Solochvårande (romansbedrägerier) allt vanligare

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Solochvårande (romansbedrägerier) allt vanligare

Inläggav Alien » 2009-03-23 1:49:53

Passion, pengar och gigolo

Helg Sgarbi, den schweiziske sol-och-våraren fick 6 års fänglse:

Flera av kvinnorna hade han lärt känna på lyxhotellet Lanserhof vid Innsbruck, ett spa som frekventeras av några av Europas mest förmögna privatpersoner.

Han presenterade sig som medlem i en schweizisk militär elittrupp med uppdrag att bekämpa den organiserade brottsligheten.

– Han var otroligt charmig. Litet pojkaktig och vansinnigt attraktiv, berättar i den tyska tidningen Bild en 50-årig affärskvinna som 2007 lärde känna Sgarb på Lanserhof och strax därpå inleder ett förhållande med denne. Det dröjer inte länge förrän Sgarb behöver pengar och i två omgångar får drygt tre miljoner kronor.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_2570743.svd

Han lurade också Susanna Klatten, gift och med tre barn (uppskattad förmögenhet 7,8 miljarder euro):
Hon faller direkt för den världsvane schweizaren som talar sex språk flytande och intressar sig för konst och arkitektur.

Bara veckor senare berättar han en riktig rövarhistoria: han har varit inblandad i en bilolycka i Italien och skadat barnet till en maffiachef. Nu behöver han pengar. Susanne Klatten skaffar i all hast sju miljoner euro, över 70 miljoner kronor, som hon i 200-eurosedlar överlämnar i en plastpåse i hotellgaraget.

Hur kunde en framgångsrik och erfaren affärskvinna gå på en sådan lögn?

– Passioner förändrar hjärnans biokemi, säger till veckotidningen Focus psykologen Peter Walschburger från Freie Universität i Berlin. Förnuftet sätts ur spel.

Helg Sgarbi är inte nöjd. Fem veckor senare, i november 2007, försöker han övertala Susanne Klatten att lämna sin familj och placera 290 miljoner euro, över tre miljarder kronor, i en stiftelse som han kontrollerar. Nu kommer förnuftet tillbaka: Hon vägrar blankt och avslutar relationen.


När Sgarbi försöker med utpressning går hon till polisen. Men han har gömt undan en del pengar, så han är inte fattig när han kommer ut.

Rüdiger Jungbluth som skrivit en bok om industrifamiljen (BMW bl a) säger att Susanna Klatten är "återhållsam, ytterst försiktig, nästan misstänksam." Så misstänksam att hon inte avslöjade sitt riktiga namn för blivande maken Jan Klatten förrän 9 månader efter att de blivit ihop. Gentemot älskaren var hon inte alls så försiktig.

Ingen klarar att stå emot passionen tydligen. Väl att hon iaf inte gav efter för utpressning. Sgarbi förtjänar fängelse (även om det inte drabbade någon fattig men det var ju själva affärsidén).

Passion = galenskap (i motsats till kärleken) men många föredrar passionen.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:36:36, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Parvlon » 2009-03-23 5:44:28

Typiskt rika människor att bli lurade på pengar. Att de aldrig lär sig.. Biokemisk obalans,framtidens uttryck för vad vi nu kallar 'känslor'?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 18:36:36, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Nilale » 2009-03-23 7:58:38

Jag tror inte att det är typiskt rika människor att bli lurade på pengar, men det är väl de som är de mest lockande bytena. Dessutom är det i de fallen som det märks mest. Om någon lurar av mig 500 spänn lär det inte bli någon helsida i Aftonbladet.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 18:36:36, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Parvlon » 2009-03-23 8:25:11

Du har säkert rätt i det Nilale, men en miljon är en miljon oavsett vem man är. Jag tycker att ifall man är rik så ska man vara xtra noga med att inte beblanda sig med manipulativa människor. Om man hanterar stora summor så dumt får man skylla sig sj. Då är det värre med småsummor.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 18:36:36, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Alien » 2009-03-23 17:20:22

Passionen får folk att strunta i ansvar för andra människor, t ex partner och barn. Så varför skulle den inte få folk att bli ansvarslösa med pengar också?

Ungefär som med drogberoende.

Det är dags att återinföra begreppet kärlekssjuk inom medicinen, anser den engelske psykologen Frank Tallis.
- Förälskelse är ett medicinskt tillstånd av mental galenskap, säger Tallis.

Tallis är en av Storbritanniens främsta auktoriteter på tvångssyndrom, ångest och depression.
- Det finns personer som inte kan hantera att en relation tar slut och om de inte får professionell hjälp finns risken att de tar livet av sig.
Fram till för drygt hundra år sedan såg man kärlek som ett medicinskt tillstånd. Sedan tog den sexuella aspekten över, inte minst genom Freud, säger Frank Tallis.
- Förälskelse är ett medicinskt tillstånd av mental galenskap.
Sedan några år behandlar Frank Tallis människor som har blivit sjuka av kärlek. Han är också författare till boken "Love sick - love as a mental illness".
http://sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/article97239/Diagnos-karlekssjuk.html

Fast det är också skamligt att bli sol-och-vårad, så därför är det många som inte anmäler.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Solochvårande (romansbedrägerier) allt vanligare

Inläggav Alien » 2013-09-03 12:14:59

Internets kontaktsajter är ett bra hjälpmedel för solochvåraren.

Bakgrunden till uttrycket "sol och vår":

"Uttrycket sol-och-vår" kommer från den bekantskapsannons Karl Vesterberg satte in i Stockholmstidningen den 20 februari 1916 under signaturen 'Sol och vår'. Fröken Berggren skickade in ett svar och lånade ut 2000 kronor till honom. Vesterberg dömdes senare till sex månaders straffarbete.

Så här löd annonsen:
'Ärade damer:
Verkmästare, 34 år (villaägare), söker på detta sätt bekantskap med hederlig o. god flicka (eller änka) ur arbetsklasen. Någon förmögenhet önskvärd. Svar förtroendefullt till 'Sol och vår'."
(DN 2013-09-03 "Sol och vår" kommer från en annons)

Önskad förmögenhet och samtidigt från "arbetsklasen"? Änka (rik änka) är förstås allra mest önskvärd.

DN skrev:Internet har blivit en attraktiv arena för sol-och-vårare, eller ”romansbedragare” som de kallas i dag. Gärningsmännen opererar både från Sverige och från andra länder. Anders Olofsson på Stockholmspolisen befarar att den här typen av brottslighet kommer att bli ett ännu allvarligare problem än i dag.

– Det är lättare för sol-och-vårarna att agera när de inte behöver träffa offren i verkligheten och bygga upp en relation. De behöver inte vara lika mycket ”psykopat”. Folk måste få upp ögonen för den här typen av brottslighet och för att nätet riskerar att bli en tummelplats för bedragare, säger han.
http://www.dn.se/insidan/sol-och-varare ... -internet/

Den mest berömda solochvåraren var Raskenstam. Det gjordes en film om honom 1983. Han höll på under andra världskriget och fick 3,5 års fängelse för förskingring. Han hade relationer med hundratals kvinnor.

Man skulle tro att människor är mer kunniga och vaksamma idag. Men så är tydligen inte fallet.

Under fjolåret ökade antalet internetbedrägerier med 43 procent till 21 400 anmälda brott.

Dagens Nyheter har tidigare skrivit om flera fall där privatpersoner och företag lurats att betala falska fakturor. Men även kontokortsbedrägerier och identitetskapningar ökar i antal.


Polisen har inte tid med alla anmälningar, det är bättre om folk själva blir mer misstänksamma.

Polisen har inte resurser att utreda alla brott utan måste förhindra att människor blir lurade på det här sättet, säger Anders Olofsson.

Han är förundersökningsledare på Stockholmspolisen och arbetar med att sprida information om internetbedrägerier. Han vill rikta uppmärksamheten mot de mer ”känslomässiga” bedrägerierna.

–  Fler anmäler men mörkertalet är troligen ganska stort. Även den klassiska typen av sol-och-vårare, som kan ha en rad förhållanden samtidigt, använder sig numera av nätet för att upptäcka lämpliga offer, säger Anders Olofsson.


Moderator: Slog ihop med tidigare solochvårtråd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Solockvårande (romansbedrägerier) allt vanligare

Inläggav Alien » 2013-09-03 12:45:19

Som utomstående tycker man ju "vad är det för lättlurade typer" som faller för solochvårare. Men människan är inte rationell utan styrs ofta av önsketänkande.

I DN finns också en intervju med ett offer. Ingen blyg och försagd kvinna utan större erfarenhet av män utan en frigjord kvinna med eget företag i sexbranschen. Men alla är sårbara när de längtar efter kärlek och förhållande. Hon är dessutom modig nog att gå ut med namn och bild för att stötta och varna andra kvinnor.

DN skrev:Han kallade sig bland annat för ”Carlito”, en av landets skickligaste sol-och-vårare. Uppemot hundra kvinnor säger sig ha blivit lurade på pengar, smycken och andra värdefulla tillgångar av honom.
---
– Jag förstår inte hur jag kunde låta mig luras. Men han var så charmig, och verkade förstå vad en ensamstående kvinna behövde.
http://www.dn.se/insidan/han-verkade-sa-charmig/

Carlito berättade om sin eländiga barndom, något som tydligen många kvinnor faller för och tycker synd om honom och är beredd att trösta honom med sin kärlek.

– Jag har alltid sett mig som en självständig och driftig kvinna som vill utmana mig själv och omvärlden – och ibland chocka. Samtidigt gillar jag det ”lilla” livet, som att baka och renovera. Helt enkelt att pyssla hemma i villan.

Under en period ägde hon en sexshop och det var då hon kom i kontakt med ”Carlito”. Då var han redan dömd för bland annat förskingring och bedrägeri. Många av de lurade kvinnorna hade han fått kontakt med på nätet.

– Mig sökte han upp på dejtingsajten Spraydate. Han visste att jag ägde en erotikbutik som gick väldigt bra, och trodde nog att jag var lättlurad och lite ”spånig” som hade en sådan butik i en liten ort som Borlänge.


Carlito var så trevlig på första dejten, han fick henne att känna sig utvald och speciell.

Efter bara ett par veckor flyttade Carlito in i villan där Therése bodde med sina tre barn.

Barnen gillade honom också. En dag berättade Carlito om att han lurat en väninna till Therése på pengar och att han suttit inne. Nu fattar hon väl, tänker läsaren. Men inte. Hon lyckas tvärtom se det som något positivt.
– Jag blev chockad, men tänkte nästan direkt att alla människor måste få en andra chans och att jag kunde hjälpa honom. Att han var ärlig, och att han tagit sitt straff, imponerade på mig. Det visade ju att han var en ärlig person och att jag kunde lita på honom.


Att han varit ohederlig och lurat en väninna på pengar visar hur ärlig han är? Bara den som lever i fullständig förnekelse kan får den logiken att stämma. Han berättade förstås för att förekomma ifall väninnan själv skulle berätta för Therése.

Förlovning och snart väntade de barn. Carlito följde med till mödravårdscentralen och Therése var i sjunde himlen.

Men en dag ringde Carlitos chef och undrade var han var. Hon ringde Carlito på mobilen och förstod att han befann sig på ett hotellrum (säkert inte ensam). Han lämnade hotellet med en obetald räkning, som givetvis Therése fick betala. När han kom hem blev det bråk och han blev våldsam. Men nu inser hon väl att han inte är någon bra man (el bra styvfar för barnen)? Nej, inte då. I stället gifte hon sig med honom.

Efter bröllopet upptäckte Therése att telefonräkningar blev skyhöga, pengar försvann både ur hennes handväska och ur barnens sparbössor. Maken spelade bort stora summor på nästet. Men nu reagerar hon väl? Nej, hon väntade ju barn med honom och hoppades fortfarande på det bästa.

Inte förrän en tjej ringde till henne och berättade att Carlito bott hos henne och lurat henne också fick Therése nog och kastade ut honom. Carlito hade påstått att han varit på behandlingshem mot sitt spelmissbruk.

Kanske är det typiskt att hon reagerade först när hon förstod att hon inte var den enda kvinnan i hans liv.

Senare visade det sig att ”Carlito” troligen haft kontakt med ett femtiotal kvinnor under tiden som han var tillsammans med Therése. Många av dem hade blivit lurade på pengar och bestulna på smycken och liknande.

Hur kunde du vara så godtrogen?
– Jag har många gånger ställt mig den frågan. Men han var som sagt charmig och omtänksam, kände på sig vad jag ville höra i det skedet av mitt liv.


Carlito ser inte alls ut som någon Adonis, helt alldaglig. Men kanske verkar man bara mer övertygande då.

Therése har berättat om Carlito även i Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12674747.ab

Där finns också bild så alla som ser den borde bli varnande för just honom. Men det finns fler solochvårare därute. Även kvinnliga.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Solochvårande (romansbedrägerier) allt vanligare

Inläggav Huggorm » 2013-09-03 13:19:25

Aspergare är väll extra utsatta för sånt här eftersom många är ensamma och har svårt att bedöma folks verkliga intentioner. Bäst att se upp men samtidigt inte stänga till sig helt och bli avskärmad
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Solochvårande (romansbedrägerier) allt vanligare

Inläggav plåtmonster » 2013-09-04 4:45:33

Det är nog större risk att folk råkar ut för en ny bekantskap i utlandet via sajt för nätdejt och som "hamnat i trubbel" på resan hit till Sverige samt då "behöver pengar snabbt" för att resa hit :idea:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Solochvårande (romansbedrägerier) allt vanligare

Inläggav antonius » 2013-09-04 6:51:15

plåtmonster skrev:Det är nog större risk att folk råkar ut för en ny bekantskap i utlandet via sajt för nätdejt och som "hamnat i trubbel" på resan hit till Sverige samt då "behöver pengar snabbt" för att resa hit :idea:


Nästan exakt det ''drabbade'' mig, vart kontaktad av ung vacker 25 årig kvinna via forumet på min träningsdagbok på Shapelink, som av en händelse behövde ekonomiskt bistånd, jag nappade dock inte :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Solochvårande (romansbedrägerier) allt vanligare

Inläggav Huggorm » 2013-09-04 8:23:15

Jag har blivit kontaktad av ett antal utländska kvinnor genom åren och ofta är det ganska uppenbart att det inte är min person de vill ha. Jag brukar spela med ett tag för att se vart det leder och hur de går tillväga för att försöka lura mig, det är ganska intressant. Men det märkligaste av allt var kinesiskan vars holländska studentvisum höll på att gå ut, hon ville betala för att få gifta sig med mig och få stanna i Europa :roll:
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Solochvårande (romansbedrägerier) allt vanligare

Inläggav slackern » 2013-09-04 12:04:58

Huggorm skrev: Men det märkligaste av allt var kinesiskan vars holländska studentvisum höll på att gå ut, hon ville betala för att få gifta sig med mig och få stanna i Europa :roll:


Hur mycket ville hon betala för det? Men i sådana lägen kan det vara bra att skriva ett äktenskapsförord så att man inte blir blåst på bostad och hälften utav det man äger. :)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Solochvårande (romansbedrägerier) allt vanligare

Inläggav Huggorm » 2013-09-04 13:11:58

slackern skrev:
Huggorm skrev: Men det märkligaste av allt var kinesiskan vars holländska studentvisum höll på att gå ut, hon ville betala för att få gifta sig med mig och få stanna i Europa :roll:


Hur mycket ville hon betala för det? Men i sådana lägen kan det vara bra att skriva ett äktenskapsförord så att man inte blir blåst på bostad och hälften utav det man äger. :)

Vet inte hur mycket hon ville betala, det var aldrig aktuellt för mig att fullfölja. Hon blev snart bannad från sajten så hon hade nog försökt med andra också
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Solochvårande (romansbedrägerier) allt vanligare

Inläggav Alien » 2013-09-12 10:58:22

DN skrev:Den klassiska sol-och-våraren förknippas ofta med en välklädd me­delålders gentleman som skickligt förför kärlekstörstande kvinnor. Men den bilden är förlegad. I stället handlar det om enskilda personer eller hela ligor som utnyttjar den moderna teknikens alla möjligheter för att lura till sig pengar.

Bedragarna kan ha sin bas i Sverige, men lika gärna i andra länder. Många verkar ha sitt säte i västra Afrika och Storbritannien, av ip-adresserna att döma.
http://www.dn.se/insidan/skammen-gor-at ... bedrageri/

Praktiskt nog för bedragarna skäms många offer och anmäler därför inte.
– Mörkertalet när det gäller den här typen av brott är stort. En del vill inte erkänna att de lurats trots att de förlorat delar av eller hela sin förmögenhet. Många skäms över att de varit så godtrogna och vill inte att någon annan ska få reda på vad som hänt, säger Anders Olofsson.

Att vara ett godtroget offer är något skamligt. Offren skäms, inte bedragaren.

Polisens bedrägerirotel har en sida på Facebook och där skrev en kvinna att hon blivit lurad på pengar, men att hon inte lämnat in någon anmälan. I sitt svar uppmanade Anders Olofsson henne att göra en sådan, men då svarade kvinnan att hon skämdes och var rädd att omgivningen skulle skratta ut henne.

Men om man anmäler så det väl bara polisen man behöver skämmas för, man behöver ju inte berätta om det för vänner och bekanta. Fast går det till rättegång blir det ju offentligt.

Varför fortsätter en del att betala fast de inser att något är fel?
– Det är ett klassiskt spelbeteende. Den som till exempel förlorat vid en enarmad bandit eller roulettbordet fortsätter att spela för att vinna igen det som förlorats. Den som lånat ut pengar till någon och blivit lurad fortsätter att låna ut ännu mer pengar i förhoppningen om att få tillbaka hela summan.

Det finns alltså de som lånar ut pengar till folk de bara "träffat" på nätet. De pengarna är förstås omöjliga att få tillbaka, de hamnar i skatteparadis. Ett typiskt fall är kvinnan från Ukraina som vill träffas, men behöver låna pengar till biljetten.

Även sol-och-vårare av det klassiska snittet använder i dag nätet för att komma i kontakt med lämpliga offer och kartlägga deras intressen och vanor. Via chattsidor och dejtingsajter kan det också vara lättare att knyta den som man vill lura närmare till sig innan den första träffen i det ”riktiga livet”.

– Att snärja någon vid första ögonkastet kan vara svårt även för den som är en bra lögnare och helt saknar medkänsla. Om kontakten redan byggts upp är det lättare att iscensätta lurendrejeriet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Solochvårande (romansbedrägerier) allt vanligare

Inläggav Alien » 2013-09-12 11:07:00

Det finns förstås forskning om sol-och-vårare:

DN skrev:Sol-och-vårare är inte alltid bättre än andra på att ljuga, men de har en osedvanlig förmåga att spana in personer som är tacksamma att lura. Det menar Pär Anders Granhag, professor i psykologi vid Göteborgs universitet. Han forskar om hur människor använder sig av lögner och studerar också vittnespsykologi.
http://www.dn.se/livsstil/sol-och-varar ... skickligt/

Sol-och-vårarna ser vem som är sårbar och vet vad den behöver höra.

– Klassiska sol-och-vårare lovar evig kärlek och giftermål, men kan också lura släktingar eller kolleger. De är skickliga på att välja ut en enkel "motståndare", och de kan också göra sin egen livshistoria spännande och intressant. De läser av sin motspelare och anpassar lögnen så att den inte genomskådas.

För att bygga upp sin trovärdighet så lämnar de också sanna uppgifter, som går att kontrollera. Därför blir även lögnerna trodda.

De lånar ofta mindre summor, som de betalar tillbaka. På så sätt kan de senare låna allt större summor, som de förstås inte betalar tillbaka.

I mejlkonversation via dejtingsajter lämnar offren ut informations om sig själva, det är ju det man gör för att lära känna varandra.
– Det är lätt att nå många tänkbara offer på till exempel olika dejtingsajter och via en inledande mejlkonversation snabbt skanna av en persons intressen för att sedan använda sig av den informationen i de fortsatta kontakterna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Solochvårande (romansbedrägerier) allt vanligare

Inläggav Alien » 2013-09-12 11:12:39

Ett klassiskt fall av sol-och-vårare är "Motala-Greven".

DN skrev:"Motala-Greven" förekom i många tidningsartiklar en höst i början av 1960-talet. Under namnet greve Oxenstierna charmade Pertti Ylermi Lindgren societeten i Mo­tala. Han lät sig bland annat bjudas på middag hos Rotary – men var i själva verket en sol-och-vårare som inte kunde betala hotellräkningen.

När en kvinnlig hotellportier misstänkte att Lindgren skulle smita från notan kontaktade hon polisen. Senare förklarade hon att "en karl som går klädd i smoking till vardags är det något skumt med". Pertti Lindgren hade under ett tiotal år förhållanden med närmare tre hundra kvinnor. Han lurade av dem sammanlagt fyra miljoner kronor. Han var förlovad 76 gånger.

http://www.dn.se/livsstil/tva-klassiska-svindlare/

Han lurade alltså inte bara kvinnor utan även hela societeten. Världen vill bedragas. Hotellportiern var ett skarpsynt undantag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Solochvårande (romansbedrägerier) allt vanligare

Inläggav plåtmonster » 2013-09-12 14:42:52

Finns fler typ av "romansbedrägerier":

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc ... -solnamord

Fyra personer har anhållits misstänkta för mord på en 32-åring vars kropp hittades i Frösunda i Solna norr om Stockholm i helgen.

– Det är två män och två kvinnor, födda i spannet mellan 1987 och 1997 som är misstänkta för mord och rån. /../ Enligt Aftonbladet misstänks de två anhållna kvinnorna ha agerat lockbeten innan den 32-årige mannen mördades. De ska ha haft kontakt med mannen via en dejtingsajt och stämt träff med honom. Vid mötet har de två anhållna männen försökt råna 32-åringen, uppger en källa till tidningen. Men rånet spårade ur och det slutade med att 32-åringen mördades.


Så det är minst lika farligt för män.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Solochvårande (romansbedrägerier) allt vanligare

Inläggav antonius » 2013-09-12 15:11:47

plåtmonster skrev:Så det är minst lika farligt för män.


Men nog är det väl ändå oftast som kvinnor råkar illa ut :-)003
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Solochvårande (romansbedrägerier) allt vanligare

Inläggav Alien » 2013-09-17 13:07:28

Ja, det är ju oftare kvinnor råkar ut för t ex våldtäkt, i värsta fall mord, när de träffar någon från nätet. Men det finns ju homosexuella män som misshandlats och t o m mördats.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Solochvårande (romansbedrägerier) allt vanligare

Inläggav Alien » 2013-09-17 13:20:20

Så här känner du igen en sol-och-vårare:

1. För intensivt och för snabbt
DN skrev:Han eller hon uppvaktar på ett intensivt sätt. Om den uppvaktade börjar tänka ”det här kan inte vara sant ” så är det inte heller det, som regel.
http://www.dn.se/insidan/sa-kanner-du-i ... ch-varare/

2. Olycklig barndom
Han eller hon svarar ogärna på konkreta frågor om sitt tidigare liv men berättar ofta om en tragisk uppväxt i syfte att väcka medlidande. Allt som drabbat dem i livet är andra människors fel, själva står de utan skuld.


3. Bra lyssnare
Han eller hon är bra på att lyssna och har stor inlevelseförmåga.


4. Intresserad av din ekonomi
Han eller hon är extremt intresserad av den lurades ekonomi.


Jag tycker det verkar självklart att man inte flyttar ihop och skaffar barn efter bara en kort tids bekantskap. Särskilt inte när man redan har barn att tänka på. Men jag är nog inte tillräckligt spontan och känslosam. Eller så blir jag aldrig så vettlöst förälskad. En sol-och-vårare som Carlito satte det i system att göra sina offer med barn. De blev då ännu mer beroende av honom och villiga att bortse från allt negativt. Och på så sätt sprider de också sina psykopatiska anlag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Solochvårande (romansbedrägerier) allt vanligare

Inläggav Wine » 2013-09-17 13:23:06

Alien skrev:...
2. Olycklig barndom

Han eller hon svarar ogärna på konkreta frågor om sitt tidigare liv men berättar ofta om en tragisk uppväxt i syfte att väcka medlidande. Allt som drabbat dem i livet är andra människors fel, själva står de utan skuld.
...


Ovanstående beteende är väl typiskt för psykopater, de vill ju gärna framstå som oskyldiga offer.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Solochvårande (romansbedrägerier) allt vanligare

Inläggav Alien » 2013-09-17 13:37:03

Kan vem som helst bli lurad av en sol-och-vårare? Vissa blir lättare offer.

DN Insidan skrev:Bedragare, typ sol-och-vårare, behöver ha stor skådespelar­talang. Men de behöver också möta "rätt" person att lura.
http://www.dn.se/insidan/ensamma-med-ho ... li-lurade/

Sociologen Markus Arvidson studerade alltså samspelet mellan bedragaren och hens offer.

Resultatet blev doktorsavhandlingen "Den fabricerande människan" från 2007.

Fortfarande, sex år senare, är det ingen som på allvar fokuserat på det komplicerade samspel som gör att en bedragare kan lura sina offer. Detta trots att antalet bedrägeribrott mer än fördubblats sedan 2006, och att nätet i dag är en utmärkt inkörsport för exempelvis sol-och-vårare.

Bedragare har extra bra socialt gehör och kan därför välja ut rätt offer och anpassa sin stil efter varje situation.

I avhandlingen finns flera exempel på bedragare. En är "I" som själv bytte roller och ständigt hittade nya offer. Hon utgav sig bland annat för att vara begravningsentreprenör, läkare och kantor. Efter att hon genomfört sina bedrägerier förflyttade hon sig till nya platser för att inte bli igenkänd.

En manlig bedragare, här kallad "V", hade också förmågan att byta skepnad. Under sina "turnéer" var han kamrer, läkare, reparatör, försäljare och posttjänsteman. Han rörde sig över hela landet och hade med sig flera koffertar med förklädnader.

I sin forskning skiljer Markus Arvidson mellan rena juridiska bedrägerier och känslomässiga bedrägerier.

– Bedragare är i de senare fallen skickliga på att spela på människor moral. De utnyttjar människors hjälpsamhet och har stor skådespelartalang, påpekar han. Samtidigt har de också hög social kompetens och kan förutse motpartens nästa steg.

Men för att en sol-och-vårare och bedragare ska lyckas med sitt lurendrejeri krävs rätt offer.

Offren är förstås ofta ensamma men också snälla.

En bedragare kan till exempel satsa på ett offer som har stor medkänsla med andra och lever efter normer som går ut på att man ska hjälpa människor i nöd. En person utan sådana normer skulle kanske lättare bli misstänksam. Att bedragaren också är en "god lyssnare" får motparten att känna sig betydelsefull.

En bedragare eller bondfångare lurar sina offer genom att regelbundet och metodiskt bygga upp en relation till det presumtiva offret.

Tumregeln är "om det verkar för bra för att vara sant, så är det inte sant".

Bedragare har också ofta ett väldigt överdrivet sätt att berätta om sin livshistoria – endera har de haft en mycket tragisk bakgrund eller så är de extremt framgångsrika, påpekar Markus Arvidson.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Solochvårande (romansbedrägerier) allt vanligare

Inläggav Huggorm » 2013-09-17 13:39:42

Här är en annan variant av samma fenomen: http://www.skovdenyheter.se/nyhet/80389 ... sbedragare
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Solochvårande (romansbedrägerier) allt vanligare

Inläggav antonius » 2013-09-17 13:52:28

Alien skrev:Men det finns ju homosexuella män som misshandlats och t o m mördats.


Jaa särskilt i Putin Ryssland och deras snutar verkar mest titta på :twisted:
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in