Problem att komma ut på nätet

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Juggernawt » 2013-08-16 12:53:20

Ok, då får vi ta det här helt från början.

1. Om du kopplar in en dator till nätverksuttaget i väggen med en kabel, har du tillgång till nätet då? Ifall så är fallet - kan du se vad du får för IP-nummer tilldelat?

2. Om du har "lägenhets-routern" inkopplad i nätverksuttaget i väggen och ansluter en dator till "lägenhets-routern" med en kabel, har du tillgång till nätet då? Ifall så är fallet - kan du se vad du får för IP-nummer tilldelat?
Juggernawt
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2011-04-14
Ort: Stockholm

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-16 14:03:27

Nu ska jag gå iväg och hämta vår nyköpta router, som finns på datorföretaget. Killen somm testade den hemma hos sig har haft mycket att göra bara.

Samtidigt ska jag till Telia-butiken och kolla varför jag plötsligen inte har mobildata i telefonen. Hoppas dom kan hjälpa mig.

När jag är hemma igen och redo att installera den nya routern, skriver jag i den här tråden. Nu vet jag iofs en hel del, så jag ska prova att plugga in den så får vi se vad som händer.

Och Juggernawt, jag har Internet när jag kopplar datorn till datajacket, det står till och med i första inlägget jag skev har jag för mig. Och ja, jag har Internet när jag kopplar lägenhetsroutern till datajacket och datorn till lägenhetsroutern.

Men nu ska jag hämta den nya routern. Återkommer.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-16 16:03:12

Den nya routern är hemma nu.
Det gick inte att plugga in den i lägenhetsroutern och gå in på http://192.168.1.1 för det blir bara "kan inte komma åt internet"-sidan. Får läsa manualen och se om jag kommer på nåt.

Min Sony Xperia Go har mobilt Internet så fort jag kommer utasnför huset. Då går ddet alldeles utmärkt att exempelvis komma in på forumet via Tapatalk. Så fort jag kommer in i trapphuset slutar mobilt Internet att fungera. Är inte det väldigt konstigt? Finns det nåt i väggarna som stör? Och varför slutade det fungera i morse just? Det har ju fungerat i en vecka eller nåt alldeles felfritt, och med min förra smartphone fungerade det felfritt i ett år.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Sv: Problem att komma ut på nätet

Inläggav barracuber » 2013-08-16 16:15:59

Låter märkligt med 3G, det ska ju ha bra täckning numera. Själv har jag ytterst sällan problem och då ligger felet alltid hos Tele2. Däremot har jag problem inom huset med wifi (Comhem bredband) på vissa ställen hemma, behöver skaffa en repeater.

Se till att ha på antingen 3G (data) eller wifi - inte båda samtidigt det kan ge konflikter.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-16 16:19:26

Nästa konstiga grej.
Den gamla datormusen segade och var trög, en gammal optisk mus med sladd. Idag har geocache fått i uppdrag att köpa en trådlös mus, plus en ny musmatta (den gamla är väldigt sliten, en sån där med Zelda-bild på och bilden har börjat lossna i kanterna, och så är den smutsig). Under tiden som geocache är borta hemifrån, har jag fått löfte om att låna den trådlösa mus han köpte nyligen. Han är mycket nöjd med sin trådlösa mus. Jag kopplade in den till min dator, och den segar ungefär som den gamla gör. Så något är fel. Kan det var någon pryl som stör så att signalerna inte går fram till musen riktigt? För inte kan det bero på att musmattan är sliten, en del kör ju musen direkt på bordet har jag sett utan musmatta.

När jag säger segar, så menar jag att musen inte alltid följer med, den liksom stannar, eller blir trög. Men på geocaches dator funkar musen alldeles utmärkt.

Då kan vi ju börja fundera på om det är min dator som spökar, och på vilket sätt.

Hursomhelst, nån gång i kväll kommer geocache hem med ny musmatta och ny trådlös mus åt mig.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Problem att komma ut på nätet

Inläggav Zirre » 2013-08-16 16:26:17

I inställningarna för mus kan man ställa in hur snabbt pekaren ska röra sig osv. men det visste du säkert redan.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-16 16:29:45

Med datorn inkopplad direkt till datajacket i hallen har jag IPv4-adress 178.174.172.198
Med lägenhetsroutern inkopplad till datajacket i hallen och min dator kopplad till lägenhetsroutern får jag sama IPv4-adress, det vill säga 178.174.172.198

Zirre, ja att man kan ställa in hur fort musen rör sig det visste jag. Men det hade jag glömt. Tack för det tipset.

Och ja, kopplar jag ur wifi så fungera mobildata. Tack för det tipset.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-16 16:32:51

Och när jag ställde in muspekaren på snabb, oj, oj, oj, vilken sskillnad. Den rör sig precis som jag vill, segar inte ett dugg (ännu, peppar peppar). Du är en pärla, Zirre! :D
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav barracuber » 2013-08-16 16:50:29

Lilla Gumman skrev:Du är en pärla, Zirre! :D

+100

Du rockar Zirre! ;D
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Problem att komma ut på nätet

Inläggav barracuber » 2013-08-16 16:59:35

[OT-datamus]
Lilla Gumman skrev:Och när jag ställde in muspekaren på snabb, oj, oj, oj, vilken sskillnad. Den rör sig precis som jag vill, segar inte ett dugg (ännu, peppar peppar). Du är en pärla, Zirre! :D

Kolla upp ifall det håller i sig eller försämras.

Jag har visserligen en Macbook från 2010 och den har sina sidor (jag kommer tyvärr aldrig att köpa Mac igen). Flera av mina gamla pålitliga optiska möss (de är ej blåtand) har slutat fungera i sommar (jag har kollat batterierna, mössen funkar i Windows, börjar misstänka Macens USB-port som iofs funkar på hårddiskar....WTF?!?) .

Jag kopplade in en gammal Wacom ritplatta med tillhörande mus, som tidigare har fungerat bra genom åren men som blivit sämre och sämre oavsett OS. Jag har vant mig vid att den är extremt seg både i Windows och Mac så jag har inga högre förhoppningar. Och mycket riktigt, trots att jag sätter mushastigheten på max så saggar den efter ett tag, även om den är snabb första stunden. Detta skyller jag inte direkt på Macen utan på att ritplattan/musen är/var deras billigaste modell.

Blir väl tyvärr till att inköpa ännu en budgetmus :cry: :? . Den billiga prissänkta mus jag köpte på Kjell förra året höll ett tag och sedan sa den tack o hej leverpastej på alla OS.

F.ö. är optiska möss en teknisk gåta för mig (jag anser iofs inte mig alls vara särskilt tekniskt begåvad öht). En gammal beprövad optisk mus, som slutat fungera på Mac, kopplade jag in i en gammal XP-maskin - fungerade perfekt! Jag tog bort den lilla sockerbits-sändaren från datorn - musen fortsatte att fungera! :shock: Jag startade om XP utan att sätta i sändaren - musen fortsatte att fungera! Denna mus fungerar än i dag utan sändare! Vad sägs teknik freaks???? :shock:
[/OT-datamus]
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-16 17:11:13

Känner att en sammanfattning av allting skulle vara bra.

TRENDnet routern får vi kassera, eftersom den ändå är så gammal.

Lägenhetsroutern
xavi triple play box xg6745
Port 1 (röd): Internet
Port 2 (gul): Digital-TV
Port 3 (grön): IP-telefoni
Port 4 (mörkblå): Används inte.

Vi använder routern enbart för att dela ut Internet. Vi har inte digital-TV eller IP-telefoni.


Den trådlösa routern
Linksys Wireless-G Broadband Router WRT54GL
Fyra portar.

Geocaches laptop
Fujitsu Siemens
Windows Vista

Lilla Gummans laptop
Toshiba
Windows 7

Skrivaren
Lexmark S315
Kan använda sig av Wifi.

1 Wii ingår i nätverket. Det är inte Wii U, utan den äldre modellen. Uppdaterat i somras.


Vi kan koppla en av våra lapops till datajacket i hallen och surfa på nätet.

Vi kan koppla in lägenhetsroutern till datajacket i hallen, och koppla en av våra laptops till den med sladd för att på så vis surfa på nätet.

Kopplar vi en trådlös router till lägenhetroutern, så får vi inteInternet. Spelar ingen roll om vi kör trådlöst, eller kopplar en dator till deb trådlösa routern med kabel.

Kopplar vi bort lägenhetsroutern och kopplar en trådlös router direkt till datajacket i hallen, så får vi inte Internet. Varken trådlöst eller genomm att koppla en dator till den trådlösa routern med kabel.

Nu är det den nya, Linksys routern som ska konfigureras. Glöm TRENDnet, nu är vi tillbaka på ruta noll och ny router.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Sv: Problem att komma ut på nätet

Inläggav Zirre » 2013-08-16 17:13:27

barracuber skrev:
Lilla Gumman skrev:Du är en pärla, Zirre! :D

+100

Du rockar Zirre! ;D

Tack!
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-16 17:15:10

Konstigt med din trådlösa mus, barracuber.
Den trådlösa mus jag fått låna av geocache fortsätter hacka. Men när jag får min egen, så kan jag börja felsöka den ifsll den också hackar. Det måste ju vara fritt till den trådlösa lilla dosan. Kan ju vara mycket prylar i vägen nu när vi testar att få igång nätverket. Det är sladdar och routrar och papper och lådor om vartannat, blir bättre när allt fungerar och vi kan ställa prylarna på plats och städa upp lite.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav barracuber » 2013-08-16 17:31:32

[OT-datamus]
Lilla Gumman skrev:Konstigt med din trådlösa mus, barracuber.
Den trådlösa mus jag fått låna av geocache fortsätter hacka. Men när jag får min egen, så kan jag börja felsöka den ifsll den också hackar. Det måste ju vara fritt till den trådlösa lilla dosan. Kan ju vara mycket prylar i vägen nu när vi testar att få igång nätverket. Det är sladdar och routrar och papper och lådor om vartannat, blir bättre när allt fungerar och vi kan ställa prylarna på plats och städa upp lite.

Vi får väl träna oss till att bli Ninja masters på mousepadden som alla laptops har (trackpad heter det på Macbook). Jag har lyckats bemästra de vanliga momenten och även lärt mig scroll, markera text och annat mer avancerat. När man når dit behöver man egentligen ingen mus alls så länge man inte håller på med extremt mycket ordbehandling och liknande!

Men det är olika känslor: när man sätter sig ned vid ett bord så sträcker man sig automatiskt efter en mus, till skillnad från när man sitter på en parkbänk, när man direkt anpassar sig utan mus. Jag känner faktiskt befrielse av att slippa tänka på vilken mus jag använder, sladdar, kör jag trådlöst / optiskt / IR / blåtand, problem med USB-portar och -drivisar och annat elände, tillräckligt mycket sådant både på Windows och OSX för mig.
[/OT-datamus]
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-16 17:40:37

Nu har jag följt guiden som medföljde routern. Den fungerar inte.

Kom ihåg att routern fungerar hos en annan person, i en annan lägenhet. Det är testat. Det är inte routern det är fel på.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav barracuber » 2013-08-16 18:03:02

Ursäkta dum fråga, minns inte hela tråden, men har lägenhetsroutern ingen trådlös funktion?

Ni har Comhem?

Jag ställer frågan därför att även i min familj bor vi i en Comhemfastighet. Vi har kabel-tv och bredband hos Comhem (fast vilka tjänster vi har är eg ointressant).

Det modemet vi fick levererat kallar de för ett "höghastighetsmodem", minns inte märket nu. Vi har ett paket som kallas Bredband XXL 100 - 100 Mbit/s (båda tonåringarna i min familj spelar WoW, CS mm och annat online).

Detta modem har en trådlös funktion. Vilket Comhem inte direkt stödjer men som de ändå tvingas hjälpa till med eftersom folk idag vill köra trådlöst (laptops, smartphones, osv osv).

De gånger jag har klagat på hastigheten - inte jätteofta men ibland - har Comhem alltid frågat om vi kör trådlöst. Om man kör trådlöst får man räkna med kraftigt sämre hastighet och sämre hjälp från Comhem. Jag har dock haft turen att få ganska bra hjälp av Comhem även vid trådlösa hastighetsproblem.

Det jag undrar över är alltså om det modem som Comhem levererade till er har en trådlös funktion?

Och isf (jag minns inte hela tråden) har ni testat den trådlösa funktionen?

Återigen ber om ursäkt om detta är goddag yxskaft.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Problem att komma ut på nätet

Inläggav kullan » 2013-08-16 18:13:04

Som jag tolkat det så har lägenhetsroutern inget med wifi att göra. Det måste man ha en egen router till.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Miche » 2013-08-16 18:22:51

Lilla Gumman skrev:Linksys Wireless-G Broadband Router WRT54GL

Jag tänkte titta på manual till den men behöver veta vilken hårdvaruversion du har (det kan ibland skilja sig rätt rejält mellan olika versioner). Se här för mer info (klicka på länken Where's my model number? för mer info).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-16 18:39:58

Miche skrev:
Lilla Gumman skrev:Linksys Wireless-G Broadband Router WRT54GL

Jag tänkte titta på manual till den men behöver veta vilken hårdvaruversion du har (det kan ibland skilja sig rätt rejält mellan olika versioner). Se här för mer info (klicka på länken Where's my model number? för mer info).


Jag vet var modellbeteckningen står. Modellen heter WRT54GL, version 1.1.
Du har väl ingen nytta av serienumret, men i alla fall: CL7B6N107868
MAC-numret är väl ännu mindre intressant: C8D719F6E713
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-16 18:50:39

barracuber skrev:Ursäkta dum fråga, minns inte hela tråden, men har lägenhetsroutern ingen trådlös funktion?

Ni har Comhem?

Jag ställer frågan därför att även i min familj bor vi i en Comhemfastighet. Vi har kabel-tv och bredband hos Comhem (fast vilka tjänster vi har är eg ointressant).

Det modemet vi fick levererat kallar de för ett "höghastighetsmodem", minns inte märket nu. Vi har ett paket som kallas Bredband XXL 100 - 100 Mbit/s (båda tonåringarna i min familj spelar WoW, CS mm och annat online).

Detta modem har en trådlös funktion. Vilket Comhem inte direkt stödjer men som de ändå tvingas hjälpa till med eftersom folk idag vill köra trådlöst (laptops, smartphones, osv osv).

De gånger jag har klagat på hastigheten - inte jätteofta men ibland - har Comhem alltid frågat om vi kör trådlöst. Om man kör trådlöst får man räkna med kraftigt sämre hastighet och sämre hjälp från Comhem. Jag har dock haft turen att få ganska bra hjälp av Comhem även vid trådlösa hastighetsproblem.

Det jag undrar över är alltså om det modem som Comhem levererade till er har en trådlös funktion?

Och isf (jag minns inte hela tråden) har ni testat den trådlösa funktionen?

Återigen ber om ursäkt om detta är goddag yxskaft.


Nej. Vi har stadsnät där vi kan välja operatör. För närvarande har vi Tyfon. Vi kan även välja mellan Bahnhof, AllTele och Bredbandstjänster i Dalarna. Kanske har jag glömt nåt bolag.

Lägenhetsroutern är INTE trådlös. Vill man ha mer än en dator ansluten till internet, får man själv köpa en router och koppla till lägenhetsroutern. Ja, man kan säkert koppla en hubb också om man vill det.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav barracuber » 2013-08-16 19:46:41

ok sorry my bad, hade för mig att ni har Comhem.

Anyway, tycker det är dåligt att skicka med bredbandsmodem som saknar trådlös funktion. Kanske något att tänka på nästa gång ni väljer leverantör.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Problem att komma ut på nätet

Inläggav kullan » 2013-08-16 19:53:12

Eftersom jag hyr av samma hyresvärd så vet jag att det är Ludvikahem som köpt in routern till lägenheten. Den ska endast förmedla tjänsterna men inte wifi. Det är inget som operatören har delat ur utan det är hyresvärden som sett till att det ska finnas en i varje lägenhet inom Ludvikahem.

Själv brukar jag inte just denna router då jag trodde det var något skräp som den förre hyresgästen lämnat kvar.Den ligger nerpackad i en kartong uppe i ett skåp.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Miche » 2013-08-16 20:07:08

Lilla Gumman skrev:Jag vet var modellbeteckningen står. Modellen heter WRT54GL, version 1.1.

Jag hittade denna manual.

Under Internet Setup finns möjligheten att välja Automatic Configuration - DHCP men du kan även prova med att ställa in Static IP samt de uppgifterna du hittade när din uppkoppling fungerade (fast det kan ställa till problem beroende på hur nätet är konfigurerat) för jag förutsätter att operatören inte valt någon annan variant av uppkoppling (i så fall borde Tyfon informerat om det).

Koppla endast in en dator när du provar och låt även den datorn vara inställd på DHCP, datorn borde då få en IP-adress som börjar med 192.168.1.x (eftersom Linksysroutern som default är inställd på att ge en sådan adress).

Hos de flesta kabeloperatörer så tror jag inte att MAC-adressen är speciellt viktig men du kan för säkerhets skull klona MAC-adressen från datorn som senast var uppkopplad på nätet (se sidan 9 i manualen).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Juggernawt » 2013-08-16 22:40:53

Då du får samma IP-nummer oavsett om du sitter rätt in i väggen eller på "lägenhets-routern" så delar inte den routern ut några IP-nummer alls. Den är satt i sk. bryggat läge. Då ska Linksysen vara inställd på Automatic Configuration - DHCP så att den får ett IP-nummer tilldelat från er leverantör. Se också till att ni ansluter kabeln till rätt port på både "lägenhets-routern" och Linksysen.
Juggernawt
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2011-04-14
Ort: Stockholm

Återgå till IT-forum



Logga in