Aspergers syndrom och/eller Schizoid ps?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Schizoid personlighetsstörning.

Inläggav Jonielle » 2013-08-29 15:33:09

Natten skrev:ag har också ett starkt behov av en strukturerad vardag där jag har fasta rutiner för allt jag gör tex vilken tid jag äter eller surfar. Är detta vanligt också vid Schizoid PS?
Min fixering vid detaljer är en annan sak som jag tycker tyder på AS snarare än PS.
Har du Jonielle några andra NPF eller är det "bara" AS?
Jag har Tourettes och med största sannolikhet ADD också.


Kan inte svara på frågorna eftersom jag inte är tillräckligt insatt tyvärr.

Fasta rutiner skulle jag nog behöva men svårt att lära in rutiner, läkare har skrivit remiss till habiliteringen som tydligen kunde hjälpa med det.

Läkaren trodde att det var schizoid personlighetsstörning jag har eftersom jag tydligen har svårare än de flesta med AS att hantera social situationer, enligt honom. Hade social fobi som diagnos innan AS-diagnosen.

Har AS och ADD som diagnoser. Och på min sjukskrivning står det existentiell depression också, vilket jag inte vet varför, depression går jag med på men existentiell vet jag inte varför det står.



Crow_ skrev:Fast det är väl sillnad på Schizofreni och schizoid?


Det är tydligen två helt olika saker.

"Schizoid personlighetsstörning är en personlighetsstörning som karaktäriseras av en brist på intresse för sociala relationer, en tendens till en ensam livsstil och emotionell kyla."

"Schizofreni är en svår psykisk sjukdom som utmärks av varaktiga defekter i perceptionen eller verklighetsuppfattningen, så svår att det räknas som en psykos."

Båda citaten ovan enligt wikipedia.
Jonielle
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-07-30

Schizoid personlighetsstörning.

Inläggav kiddie » 2013-08-29 15:37:34

Nej, har bara gått vägen från personlighetsstörning till aspergers.

Men det jag spontant ser som skillnad är att de schizoida bara har en grupp symptom som har med avsaknad av vilja till mycket social samvaro att göra.

Som aspergare kan man antingen ha det så här, eller oxo som beskrivet kan man vilja ha sociala kontakter men ha svårt att få dem att fungera. Jag t ex känner aldrig av ensamhet och sånt, fattar inte vad det är.

Enligt skolboken har schizoida en bra förmåga till social kontakt men vill inte använda denna. Detta tycker jag är lite missledande eftersom om man hållit sig borta från människor så har man inte tränat på det sociala lika mycket som andra och kan iallafall ha problem med socialt samspel av den orsaken.

Det som sedan skiljer enligt mig är att man måste ha fler symptom för att ha aspergers. Vanligt är en ojämn begåvningsprofil, att man är mkt bra på en testbar sak men dålig på en annan. Många med asperger har även problem med sensoriska intryck. Flera har specialintressen eller specialbegåvningar även om det inte behöver vara så. Vissa har problem med ordning och reda, andra lever efter ett förutbestämt schema man helst inte vill ändra.

Det finns många olika grejor som kan förekomma hos aspergers. Men något mer än social tillbakadragenhet ska till för att det ska vara aspergers. T ex någon av de saker jag nämnt.

Det är så jag har förstått det iallafall.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Schizoid personlighetsstörning.

Inläggav Natten » 2013-08-29 15:51:43

Jag har också fått diagnosen Social Fobi. Jag tycker det är jättejobbigt att vara i situationer där det är mycket folk och rörelse. Blir superstressad och vill helst springa och gömma mig, är det så för dig också Jonielle?

Men å andra sidan så kan jag i en lugn omgivning vara supertrevlig och prata avslappnat med andra människor. Fast jag har märkt att jag gärna vill att mina sociala kontakter med andra människor helst ska ske på mina villkor, dvs jag vill bestämma när och var så jag kan förbereda mig mentalt innan. Vet inte om det är typiskt AS eller PS.
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Schizoid personlighetsstörning.

Inläggav barracuber » 2013-08-29 15:52:58

Jonielle skrev:..diagnosen.
Har AS och ADD som diagnoser. Och på min sjukskrivning står det existentiell depression också, vilket jag inte vet varför, depression går jag med på men existentiell vet jag inte varför det står.
..

Har inte hört uttrycket existentiell depression. Men existentiella kriser öht innebär att man inte ser någon mening med det man gör och med sitt liv.

En person som "bara" har en vanlig klinisk depression kan man fortfarande fråga "vad skulle du vilja göra om du vore frisk den dagen du blir frisk?" och då svarar de "då skulle jag cykla och promenera och börja studera igen och plocka upp elgitarren och..." - de har fortfarande kvar förmågan att minnas och uttrycka sådana drömmar.

Sådana tankar, om min tanke stämmer, skulle vara svårare att locka fram hos en person med existentiell depression.

Sedan kan förloppet hos en vanlig depression både periodvis försämras och förbättras beroende på hur snabbt rätt behandling ges, och t ex glida in i existentiell depression och tillbaka till vanlig depression.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Schizoid personlighetsstörning.

Inläggav Jonielle » 2013-08-29 16:02:07

Natten skrev:Jag har också fått diagnosen Social Fobi. Jag tycker det är jättejobbigt att vara i situationer där det är mycket folk och rörelse. Blir superstressad och vill helst springa och gömma mig, är det så för dig också Jonielle?

Men å andra sidan så kan jag i en lugn omgivning vara supertrevlig och prata avslappnat med andra människor. Fast jag har märkt att jag gärna vill att mina sociala kontakter med andra människor helst ska ske på mina villkor, dvs jag vill bestämma när och var så jag kan förbereda mig mentalt innan. Vet inte om det är typiskt AS eller PS.


Ibland har jag jätteproblem att vara där det är mycket folk, men har mest problem där det är halvmycket folk, känner ofta som att all stirrar på mig och dömer mig. I större städer kan jag känna mig såpass anonym att det är som om jag vore ensam så där kan jag vara bekväm. Tex. centralstationen i Stockholm tycker jag om att sitta och titta på människor för det känns som att ingen ser mig.

Mina största problem är kontakten med nya människor, och att ringa, tex gå in i butik och fråga efter jobb och lämna cv skulle jag aldrig klara (något som arbetsförmedlingen föreslog ibland när jag var inskriven där). En till två personer kan jag vara bekväm med om jag känt dem ett tag, fler blir problem.

----

Tack för ditt inlägg barracuber, är något jag får fundera på.
Jonielle
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-07-30

Schizoid personlighetsstörning.

Inläggav Joakoni » 2013-08-29 16:04:45

kiddie skrev:Många med asperger har även problem med sensoriska intryck. Flera har specialintressen eller specialbegåvningar även om det inte behöver vara så. Vissa har problem med ordning och reda, andra lever efter ett förutbestämt schema man helst inte vill ändra.

Så är det för min pappa också. Jag har ärvt hans ljud- och ljuskänslighet. Han är extremt rutinbunden (vilket inte jag är), specialintressen och specialbegåvningar: så-in-i-helvete!
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Schizoid personlighetsstörning.

Inläggav Joakoni » 2013-08-29 16:08:00

Har ställt en fråga till min psykiatrilärare. Undrar vad jag får för svar :-)Happy
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Schizoid personlighetsstörning.

Inläggav Joakoni » 2013-08-29 17:06:34

Har fått ett kort svar:
Jag vet inte riktigt om jag kan reda ut det åt dig, det finns ganska mycket information på nätet. Det är i alla fall två helt olika saker där schizoid personlighetsstörning är en känslomässig störning (eller typ av person) som har en del svårigheter med sociala kontakter och gärna isolerar sig. Det är betydligt mer likt Asperger och Autismspektrumstörning än vad det är likt Schizofreni som är en psykossjukdom.

Blir inte klokare, kan jag erkänna...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Schizoid personlighetsstörning.

Inläggav Natten » 2013-08-29 17:57:18

Men har ni som också stämmer in på Schizoid PS några vänner som ni umgås regelbundet med?
Jag har inte haft en enda vän på 12 år faktiskt. Mina föräldrar är i princip dom enda jag umgås med. Är det typiskt AS tror ni?
Natten
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2013-06-19
Ort: Miljonprogrammet

Schizoid personlighetsstörning.

Inläggav Jonielle » 2013-08-29 19:28:24

Natten skrev:Men har ni som också stämmer in på Schizoid PS några vänner som ni umgås regelbundet med?
Jag har inte haft en enda vän på 12 år faktiskt. Mina föräldrar är i princip dom enda jag umgås med. Är det typiskt AS tror ni?


Har samma problem, umgås nästan bara med föräldrarna, och min syster om hon råkar vara hos föräldrarna samtidigt som mig. Annars inga vänner irl. Skulle dock vilja ha vänner ibland att umgås med.
Jonielle
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-07-30

Schizoid personlighetsstörning.

Inläggav nescio » 2013-08-29 20:46:27

Natten skrev:Men har ni som också stämmer in på Schizoid PS några vänner som ni umgås regelbundet med?
Nej, jag har inga vänner alls. Jag är tveksam till om jag någonsin haft några egentligen. Kanske när jag var under 10 år gammal. Senare pratade jag med en del på skolor och på jobb, men jag träffade dem aldrig när skolan/jobbet var slut för dan. Då gick jag alltid hem och var för mig själv.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Schizoid personlighetsstörning.

Inläggav Zima33 » 2013-08-29 23:42:43

Jonielle skrev:Har sedan läst en del online. Tydligen får vissa med aspergers diagnosen schizoid personlighetsstörning felaktigt innan den ändras till aspergers.

Nu undrar jag om någon vet om någon som fått AS diagnos som blivit ändrad till schizoid personligetsstörning och isåfall vad det resulterat i.

Jag hade schizoid ps-diagnos innan jag fick AS-diagnosen.

Om jag var du skulle jag inte låta läkaren byta diagnos till schizoid ps eftersom du då får större krav på dig, det är inte grund för sjukersättning t.ex. Jag var nära att förlora min sjukersättning men fick sen AS och ADD-diagnoser och då godkände FK fortsatt sjukersättning.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Schizoid personlighetsstörning.

Inläggav Jonielle » 2013-08-30 9:54:09

Zima33 skrev:Om jag var du skulle jag inte låta läkaren byta diagnos till schizoid ps eftersom du då får större krav på dig, det är inte grund för sjukersättning t.ex. Jag var nära att förlora min sjukersättning men fick sen AS och ADD-diagnoser och då godkände FK fortsatt sjukersättning.


Tack, då ska jag försöka undvika det. :-)Happy



Moderator atoms - åtgärdade ett felattribuerat citat.
Moderator atoms - det var rätt person men helt fel citat; ett högst ovanligt misstag.
Jonielle
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-07-30

Återgå till Aspergare och vården



Logga in