Problem att komma ut på nätet

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-15 14:57:37

Ingen har kommit och bytt datajacket än. Jag kan ingenting göra förrän det är gjort. Hoppas dom kommer i morgon, om dom nu inte kommer i dag. Inte för att jag tror det är något fel på datajacket, det går alldeles utmärkt att komma ut på nätet med det.

Ska fråga vår kontaktperson om vi kan få testa vår gamla router hos henne, ifall hennes dator kan komma ut på nätet med vårn router. Det är ju ett test, i alla fall. Återkommer när jag vet mer.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Sv: Problem att komma ut på nätet

Inläggav kullan » 2013-08-15 15:22:20

För mig tog det nog ett par månader innan någon från datafirman kom för att byta dosa som var trasig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-15 15:45:52

kullan skrev:För mig tog det nog ett par månader innan någon från datafirman kom för att byta dosa som var trasig.

Flera månader? Hmm, detta var inte kul alls att höra.

Då måste jag ju ringa Loxodonta imorgon och begära att få häva köpet på routern. Jag hade annars tänkt vänta till dess datajacket var bytt, men det kan jag ju inte göra om det tar flera månader.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav kullan » 2013-08-15 15:48:39

Lilla Gumman skrev:
kullan skrev:För mig tog det nog ett par månader innan någon från datafirman kom för att byta dosa som var trasig.

Flera månader? Hmm, detta var inte kul alls att höra.

Då måste jag ju ringa Loxodonta imorgon och begära att få häva köpet på routern. Jag hade annars tänkt vänta till dess datajacket var bytt, men det kan jag ju inte göra om det tar flera månader.


Jag anmälde felet i februari. I april kom killen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Sv: Problem att komma ut på nätet

Inläggav Zirre » 2013-08-15 16:46:42

Lilla Gumman skrev:
kullan skrev:För mig tog det nog ett par månader innan någon från datafirman kom för att byta dosa som var trasig.

Flera månader? Hmm, detta var inte kul alls att höra.

Då måste jag ju ringa Loxodonta imorgon och begära att få häva köpet på routern. Jag hade annars tänkt vänta till dess datajacket var bytt, men det kan jag ju inte göra om det tar flera månader.
Gäller inte återköp endast i obruten förpackning? Routern är ju använd.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Problem att komma ut på nätet

Inläggav Zirre » 2013-08-15 16:59:26

Eller så byter ni bredbandsleverantör.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-15 17:06:58

Ja, vi ska kolla på andra bredbandsleverantörer.
Routern kan inte fås att fungera hemma hos oss. Alltså måste vi ha rätt att byta den. Eller, har vi inte det?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Sv: Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-15 21:28:04

Routern gick inte att testa hos vår kontaktperson. Hon bor i hus och har ADSL. Vår kontakt passade inte till hennes telefonjack.

Har fått lite tips av en annan datorkunnig person via mejl.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Juggernawt » 2013-08-15 21:47:14

Skulle underlätta väldigt mycket ifall du kunde tala om exakt vad det är för utrustning du har hemma. Märke, modell osv. Ett foto kan också hjälpa en hel del. Eftersom någon uppenbart kan ansluta till internet via en kabel direkt i väggen är det mycket liten chans att det är själva kontakterna eller internetleverantören det strular med - jag tycker det låter mer som om det är någon konfiguration som inte är rätt någonstans.

Sen måste jag faktiskt slänga några slevar till folk här i tråden som inte verkar ha någon aning om hur routrar, modem, kablar och annan nätverksutrustning fungerar - hela tråden blir bara förvirrad.
Juggernawt
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2011-04-14
Ort: Stockholm

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-15 22:17:58

TRENDnet TEW-432BRP heter routern.
Två har hjälpt till att konfigurera den via Skype, så att den själv hittar IP-adresser. Gick inte.
Miche tipsade att jag kunde ställa in den på fast IP-adress, jag fick siffror av honom. Det gick inte heller.

Jag har fått tips om att koppla in routern i bredbandsuttaget och sen koppla in en dator på den med sladd. Då ser jag om det är routern som krånglar eller det trådlösa. Har för mig att det är gjort, men varför inte prova igen.

Jag har också fått tips om att reseta routern till fabriksinställningar. Ska jag verkligen reseta routern?

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Problem att komma ut på nätet

Inläggav Zirre » 2013-08-15 22:43:43

Alltid bra att börja om från början om det inte funkar.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Juggernawt » 2013-08-15 22:53:33

Uj, tittade på routern. Hoppas verkligen inte att det är den som är nyinköpt då den är riktigt gammal och usel.

Vad jag förstår så har ni bredband via ett nätverksuttag? Då ska det inte behövas mer än en router om ni inte har IP-telefoni och/eller IP-TV. Skulle rekommendera att du fabriksåterställer routern först (litet hål på baksidan där du för in ett gem eller liknande och håller knappen nertryckt i 10 sekunder) och sedan stänger du av routern. Sedan ansluter du routerns WAN-port (den gråa) till nätverksuttaget, slår på routern och väntar ett par minuter. Sen ansluter du en dator till routerns port nummer 1 (den gula precis bredvid WAN-porten) med en nätverkskabel och startar datorn. Ifall allt är standardkonfigurerat i routern så bör nu datorn ha nätverksåtkomst.

Prova ovanstående så ser vi ifall det fungerar innan vi ger oss in på WIFI-konfigurationer.
Juggernawt
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2011-04-14
Ort: Stockholm

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-15 23:15:19

Det är den gamla routern som heter TRENDnet.
Den nya är en Linksys Wireless G. Det är den vi ska använda senare. Men en av killarna på datorfirman tog hem den till sin lägenhet för att kolla om den var trasig, eftersom killen inte fick igång routern hemma hos oss. Hos killen fungerar routern. I måndags ringde geocache till datorfirman, killen tipsade oss att ringa hyresvärden och Tyfón. Killen skulle komma med routeern runt 17. Han kom inte. I tisdags ringde geocache till datorfirman igen, killen frågade om vi hade ringt Tyfon och hyresvärden, lovade att komma med rouern klockan 17 men kom inte.

Jag måste ringa till datorfirman igen, men jag får ont i magen bara vid blotta tanken. För tillfället har vi inte den nya rouern att tillgå och vi vet inte när eller ens om vi kan få den tillbaka. Den enda router vi kan mixtra med och försöka få att fungera är TRENDnet routern.

Eftersom geocache använder kabeln för att kunna chatta och surfa på kvällarna, får ni vänta tåligt till i morgon förmiddag med att jag testar att nollställa routern. Alternativt, att jag gör det i natt när geocache slutat använda Inernet.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Mellanvärld » 2013-08-16 0:26:49

Har ni provat att ändra MAC-adress på routern?
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Miche » 2013-08-16 2:25:03

Mellanvärld skrev:Har ni provat att ändra MAC-adress på routern?

Det brukar sällan behövas och definitivt inte om routern inte är kopplad via en annan enhet som sköter kontakten med nätverket (som det uppenbarligen handlar om i det här fallet).

Hos en del operatörer (åtminstone Telia ADSL) räcker det att ha ett avbrott på drygt tio minuter för att den nya MAC-adressen accepteras.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-16 7:36:09

Hej!

Nu har jag kopplat in TRENDnet routern. Den är resetad, jag har hållt ner hålet i sådär 15 sekunder. Kopplat ur routern. Väntat i kanske 5-10 minuter. Kopplat in routern igen. Väntat kanske 5 minuter. Kopplat routern till datorn.

Resultat: Samma som förut.

Firmware Version: 2.00,Tue, 26 Dec 2006

WAN
MAC Address 00-14-d1-44-2d-83
Connection Fixed IP
IP 192.168.1.99
Subnet Mask 255.255.255.0
Default Gateway 192.168.1.1
DNS 208.67.222.222 208.67.220.220 208.67.221.221

Wireless
Connection 802.11g AP Enable
ESSID TRENDnet
Channel 6
Authentication Disabled

LAN
MAC Address 00-14-d1-44-2d-82
IP Address 192.168.1.1
Subnet Mask 255.255.255.0
DHCP Server Enabled DHCP Table

Nåja, nu vet ni alla vad vi har för router i alla fall.

Ja, vi har ändrat MAC adress också. Jag har suttit i nästan tre timmar i måndags kväll och chattade med två datornördar från forumet över Skype, och jag har ändrat alla möjliga såna inställningar. Nu är ju routern resetad. En person som jag har mejlat till, har rått mig att göra precis det som Juggernawt rådde mig till. Nu är det gjort. Vad är nästa steg?

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Moggy » 2013-08-16 7:46:29

Det där kommer inte att funka då du har adresser ur samma serie på både WAN och LAN.

Det jag tänker på är 192.168.1.x som är på båda ställena och då funkar inte routern som det är tänkt.

Det kan vara så enkelt som att det räcker ned att byta serie på LAN-porten till en annan siffra än 1 i tredje fältet.

Vet du hur du loggar in på den routern? I så fall borde det inte vara alltför krångligt att göra det jag tänker på.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Miche » 2013-08-16 10:15:40

Jag.tvivlar skarpt på att du ska ha fixed IP på WAN, det låter inte rätt, byt det till DHCP (eller vad det nu kan stå) så kan det ordna problemet.

Helt klart dessutom att routern inte blivit resettad, då skulle inte flera av uppgifterna stå kvar som de gör, troligen finns det en i meny möjlighet att göra en fabriksåterställning (men prova först mitt förslag ovan).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-16 11:06:06

Fått telefonsupport av en från forumet.

Jag har provat att koppla in lägenhetsroutern till datajacket i hallen, och sen kopplat in min laptop på den. Då har jag Internet. Alltså fungerar lägenhetsroutern. Men den är inte trådlös.

Jag har kopplat in TRENDnet routern till datajacket i hallen, då fungerar den inte. Jag har kopplat in TRENDnet routern till lägenhetsroutern, och låtit det stå i kanske 1 1/2 timme. Ingen förändring av WAN IP adressen.

OT, men viktigt för mig ändå. Min smartphone kommer inte länge ut på Internet genom mobildata. Jag har bara förbrukat 1,5 GB av totalt 3 GB som jag betalar för. Det går heller inte att ringa till mobilnummer.

En kompis mobilnummer går inte att ringa till. Inte heller geocaches mobilnummer. Men telefonen fungerar och är hel. Den har inte blivit fysiskt skadad. Den har legat på fönsterbrädan i kontorsrummet. Vi har 22,3 grader här, men det drar från fönstret (vädringsfönstret är öppet) så att fönsterbrädan är kall. Annars ingenting.

Det enda sättet att komma ut på nätet nu, är genom sladd till datajacket i hallen. Kan inte använda mobildata för att komma ut på nätet. Idag är geocache inte hemma, så jag kan sitta vid datorn. När han kommer hem, får han ta kabeln och gå ut på nätet medan jag får vara offline.

Idag ska geocache ringa till företaget som sålt vår nya router och försöka få tag på killen som har testat routern hema hos sig, och kräva att killen kommer med routern till oss i kväll när hsn slutat jobba.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Miche » 2013-08-16 11:27:50

WAN IP ändras inte av sig själv eftersom den är fast inställd, du måste ändra den inställningen manuellt!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sv: Problem att komma ut på nätet

Inläggav barracuber » 2013-08-16 11:30:27

Har du startat om mobilen? Behövs ibland vid 3G strul.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Problem att komma ut på nätet

Inläggav kullan » 2013-08-16 11:30:55

Det låter ju som att den gamla routern är rätt körd. Hon verkar ju ha provat allt på den. hoppas den nya routern kommer hem idag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Miche » 2013-08-16 11:47:49

Hittade följande bild i en manual:
Bild

Vid rubriken Connection Type ska du välja DHCP client, annars kommer du aldrig att få anslutningen att fungera.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-16 11:57:47

Gränsen för vad jag orkar med är nådd. Allting går sönder eller strular för mig.

Ja, telefonen är givetvis omstartad. Nåt måste ha hänt. Fast den är inte skadad. Alltså, jag har inte tappat den i en baja vatten eller nåt sånt. Fast det är en vattentålig mobil jag har, så den tål väl det om det skulle hända, men ni vet vad jag menar.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in