Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav slackern » 2013-10-08 18:33:29

plåtmonster skrev:
gadas skrev:Trots att det länge varit så att militären inte haft råd att utbilda alla som verkligen vill.

Vilket år hade man råd med det sist?


Måste väll ha varit 1990 eller 1991. Då skickade dom fortfarande folk på repövning. Fast det går inte riktigt att jämföra med dagens försvar. Då var det invasionsförsvar att du skulle ha så mycket kanonmat som möjligt kvantitet istället för kvalitet. Fanns gamla Centurion stridsvagnar. Som började tillverkas precis i slutet utav andra världskriget.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Centurion_%28stridsvagn%29
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav Huggorm » 2013-10-08 19:21:29

Trollmor skrev:Nej, fram för värnplikt om gäller alla, hela folket! Män, kvinnor, mittemellan, alla! Med många olika valmöjligheter: brandförsvar, sjukvård, omsorg, allt det som det är svårt att få folk till. Och möjlighet för den som vill att få en gedigen utbildning inom något område. Körkort förstås! ;)

Utbildning i katastrofberedskap är bra, men jag tycker ändå inte det skall vara obligatoriskt att mönstra för det, jag tror det finns tillräckligt många frivilliga. Men när det gäller militären så tror jag Sverige mår bättre desto färre vi utbildar i döda människor effektivt.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav Flatline » 2013-10-08 20:16:37

plåtmonster skrev:SvD: Vill socialdemokraterna återinföra värnplikten? (2011-04-11)
riksdagen.se: Motion 2013/14:V308 (inlämnat av vänsterpartiet 2013-09-19)
DN: S vill införa allmän mönstring igen (2013-10-07)

Det verkar som att det lutar åt återinförd värnplikt för både killar och tjejer över 18 år. Med tanke på att många i den grupp som är här kan ha sensoriska känsligheter och kanske behöver lugn, förutsägbarhet osv och kanske inte minst är odiagnosticerade. Så kan iaf se ett potentiellt problem. Vad tror du?


Mina erfarenheter gäller ju såklart inte för alla men jag kan säga att värnplikten var den bästa tiden i mitt liv.
Tillvaron var fast utstakad och det var en väldigt trygghet att veta vad och när man skulle göra något. Folk antydde ingenting utan det pekades alltid med hela handen.
Jag frodades och saknar den tiden, fick min diagnos strax efter värnplikten och kunde därför inte fortsätta inom försvarsmakten.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav gadas » 2013-10-08 23:15:17

rapchic skrev:eh med tanke på hur världen ser ut idag (med ekonomisk kris, bidöden, klimatförändringar, H5N9 etc etc) så är det ju inte som om det är liten risk att det blir krig, frågan är snarare när. Sen så tror jag inte länderna/landet som invaderar frågar oss vilken mentalitet vi har innan dom invaderar.

Klart de inte frågar - de har ju samma mentalitet.
Med tanke på hur världen ser ut idag (med ekonomisk kris, bidöden, klimatförändringar, H5N9 etc etc så är det märkligt att man fokuserar på något helt annat nämligen krig!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav plåtmonster » 2013-10-09 0:41:08

Värnpliktiga kommer att behöva rädda köpcenter som byggts på träskmark .. :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav vallesmamma » 2013-10-09 11:32:44

Detta skrevs år 2011! Knappast aktuellt nu? Man kan väl inte tvinga sjukpensionärer?
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav vallesmamma » 2013-10-09 11:34:49

Gäller bara 18-åringar?
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav geocache » 2013-10-09 11:44:44

MsTibbs skrev:Man måste göra skillnad på attack och försvar. Sverige övar inte folk för att ockupera, utan för att hålla våra gränser, skydda civilpersoner och skyddsobjekt. Vi hade dåligt försvar på 30-40-talet, men vi klarade ju oss undan tyskarna. Det hade vi inte gjort utan Försvaret.


:-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav slackern » 2013-10-09 12:41:12

MsTibbs skrev:Man måste göra skillnad på attack och försvar. Sverige övar inte folk för att ockupera, utan för att hålla våra gränser, skydda civilpersoner och skyddsobjekt. Vi hade dåligt försvar på 30-40-talet, men vi klarade ju oss undan tyskarna. Det hade vi inte gjort utan Försvaret.


Hade inte Norge ett försvar? Handlar inte det mer om transiteringstrafiken, Att Tyskland fick ha stora mobbliseringsföråd utanför Luleå och järnmalmsexporten?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav nallen » 2013-10-09 19:59:24

Moggy skrev: Ett starkt försvar och en välutbildad och välutrustad armé är ett måste för att i längden undvika krig.

Ja, och tyvärr också en utopi under överskådlig tid - det oavsett regeringens färg :-)004
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav plåtmonster » 2013-10-09 20:28:09

vallesmamma skrev:Man kan väl inte tvinga sjukpensionärer?

Vem vet ;)

Däremot så kan ju odiagnosticerade få en hel del problem..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav Amelia » 2013-10-10 10:55:06

Jag vill ändå inte göra värnplikt. Krig överhuvudtaget är bara meningslöst som inte leder någon vart. Vad är för mening att döda en massa människor och förstöra jorden på köpet? Fast jag är ju ändå för gammal - snart 25. Men det viktigaste på jorden är vi tar hand om naturen. :-)Happy
Amelia
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2013-08-17
Ort: Västra Götaland

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav Trollmor » 2013-10-10 11:35:21

Huggorm skrev:Utbildning i katastrofberedskap är bra, men jag tycker ändå inte det skall vara obligatoriskt att mönstra för det, jag tror det finns tillräckligt många frivilliga. Men när det gäller militären så tror jag Sverige mår bättre desto färre vi utbildar i döda människor effektivt.
Jo, men man borde ju kunna välja diverse livräddande utbildningar också? Leta efter folk i rasmassor till exempel? Eller förse befolkningen med kunskaper och skydd mot kemiska stridsmedel?
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav MsTibbs » 2013-10-10 13:27:03

slackern skrev:
MsTibbs skrev:Man måste göra skillnad på attack och försvar. Sverige övar inte folk för att ockupera, utan för att hålla våra gränser, skydda civilpersoner och skyddsobjekt. Vi hade dåligt försvar på 30-40-talet, men vi klarade ju oss undan tyskarna. Det hade vi inte gjort utan Försvaret.


Hade inte Norge ett försvar? Handlar inte det mer om transiteringstrafiken, Att Tyskland fick ha stora mobbliseringsföråd utanför Luleå och järnmalmsexporten?


Det var säkert också biddragande. Men farfar satt vakt såsom många på den tiden. Gjorde visserligen lampskärmar av trä för att ha något att göra, men risken att ockuperas "helt" skulle öka utan försvar alls.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav rapchic » 2013-10-10 14:58:20

MsTibbs skrev:
Det var säkert också biddragande. Men farfar satt vakt såsom många på den tiden. Gjorde visserligen lampskärmar av trä för att ha något att göra, men risken att ockuperas "helt" skulle öka utan försvar alls.

visst motstånd fanns det i alla fall, bland annat här uppe i norr ville man inte ha nått å göra med tyskarna. Mormors granne hade bland annat judar som hunnit fly från Tyskland inneboende för att göra sin del. Det var nått mer med vårt försvar som gjorde så att vi inte blev invaderade förutom att vi hotade att dränka gruvorna men jag minns inte vad det var.


Euskefeurat - Konjak och nazister
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav slackern » 2013-10-10 15:05:40

rapchic skrev:visst motstånd fanns det i alla fall, bland annat här uppe i norr ville man inte ha nått å göra med tyskarna.


Ja eller hur. Förklara då gärna dom dom här förråden? Om man inte ville ha något med tyskarna att göra.

Magasin med många mörka minnen
LULEÅ. De slitna magasinen ute i Karlshäll står öde och vittrar långsamt sönder. Bara skylten på baksidan minner om deras svarta historia. "Rauchung verboten" står det med stora bokstäver.
Men än finns det någon kvar som kan berätta.
Betty Blom, 89, vet vad som förigick i tyskmagasinen. Hon var en av de anställda.

http://www.kuriren.nu/nyheter/magasin-m ... 73706.aspx
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav rapchic » 2013-10-10 15:14:20

slackern skrev:
rapchic skrev:visst motstånd fanns det i alla fall, bland annat här uppe i norr ville man inte ha nått å göra med tyskarna.


Ja eller hur. Förklara då gärna dom dom här förråden? Om man inte ville ha något med tyskarna att göra.

Magasin med många mörka minnen
LULEÅ. De slitna magasinen ute i Karlshäll står öde och vittrar långsamt sönder. Bara skylten på baksidan minner om deras svarta historia. "Rauchung verboten" står det med stora bokstäver.
Men än finns det någon kvar som kan berätta.
Betty Blom, 89, vet vad som förigick i tyskmagasinen. Hon var en av de anställda.

http://www.kuriren.nu/nyheter/magasin-m ... 73706.aspx

Tja är det ont om mat arbetar man nog för vem som helst, det var ju inte precis folket som bestämde att tyskarna skulle frakta saker genom Sverige.

Fast det jag fått veta kan ju vara färgat från tiden efter kriget också.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav Huggorm » 2013-10-10 16:39:33

Amelia skrev:Jag vill ändå inte göra värnplikt. Krig överhuvudtaget är bara meningslöst som inte leder någon vart. Vad är för mening att döda en massa människor och förstöra jorden på köpet? Fast jag är ju ändå för gammal - snart 25. Men det viktigaste på jorden är vi tar hand om naturen. :-)Happy
Bra där, du har sunda värderingar :-)Happy
Trollmor skrev:
Huggorm skrev:Utbildning i katastrofberedskap är bra, men jag tycker ändå inte det skall vara obligatoriskt att mönstra för det, jag tror det finns tillräckligt många frivilliga. Men när det gäller militären så tror jag Sverige mår bättre desto färre vi utbildar i döda människor effektivt.
Jo, men man borde ju kunna välja diverse livräddande utbildningar också? Leta efter folk i rasmassor till exempel? Eller förse befolkningen med kunskaper och skydd mot kemiska stridsmedel?
Absolut, allt sådant samhället kan ha nytta av.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav plåtmonster » 2013-10-10 18:58:40

rapchic skrev:Det var nått mer med vårt försvar som gjorde så att vi inte blev invaderade förutom att vi hotade att dränka gruvorna men jag minns inte vad det var.

Stockholm vart ett fäste för nazistsympatier. Görings fru var dessutom Svensk..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav Mountain_lion » 2013-10-19 17:33:14

Socialdemokraterna vill införa mönstringen, inte värnplikten.
Frågan huruvida detta är ekonomiskt försvarbart, vet jag inte. Jag har för lite fakta för att kunna göra en objektiv analys.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav slackern » 2013-10-19 17:45:02

plåtmonster skrev:
rapchic skrev:Det var nått mer med vårt försvar som gjorde så att vi inte blev invaderade förutom att vi hotade att dränka gruvorna men jag minns inte vad det var.

Stockholm vart ett fäste för nazistsympatier. Görings fru var dessutom Svensk..


Det var hans första fru som dog 1931 som var svenska.

Dessutom var kungahuset starkt tyskvänliga.

Bild

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hermann_G%C3%B6ring
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav plåtmonster » 2013-10-19 19:03:37

Stockholm var ett nazistfäste, i Göteborg vart det någorlunda annorlunda. Speciellt hade man "Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning".
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav Azo85 » 2013-10-19 20:33:45

Mönstring kan jag tycka är positivt. Mycket bra sätt att samla in data om befolkningen som kan vara intressant. Man kan tydligt se ändringar i vikt, längd, syn, hörsel, kondition, styrka, ordförråd, problemlösning (vända kuber går under det?), EKG och säkert fler saker. Ger bra underlag.

Värnplikten ser jag inte som direkt effektiv när det kommer till att utbilda soldater. Däremot anser jag att värnplikten är utomordentlig på att uppfostra samhällsmedborgare. Men det är inte något för alla. Finns ju de som bryter ihop under värnplikten och lägger sig ned och lipar. För egen del blev jag knäckt fullständigt. Absolut min värsta tid i livet och då har jag ändå varit inlåst på psyket närmare halvåret i sträck men i efterhand är jag tacksam för det. Värnplikten gjorde mig till en mer motståndskraftig individ mentalt och där kan jag tycka att värnplikten kan fylla en funktion när alla går runt och blir kränkta hela tiden. Tror många 18-åringar skulle må bra av att höra att en ursäkt är som ett rövhål och man misslyckas enbart på grund av att man är oduglig och lära sig att det är ens eget ansvar att göra det man skall och gör man inte det man skall blir man bestraffad. Övertygad om att det på sikt skulle förbättra hälsan på populationsnivå.

Min värnplikt bestod inte så mycket av att lära mig att kriga. Nu hade jag sysslat med pistolskytte tidigare så kunde antagligen handha vapen redan innan. Halva tiden fick man lära sig att bädda sängen, putsa skorna, äta, tvätta sig på rätt sätt, inte gå på konungens gräsmatta och andra halvan fick man lära sig hur man klarar sig i skogen. Ser det inte som nämnvärd krigsutbildning men nu gjorde jag värnplikten på K3 där Försvarsmaktens överlevnadsskola var belägen då i alla fall.

Uppfostra medborgare ja, utbilda soldater njae.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav nallen » 2013-10-19 20:39:44

Azo85 skrev:Tror många 18-åringar skulle må bra av att höra att en ursäkt är som ett rövhål och man misslyckas enbart på grund av att man är oduglig och lära sig att det är ens eget ansvar att göra det man skall och gör man inte det man skall blir man bestraffad.

Inte bara 18-åringar tyvärr...

Värnplikten hade en svårersatt funktion i att den förankrade försvaret av landet hos folk i allmänhet. När nästan alla (killar) legat i lumpen så fanns en medvetenhet om både behov av och begränsningar i försvaret av landet och medborgarna som nästan helt tycks försvunnen idag - något som jag finner mycket oroväckande.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in