Concerta (Metylfenidat) - regler m m

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav LILITH_ » 2010-08-28 22:30:55

Kvasir skrev:
LILITH_ skrev:Jag fick, efter en del tjat och övertalning, Concerta utskrivet. Den hjälpte en del men var ingen mirakelmedicin.

Har varken add eller adhd, bara AS.


Eller så har du AD(H)D, eftersom Concerta gjorde nytta? Det är skillnad på att inte ha ADHD och att inte ha ADHD-diagnos. I mitt fall så fick jag reda på att min läkare redan hade gett mig en ADHD-diagnos, men tydligen inte tyckt att han behövde meddela mig det förrän jag själv tog upp frågan om diagnos. Enligt min läkare krävs inte utredning, utan diagnos kan ställas på kliniska observationer tillsammans med patientens berättelse. Kliniska observationer syftar här, såvitt jag förstår, på att Concerta faktiskt gör nytta.

Jag kan varken säga bu eller bä.
Men enligt utredningen hade jag inga koncentrationssvårigheter och inget som räckte till AD(H)D diagnos men psykologen gick med på att jag hade vissa drag av det. Men vad jag förstår är det drag som även finns med i AS-problematiken, en del drag överlappar ju varann i de här diagnoserna.
Själv trodde jag ju i första hand att det var ADD jag hade men hade alltså fel.

Men säker kan man ju aldrig vara. :wink:

Det som jag upplevde som en förbättring med Concerta var att impulskontrollen blev bättre eller egentligen att jag blev något trögare (drogad?) vilket gav mig tid att tänka efter den där extra gången som behövdes för att stävja exempelvis humörsvängningar och irritation.
Tålamod, det fick jag av den medicinen.
Lite mer energi också men det kan ha med blodtrycket att göra eftersom den helt klart steg så att jag var mer igång. (Eller var det en konstig koppling?)

Har dock inte använt Concerta på ett bra tag nu. Den gav inte så mycket som jag hade hoppats på. Vill helst vara helt medicinfri.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Fråga om Concerta

Inläggav Troll-Loke » 2012-03-30 8:59:26

Hej
Jag har fått min diagnos Atypisk Autism med ADD ganska nyligen och har nu börjat prova medicin. Började med 18 mg Concerta är nu uppe i 54 mg. Kruxet är att jag inget märker överhuvudtaget förutom en väldigt lätt muntorrhet vid 54 mg.

Är det något jag har missat ?
Vad kan man förvänta sig märka, känna, uppleva när man träffar rätt dos.

Förbryllad

***********

Moderator:
Slog ihop två trådar om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Troll-Loke
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2012-03-26

Re: Fråga om Concerta

Inläggav MsFrost » 2012-03-30 19:22:13

Hej hej.

Inte för att jag själv använder Concerta, men jag har lång erfarenhet
av att vara medicinerad. Muntorrhet är väldigt vanligt, och man kan få tuggummi
på recept om det blir för besvärligt.

Egentligen är det väldigt svårt att själv märka förändring när man börjar medicineringen. Ett tips är att be någon vara lite extra uppmärksam på om man
verkar gladare. Sedan efter några månader känns allt lite lättare om man tänker efter hur man mådde förut. Förutsatt att man fått rätt medicin, om den inte är det så kan man be om att få prova någon annan sort.
MsFrost
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2012-03-27

Re: Fråga om Concerta

Inläggav Idiot » 2012-03-30 19:48:15

Det är inte meningen att man ska bli berusad och känna: Nu jävlar ska jag få saker och ting gjort!

Det är det som händer om du skulle inta en större mängd av detta ämne, eller om du skulle ta bort depå-effekten, det fungerar som amfetamin/kokain.

Så gå inte och vänta efter en massiv förändring, det jag har märkt är dock att jag gjort saker som jag antagligen inte skulle gjort utan medicin. Tex. Maila Arbetsförmedlingen eller kanske tom. Åka dit.

Jag tänker inte på det när det händer, utan det är mer efteråt som det är lite utav en "aha-känsla".
"Vafan såhär brukar jag j inte göra"

Sen är det svårt att veta om det är humöret som är annorlunda just den dagen, eller om det beror på drogen, men det spelar ingen roll för saker blir gjorda.

Sen kanske det är så ändå att du ska ha en högre dos, men man brukar stanna på 56 ett tag för att se vad som händer, bygga upp lite resistans.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Fråga om Concerta

Inläggav storskojaren » 2012-03-30 20:00:22

Jag började också med CS nyligen, men jag tar Ritalin med modifierad frisättning (långtidsverkande) började på 20 mg, men höjde till 40 mg nyligen och är också lite förvånad att jag inte har märkt av den mer. Jag är kanske inte är riktigt lika lättdistraherad nu, men det är en knappt märkbar skillnad, men jag har inte heller märkt av några biverkningar, vilket är bra.

Jag är också intresserad av att få veta från er med erfarenhet av CS, vid vilken dosering ni började att känna av de positiva effekterna och hur lång tid det tog innan dosen var bra inställd?

Det är svårt att bilda sig en uppfattning om hur hög dosering som är vanlig. Läst på många ställen att maxdoseringen ligger på 60mg/dag, men då verkar det bara handla om barn. På andra ställen verkar det som att man märker av bäst effekt vid 1mg/kg/dag, men läste också om någon som fick mer än 2mg/kg/dag, så doseringen verkar variera kraftigt beroende på individen.
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Re: Fråga om Concerta

Inläggav Idiot » 2012-03-30 20:24:57

storskojaren skrev:Jag började också med CS nyligen, men jag tar Ritalin med modifierad frisättning (långtidsverkande) började på 20 mg, men höjde till 40 mg nyligen och är också lite förvånad att jag inte har märkt av den mer. Jag är kanske inte är riktigt lika lättdistraherad nu, men det är en knappt märkbar skillnad, men jag har inte heller märkt av några biverkningar, vilket är bra.

Jag är också intresserad av att få veta från er med erfarenhet av CS, vid vilken dosering ni började att känna av de positiva effekterna och hur lång tid det tog innan dosen var bra inställd?

Det är svårt att bilda sig en uppfattning om hur hög dosering som är vanlig. Läst på många ställen att maxdoseringen ligger på 60mg/dag, men då verkar det bara handla om barn. På andra ställen verkar det som att man märker av bäst effekt vid 1mg/kg/dag, men läste också om någon som fick mer än 2mg/kg/dag, så doseringen verkar variera kraftigt beroende på individen.


Precis som de flesta CS så beror det till stor del på individen.
Kroppsvikt etc spelar ingen större roll utan det är i hjärnan skillnaden är.

Jag har inte använt CS så länge jag heller, och skillnaderna är ju riktigt svåra att förstå och märka av på egen hand. Fast det är klart att om man har låg tolerans och/eller hög dosering att man kan bli helt "tjackad" och enormt....Aktiv.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Fråga om Concerta

Inläggav ca » 2012-03-30 22:19:34

Har 54mg morgon och ska nu prova +18mg vid lunchtid för att förlänga effekten. Koncentrationen är på topp, vilket får vissa konsekvenser. Har identifierat en ökad "aspighet" på gott och ont...
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Fråga om Concerta

Inläggav ca » 2012-03-30 22:23:20

Jag var i början väldigt speedad men det har mattats av med tiden. Hade även kännbar höjning av blodtrycket, vilket bidrog till min "spända" känsla, fick byta antidepp och det verkar ha löst den biten iaf.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Fråga om Concerta

Inläggav Idiot » 2012-03-30 22:26:38

ca skrev:Har 54mg morgon och ska nu prova +18mg vid lunchtid för att förlänga effekten. Koncentrationen är på topp, vilket får vissa konsekvenser. Har identifierat en ökad "aspighet" på gott och ont...


Jo jag märkte iof i början att min redan känsliga hörsel fick superhjälte-kvalite. Samt lite annat..

Det stämmer nog ganska bra, iaf för mig, man blir fan MER "aspig" av CS.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Concerta.

Inläggav biologic » 2012-04-01 2:50:38

clivia skrev:Inte hjärtmedicin heller..


Vad för typ av hjärtmedicin? Finns ju betablockerare, digoxin, ARB, nitroglycerin m.m.... Vore ju bra att veta, men förmodligen står det väl på FASS. :P
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Concerta.

Inläggav slackern » 2012-04-01 11:43:56

Idiot skrev:
ca skrev:Har 54mg morgon och ska nu prova +18mg vid lunchtid för att förlänga effekten. Koncentrationen är på topp, vilket får vissa konsekvenser. Har identifierat en ökad "aspighet" på gott och ont...


Jo jag märkte iof i början att min redan känsliga hörsel fick superhjälte-kvalite. Samt lite annat..

Det stämmer nog ganska bra, iaf för mig, man blir fan MER "aspig" av CS.


Jag har fått det förklarat det för mej utav en psykiatriker att medicinen kan demaskera autism som tex AS. Därför fick jag tilläget autistiska drag på min ADD diagnos för att jag blev autistisk utav Concerta och Ritalin. Har numera bytt till Metmaina och har inte alls den där superhörseln och känsligheten för intryck lika påtaglig längre utav blir mest bara helt slut.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Concerta.

Inläggav Idiot » 2012-04-01 11:51:15

slackern skrev:
Jag har fått det förklarat det för mej utav en psykiatriker att medicinen kan demaskera autism som tex AS. Därför fick jag tilläget autistiska drag på min ADD diagnos för att jag blev autistisk utav Concerta och Ritalin. Har numera bytt till Metmaina och har inte alls den där superhörseln och känsligheten för intryck lika påtaglig längre utav blir mest bara helt slut.


Min teori har länge varit (Jag har AS och ADHD) att om man nu ska generallisera som tusan och gå strickt efter diagnoser. Så dämpar min ADHD en del av min AS.
Tex:
ganska socialt fobisk, men vill ändå ibland gå ut och träffa folk.

Jag har specialintressen, men svårt att koncentrera mig på dem. Och jag byter intressen ofta.

Jag är rastlös oftast, men kan även sitta helt still i timmar.

Osv osv.

Och om nu Concerta "tar bort" en del av min ADHD så är det väl logiskt att vissa andra funktioner/nedsättningar tar vid.
Detta kanske säger sig självt och är ett onödigt inlägg, men vafan nu är det skrivet så.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Hjälp! Concerta och illamående.

Inläggav HappyChic » 2012-04-02 19:15:32

Är på 5:e dagen av mina första Concerta 18 mg. Mår så illa så jag inte kan eller vill laga mat, barnen är hungriga. Ni med erfarenhet, hjälp mig med dessa frågor.

1. Vad finns det som lindrar ni som jag kan göra?
2. När går det över?
3. Går man ned i vikt av illamåendet/aptitlösheten eller fortsätter man gå ned i vikt även när aptiten kommer tillbaka?

Kram!

*********************

Slog ihop två trådar om samma ämne
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
HappyChic
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2011-12-02

Re: Hjälp! Concerta och illamående.

Inläggav Sheyen » 2012-04-02 20:21:15

1: Drick mycket vatten.
2: Ingen aning.
3: Man går ner i vikt av att förbruka mer energi än vad man förtär. Man går inte ner i vikt av vare sig illamående eller aptitlöshet.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Hjälp! Concerta och illamående.

Inläggav storskojaren » 2012-04-02 21:48:48

1. När jag var barn så var huskuren vid vinterkräksjuka hemma att dricka cola utan kolsyra, vet inte om det funkade, men det var lyxigt att få dricka läsk även om det inte var helg. :-)Happy

2. Många biverkningar av CS är övergående, men jag tror att min psykiatriker sade att det kunde ta 7-14 dagar.

3. Det är ju minskad hungerkänsla som gör att man äter mindre, som i så fall gör att man går ner i vikt, men när du får tillbaka aptiten och kan äta som vanligt så borde du ligga kvar. Om man i vanliga fall har en långsam metabolism, så kan det kanske hända att den ökar något.

Om du inte skulle bli av med illamåendet så fråga om du kan få prova ritalin istället, jag läste på en del innan jag skulle börja, så min psykiatriker lät mig välja själv. Den uppfattning jag har fått är att många som får biverkningar av concerta funkade bättre med ritalin, men jag läste inte om något fall där det omvända var sant.

Har själv ätit ritalin med modifierad frisättning i snart två veckor och förutom en något högre puls första veckan så har jag inte känt av några biverkningar, har inte märkt av så stor positiv effekt än heller, men jag håller fortfarande på att trappa upp och behöver nog än högre dos än 40mg.

Lycka till, jag hoppas att du mår bättre snart. :-)Happy
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Re: Concerta.

Inläggav HappyChic » 2012-04-02 23:30:06

Aldrig får man ha sina trådar ifred

:shock:

Tack Sheyen och Storskojaren. Vatten, check! Hoppas på övergående med illamåendet.

Idiot, det du skrev känner jag igen mig i till 100%. Har också AS och ADHD och fast diagnoserna stämmer så stämmer de ändå inte. Det är si fast samtidigt så. Jobbigt att inte veta när den ena är på och den andra av och tvärtom.
HappyChic
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2011-12-02

Re: Concerta.

Inläggav HappyChic » 2012-04-02 23:38:22

Dessutom mod...jag ville ha off-Google. Nu hamnade jag här iaf...
HappyChic
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2011-12-02

Concerta.

Inläggav Anagram » 2013-10-05 23:39:33

Idiot skrev:Min teori har länge varit (Jag har AS och ADHD) att om man nu ska generalisera som tusan och gå strikt efter diagnoser. Så dämpar min ADHD en del av min AS.
Tex:
ganska socialt fobisk, men vill ändå ibland gå ut och träffa folk.

Jag har specialintressen, men svårt att koncentrera mig på dem. Och jag byter intressen ofta.

Jag är rastlös oftast, men kan även sitta helt still i timmar...

Och om nu Concerta "tar bort" en del av min ADHD så är det väl logiskt att vissa andra funktioner/nedsättningar tar vid.


Jag har samma erfarenheter som du beskriver.
Anagram
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2013-09-23
Ort: Sverige

Concerta.

Inläggav earlydayminer » 2013-10-08 16:01:11

Jag blev mer autistisk av concerta. Otroligt jobbigt.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Concerta.

Inläggav Vaniljflickan » 2013-10-08 16:30:37

Jag står på concerta nu och jag har ADD och AS , jag kan äntligen plugga och sådana saker, dock så börjar effekten avta lite nu, jag har iaf gjort så att jag ej tagit den när jag inte haft behov av den, tar den ej på helger osv.
Har stått på lägsta dosen, 18mg sen i mitten av sommarn typ.
Vet inte om man kan höja och ändå skippa på helger eller om man ska halvera dosen under helgen kanske?
Men ja, jag blir också lite mer snäv i mina beteenden utav denna medicin, men alltså det bra med den överväger detta.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Concerta.

Inläggav earlydayminer » 2013-10-08 16:39:59

Jag kan plugga, men det går extremt mycket bättre om jag får sitta för mig själv och ta lite paus då och då.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Concerta.

Inläggav Vaniljflickan » 2013-10-08 16:45:05

earlydayminer skrev:Jag kan plugga, men det går extremt mycket bättre om jag får sitta för mig själv och ta lite paus då och då.


Jo alltså, var väldigt kortfattat av mig just på den punkten kanske,
Jag har ju kunnat ta in information och prestera förr,
Det är lite svårt att säga om min förmåga att planera mitt arbete är vad som hjälper mest eller concertan, var ej lika bra på planering förr, men jag har så mkt större förmåga att verkligen sätta min in i ämnen nu, det känns helt otroligt bra. Får nästan tårar i ögonen.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Concerta.

Inläggav Gummo » 2013-10-08 17:40:06

Jag har AS+ADD. Har ätit Concerta i två månader, 56mg på morgonen, sedan 18mg vid lunch, om det är något jag måste göra efter jobbet. Har blivit mycket mycket klarare och fokuserad. Orkar läsa längre stycken utan att allt flyter ihop, har blivit mer social, mindre svordomar och lättare att ta tag i saker.

Däremot har jag ett ganska slitsamt jobb (jobbar 75%), vilket gör att jag ändå måste hem och vila efteråt, även fast jag tar 18mg vid lunch. Är påväg att byta jobb inom närmsta framtiden, så jag hoppas på att inte vara lika trött då!

Jag har knappt haft några bieffekter annars, förutom att käken blir lite spänd+muntorrhet, vilket jag har löst med tuggummi.
Gummo
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-04-07
Ort: Göteborg

Återgå till Aspergare och vården



Logga in