Problem att komma ut på nätet

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-09 19:46:30

Hej!

Från datajacket i hallen går en sladd till en lägenhetsrouter. Den fördelar ut Internet, TV, och IP-telefoni. VI har kabel-TV och har bara lägenhetsroutern för att dela ut Internet. En sladd går från lägenhetsroutern till en trådlös router.

För nån vecka sen fick vi ett kraftigt åskväder, så jag drog ut sladdarna. När jag satte i dem igen funkade inte Internet. Efter hjälp från en forumets per telefon och mycket telefonerande till Tyfon kom slutligen en tekniker från Tyfon ut. Han konstaterade att sladdarna var felkopplade, och vi fick Internet igen.

Inför att vi skulle ut och resa till Skåne några dagar, drog vi ur kabeln från datajacket i hallen, och antennkabeln till TV:n.

Väl hemma igen satte vi i kabeln i datajacket i hallen. Inget Internet. Vi provade att koppla en av våra laptops direkt till datajacket i hallen. Då funkade Internet. VI kunde också gå via lägenhetsroutern.

Alltså tog vi för givet att den sju år gamla trådlösa routern givit upp, trots att den blinkade och verkade hel.

Således köpte vi en ny trådlös router från ett ställe i stan som egentligen jobbar mot företag. Vi gick hem och kopplade in routern. Inget Internet. Vi ringde supporten. Inget hjälpte. Till slut bestämdes det att supportkillen som bor i närheten skulle komma hem till oss efter jobbet.

Vi har Interrnet i geocaches dator, om den kopplas med sladd till datajacket i hallen. VI har Internet i min dator, om den kopplas med sladd till datajacket i hallen. Bara standardinställningar.
Supportkillen som använde samma sladd som vi, kunde inte komma ut på nätet om han kopplade sin bärbara dator till datajacket i hallen. Inte heller kunde vi koppla den trådlösa routern till datajacket i hallen direkt.

Vad kan vara fel? Är det något glapp i datajacket i hallen borde vi inte kunna komma ut på nätet, men det kan vi. Fast inte en router.

Supportkillen fick med sig routern hem för att testa den.

Några ideer? Både den gamla och nya routern lyser som de ska, blinkar och jobbar.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav ajemen » 2013-08-09 22:23:48

Så ni kan koppla upp er mot Internet via dator -> lägenhetsrouter -> datajack -> ISP och även direkt via datajacket? Om den trådlösa routern är det som felar så beror det förmodligen på ett konfigurationsfel där, men för att veta vad felet är så måste du posta mer information om bägge routrarna. Finns det ett användargränssnitt till någon av routrarna så logga in via det och dumpa konfigurationerna här. (IP-adresser till routrarna, DHCP, NAT och annan eventuellt viktig information.)

Egentligen skulle det vara mycket behändigare med mer konkret information då det är väldigt svårt att felsöka nätverksfel på distans, även med alla korten på bordet.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Re: Sv: Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-10 8:13:47

Hej!

Det är standardinställningar. Vi har inte gjort något annat än att ändra lösenord på routern från admin till ett annat ord.

Jag skriver detta via Tapatalk i mobilen, inte i datorn. Så nån print screen av routerns IP-adress inställningar kan inte bifogas just nu. Ska göra det när jag kan. Men som sagt, det är fabriksinställningar inställda på den nya, som dessutom är utlånad till supportkillen. Den gamla routern som nu är inkopplad tillfälligt, kan jag skicka print screen bilder av. Ska jag lägga upp bilderna opublikt på forumbilder.se så jag kan lägga ut dem här sen?

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Gripandekylig » 2013-08-10 9:08:19

Lilla Gumman skrev:Vi provade att koppla en av våra laptops direkt till datajacket i hallen. Då funkade Internet. VI kunde också gå via lägenhetsroutern.


Att kunna ansluta direkt till förstajacket utan något modem mellan är helt främmande för mig; jag har å andra sidan inte så mycket erfarenhet av hur det fungerar i lägenheter. Normalt vis sitter ett inbyggt modem i det ni kallar för "lägenhetsroutern". Utan det modemet ska det inte gå att ansluta en dator direkt till Internet. Ibland kan, när man sammankopplar två routrar, de bråka inbördes om vilken som skall servera adresserna och vilken som enbart skall agera accesspunkt eller repeater. Det ordnar man i inställningarna.

Men ja lägg upp bilder alternativt avskriven information från vilka inställningar du kör med i de respektive två routrarna. Du når inställningarna via en dator som i detta fallet helst ansluts med tråd in i routern och därefter går du in på http://192.168.0.1 (eller motsvarande standardadress för just din routermodell). DHCP-inställningarna är det som är mest intressant för min del. För att skydda din identitet räcker det säkert ifall du beskriver mer generellt vad inställningarna visar: alltså ifall den ena routern har avstängd funktion att dela ut subadresser eller ifall den också försöker dela ut dem.

Under något av de tillfällena då du dragit ut sladdarna så kan du ha kommit åt fabriksåterställningsknappen, eller så kanske routrarna är så B att de själva återställer sig vid strömavbrott även om det är otroligt.

Kortfattat så är min hypotes som så att den extra router som ni försöker ansluta till er s.k. "lägenhetsrouter" inte är konfigurerad att agera som en slav åt er egentliga mästarrouter som är den som ska diktera vilken ip som delas ut till vilken enhet inom nätverket.

Det är dock mycket svårt att ge något definitivt svar på distans i det här fallet.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-10 10:05:10

Ja, jag begriper att det är svårt.
Routern som tillhöe lägenheten delar ut bredband, bredbands-TV och IP-telefoni. Den fjärde porten används inte. Jag har tolkat det så att den routern används om man behöver ansluta mer än en apparat till Internet. Det går alldeles utmärkt att koppla en dator med kabel till datajacket i hallen. Det är så geocache kommer ut på nätet.Jag surfar på min smartphone. Om jag behöver Internet på min laptop, sätter jag i kabeln i min dator istället.

Men, det funkar bara med geocaches och min dator. Inte med supportkillens dator som använde samma sladd.

Vi får avvakta vad supportkillen kommer fram till. Men jag är rätt trött på att surfa på mobilen. Måste försöka använda mobilen som dongel, annars blir jag tokig.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav kullan » 2013-08-10 10:29:53

Jag blir förvirrad av att du kallar bredbandsuttaget för router. En router har jag under bordet men sen har jag ett uttag för bredbandet i hallen. Någon mer router har inte jag. Är det den vita dosan på väggen du kallar för router?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Problem att komma ut på nätet

Inläggav ajemen » 2013-08-10 10:51:30

Något som kan vara intressant är din dators IP-konfiguration när den är inkopplad enligt dessa topologier: dator -> lägenhetsrouter -> datajack; dator -> trådlös router; dator -> datajack. För att enkelt kolla din IP-konfiguration när, och om, du kopplar in datorn såhär, så kör du kommandot ipconfig i CMD (för Windows), alternativt ifconfig under GNU/Linux.

Anledningen till varför detta kan vara intressant är för att vi kan få reda på vilka noder som kör DHCP-servrar, och vilka adressrymder de distribuerar. Det kan röra sig om att dina routrar bråkar på lager-3 (IP), och då är det lättast att åtgärda detta i din trådlösa routers konfigurationsgränssnitt.

Lilla Gumman skrev:Men, det funkar bara med geocaches och min dator. Inte med supportkillens dator som använde samma sladd.

Det antyder att något är felinställt i hans dator, så jag skulle inte hänga upp mig på det ännu.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-10 14:03:52

kullan skrev:Jag blir förvirrad av att du kallar bredbandsuttaget för router. En router har jag under bordet men sen har jag ett uttag för bredbandet i hallen. Någon mer router har inte jag. Är det den vita dosan på väggen du kallar för router?

Nej. Den vita dosan är ett datajack eller vad det heter. Till varje lägenhet hör även en svart router, som kan kopplas till datajacket. Eftersom den routern inte är trådlös och bara har en port för bredband (de andra portarna är till annat) måste vi koppla en egen trådlös router med sladd till den routern.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Moggy » 2013-08-10 14:13:01

Kommer ni åt er egen trådlösa router på så sätt att ni kan logga in på den till dess inställningar?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Gripandekylig » 2013-08-10 14:26:01

Lilla Gumman skrev:Nej. Den vita dosan är ett datajack eller vad det heter. Till varje lägenhet hör även en svart router, som kan kopplas till datajacket. Eftersom den routern inte är trådlös och bara har en port för bredband (de andra portarna är till annat) måste vi koppla en egen trådlös router med sladd till den routern.

Logga in på de båda routrarna och stäng av resp. sätt på dhcp så att enbart den ena serverar och den andra skickar vidare.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Problem att komma ut på nätet

Inläggav kullan » 2013-08-10 14:36:08

Lilla Gumman skrev:
kullan skrev:Jag blir förvirrad av att du kallar bredbandsuttaget för router. En router har jag under bordet men sen har jag ett uttag för bredbandet i hallen. Någon mer router har inte jag. Är det den vita dosan på väggen du kallar för router?

Nej. Den vita dosan är ett datajack eller vad det heter. Till varje lägenhet hör även en svart router, som kan kopplas till datajacket. Eftersom den routern inte är trådlös och bara har en port för bredband (de andra portarna är till annat) måste vi koppla en egen trådlös router med sladd till den routern.


Någon sådan finns inte hos mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Gripandekylig » 2013-08-10 14:54:09

kullan skrev:
Lilla Gumman skrev:
kullan skrev:Jag blir förvirrad av att du kallar bredbandsuttaget för router. En router har jag under bordet men sen har jag ett uttag för bredbandet i hallen. Någon mer router har inte jag. Är det den vita dosan på väggen du kallar för router?

Nej. Den vita dosan är ett datajack eller vad det heter. Till varje lägenhet hör även en svart router, som kan kopplas till datajacket. Eftersom den routern inte är trådlös och bara har en port för bredband (de andra portarna är till annat) måste vi koppla en egen trådlös router med sladd till den routern.


Någon sådan finns inte hos mig.

Ja folk har olika. I mitt hus får jag in Internet genom ett av mina 3-hål-i-väggenuttag för kabel-tv (jag valde det i kontoret). Till koaxialkabeln ansluts ett modem med inbyggd n-trådlös router och sedan ansluts en ac-trådlös router med kabel från den första routern. Jag har även en tredje n-trådlös router som jag funderar på att sätta som en extra accesspunkt.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Moggy » 2013-08-10 14:56:34

Gripandekylig skrev:Logga in på de båda routrarna och stäng av resp. sätt på dhcp så att enbart den ena serverar och den andra skickar vidare.


Kan vara oklokt att ändra på sånt om man inte vet vad man gör och exakt vad man försöker uppnå.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Gripandekylig » 2013-08-10 15:00:32

Moggy skrev:
Gripandekylig skrev:Logga in på de båda routrarna och stäng av resp. sätt på dhcp så att enbart den ena serverar och den andra skickar vidare.


Kan vara oklokt att ändra på sånt om man inte vet vad man gör och exakt vad man försöker uppnå.

Ja. Jag misstänker att vår trådskapare får avvakta tills dennes anlitade tekniker löser problemet. Visst, gör man fel så kan man ju oftast bara sticka in en kulspetspenna i ett hål på baksidan av routern men det verkar nog som att det lämpligaste ändå är att hon låter teknikern fixa i ordning systemet åt henne.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Miche » 2013-08-10 22:56:25

Jag skulle prova att stänga av DHCP i den egna trådlösa router och låta bredbandsföretagets router sköta utdelningen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-10 23:19:08

Den svarta router som tillhör lägenheten går inte att komma åt inställningarna på via datorn. Vi har ingen ip-adress och inget användarnamn/lösenord. Det är inte meningen att man ska komma åt dess inställningar. Den ska bara dela ut internet, digital-TV och IP-telefoni. Det går säkert att ställa in den precis som en vanlig router, men eftersom det inte är meningen att det ska göras så finns det ingen info nånstans om hur man gör.

Och jodå, kullan, du har en sån lägenhetsrouter. Jag tyckte att jag såg den när jag var hemma hos dig den dagen då du flyttade in. Det tillhör en router till varje lägenhet i LudvikaHems bestånd som har bredband. Skulle du mot förmodan inte ha någon, så beror det på att de förra hyresgästerna snott den med sig. I så fall bör du kontakta LudvikaHem och tala om att du ingen har, eftersom den tillhör lägenheten.

Jag har inte anlitat någon tekniker. Stället där vi har köpt routern har support för företag. Vi är inget företag, så supporten kunde inte komma ut och hjälpa oss direkt. Men eftersom killen som jobbar med supporten på företaget bor på samma gata som oss, så kom ham hem efter jobbet och hjälpte oss.

Han tog med sig routern hem för att testa om den fungerade hos honom. Han skulle ha ringt igår kväll eller i dag, men det har han inte gjort. Han fick veta att vi har Tyfon bredband, och ska ringa dom. Vi kan själva ringa LudvikaHem och be dom göra en service på bredbandsuttaget i hallen, om vi vill.

Nåja, jag ska kolla detta med att ändra i den trådlösa routern vi har. Får väl bli i morgon, när jag är pigg och utsövd.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-11 16:35:24

Plötsligt när jag satt med kabeln från datajacket till datorn slutade det fungera, jag kom inte ut på nätet. Men geocache kan komma ut på nätet med kabeln från datajacket.

Jag kan inte heller använda mobilen som dongel. Mobilen går utmärkt att koppla till datorn. Men när jag bockar i att dela internet med sladd i telefonen tycker datorn att det är nåt fel.

Nu är jag trött på att inte ha Internet till datorn. Funderar på stt skaffa en dongel, men det finns ju inga garantier för att dongeln kommer fungera.

Kan min dator vara åskskadad?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Moggy » 2013-08-11 16:44:59

Miche skrev:Jag skulle prova att stänga av DHCP i den egna trådlösa router och låta bredbandsföretagets router sköta utdelningen.


då måste man sätta i internetkabel i en av switchportarna och bara ha den som switch..
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Moggy » 2013-08-11 16:54:50

Lilla Gumman skrev:Plötsligt när jag satt med kabeln från datajacket till datorn slutade det fungera, jag kom inte ut på nätet. Men geocache kan komma ut på nätet med kabeln från datajacket.


Kan min dator vara åskskadad?



Det låter som att ni håller på och river mycket med kablarna hit och dit och kopplar in och ur prylarna.

Ett tips kanske kan var att gå genom det och se till att allt är kopplat 100% korrekt och dubbelkolla och trippelkolla det och sen låta kablarna vara. De här prylarna brukar funka bäst om dom bara får stå och gå utan att man håller på och kopplar ur och om slår av och på dem. Ibland kan det ta ett litet tag för det hela att komma igång och då kan man störa det om man ändrar kablarna och provar olika.

Ni bor väl i lägenhet? Risken för att åska ska förstöra nåt är liten. Det är inte som när man körde via telefonjacket och man hade direkt förbindelse med ledningar.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-11 17:30:23

Ok, man ska alltså inte dra ur några sladdar vid åska?
Ja, vi bor i lägenhet.
Hur vi än kopplar sladdarna så kommer bara geocache ut på nätet. Inte jag. Ingen trådlös routet vill fungera fast de jobbar som de ska. Vi har fått byta kabeln från geocaches laptop till min beroende öå vem som behöver Internet till sin dator. Internet slutade funka när jag surfade förut idag. Men grocache kan få Internet fortfarande, så han får behålla sladden i jämt nu. Jag får nöja mig med surf i mobilen.

Om ingen kan hjälpa oss (Tyfon eller supportkillen där vi köpte routern) får vi lämna tillbaks routern. Sen får jag köpa en dongel från Net1 eller liknande, och surfa via den. Att sitta och skriva och chatta via mobilen jämt har jag redan tröttnat på.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Problem att komma ut på nätet

Inläggav Zirre » 2013-08-11 20:15:44

Antar att ni redan har startat om router och modem.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-11 20:24:07

Om jag ska köpa mobilt Internet, vad ska jag då välja?
Jag kommer att använda det mest hemma, till att surfa, chatta, betala räkningar, kolla på YouTube och SVT Play.

Vi kommer att betala Tyfon för bredband, 10 upp och 10 ner. Men om ingen vill ta ansvar och få igång en trådlös router i vårt nätverk inom rimlig tid, känns mobilt Internet som ett alternativ på min dator.

Att flytta kabeln som delar ut bredband mellan geocaches laptopoch min laptop kan slita på kabeln, om jag har fattat det rätt i den här tråden.

Att koppla mobilen till datorn och använda den för att komma ut på nätet går ju att göra, jag har 3 GB datasurf för 89 kr i månaden hos Tele2. De flesta mobila Internet verkar ha ungefär 2 GB i månaden, ibland 3. Men mobilen måste ju då kopplas i och ur datorn lite titt som tätt, sliter inte det också på mobilen och sladden?

Ge mig tips.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-11 20:25:53

Zirre skrev:Antar att ni redan har startat om router och modem.

Hur många gånger som helst. Modem har vi inget. Två routrar däremot.

Inte ens supporterkillen från företaget där vi köpt den nya trådlösa routern kunde få igång den, och han har ändå en exakt likadan hemma. Ska bara vara att plugga in så funkar det, men inte hos oss.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav kullan » 2013-08-11 20:34:01

Jag använder inte den router som tillhör lägenheten utan kabeln går direkt från bredabandsdosan in till den router som jag fått låna. Jag har aldrig varit med om att man behöver en router för kabel-TV- Låter onödigt krångligt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till IT-forum



Logga in