Concerta (Metylfenidat) - regler m m

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Debbido » 2010-04-08 0:29:24

Bror Duktig skrev:Jag vet att det finns personer utan ADHD-diagnos, som får concerta eller liknande. (Som svar på TS)

Charley?: Lita inte på läkare för mycket. De är inga undermänniskor, de gör lika många fel som snickare eller vad som helst.

Och hur ska man lita på folk där den ena säger det ena, den andra säger det andra, och en tredje säger något helt annat? För att inte tala om att argumenten och kunskapen skiftar oroväckande hos en och samma läkare, beroende på vad han försöker övertyga om. Och då menar jag inte att han anpassar sig för att på bästa sätt hjälpa patienten, utan att han säger helt motsägelsefulla saker om referensvärden, regler, symptom vid en viss diagnos, och liknande.

Lita på läkare har jag verkligen lärt mig att INTE göra.


TACK FÖR DITT INLÄGG!

Jag håller fullständigt med dig! Jag skrev tråden "Förbjud orden psykiskt sjuk" och jag menar det. Alltså: På min klinik finns det en enda fast Överläkare (Ûberführer) och han kan inte ett smack om neuropsykiatri.
Om jag pratar med någon sköterska och han tar upp min förfrågan med denne halvgud så blir svaret på Concertaförsök NEJ eftersom det inte står ADHD utan AS i mina papper. Han VET ju ingenting! Det är inte en människa man kan ha en dialog med och diskutera MIG. Jag har en fullständigt Unik hjärna, liksom vi alla har.

Denne läkare är hatad av alla eftersom han lyssnar på ingen och lär sig då 0. Jag räddade livet på en av hans patienter genom att hitta en annan läkare som var neurolog/psykiatriker. Överläkare i fråga ödelade helt min väns liv genom tonvis med neuroleptika. Be mig inte ha förtroende för psykiatrin! Dock, finns det enskilda psykiatriker som vet att de inte vet och som lyssnar. De är de bästa!
Senast redigerad av Debbido 2011-05-05 1:31:44, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2010-04-08 19:26:37

Kvasir skrev:Debbido, du hör väl till Västra Götaland? Då kan du så vitt jag förstår göra en egenanmälan att bli utredd för ADHD i Falköping. De lär ha väldigt korta köer, och de har Niels Dige som är expert på vuxen-ADHD. Jag var själv på vippen att tillfälligt skriva mig på annan ort för att kunna göra det, men hade sedan turen att få en läkare hemma som skrev ut Concerta utan formell diagnos.


Efter lång, lång väntan i Uddevallakön (Egenanmälan - jag ställde diagnos på mig sälv!) ringde jag vårdslussen och sa att jag ville utredas i Falköping i stället. MEN då returnerade snabbt min dåvarande psykiatriker med att hon skulle ta han om det hela. Jag ångrar idag att jag inte valde Falköping, där man skulle varit mindre partisk. Min psykiatriker ville ha kvar borderlinediagnosen hon tidigare ställt medan jag ville se min tendens att emigrera då och då som ett ADHD-drag.

Att göra om utredningen orkar jag inte. Får säkert ännu lägre Iq denna gång. Min hjärna vittrar sönder av isoleringen i min lägenhet.

Nej, jag får väl avvakta i ettårskön till en psykiatriker som ska vara bra, där jag bor. Under tiden kunde jag kanske be om Oxytocinspray mot ångest? Låter ju harmlöst...Fast, kanske för raffinerat för en stafettläkare?
De vill väl inte skriva ut annat än "förtjockningsmedel". Fetma är farlig för alla utom för de "psykiskt sjuka"?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-05 1:31:44, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav antikropp » 2010-04-11 0:42:38

Jag har fått Ritalin utan att ha blivit utredd.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-05 1:31:44, redigerad totalt 1 gång.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav Debbido » 2010-04-11 1:25:59

antikropp skrev:Jag har fått Ritalin utan att ha blivit utredd.


AAhh? Och hur gjorde du då? Tilläggsdiagnoser? En annan forumist här på tråden hade Tourettes + AS.

Jag har förstått att detta med "utbrottstendenser" (som ska finnas i AS) inte gör det lättare att få Ritalin. Men om just aggressivitet är ett problem - why not?

Skillnaden mellan AS och ADHD lär visst vara

AS = aggressiv vid provokation
ADHD = oprovocerat aggressiv.

Här passar jag bäst in på AS, men ändå...

Är nog inte ensam om att inte få rätt att växla min borderline mot ADHD. De flesta med ADHD har haft borderlinediagnos eftersom det inte fanns annat förr att välja på för adhd-människorna.

Jag blir självdestruktiv i samband med att någon provocerar mig = utbrott = ev. självskadebeteende. Jag sitter alltså inte och skär på mig så där till vardags. Men min fd psykiatriker kunde tydligen inte tänka sig det självdestruktiva som ett aspergerdrag? Ändå står det att självskadebeteende kan förekomma i slutet av ett tantrum. Jag känner ju då stor skuld och skam eftersom jag vet att jag ska ha självkontroll.

Såg nyss "Grizzlymannen" på TV. Killen som valde att leva med björnar och gav prov på ett flertal aspergerdrag (b l a aggressiva utspel) slutade som björnmat. Självdestruktivt? Något.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-05 1:31:44, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Liljencroowna » 2010-04-11 6:09:04

"AS = aggressiv vid provokation
ADHD = oprovocerat aggressiv."

Det stämmer nog på mig, har båda diagnoserna och tycker att jag aldrig är aggressiv (tar bort varandra?). Har till och med papper på det! SCL-90. :D

Själv använder jag knark (RC-droger) i väntan på Concerta. INTE att rekommendera.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 1:31:44, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Kvasir » 2010-04-11 11:36:11

Debbido skrev:Efter lång, lång väntan i Uddevallakön (Egenanmälan - jag ställde diagnos på mig sälv!) ringde jag vårdslussen och sa att jag ville utredas i Falköping i stället. MEN då returnerade snabbt min dåvarande psykiatriker med att hon skulle ta han om det hela. Jag ångrar idag att jag inte valde Falköping, där man skulle varit mindre partisk. Min psykiatriker ville ha kvar borderlinediagnosen hon tidigare ställt medan jag ville se min tendens att emigrera då och då som ett ADHD-drag.

Att göra om utredningen orkar jag inte. Får säkert ännu lägre Iq denna gång. Min hjärna vittrar sönder av isoleringen i min lägenhet.


Prova att kontakta Niels Dige i Falköping direkt, istället för att gå via de vanliga kanalerna. Det är ju samma region.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 1:31:44, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav AAA » 2010-04-11 11:59:18

MsTibbs skrev:Jag vet en som säger hon har bara AS och käkar Concerta. Men hon tryckte i sig en sån tillsammans med alkohol på kvällen, så jag vet inte hur seriöst det var. Värmland.

Typisk värmlänningar - oseriösa! Och sedan raka vägen till Gökhöjden, eller?
Bild
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 1:31:45, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav antikropp » 2010-04-11 13:41:52

Debbido skrev:AAhh? Och hur gjorde du då? Tilläggsdiagnoser? En annan forumist här på tråden hade Tourettes + AS.
Jag sa att jag ville prova Ritalin. Jag sa att jag redan hade provat det och att jag är 100% säker på att jag har AD(H)D. Han misstänkte ju redan AS+ADD+fobisk personlighetsstörning. Det kanske syntes på mig att jag redan hade bestämt mig för centralstimulantia, jag hade inte gått därifrån utan ett recept på Ritalin. Om jag inte hade fått Ritalin så hade jag hittat på någon monsterkombination med mediciner som jag hade kunnat tänka mig som alternativ med mycket värre biverkningar eller helt enkelt frågat vad läkaren trodde om olika RC:s som alternativ.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-05 1:31:45, redigerad totalt 1 gång.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav Kvasir » 2010-04-11 16:43:48

Jag har visserligen berättat i en annan tråd, men kan väl ta det i korthet igen.

Jag fick mer och mer misstankar om att jag även hade ADHD, och ville försöka få igång en utredning om den saken. Samtidigt hade en nära vän samma misstankar själv, och fick då förslaget av en utredare att prova sina barns medicin först, för att se om den gjorde nytta. Om den inte gjorde det, så var det onödigt att göra utredning. Jag hakade då på detta, och testade också ett par gånger, enstaka utspridda dagar. Sedan råkade jag ha tur att av få en ny läkare pga. en administrativ miss, och fick då en erfaren läkare som skrev ut Concerta till mig baserat på dessa mina egna experiment, trots att jag alltså inte har någon formell diagnos. Däremot lär det väl bli en diagnos så småningom, eventuellt baserad just på att medicinen fungerar så bra.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 1:31:45, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Lakrits » 2010-04-11 16:47:52

Kvasir skrev:
Debbido skrev:Efter lång, lång väntan i Uddevallakön (Egenanmälan - jag ställde diagnos på mig sälv!) ringde jag vårdslussen och sa att jag ville utredas i Falköping i stället. MEN då returnerade snabbt min dåvarande psykiatriker med att hon skulle ta han om det hela. Jag ångrar idag att jag inte valde Falköping, där man skulle varit mindre partisk. Min psykiatriker ville ha kvar borderlinediagnosen hon tidigare ställt medan jag ville se min tendens att emigrera då och då som ett ADHD-drag.

Att göra om utredningen orkar jag inte. Får säkert ännu lägre Iq denna gång. Min hjärna vittrar sönder av isoleringen i min lägenhet.


Prova att kontakta Niels Dige i Falköping direkt, istället för att gå via de vanliga kanalerna. Det är ju samma region.

Han är bra. Gammal kollega till min far på den tiden han (alltså far min) arbetade med traumatiserade flyktingbarn. Så jag stöder Kvasirs förslag.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 1:31:45, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Lakrits » 2010-04-11 16:52:36

Kvasir skrev:Jag fick mer och mer misstankar om att jag även hade ADHD, och ville försöka få igång en utredning om den saken. Samtidigt hade en nära vän samma misstankar själv, och fick då förslaget av en utredare att prova sina barns medicin först, för att se om den gjorde nytta. Om den inte gjorde det, så var det onödigt att göra utredning. Jag hakade då på detta, och testade också ett par gånger, enstaka utspridda dagar. Sedan råkade jag ha tur att (...)

Här förväntade jag mig nästan att läsa:

"... träffa på en urtrevlig grön elefant som sade till mig (på urdu av någon anledning) att jag kunde styra objekt i min närhet med tanken. Sedan vaknade jag två dygn senare i en busskur i Hova, med en halv trombon i högernäven och iklädd en uniformsjacka modell Ä och en rosa tyllkjol."

;)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 1:31:45, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Kvasir » 2010-04-11 17:17:15

Lakrits skrev:"... träffa på en urtrevlig grön elefant som sade till mig (på urdu av någon anledning) att jag kunde styra objekt i min närhet med tanken. Sedan vaknade jag två dygn senare i en busskur i Hova, med en halv trombon i högernäven och iklädd en uniformsjacka modell Ä och en rosa tyllkjol."

;)


Och jag som trodde det bara var hallucinationer? :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 1:31:45, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav alfapetsmamma » 2010-04-11 19:39:50

Kvasir skrev: Om den inte gjorde det, så var det onödigt att göra utredning.


Det är synd att den där synen på cs som panacé och t o m bevis för att man har ADHD är så allenarådande. Man kan ha ADHD och inte bli hjälpt av cs. Eller bli hjälpt men också så stjälpt (biverkningar samt verkan som gör att man t ex blir ännu mycket aspigare) att man hellre avstår.

Men det var ju bra att det funkar för dig! :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 1:31:45, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Kvasir » 2010-04-11 20:21:05

alfapetsmamma skrev:
Kvasir skrev: Om den inte gjorde det, så var det onödigt att göra utredning.


Det är synd att den där synen på cs som panacé och t o m bevis för att man har ADHD är så allenarådande. Man kan ha ADHD och inte bli hjälpt av cs. Eller bli hjälpt men också så stjälpt (biverkningar samt verkan som gör att man t ex blir ännu mycket aspigare) att man hellre avstår.

Men det var ju bra att det funkar för dig! :)


Nja, i det fallet var hela anledningen till utredningen att få diagnos just för att kunna få prova CS. Om man har anledning att vilja ha en diagnos ändå så är saken förstås annorlunda, även om jag kan tänka mig att man ser det som lågprioriterat att utreda i sådana fall.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 1:31:45, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav alfapetsmamma » 2010-04-12 0:59:00

Kvasir skrev:
alfapetsmamma skrev:
Kvasir skrev: Om den inte gjorde det, så var det onödigt att göra utredning.


Det är synd att den där synen på cs som panacé och t o m bevis för att man har ADHD är så allenarådande. Man kan ha ADHD och inte bli hjälpt av cs. Eller bli hjälpt men också så stjälpt (biverkningar samt verkan som gör att man t ex blir ännu mycket aspigare) att man hellre avstår.

Men det var ju bra att det funkar för dig! :)


Nja, i det fallet var hela anledningen till utredningen att få diagnos just för att kunna få prova CS. Om man har anledning att vilja ha en diagnos ändå så är saken förstås annorlunda, även om jag kan tänka mig att man ser det som lågprioriterat att utreda i sådana fall.


Det första kan jag absolut förstå.

Det andra absolut inte. Man kan behöva en diagnos för att få rätt till anpassningar i skolan, mer förståelse från andra, verktyg för att hantera verkligheten, självförståelse så småningom osv.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 1:31:45, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Debbido » 2010-04-13 1:58:46

Kvasir skrev:Prova att kontakta Niels Dige i Falköping direkt, istället för att gå via de vanliga kanalerna. Det är ju samma region.


Tack för ditt konkreta råd! Som sagt, jag söker gärna kontakt men gör ogärna om utredningen. Tror du att en tid för samtal med honom kunde ge något?

Det är så att hjärnan krymper av den extrema isolering jag tvingats till av alla operationer etc. Har även återtagit Lyrican i väntan på att få kontakt med en psykiatriker och den blir jag allvarligt korkad av. :-)001

OCH - kan Concertan ev. minska utbrottstenderser även hos aspergare? Många preparat gör mig bara ännu mer aggressiv. VARFÖR har vissa aspergare kort stubin? Varför testar man inte concerta mot autistiska tantrums?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-05 1:31:45, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2010-04-18 1:54:29

Lakrits skrev:
Kvasir skrev:Jag fick mer och mer misstankar om att jag även hade ADHD, och ville försöka få igång en utredning om den saken. Samtidigt hade en nära vän samma misstankar själv, och fick då förslaget av en utredare att prova sina barns medicin först, för att se om den gjorde nytta. Om den inte gjorde det, så var det onödigt att göra utredning. Jag hakade då på detta, och testade också ett par gånger, enstaka utspridda dagar. Sedan råkade jag ha tur att (...)

Här förväntade jag mig nästan att läsa:

"... träffa på en urtrevlig grön elefant som sade till mig (på urdu av någon anledning) att jag kunde styra objekt i min närhet med tanken. Sedan vaknade jag två dygn senare i en busskur i Hova, med en halv trombon i högernäven och iklädd en uniformsjacka modell Ä och en rosa tyllkjol."

;)


Jag läste om ditt inlägg laktrits och tänkte då att det passar ihop med tråden "HUR får en aspergare slutenvård". Om jag bara kunde lyckas snurra till det såsom du beskriver det: bli funnen i en busskur iklädd uniformsjacka och tyllkjol medan jag försöker styra objekt med tanken och har en halv trombon i högernäven - DÅ skulle jag nog kunna bli inlagd! :lol:
Senast redigerad av Debbido 2011-05-05 1:31:45, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2010-04-18 2:05:08

Jag har diagnosticerat flera personer rätt. Satte min egen AS-diagnos. Men fick inte igenom ADHD-drag. Någon som tycker att jag verkar ha det?

Har insett att människor med lägre intelligens än jag klarar av sina jobb helt enkelt genom att ta en sak i taget, långsamt och stegvis beta sig igenom uppgifterna. Min hjärna är explosiv och associativ. Det kan skapa sånger och målningar men jag kan inte vara kassörska eller något sådant eftersom jag aldrig tar en sak i taget.

Det splittrade sättet att tänka är väl ADHD?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-05 1:31:45, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Kvasir » 2010-04-18 2:07:17

Debbido skrev:
Kvasir skrev:Prova att kontakta Niels Dige i Falköping direkt, istället för att gå via de vanliga kanalerna. Det är ju samma region.


Tack för ditt konkreta råd! Som sagt, jag söker gärna kontakt men gör ogärna om utredningen. Tror du att en tid för samtal med honom kunde ge något?


Det skadar väl inte att prova. Han lär vara ganska tillgänglig på telefon, och trevlig och hjälpsam, så han kanske kan ge några goda råd om inte annat.

OCH - kan Concertan ev. minska utbrottstenderser även hos aspergare? Många preparat gör mig bara ännu mer aggressiv. VARFÖR har vissa aspergare kort stubin? Varför testar man inte concerta mot autistiska tantrums?


På mig stabiliserar den humöret, så att jag inte blir lika lättirriterad, men somliga verkar ha upplevt motsatt effekt. Det är väl som vanligt, att effekten av mediciner är högst individuell.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 1:31:45, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Debbido » 2010-04-18 3:22:26

Kvasir skrev:
Debbido skrev:
Kvasir skrev:Prova att kontakta Niels Dige i Falköping direkt, istället för att gå via de vanliga kanalerna. Det är ju samma region.


Tack för ditt konkreta råd! Som sagt, jag söker gärna kontakt men gör ogärna om utredningen. Tror du att en tid för samtal med honom kunde ge något?


Det skadar väl inte att prova. Han lär vara ganska tillgänglig på telefon, och trevlig och hjälpsam, så han kanske kan ge några goda råd om inte annat.


Tack, du är jättesnäll som puffar på mig! (åt rätt håll) Tog som sagt en överdos häromdagen och blev jättesjuk, därför att jag inte får kontakt med psykiatriker. Står i kö till en som ska vara bra - en evighetskö. Och det duger ju inte när det är akut.

Det var länge sedan vi hade en "trevlig" psykiatriker där jag bor. Kan knappt föreställa mig en sådan. Finns de? Menar du att man alltså kan få tag på honom på telefon? Låter som en saga. Här finns nästan bara stafettläkare. Jag orkar inte med en utredning eller knappast ens att åka till Falköping...jo, om sonen kör mig dit. Han får väl ta ledigt. Annars finns det ingen mamma kvar som trollar fram utbildningar, bilar och körkort. Jo, jag måste ringa, måste gripa efter halmstrån. Visst - Concerta kanske inte alls funkar, vad vet jag. Ingen vet ju.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-05 1:31:46, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Liljencroowna » 2010-04-18 3:34:46

Själv har jag en trevlig psykiater. :)
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 1:31:46, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Debbido » 2010-04-18 4:14:17

Liljencroowna skrev:Själv har jag en trevlig psykiater. :)


Jag hade en trevlig psykiatriker en gång. Hon insåg direkt att jag var ett hopplöst fallt. Alla psykmediciner var kontraindicerade pga mina fysiska sjukdomar. Så är det egentligen. Få svårt fysiskt sjuka klarar biverkningarna. Fast hoppet..........

Man bör inte hoppa över hoppet.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-05 1:31:46, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Liljencroowna » 2010-04-18 4:20:29

Debbido skrev:
Liljencroowna skrev:Själv har jag en trevlig psykiater. :)


Jag hade en trevlig psykiatriker en gång. Hon insåg direkt att jag var ett hopplöst fallt. Alla psykmediciner var kontraindicerade pga mina fysiska sjukdomar. Så är det egentligen. Få svårt fysiskt sjuka klarar biverkningarna. Fast hoppet..........

Man bör inte hoppa över hoppet.


Min psykiater ger mig aldrig några mediciner...
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 1:31:46, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Debbido » 2010-04-19 0:20:33

Liljencroowna skrev:
Debbido skrev:
Liljencroowna skrev:Själv har jag en trevlig psykiater. :)


Jag hade en trevlig psykiatriker en gång. Hon insåg direkt att jag var ett hopplöst fallt. Alla psykmediciner var kontraindicerade pga mina fysiska sjukdomar. Så är det egentligen. Få svårt fysiskt sjuka klarar biverkningarna. Fast hoppet..........

Man bör inte hoppa över hoppet.


Min psykiater ger mig aldrig några mediciner...


VAD ger han dig?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-05 1:31:46, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in