apokalyptiska skildringar (t.ex. Aniara, Metroserien...) och var oerhört intresserad (men vettskrämd) av Hiroshima/Nagasaki-bombningarna när jag var barn.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav slackern » 2014-01-25 23:29:09

Kahlokatt skrev:Ser att det var några specialintressen jag inte har tagit upp i mitt första inlägg:

Spöken, hemsökta platser, gåtfulla försvinnanden och mysterier i största allmänhet.



Då måste du älska filmen Utflykt i det okända?

Bild

http://www.imdb.com/title/tt0073540/
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Huggorm » 2014-01-25 23:52:48

Kahlokatt skrev: Av någon anledning har jag alltid tyckt att det är väldigt rofyllt att gräva i sand eller att hacka ned/krossa sten till grus eller pulver...jag vet att det är väldigt knäppt, men sån är jag. :oops:

Låter som en aspergergrej
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Intressanta intressen



Logga in