Problem att komma ut på nätet

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Problem att komma ut på nätet

Inläggav kullan » 2013-08-16 22:44:10

Enligt min pojkvän ska man inte ha fast IP - adress när man har bredeband via ett statsnät som vi har inom Ludvikahem. Då kan det tom bli blockerat så man inte kommer ut på nätet av den orsaken. Statsnätet ska dela ut en IP - adress förstod jag han.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Sv: Problem att komma ut på nätet

Inläggav Zirre » 2013-08-16 23:12:25

kullan skrev:Enligt min pojkvän ska man inte ha fast IP - adress när man har bredeband via ett statsnät som vi har inom Ludvikahem. Då kan det tom bli blockerat så man inte kommer ut på nätet av den orsaken. Statsnätet ska dela ut en IP - adress förstod jag han.

Förstod jag honom*
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-16 23:14:00

kullan skrev:Enligt min pojkvän ska man inte ha fast IP - adress när man har bredeband via ett statsnät som vi har inom Ludvikahem. Då kan det tom bli blockerat så man inte kommer ut på nätet av den orsaken. Statsnätet ska dela ut en IP - adress förstod jag han.


Man får en IP-adress till själva Internet. Kopplar man en router till datajacket i hallen så får man även en IP-adress till varje router, TV-spel etc. som är anslutet till nätverket.

Det går att använda fast IP-adress även i stadsnät. Man väljer en IP-adress för varje enhet bara, så är det problemet löst. Förstår inte vad din pojkvän menar med att det kan bli blockerat så man inte kommer ut på nätet. Endera får man ju en ny IP-adress varje gång man startar upp datorer och annan utrustning. Eller så är det samma IP-adress hela tiden, fast olika IP-adresser till olika apparater så klart.

Förklara gärna vad din pojkvän menar.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Juggernawt » 2013-08-16 23:59:27

Lilla Gumman skrev:Man får en IP-adress till själva Internet. Kopplar man en router till datajacket i hallen så får man även en IP-adress till varje router, TV-spel etc. som är anslutet till nätverket.


Det går oftast inte att ange en fast icke-privat IP-adress i den enhet som sitter först ut på nätet då majoriteten av alla internetleverantörer använder sig av DHCP-utdelade IP-nummer. Detta för att det finns ett begränsat antal IP-nummer att tillgå och de tog slut för nått år sen. Efter en router kör man med sk. privata ip-nummer (vanligast i spannet 192.168.1.xx). Dessa nummer används inte ute på internet och kan fritt användas bakom en router då de inte "syns" ut på nätet utan all trafik går igenom standargatewayen eller routern.
Men allt detta är överkurs och man behöver inte ha koll på det för att få saker att fungera.
Juggernawt
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2011-04-14
Ort: Stockholm

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-17 11:38:38

Den nya Linksys routern fungerar nu, kopplad med kabel till min laptop.
Går antagligen att koppla alla enheter med sladd till routern, så som snabbguiden som följde med visar att man ska göra.

Nu gäller det bara att få igång det trådlösa.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-17 11:44:16

Hur vet jag vilken wireless channel alla apparater använder?

Routern är inställd på kanal 11, 2.462GHZ. Hur vet jag att det är samma gigahertz till alla apparater?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Gripandekylig » 2013-08-17 11:59:26

Lilla Gumman skrev:Hur vet jag vilken wireless channel alla apparater använder?

Routern är inställd på kanal 11, 2.462GHZ. Hur vet jag att det är samma gigahertz till alla apparater?

Du kan söka av vilka andra kanaler som är "upptagna" av dina grannar genom att söka efter trådlösa nätverk med en enhet så som din mobiltelefon eller dator. Då står en kanal (kanske 1, 11 eller 36 osv) och då vet du vilken kanal du inte ska ställa in routern på. Angående frekvensen så tolererar de flesta apparater idag 2,4 GHz; det är standard. De som klarar 5 GHz brukar dessutom ha antenner och övrig elektronik för lägre frekvenser. Så om du bara kan välja mellan 2,4 och 5 så välj 2,4 eftersom det är vanligast.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-17 12:11:57

Kanal 1 har 2,412 GHz, kanal 2 har 2,417 GHz, anal 3 har 2,422 GHz och så vidare upp till kanal 13 som har 2,472 GHz.

Instruktionen säger att alla apparater måste vara inställda på samma kanal.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Gripandekylig » 2013-08-17 12:35:12

Lilla Gumman skrev:Kanal 1 har 2,412 GHz, kanal 2 har 2,417 GHz, anal 3 har 2,422 GHz och så vidare upp till kanal 13 som har 2,472 GHz.

Instruktionen säger att alla apparater måste vara inställda på samma kanal.

Dina apparater söker troligtvis av hela 2,4GHz-spannet och hittar således nätverk utav många olika kanaler. Det sker automatiskt och är ingenting du behöver ställa in. Gör nu som jag skrev ovan: kontrollera vilken kanal som ligger längst ifrån de upptagna kanalerna och välj den.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-17 17:30:30

Sony Xperia Go söker efter wifinät utan att hitta några.
Jag kan ju se vilka nätverk som finns runt omkring mig, men jag ser inte vilken kanal de är på eller min egen kanal. Jag ser ju bara vilken säkerhetstyp de har, radiotypen och SSID. Vanligen heter nätverket samma som routern. Vårt nätverk heter nåt annat, så vi kan skilja det från alla andra nätverk på gatan.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Miche » 2013-08-17 18:11:12

Här är en alldeles utmärkt app för att se vilka nätverk som finns i närheten och hur starkt de sänder på de olika kanalerna. Har du ont om plats i mobilen så kan du avinstallera den när du ställt in en ledig kanal (välj den kanal med lägst signalstyrka från de andra WiFi-näten).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-17 21:22:47

Wifi Analyzer har jag redan. Men jag tänkte inte på att använda den. Det är en av dom appar jag fått tips av på det här forumet förr, installerat och sen inte använt mer än en gång, och glömt bort appen.

De två grannar som har anslutit sig nu, har kanal 1 och 2. Jag har valt kanal 13 istället för kanal 11.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-17 21:27:10

Min dator är ju kopplad med sladd till routern. Tog precis ur sladden som sitter i datorn, och jag verkar kunna komma ut på routern i alla fall.

Kan det verkligen vara så enkelt som att byta från kanal 11 till kanal 13? Hmm, tack i alla fall, Gripandekylig.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Gripandekylig » 2013-08-17 21:30:53

Lilla Gumman skrev:Kan det verkligen vara så enkelt som att byta från kanal 11 till kanal 13? Hmm, tack i alla fall, Gripandekylig.

Skönt att det fungerar för dig och jag hoppas att det kommer att fortsätta att fungera.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-17 21:53:19

Tack, Gripandekylig.

Hur får jag Windows 7 att känna igen Lexmark S315?

Och, sen blir det en fråga om att skydda nätverket. Det går ju inte med Windows Vista. Fast, geocaches dator är gammal och seg. Det kan ha med det att göra. Undrar om vi törs prova, nu när allt funkar så fint. Kanske får vänta till geocaches dator blir utbytt mot en annan i framtiden. Vad tror ni?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Gripandekylig » 2013-08-17 22:03:57

Lilla Gumman skrev:Hur får jag Windows 7 att känna igen Lexmark S315?

Ifall du vill kunna ansluta till den trådlöst så lär skrivaren i sig ha en inbyggd guide som automatiskt låter dig sammankoppla skrivaren med datorn. I annat fall kan du vända dig till din dators kontrollpanel och gå in under skrivare och därifrån ansluta till den. I vissa fall kan det hjälpa att ansluta till skrivaren med en USB-kabel första gången. Läs i skrivarens manual så lär du finna svaret.

Här finns skrivarens drivrutiner (men de lär installationsprogrammet känna igen själv):
http://support.lexmark.com/index?locale=SV&page=product&userlocale=SV_SE&productCode=LEXMARK_S315&focusedTab=DOWNLOADS#1

Här finns skrivarens användarhandbok med instruktioner om installationsförfarande:
http://support.lexmark.com/index?locale=SV&page=product&userlocale=SV_SE&productCode=LEXMARK_S315&focusedTab=PUBLICATIONS#1

Lilla Gumman skrev:Och, sen blir det en fråga om att skydda nätverket.

Eftersom Windows XP, som jag fortfarande använder, inte har några problem att hantera WPA2-krypteringar så torde heller inte Vista ha det. Så du kan ju testa att aktivera funktionen. Din mobiltelefon lär i vart fall garanterat klara av krypteringen så i det fallet att någon annan enhet inte kan hantera den så kan du bara ansluta till routerns inställningar via mobiltelefonen och stänga av krypteringen igen.
Senast redigerad av Gripandekylig 2013-08-17 22:10:52, redigerad totalt 1 gång.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-17 22:08:29

Fungerar Internet igen så anart krypteringen stängts av? Är det verkligen så enkelt?

Sist hade vi inget Internet i flera dagar, vi slet vårt hår och ångrade att vi alls hade försökt kryptera nätverket. När det väl fungerade igen, utan kryptering, lovade vi att vi aldrig skulle försöka oss på det själva igen. Men så svårt kan dn det inte vara.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Gripandekylig » 2013-08-17 22:13:29

Lilla Gumman skrev:Fungerar Internet igen så anart krypteringen stängts av? Är det verkligen så enkelt?

Sist hade vi inget Internet i flera dagar, vi slet vårt hår och ångrade att vi alls hade försökt kryptera nätverket. När det väl fungerade igen, utan kryptering, lovade vi att vi aldrig skulle försöka oss på det själva igen. Men så svårt kan dn det inte vara.

Det låter mycket konstigt att det blev så förra gången, men visst - ifall ni har de erfarenheterna så kanske ni inte ska testa en gång till. Allt hade gått så enkelt ifall jag hade varit vid er router; då hade jag ordnat allt inom en timme, men att ge tips och att guida över ett Internetforum blir alltför tidskrävande så då är det nog bäst om ni bara låter ert nätverk vara öppet tillsvidare.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-18 0:21:26

Ok, ja det knasade så geocache kom inte ut på nätet alls, mycket strul och frågor här innan det blev rätt igen. Jag kom iofs ut på nätet, men fick ange lösenord varje gång.
Inte bra att ha nätverket oskyddat. Min dator gillar inte alls att det är oskyddat, och inte jag heller. Men för tillfället ska jag låta bli att fippla.

Hur får jag Windows 7 att känna igen Lexmark S315?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Miche » 2013-08-18 0:25:48

Jag antar att det är.nätverksskrivaren...

Installera drivrutinerna för skrivaren (orkar inte leta länk nu) så borde det ge sig. Jag har min skrivare installerad på nätverket (kör med fast IP men det borde inte spela någon roll) och den funkar från alla datorerna.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-18 0:34:14

Miche skrev:Jag antar att det är.nätverksskrivaren...

Installera drivrutinerna för skrivaren (orkar inte leta länk nu) så borde det ge sig. Jag har min skrivare installerad på nätverket (kör med fast IP men det borde inte spela någon roll) och den funkar från alla datorerna.

Dom CD-skivorna har jag. Dom kan jag installera om i morgon, om du tror det hjälper. Jag börjar bli trött på alla sladdar, och att ha sladd till skrivaren. Har ju t.o.m.köpt trådlös mus när min gamla gick sönder, bara för att miska något på sladdarna runt datorn.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Gripandekylig » 2013-08-18 2:02:41

Lilla Gumman skrev:Hur får jag Windows 7 att känna igen Lexmark S315?

Jag gav dig en utförlig beskrivning i ett tidigare inlägg, men eftersom jag lade till den efter att du hade läst inlägget så har du nog missat den. Scrolla upp några inlägg så finner du den där uppe. Lycka till.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Re: Problem att komma ut på nätet

Inläggav Zirre » 2013-08-18 11:55:12

Jag har min skrivare kopplad på nätverk och sen skrivarens programvara och drivrutiner installerade och då funkar det.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-18 15:00:43

Nu har jag kört installations-CD:n igen. Jag har valt Wifi, följt guiden till punkt och pricka. Valt vårt nätverk. Jag tvingades hoppa över steget där man kan ange mejladress och lösenord för att använda skrivaren till mejl, eftersom mitt lösenord till min mejl är för långt. Det är ändå inget jag använder. I övrigt har jag inte hoppat över något alls, utan gjort allt som guiden bett om.

Det gick inte att skriva ut en testsida. Det går inte att skriva ut från Anteckningar heller.
I kväll ska geocache installera om skrivardrivrutinen på sin dator, eftersom vi har ett nytt nätverk nu som har bytt namn.

Det går ju att ta avancerad installation. Då bör det bli mer saker att välja på. Hoppas det hjälper.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in