Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav plåtmonster » 2013-10-08 1:28:03

SvD: Vill socialdemokraterna återinföra värnplikten? (2011-04-11)
riksdagen.se: Motion 2013/14:V308 (inlämnat av vänsterpartiet 2013-09-19)
DN: S vill införa allmän mönstring igen (2013-10-07)

Det verkar som att det lutar åt återinförd värnplikt för både killar och tjejer över 18 år. Med tanke på att många i den grupp som är här kan ha sensoriska känsligheter och kanske behöver lugn, förutsägbarhet osv och kanske inte minst är odiagnosticerade. Så kan iaf jag se ett potentiellt problem. Vad tror du?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav beardy » 2013-10-08 5:26:50

Värnplikten behöver väl inte se ut som den ser ut idag.
Vet inte om det är så viktigt att vi är redo att försvara oss militärt, däremot så kan nog behovet av försvar mot t.ex. naturkatastrofer vara större.

Om man kan göra lumpen och få utbildning i samhällsberedskap så skulle vi stå bättre beredda när t.ex vårfloderna svämmar över samhällen och stormar river ner elnäten.

Det borde gå att fixa utbildningar och uppgifter åt alla över 18, även de med olika funktionshinder.

Det skulle kanske lösa lite av långtidsarbetslösheten då alla får lite arbetserfarenhet också, då det behövs personal som organiserar och utbildar :-)Happy
Det borde även bli lite lättare att söka jobb iomed att man har erfarenhet och inte kommer direkt från skolan som många nu gör.


Själv har jag inte gjort värnplikten, blev utsorterad vid mönstringen och hade ingen lust till att utbilda mig till att kriga. Hade jag däremot fått möjlighet att utbilda mig till något vettigt och få erfarenhet till att t.ex. hjälpa till vid katastrofer så hade jag varit mer sugen.
beardy
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2013-01-11
Ort: :trO

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav plåtmonster » 2013-10-08 8:27:20

Risken är att värnpliktiga används som gratis arbetskraft till att fixa symptom istället för skapa ett hållbart samhälle. Dvs man ska bl.a inte bygga där regelbundna översvämningar förekommer.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav rapchic » 2013-10-08 9:17:23

Ja! då kanske Sveriges försvar blir lite mindre som ett skämt.

Även om värnplikt finns betyder ju inte det att alla kommer att klara mönstringen.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav plåtmonster » 2013-10-08 10:31:50

Bara att en del kommer att få genomlida den..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav Trollmor » 2013-10-08 10:58:39

Men vår värnpliktsarmé är ju avskaffad, och ersatt med en yrkesarmé! Jag fattar inte alls varför just sossarna ska puffa för tvång till en militärmakt som redan är ute i fattiga länder och försvarar rika länders oljetillgångar med mera ...
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav MsTibbs » 2013-10-08 11:01:34

Jag skulle vilja ha kvar Försvarsmakten som den var innan: mönstring och sedan värnplikt i 7,5, 11 eller 15 månader! Inte minst för att kunna befolka Hemvärnet! Obligatoriskt för män och kvinnor, hellre fler soldater än färre. Alla länder har en armé, antingen sin egen eller någon annans!

(Jag har gjort värnplikt 11 mån och 7 år i Hemvärnet)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav rapchic » 2013-10-08 11:05:02

Trollmor skrev:Men vår värnpliktsarmé är ju avskaffad, och ersatt med en yrkesarmé! Jag fattar inte alls varför just sossarna ska puffa för tvång till en militärmakt som redan är ute i fattiga länder och försvarar rika länders oljetillgångar med mera ...

tja när nått land invaderar oss så vill jag ju gärna att det ska vara nått motstånd inte att vi välkomnar okuperarna med blomsterbuketter som det är nu.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav gadas » 2013-10-08 13:20:02

Gamla sossarna, ränderna går aldrig ur. Behöver något göras så ska folk tvingas till det.
Trots att det länge varit så att militären inte haft råd att utbilda alla som verkligen vill.
En konsekvens blir att samhället ska lägga ner miljoner på att utreda och straffa alla som vägrar, till ingen som helst nytta, något medeltida som vi just lagt bakom oss.

Jag är sannerligen ingen vän av en borgerlig regering men frågan är om inte sossarna är värre.
Redan andra meningen i denna tråd sätter fingret på vansinnet: "sensoriska känsligheter och kanske behöver lugn, förutsägbarhet osv".
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav gadas » 2013-10-08 13:21:43

MsTibbs skrev:Alla länder har en armé, antingen sin egen eller någon annans!


Och mycket riktigt är världshistorien full av krig...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav rapchic » 2013-10-08 13:26:22

gadas skrev:Gamla sossarna, ränderna går aldrig ur. Behöver något göras så ska folk tvingas till det.
Trots att det länge varit så att militären inte haft råd att utbilda alla som verkligen vill.
En konsekvens blir att samhället ska lägga ner miljoner på att utreda och straffa alla som vägrar, till ingen som helst nytta, något medeltida som vi just lagt bakom oss.

Jag är sannerligen ingen vän av en borgerlig regering men frågan är om inte sossarna är värre. Redan andra meningen i denna tråd sätter fingret på vansinnet: "sensoriska känsligheter och kanske behöver lugn, förutsägbarhet osv".

Nog för vad jag förstod av länkarna ville sossarna bara ha obligatorisk mönstring som görs via nätet för att få fler att vilja utbilda sig, det var (vad jag förstod) vänstern som ville ha tillbaka värnplikten.

Och mycket riktigt är världshistorien full av krig...

Så därför ska vi inte kunna försvara oss när kriget kommer hit?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav Moggy » 2013-10-08 13:35:02

gadas skrev:
MsTibbs skrev:Alla länder har en armé, antingen sin egen eller någon annans!


Och mycket riktigt är världshistorien full av krig...


Ja. Ett starkt försvar och en välutbildad och välutrustad armé är ett måste för att i längden undvika krig. Förr eller senare kommer det att uppstå hotfulla situationer i vår närhet och har vi då ett obefintligt försvar så ligger vi illa till.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav slackern » 2013-10-08 15:05:44

Moggy skrev:
gadas skrev:
MsTibbs skrev:Alla länder har en armé, antingen sin egen eller någon annans!


Och mycket riktigt är världshistorien full av krig...


Ja. Ett starkt försvar och en välutbildad och välutrustad armé är ett måste för att i längden undvika krig. Förr eller senare kommer det att uppstå hotfulla situationer i vår närhet och har vi då ett obefintligt försvar så ligger vi illa till.


Jo lika bra att ha massa muppar som springer omkring på regementet som malajer igen?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav gadas » 2013-10-08 15:12:34

rapchic skrev:
Och mycket riktigt är världshistorien full av krig...

Så därför ska vi inte kunna försvara oss när kriget kommer hit?


Vad är det vi ska försvara oss mot? Vår egen mentalitet?
För det är den mentaliteten som styr utvecklingen.

Krig "kommer" inte någonstans - de startas av någon som har militära resurser.
Jag kan förstå argumentet att inte just Sverige ska nedrusta snabbt på en gång. Men att vi i längden måste kunna försvara oss för att vi upprätthåller samma mentalitet som de presumtiva fienderna, det är meningslöst.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav MsTibbs » 2013-10-08 15:14:19

slackern skrev:
Moggy skrev:
gadas skrev:
Och mycket riktigt är världshistorien full av krig...


Ja. Ett starkt försvar och en välutbildad och välutrustad armé är ett måste för att i längden undvika krig. Förr eller senare kommer det att uppstå hotfulla situationer i vår närhet och har vi då ett obefintligt försvar så ligger vi illa till.


Jo lika bra att ha massa muppar som springer omkring på regementet som malajer igen?


Nån måste ju sitta i vakten och laga mat, de uppgifterna behövdes och krävde inga höga mentala kompetenser, inte på "mitt" regemente iaf... Men det var bra att vara kompis med matlagarna, för då fick man choklad i sina dygnsmatpåsar oftare! Mjölkchoklad med krisp produktionsår 1984 :D
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav MsTibbs » 2013-10-08 15:18:21

Man måste göra skillnad på attack och försvar. Sverige övar inte folk för att ockupera, utan för att hålla våra gränser, skydda civilpersoner och skyddsobjekt. Vi hade dåligt försvar på 30-40-talet, men vi klarade ju oss undan tyskarna. Det hade vi inte gjort utan Försvaret.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav rapchic » 2013-10-08 15:18:40

gadas skrev:
rapchic skrev:
Och mycket riktigt är världshistorien full av krig...

Så därför ska vi inte kunna försvara oss när kriget kommer hit?


Vad är det vi ska försvara oss mot? Vår egen mentalitet?
För det är den mentaliteten som styr utvecklingen.

Krig "kommer" inte någonstans - de startas av någon som har militära resurser.
Jag kan förstå argumentet att inte just Sverige ska nedrusta snabbt på en gång. Men att vi i längden måste kunna försvara oss för att vi upprätthåller samma mentalitet som de presumtiva fienderna, det är meningslöst.

eh med tanke på hur världen ser ut idag (med ekonomisk kris, bidöden, klimatförändringar, H5N9 etc etc) så är det ju inte som om det är liten risk att det blir krig, frågan är snarare när. Sen så tror jag inte länderna/landet som invaderar frågar oss vilken mentalitet vi har innan dom invaderar.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-10-08 15:20:36

MsTibbs skrev:Mjölkchoklad med krisp produktionsår 1984 :D
:lol: *nostalgitripp*
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav slackern » 2013-10-08 15:25:55

MsTibbs skrev:
slackern skrev:
Moggy skrev:
Ja. Ett starkt försvar och en välutbildad och välutrustad armé är ett måste för att i längden undvika krig. Förr eller senare kommer det att uppstå hotfulla situationer i vår närhet och har vi då ett obefintligt försvar så ligger vi illa till.


Jo lika bra att ha massa muppar som springer omkring på regementet som malajer igen?


Nån måste ju sitta i vakten och laga mat, de uppgifterna behövdes och krävde inga höga mentala kompetenser, inte på "mitt" regemente iaf... Men det var bra att vara kompis med matlagarna, för då fick man choklad i sina dygnsmatpåsar oftare! Mjölkchoklad med krisp produktionsår 1984 :D


Jo sant att vakt och beredskaps soldaterna var malajer. Men kokgruppen tillhörde stab och trossen när jag gjorde lumpen och var inga som helst malajer. Dom blev precis som alla andra normala soldater krigsplacerade och fick göra repövning.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav Trollmor » 2013-10-08 15:53:29

MsTibbs skrev:Jag skulle vilja ha kvar Försvarsmakten som den var innan
Ja, vem vill inte det ...
MsTibbs skrev: Alla länder har en armé, antingen sin egen eller någon annans!
Helt riktigt. Trots att jag avskyr den som sa det ... :P
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav slackern » 2013-10-08 16:07:22

MsTibbs skrev: Alla länder har en armé, antingen sin egen eller någon annans!


Knappast Island i dagsläget? Har inte USA lagt ner deras flygbas i Keflavik?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav Huggorm » 2013-10-08 17:16:11

Usch för värnplikt. Försöka sova i samma rum som ett helt gäng andra, lyda order blint, perfekt disciplin. Passade mig inte alls så jag vapenvägrade och slapp. Hoppas inte kommande generationer skall tvingas till sånt. Vi kan leja legosoldater från Kongo om det skulle behövas, de är billiga och kostar inget alls innan man behöver dem.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav Trollmor » 2013-10-08 18:06:49

Och du tror att kongoleserna gillar det? ;) :P ;)

Nej, fram för värnplikt om gäller alla, hela folket! Män, kvinnor, mittemellan, alla! Med många olika valmöjligheter: brandförsvar, sjukvård, omsorg, allt det som det är svårt att få folk till. Och möjlighet för den som vill att få en gedigen utbildning inom något område. Körkort förstås! ;)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Socialdemokraterna vill återinföra värnplikten?

Inläggav plåtmonster » 2013-10-08 18:28:53

gadas skrev:Trots att det länge varit så att militären inte haft råd att utbilda alla som verkligen vill.

Vilket år hade man råd med det sist?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in