Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Natten » 2013-09-08 16:38:11

Nej ledningstunnlarna är inte olåsta när det arbetas i dom, det kan jag lova dig.
Säkerheten kring denna typ av tunnlar är väldigt omfattande.
Fjärrvärme brukar normalt inte gå i tunnlar utan i rör 1-2 meter under markytan.
Förstår inte riktigt vad du menar med att man kan komma mellan tunnelsystemen?
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Gripandekylig » 2013-09-08 17:18:18

Natten skrev:Fjärrvärme brukar normalt inte gå i tunnlar utan i rör 1-2 meter under markytan.
Förstår inte riktigt vad du menar med att man kan komma mellan tunnelsystemen?

I Stockholm går mycket utav fjärrvärmen i s.k. försörjningstunnlar som nyttjas utav aktörer så som Stockholm Vatten, TeliaSonera, Trafikkontoret, Käppala, SYVAB, och Fortum (som sköter fjärrvärmedistributionen). Av ekonomiska skäl, samt av dräneringsskäl, är ofta olika tunnelsystem sammanlänkade då de inte enbart nyttjas för att fylla en funktion, utan används i flera syften. Det är exempelvis välkänt att den TBM-borrade dagvattentunnel som leder bort vatten under bl.a. Östermalm ligger på en lägre nivå än fjärrvärmetunnlarna där ett, inom UE-scnenen välkänt, schakt sammanlänkar dessa två system för att kunna dränera försörjningstunnlarna vid skyfall.

Som tidigare nämnt är Stockholms underjord tämligen ihålig och det är inte speciellt konstigt att det går att ta sig mellan olika tunnelsystem, även om vissa möjligheter har begränsats under senare år. Det är trångt i underjorden så pumpstationer kan inte placeras vartsomhelst; det är logiskt att de grundare belägna tunnlarna får dräneras nedåt mot de lägre belägna tunnlarna för att avslutas i ett uppsamlingsschakt med pump upp till exempelvis Saltsjön. Även länkar för utrymning, för konstruktion eller för funktion så som att leda vidare telekablar mellan olika system förekommer.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Natten » 2013-09-08 18:36:35

Jag vill ändå hävda att majoriteten av fjärrvärmenätet INTE går i tunnlar utan i rör.
Sen så är väll ändå Käppala och SYVAB enbart avloppsrelaterat?
Deras egna tunnlar är således inga sk gemensamhetstunnlar.
Jag vet att Stockholm Vatten har huvudvattenledningar i ledningstunnlarna men SV har ju också egna tunnlar.
Jag håller med om att det är logiskt att tunnlarna är sammanlänkade men går det verkligen att ta sig fysiskt mellan dessa tunnlar?
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Natten » 2013-09-08 18:48:35

Menade alltså att majoriteten av fjärrvärmenätet går i rör närmare markytan snarare än i sprängda bergtunnlar. Givetvis är det rör även i tunnlarna.
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Gripandekylig » 2013-09-08 19:08:44

Natten skrev:Sen så är väll ändå Käppala och SYVAB enbart avloppsrelaterat?
Deras egna tunnlar är således inga sk gemensamhetstunnlar.

Ja de är enbart avloppsrelaterade (även Stockholm Vatten sköter en liten andel avloppsledningar) men deras rör går ändå i vissa fall i de tunnlar du kallar gemensamhetstunnlar.

Natten skrev:Jag håller med om att det är logiskt att tunnlarna är sammanlänkade men går det verkligen att ta sig fysiskt mellan dessa tunnlar?

Ja det går på vissa ställen. Visst: Saltsjötunnelns kylfunktion av Klara skyddsrum kanske är lite väl knepig att ge sig på men ta knutpunkterna Vanadislunden, Johannes eller Östra real som exempel: där finns det flera möjligheter att ta sig från en tunneltyp till en annan. Dock bör vi ju inte gå in alltför detaljerat på detta av juridiska skäl.

En intressant och öppen rapport att läsa, ifall man genom en enkel googling vill sätta sig in i sammanlänkningen utav försörjningstunnlarna, är Länsstyrelsen i Stockholms läns rapport, utförd av Tyréns, kallad "Risk- och sårbarhetsanalys avseende översvämningshot mot trafik- och försörjningstunnlar i Stockholms län." Det är ju lite så man får arbeta ifall man vill kartlägga information som egentligen inte skall vara helt publik: man får pussla ihop bitar av information som råkat slinka in i diverse rapporter här och där. Vidare kan man från SGU:s hemsida få fler pusselbitar angående underjorden. Sitter man i rätt intranät kan man givetvis även använda sig av Karthago och liknande tjänster för att få tillgång till kartor och sådant lite enklare.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Natten » 2013-09-08 19:48:08

Kul att diskutera med en påläst person iaf. Verkar som vi har ungefär samma tillvägagångssätt när det kommer till att kartlägga underjorden.
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav HenrikE » 2013-09-08 21:56:45

Tro mej eller ej, Natten, genom fjärrvärmetunnlarna kan man ta sej runt hela Stockholm. Det finns miniräls och elektriskt tåg och gatuskyltar som berättar om vilken gata man har tjugo meter ovanför sej.
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Kantknuffaren » 2013-10-04 15:24:28

Sjukt spännande och gå in i övergiva förfallna hus, ej varit i jätte många men. dom brukar ju fyllas ganska fort med målningar, har själv vart och kladdat i något övergivet kontors hus, vet att många som håller på med UE inte gillar att folk målar i gammla bygnader och sånt. själv tycker jag det skapas en ännu coolare miljö med graff i, vad tycker ni?
Kantknuffaren
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2013-05-26

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Gripandekylig » 2013-10-04 16:52:10

Kantknuffaren skrev:vad tycker ni?

Jag föredrar en naturell miljö utan modernt klotter. Det är lättare att i tanken flyta bakåt i tiden och se framför sig hur byggnaden en gång använts ifall den är fri från mer sentida tillägg.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Feldwebel » 2013-10-04 17:23:47

Jag älskar absolut att utforska övergivna och förbjudna platser men finns inte mycket övergivna saker här omkring där jag bor, det kanske skulle anordnas nån AS ue träff? :)
Feldwebel
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2013-06-22
Ort: Stockholm

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Natten » 2013-10-04 17:35:55

Kantknuffaren skrev:Sjukt spännande och gå in i övergiva förfallna hus, ej varit i jätte många men. dom brukar ju fyllas ganska fort med målningar, har själv vart och kladdat i något övergivet kontors hus, vet att många som håller på med UE inte gillar att folk målar i gammla bygnader och sånt. själv tycker jag det skapas en ännu coolare miljö med graff i, vad tycker ni?


Min åsikt i frågan är att jag tycker varken bu eller bä. Övergivna hus intresserar mig inte särskilt mycket och jag har ingen längtan att måla i dessa då jag anser att det är slöseri med färg.
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav HenrikE » 2013-10-04 17:41:12

Men övergivna hus i tunnelvärlden är häftiga!
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Natten » 2013-10-04 17:46:00

Feldwebel skrev:Jag älskar absolut att utforska övergivna och förbjudna platser men finns inte mycket övergivna saker här omkring där jag bor, det kanske skulle anordnas nån AS ue träff? :)


Ja det är ingen dum ide faktiskt. Jag har bara utforskat själv tidigare men det kanske finns fördelar med att vara flera?
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Feldwebel » 2013-10-04 17:47:10

Natten skrev:
Feldwebel skrev:Jag älskar absolut att utforska övergivna och förbjudna platser men finns inte mycket övergivna saker här omkring där jag bor, det kanske skulle anordnas nån AS ue träff? :)


Ja det är ingen dum ide faktiskt. Jag har bara utforskat själv tidigare men det kanske finns fördelar med att vara flera?



Blir nog helt klart roligare om man är flera med samma intresse som går runt o letar runt i nån övergiven fabrik, själv bor jag i Stockholm och UE kulturen är ju ganska utbredd här. Borde finnas mycket att titta på
Feldwebel
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2013-06-22
Ort: Stockholm

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Natten » 2013-10-04 17:56:30

Feldwebel skrev:
Natten skrev:
Feldwebel skrev:Jag älskar absolut att utforska övergivna och förbjudna platser men finns inte mycket övergivna saker här omkring där jag bor, det kanske skulle anordnas nån AS ue träff? :)


Ja det är ingen dum ide faktiskt. Jag har bara utforskat själv tidigare men det kanske finns fördelar med att vara flera?



Blir nog helt klart roligare om man är flera med samma intresse som går runt o letar runt i nån övergiven fabrik, själv bor jag i Stockholm och UE kulturen är ju ganska utbredd här. Borde finnas mycket att titta på


Ja Stockholm är helt klart en bra UE stad. Dock är många utforskare rätt ovilliga att dela med sig av sina ställen. Känner du till några roliga ställen?
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Feldwebel » 2013-10-04 18:02:27

UE folket är lite snobbiga här då dem vaktar varje ställe som sitt eget men finns en skönt ställe under St Eriksbron där man kan klättra upp och gå under själva bron på en gång till andra sidan.
Feldwebel
 
Inlägg: 149
Anslöt: 2013-06-22
Ort: Stockholm

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav HenrikE » 2013-10-04 21:41:01

Tunnlarna ska man inte utforska ensam. Om det händer något kan man inte få hjälp annars. Oftast ingen mobiltäckning.
Tranebergsbron kan man gå igenom.
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Kantknuffaren » 2013-10-04 22:29:24

Feldwebel skrev:Jag älskar absolut att utforska övergivna och förbjudna platser men finns inte mycket övergivna saker här omkring där jag bor, det kanske skulle anordnas nån AS ue träff? :)


Ja det skulle vara kul om det är någon som hittar till några häftiga ställen i sthlm. och vill dela med sig av dom.

Natten skrev:
Kantknuffaren skrev:Sjukt spännande och gå in i övergiva förfallna hus, ej varit i jätte många men. dom brukar ju fyllas ganska fort med målningar, har själv vart och kladdat i något övergivet kontors hus, vet att många som håller på med UE inte gillar att folk målar i gammla bygnader och sånt. själv tycker jag det skapas en ännu coolare miljö med graff i, vad tycker ni?


Min åsikt i frågan är att jag tycker varken bu eller bä. Övergivna hus intresserar mig inte särskilt mycket och jag har ingen längtan att måla i dessa då jag anser att det är slöseri med färg.


Kanske det, Men man kan stå ganska lungt på dagen, plus få bild på målningen i en lite annorlunda miljö,Inte riktigt ue och gå in i något rivningshus direkt. Och kanske inte gör så mycket om det målas i om det ändå ska försvinna.
Kantknuffaren
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2013-05-26

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Natten » 2013-10-05 15:11:32

Kantknuffaren skrev:Ja det skulle vara kul om det är någon som hittar till några häftiga ställen i sthlm. och vill dela med sig av dom.


Risken är ju att om en massa folk börjar besöka objekten så lär ju ägaren upptäcka det och försvåra framtida besök.
Men jag kanske skulle vara intresserad av att utbyta information.
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Natten » 2013-10-05 15:17:44

HenrikE skrev:Tunnlarna ska man inte utforska ensam. Om det händer något kan man inte få hjälp annars. Oftast ingen mobiltäckning.


Det stämmer. När någon hittar dig senare så är ditt skelett det enda som finns kvar av dig. :D
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav tassen__ » 2013-10-05 16:03:28

Jag håller på!
Oftast hus dock
tassen__
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2012-11-09
Ort: falun

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Signe » 2013-10-23 16:53:36

geocache skrev:Är det inte allemansrätten som gäller då? Jag har för mej att i gamla övergivna gruvor så är det allemansrätten som gäller. Markägaren måste se till att dom är ordentligt avspärrade. Men om dom inte har murat för öppningarna tror jag att det är fritt fram.


Allemansrätten som gäller !? Så här säger allemansrätten:

Du får ta dig fram till fots, cykla, rida, åka skidor och tillfälligt vistas i naturen om du inte riskerar att skada gröda, skogsplantering eller annan känslig mark. Men du måste respektera hemfriden och får inte passera över eller vistas på privat tomt eller gårdsplan. Tomt, som inte alltid är inhägnad, är området närmast boningshuset.
Signe
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2013-10-21

Återgå till Intressanta intressen



Logga in