Hur fungerar ni i ett förhållande???

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hur fungerar ni i ett förhållande???

Inläggav Baba Jaga » 2012-09-09 20:20:20

Alltså: Grattis! :D
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Re: Hur fungerar ni i ett förhållande???

Inläggav kullan » 2012-09-09 20:21:15

Baba Jaga skrev:Alltså: Grattis! :D


Tack! :-)Happy
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Hur fungerar ni i ett förhållande???

Inläggav evveb » 2012-09-09 20:30:58

Jag trodde aldrig att jag skulle kunna ha ett förhållande. Mina sociala svårigheter, min oförmåga att ta hand om mig själv och min rädsla för all slags mänsklig kontakt gjorde så att jag trodde att jag skulle vara oskuld till någon fyllekväll/onenightstand när jag blivit ca 25 och bo hos mina föräldrar tills jag blivit 30. Den andra möjliga framtiden jag kunde se var att dricka/knarka bort mig själv så att jag skulle hamna på ett ställe där jag togs hand om. Sjukhus, fängelse eller döden.
Men så kommer det inte att bli. Jag har hittat min kärlek och min lycka, och jag tror på den. Jag känner mig bara starkare för varje dag som går, då jag kan lita på att jag alltid har animal där att älska mig och stötta mig, inom allting. Jag kommer aldrig att sluta kämpa för få ha det kvar. Ha oss kvar.
Så det jag menar är att jag fungerar väldigt bra i ett förhållande. Iaf. det jag har med animal :)

Och grattis kullan! Är så glad för din skull :)
evveb
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-06-26
Ort: Norrköping

Hur fungerar ni i ett förhållande???

Inläggav Adara » 2012-09-13 10:04:28

Jag kan väl påstå att det förhållande jag har mef min fästman är bra.
Vi är varandras motsattser, han är lugn och sansad och jag är häktig och stressig ibland hystetisk.
Men pga det funkar det bra. Han vet om mina hinder och försöker så bra han kan att hjälpa mig i vardagen.
Jag kan nog bli ganska egoistisk av och till, men ja, mellan oss funkar allt bra.
Adara
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2012-09-06
Ort: Nyköping

Hur fungerar ni i ett förhållande???

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-13 12:49:42

Hur jag fungerar i ett förhållande? Jag fungerar inte i förhållanden. Höhö. Jo, det gör jag faktiskt, men jag är jätteintrovert och behöver mycket tid för mig själv vilket ibland leder till problem på tvåsamhetsfronten.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Hur fungerar ni i ett förhållande???

Inläggav onlyhell » 2012-09-16 14:49:18

Jag fungerar inte i förhållanden då jag anser att alla människor är idioter.
onlyhell
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2012-04-01

Hur fungerar ni i ett förhållande???

Inläggav DIProgan » 2012-09-16 16:42:46

Hur fungerar jag i ett förhållande? Like a Boss! :P
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Förhållande

Inläggav Tjej9393 » 2013-08-17 23:57:09

Hej. Jag har en fråga, Du som har ett förhållande med någon som har AS, hur hanterar ni när det gäller känslor,medkänsla och kommunikation???? :-)Happy



Moderator atoms - slog ihop två trådar om liknande ämne.
Tjej9393
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2013-08-12

Förhållande

Inläggav Miche » 2013-08-18 0:20:48

Jag vet inte hur jag ska beskriva det, för oss funkar det bara (vi har båda AS samt några andra diagnoser).

Vi kan prata om allt, vi stöttar varandra och ställer upp för varandra och mår bra tillsammans (men gör ofta olika saker bredvid varandra).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur fungerar ni i ett förhållande???

Inläggav Cyan » 2013-08-21 3:25:33

Jag har aldrig haft nått riktigt förhållande, men jag tror att jag skulle fungera så att jag entusiastiskt skulle gå med på och göra det mesta som hon föreslog, oavsett vad det gällde, till exempel om hon tyckte att jag skulle flytta nånstans eller vad som helst, och föreslå en hel del saker själv med men inte bry mej så mycket om det blev nått av mina egna förslag eller inte. Och om jag inte klarade att göra något hon ville, vilket vore mycket sannolikt, så skulle jag alltid se till att försöka tänka ut nån sorts alternativ lösning som ändå gjorde det möjligt. Och skulle vilja göra de flesta saker tillsammans med henne, men inte ha något behov av att vara nära och prata med henne typ dygnet runt eller nödvändigtvis ens varje dag, såvida hon inte själv ville det dvs. Och alltid vara ärlig och öppen om allting, och dela på så mycket som möjligt, och så skulle jag hjälpa henne med allt hon bad om, och generellt försöka få henne att alltid vara så glad och må så bra som möjligt, och alltid be om förlåt om jag skulle råka göra eller säga något fel, vilket jag förmodligen skulle göra då och då eftersom jag ibland har svårt för att förstå hur andra tänker.

Så en aning för snäll sådär, men tror inte jag skulle kunna vara på nått annat sätt, och skulle inte vilja vara på något annat sätt heller, för att göra någon annan glad är typ vad som gör mej glad, och man ska ju behandla andra så som man själv vill bli behandlad.
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

Hur fungerar ni i ett förhållande???

Inläggav Kevlarsoul » 2013-08-21 3:53:08

För mig har det nog känts lättare både i mitt förra och nuvarande förhållande att vi båda har AS.

Har lite svårt att uttala mig hur jag fungerar i nuvarande förhållande, delvis för att det inte pågått så länge än... Sen finns det väl andra skäl.. :roll:

Men mitt förra förhållande jao hur fungerade jag då..
Jag minns att jag blev ganska inåtvänd, svårt att liksom säga hur jag egentligen kände och det var som de där jobbiga känslorna bara växte till vi fick utbrott på varandra över ja.. Oftast småsaker.
Sen var ju även det ett distansförhållande men jag tror inte det hade funkat bättre om vi bodde närmare varann för det funkade egentligen aldrig, ens från början.
Jag misstänker att jag blev ihop med honom för att han ville ha mig, det hade lika gärna kunnat vart nån annan.
Han älskade mig så innerligt, vilket han både visade och sa, jag tror jag mest älskade att han älskade mig till en början i alla fall, sen stannade jag nog mest av bekvämlighetsskäl.

Kanske förstod vi aldrig riktigt varandra egentligen..
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Hur fungerar ni i ett förhållande???

Inläggav Caprifool » 2013-08-21 8:52:36

Hyfsat antar jag. För det är fjortonde året nu.
Caprifool
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2013-08-15

Hur fungerar ni i ett förhållande???

Inläggav antonius » 2013-08-21 9:41:10

Är nog en helt hopplös människa, har haft mer än 20 förhålande allt från kortare till det längsta, mitt senaste var 7 år, men vi hade nog vad man kallar ett stormigt förhållande, ständiga gräl om det mesta. Jag insåg då att jag inte klarar samboförhållande, utan jag är nog mer en särbokille.

Vi var för olika i det mesta. Jag föredrar mer öppen och minimalistisk möblering. Vill ha lättstädat, städar ofta, är allergiker. Men det var tydligen inte populärt, min sambo drog hem så mycket möbler att jag tillslut fick svårt att andas. Fick flera astma-anfall, men det var mig det var fel på. Tillslut fick hunden damm allergi, då först vart det ändring. Mitt väl och ve hade ju en underordnad betydelse.

Men nåja det finns de som har haft det värre. Numer när vårt förhållande är rent platoniskt har vi roligare när vi träffas. För hon har faktiskt en viss ''sens of humor'' när hon vill. Men de ständiga feltolkningarna (från min sida), är kvar det är som om jag inte förstår språket. Kan tänka mig att ''utrikesfödda'' har ständigt samma problem, när de inte förstår alla ''finnesser' i språket.

Kort sagt är jag nog en ''svår'' människa, de flesta säger att ''sexet är väl bra men du går inte bo ihop med'', så vad ska man säga jag är ett hopplöst men bra ligg, *skrattar och gråter samtidigt* :-)004 :mrgreen:
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur fungerar ni i ett förhållande???

Inläggav Lemonad » 2013-08-21 14:26:50

inte så bra. Jag är klängig och svartsjuk. Jag blir besatt av min partner och allt som har med honom att göra.

Men det som är bra är att jag är otroligt lojal, ärlig och generös i ett förhållande. Jag älskar att hitta på presenter och överraskningar för att göra min partner glad. Jag kan t ex planera en julklapp i månader.

jag kan vara ganska kaotisk men som tur är har jag en pojkvän som är lugn och förstående för det mesta. Man är ju ändå två som bidrar med antingen bra eller dåliga saker och det är viktigt att man passar ihop så det inte blir för kaotiskt.
Lemonad
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2013-06-08
Ort: Stockholms Län

Hur fungerar ni i ett förhållande???

Inläggav alixha » 2013-08-21 14:46:22

Varit sambo i 7 år, jag tyckte att det fungerade bra men tydligen så gjorde det inte det för vi är inte tillsammans nu längre :-)006
Min kurator sa att om hon hade bott mig med så hade hon slängt ut mig efter 2 veckor.
Jag förstår helt ärligt inte varför, jag tycker att jag är enkel att bo och vara tillsammans med :-)063
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Hur fungerar ni i ett förhållande???

Inläggav nescio » 2013-08-21 18:16:13

Förhållande? Vad är det för något? Med en person av motsatt kön?
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hur fungerar ni i ett förhållande???

Inläggav Miche » 2013-08-21 18:26:29

Det kan lika gärna vara med en person av samma kön (eller flera personer).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur fungerar ni i ett förhållande???

Inläggav kuj kuj » 2013-08-21 19:27:37

har bara haft kortare förhållande i min ungdom. som inte funkade så bra.
har vari singel nu i snart 20 år. och trivs bra med det. men ibland önskar man att saker och ting hade varit lite annorlunda så att man hade klarat av ett förhållande.
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Hur fungerar ni i ett förhållande???

Inläggav Angelic Fruitcake » 2013-08-21 23:12:22

I min nuvarande situation fungerar jag (vi) harmoniskt. Mycket empati och närhet, utan konflikter och med en känsla av framtidstro. Drygt ett år nu och det blir bättre hela tiden. Och fortfarande förälskad!
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Hur fungerar ni i ett förhållande???

Inläggav kullan » 2013-08-21 23:19:58

Det funkar bra med mitt särboförhållande. Känner visserligen att det tär på mig att inte träffa han så ofta som jag vill. Men det kan bli bättre på den punkten.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Hur fungerar ni i ett förhållande???

Inläggav antonius » 2013-08-21 23:34:19

nescio skrev:Förhållande? Vad är det för något? Med en person av motsatt kön?


Tror att det räcker om det är en levande organism, gör inget om den är ''extraterrestrial'', men den måste nog röra sig lite, annars dyker det upp tokskallar som säger dom är ihop med Stora-Barriärevet :-)018
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur fungerar ni i ett förhållande???

Inläggav Charlie72 » 2013-08-21 23:48:10

Bättre o bättre o sämmre o sämmre, står inte ut med dåliga förhålanden lika mycket nu som när jag var yngre o e nog jävligt svår att ha förhållanden med, It's my way or the highway :wink:
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Hur fungerar ni i ett förhållande???

Inläggav Charlie72 » 2013-08-21 23:48:42

Har mycket högre krav nu än för
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Hur fungerar ni i ett förhållande???

Inläggav Necrophobic » 2013-08-22 20:54:28

Är kass på att laga mat, sköta om hushållet och vill inte mysa eller ha sex så ofta som tjejen.
Så ja jag undrar hur hon överhuvudtaget står ut med mig, nåt bra måste jag antagligen göra eftersom hon är kvar :-)003
Necrophobic
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2013-08-20
Ort: Halland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in