Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Nixer » 2013-02-18 20:32:03

Hejsan!

Jag undrar om det finns personer med aspergers syndrom, som också håller på med Urban Exploration? (Så kallad ruinturism) :-)Happy
Nixer
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-01-18

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Wine » 2013-02-18 20:35:38

Hej, det låter spännande men det är inget som jag själv sysslar med aktivt. Har dock besökt en del ruiner på olika ställen exempelvis Vadstena klosterruin, Alvastra klosterruin, Mykene i Grekland, sett olika slottsruiner m.m.
Senast redigerad av Wine 2013-02-18 20:39:59, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Nixer » 2013-02-18 20:39:44

Wine skrev:Hej, det låter spännande men det är inget som jag själv sysslar med aktivt. Har dock besökt en del ruiner på olika ställen exempelvis Vadstena klosterruin. Mykene i Grekland, sett olika slottsruiner, sevärdheter på olika platser.
Wine skrev:Hej, det låter spännande men det är inget som jag själv sysslar med aktivt. Har dock besökt en del ruiner på olika ställen exempelvis Vadstena klosterruin. Mykene i Grekland, sett olika slottsruiner, sevärdheter på olika platser.


Oj! Vill du berätta lite mer om slottsruinerna? :)
Nixer
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-01-18

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Wine » 2013-02-18 20:47:20

Vad vill du veta? Det är spännande med gamla slottsruiner och ruiner, man försöker tänka sig hur byggnaderna såg ut när de var i bruk samt hur människorna levde i dem.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Nibor » 2013-02-18 20:48:49

Jag utforskar min urbana omgivning varje dag jag åker tunnelbana i Stockholm
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Kaktus » 2013-02-19 11:15:17

Nej, bor i en litet samhälle och här finns inget av intresse. Vad jag vet iaf ^^
Kaktus
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2013-02-03

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav slackern » 2013-02-19 15:51:56

Kaktus skrev:Nej, bor i en litet samhälle och här finns inget av intresse. Vad jag vet iaf ^^


Finns säkert en massa övergivna bergsrum och industrier. Brukar göra det eller övergivna bostadshus.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Natten » 2013-06-23 19:58:50

Jag var rätt insnöad på UE ett år men sedan dess har jag inte utforskat särskilt mycket. Tunnlar och militära bergrum var min grej.
Är faktiskt lite sugen på att börja igen men har redan undersökt alla roliga ställen där jag bor.
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Richard » 2013-06-26 19:23:10

När jag bodde i Vejbystrand så när jag o mina polare var runt 13-16 år, så gillade vi att besöka det nedlagda sjukhuset KVS. Hittade allt möjligt, från nyckelämnen o brandsläckare, fina verktyg, till arm- o benproteser. Kändes lite läskigt när vi drog ut bårarna i bårhuset dock.

Efter att det varit ett sjukhus, så var det en kort stund en flyktingförläggning, sen förföll det bara. Nu tror jag dock de har öppnat nått museum där.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Rakel47 » 2013-06-30 16:08:38

Jag har planer att börja med det. Jag sysslade med det av och till i tonåren tills min kamera gick sönder och jag flyttade hemifrån.

Har nyligen åter fått tillgång till kamera som jag dock måste lära mig att använda ordentligt först (analog). Sen vet dessutom jag inte var jag ska leta för att hitta nya intressanta platser.

Jag har några gamla foton av ett mestadels övergivet fabriksområde i Nyköpings kommun.
Rakel47
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2013-04-03

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Kostymhippie » 2013-06-30 20:56:11

Har haft intresse av att börja med UE men aldrig kommit igång...svårt att hitta likasinnade som vill lära en hur det funkar.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-06-30 21:57:48

Om man ger saker ettt märkvärdigt namn så blir det kanske mer spännande... Vad vet jag? :roll:
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Plasticfck » 2013-06-30 23:33:56

Här finns en till!
Gillar dock att upptäcka nya platser själv mer än att gå till de redan kända.
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Natten » 2013-07-01 19:48:27

Ja alla överexponerade ställena är ju helt ointressanta.
Man lär sig rätt snabbt vilka ledtrådar man ska leta efter.

Om det finns nån annan i Stockholmsområdet så kan ni ju hojta till.
Visserligen har jag bara utforskat ensam tidigare men vi kanske kan tipsa varandra om ställen.
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav antonius » 2013-07-01 21:56:25

Hela Boden är omgivet av gammla fort, borde vara ett Urban Exploration eldorado, fast i de flesta har dom guidade visningar, och painbollbaner etc. Det påstås att Sveriges guldreserv fanns i Rödbergsfortet, hela jäkla berget är ju urholkat, eget sjukhus, officersmäss, en jätte restaurang. Låg visst 2000 man där som mest, som en hel liten stad. Har själv varit där, spanade om dom möjligen tappat ngn tacka, men näe. :-)005
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav geocache » 2013-07-01 22:24:19

Hej Nixer!

Jag sysslar inte aktivt med UE, men då och då hittar jag övergivna industribyggnader när jag är ute i skogarna och letar efter cachar. Jag är inte säker på att det är lagligt att ge sig in i sådana byggnader, men jag brukar alltid "utforska" de grundligt utanpå, jätteintresserad av byggnads- och industrihistoria som jag är sedan jag var liten.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav slackern » 2013-07-01 22:28:06

geocache skrev:Hej Nixer!

Jag sysslar inte aktivt med UE, men då och då hittar jag övergivna industribyggnader när jag är ute i skogarna och letar efter cachar. Jag är inte säker på att det är lagligt att ge sig in i sådana byggnader, men jag brukar alltid "utforska" de grundligt utanpå, jätteintresserad av byggnads- och industrihistoria som jag är sedan jag var liten.


Är det inte allemansrätten som gäller då? Jag har för mej att i gamla övergivna gruvor så är det allemansrätten som gäller. Markägaren måste se till att dom är ordentligt avspärrade. Men om dom inte har murat för öppningarna tror jag att det är fritt fram.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav geocache » 2013-07-01 22:43:43

Slackern: jo, så kan det ju vara, men frågan är ju vad som händer om man råkar ut för exempelvis ett ras eller liknande, och blir allvarligt skadad... isåfall är det ju självförvållat, med allt vad det innebär.

Jag är ibland vid övergivna gruvor i samband med mineralexkursioner, och då är jag alltid ytterst försiktig med var jag rör mig, trots att vi alltid är flera då. På samma sätt gör jag när jag deltar i grottexkursioner.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Pieohpah » 2013-07-03 5:47:42

Jag fotar gärna övergivna förfallna platser och saker. Jag tittade på tv-serien PhotoXplorers och blev väldigt intresserad av Urban Exploring men har inte nått stadiet att jag brytit mig in någonstans. :)
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav HenrikE » 2013-09-06 23:19:11

Stockholm är en av världens tunnelrikaste städer. Överallt i gator och parker finns det fyrkantiga järnlock, tunga men olåsta. Lyft på locket så finner du en stege som leder ner till något av tunnelsystemen - dagvatten, avlopp, tele, fjärrvärme, skyddsrum är några exempel. Med rätt utrustning (hjälm, pannlampa) och sällskap kan du ägna åratal åt att utforska dessa tunnlar och deras oväntade och spännande innehåll. Man gör ingen skada men säkert en del nytta som frivillig tunnelinspektör.
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav antonius » 2013-09-06 23:49:29

@HenrikE
Du borde kolla in Bodens Fästning, alla berg runt hela Boden är i princip urholkade, där finns hela lasarett, gigantiska bergrum för allt, officersmässer, matsalar för tusen man, stridsledningscentraler, de förvarade den svenska guldreserven där med. Vissa delar har dom öppna för visningar.

http://www.rodbergsfortet.com/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bodens_f%C3%A4stning
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav HenrikE » 2013-09-07 0:47:49

Jag kommer!
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav Natten » 2013-09-07 21:33:26

HenrikE skrev:Stockholm är en av världens tunnelrikaste städer. Överallt i gator och parker finns det fyrkantiga järnlock, tunga men olåsta. Lyft på locket så finner du en stege som leder ner till något av tunnelsystemen - dagvatten, avlopp, tele, fjärrvärme, skyddsrum är några exempel. Med rätt utrustning (hjälm, pannlampa) och sällskap kan du ägna åratal åt att utforska dessa tunnlar och deras oväntade och spännande innehåll. Man gör ingen skada men säkert en del nytta som frivillig tunnelinspektör.


Nej du kan inte bara lyfta på ett lock gå ner i en tunnel. Ledningstunnlarna är klassade som SO och är både låsta och larmade.
Avloppstunnlarna är väl lättast att komma in i men ingen vettig människa vill promenare runt i en bajstunnel. Dagvattentunnlar kan dock vara roliga att utforska.
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Aspergare som sysslar med Urban Exploration?

Inläggav HenrikE » 2013-09-07 22:20:31

Ledningstunnlar och fjärrvärme är normalt låsta och larmade. När det arbetas på dom kan det hända att dom är olåsta och olarmade men jag avråder från såna äventyr. Det finns också ställen där man kan komma mellan tunnelsystemen, varning för dom. Man kan till exempel drulla in i en tunnelbanetunnel.
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Återgå till Intressanta intressen



Logga in