Problem att komma ut på nätet

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Miche » 2013-08-11 21:04:16

Du kan nog glömma trådlöst internet till SvT Play, sannolikheten att hastigheten räcker är väldigt låg (det är många som blivit lurade av mobiloperatörerna på detta).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-11 21:17:52

kullan skrev:Jag använder inte den router som tillhör lägenheten utan kabeln går direkt från bredabandsdosan in till den router som jag fått låna. Jag har aldrig varit med om att man behöver en router för kabel-TV- Låter onödigt krångligt.

Kabel-TV är en kabel som går in i väggen. Så har vi det.
Routern används för att dela ut digital-TV. Vi har fått en digital-TV-box som ligger nånstans oanvänd just nu. Den digital-TV-box vi har nu är från kabel-TV-bolaget och används bara ibland för att få extra kanaler och bättre bild.

Spelar ingen roll om du använder skiten eller ej, det tillhör lägenheten och ska finnas där den dag du flyttar ut.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav kullan » 2013-08-11 21:20:37

Lilla Gumman skrev:Spelar ingen roll om du använder skiten eller ej, det tillhör lägenheten och ska finnas där den dag du flyttar ut.


Jag vill inte ha den så den blir kvar.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-11 21:23:38

Miche skrev:Du kan nog glömma trådlöst internet till SvT Play, sannolikheten att hastigheten räcker är väldigt låg (det är många som blivit lurade av mobiloperatörerna på detta).

Det allra bästa vore ju om vi fick igång bredbandet på bägge datorerna igen.

Vet inte vem vi ska ringa.

Tyfon hävdar ju att de har full signal till vårat uttag, och en tekniker har varit ute och fixat igång det och visat hur vi ska koppla alldeles nyligen, dom är inte sugna på att skicka en tekniker igen.

Vi köpte en sprillans ny trådlös router för att se om det kunde lösa problemet. Men det gjorde det inte, och servicekillen från företaget där vi köpte den står helt frågande.

Finns det nån firma man kan betala för att få detta fixat?
Ska vi ringa till Tyfon igen och kräva att dom skickar en ny tekniker?

Att skaffa mobilt Internet är ju bara absolut sista utvägen. Ska vi betala för riktigt bredband, som bara geocache kan utnyttja, och så sitter jag här med mobilt Internet? Knappast. I så fall får vi turas om, och ha det mobila Internet varannan dag eller så. Tror inte det håller i längden.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Moggy » 2013-08-11 21:28:41

Det du skullebehövs göra till en början är en lokalisera hur längt ni kommer och vad det är som tar stopp. Skulle gå göra ganska enkelt genom att kolla upp ip-adresser på datorer och routerns WAN-port.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Miche » 2013-08-11 21:30:51

Enkel lösning om du kan klara dig utan WiFi är att skaffa en nätverkshub (brukar kosta från en knapp hundralapp och uppåt), den har inga inställningsmöjligheter och gör det den ska, till den kan du koppla dina enheter med kabel.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-11 23:18:48

Jag tror vi har en hubb nånstans, om vi inte skickast iväg den. Det kan vara ett tillfälligt alternativ, tack för tipset. Vår skrivare går på wifi, och jag behöver koppla mobilen till wifi. Om jag inte har wifi hemma, så får jag gå till vår kontaktperson som har wifi och göra nödvändiga uppdateringar/nedladdningar där. Går ju att få gratis wifi i stan, om man bokar ett hotellrum eller äter på McDonalds, eller nåt sånt.
Jag vill ha wifi, och ha igång allt som det var förut. Frågan är vem man ska ringa och hur man ska fixa det. Jag vägrar att betala Tyfon en massa pengar, om dom ändå inte kan leverera bredband till oss som vi kan koppla till en trådlös router. Men jag misstänker att vi är bundna till dom på 18 månader i taget. Och att byta leverantör spelar ingen roll, det kommer inte funka bättre för det.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Moggy » 2013-08-12 0:05:42

Jag tror jag skulle kunna lösa det hela eller åtminstone lokalisera vad som är problemet.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Problem att komma ut på nätet

Inläggav Zirre » 2013-08-12 8:34:47

Sweclockers forum kanske har bra svar. http://www.sweclockers.com/forum/
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Sv: Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-12 9:32:32

Moggy skrev:Jag tror jag skulle kunna lösa det hela eller åtminstone lokalisera vad som är problemet.

Det låter toppen.

Supportkillen som var här försökte lokalisera hur långt in felet sitter, kom inte längre än till datajacket i hallen. Därifrån har vi Internet. En ny trådlös router, som bara ska vara att koppla in enligt både försäljaren och supportkillen, gick inte att koppla in.

Idag ska vi kontakta supporten på företaget där routern köptes. Om de inte har några ideer är jag väldigt intresserad av din hjälp, Moggy.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Sv: Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-12 12:17:38

Zirre skrev:Sweclockers forum kanske har bra svar. http://www.sweclockers.com/forum/

Jag har kollat på Sweclockers. Det hjälpte inte så mycket, men tack ändå. Jag är inte medlem där än, så jag kan inte skapa egna inlägg.

Nu ska Moggy hjälpa oss, jag har PM:at. Vi får se vad som händer nu. Uppskattar att du bryr dig. :D

Jag följer råden i den här tråden så mycket jag förmår. Supportkillen testade felsökningen som tipsats om i den här tråden.

Jag hoppas jag inte låter grinig. Jag är bara trött på allt strul ... och på grund av att vi inte har wifi, har jag förbrukat cirka 1 GB datatrafik sen i fredags, av de 3 GB jag har per månad. Rekord. Kommer göra.slut på datatrafiken i mobilen på nolltid, så att koppla mobilen till datorn för att surfa den vägen känns inte längre som ett bra alternativ.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Sv: Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-12 12:18:21

Zirre skrev:Sweclockers forum kanske har bra svar. http://www.sweclockers.com/forum/

Jag har kollat på Sweclockers. Det hjälpte inte så mycket, men tack ändå. Jag är inte medlem där än, så jag kan inte skapa egna inlägg.

Nu ska Moggy hjälpa oss, jag har PM:at. Vi får se vad som händer nu. Uppskattar att du bryr dig. :D

Jag följer råden i den här tråden så mycket jag förmår. Supportkillen testade felsökningen som tipsats om i den här tråden.

Jag hoppas jag inte låter grinig. Jag är bara trött på allt strul ... och på grund av att vi inte har wifi, har jag förbrukat cirka 1 GB datatrafik sen i fredags, av de 3 GB jag har per månad. Rekord. Kommer göra.slut på datatrafiken i mobilen på nolltid, så att koppla mobilen till datorn för att surfa den vägen känns inte längre som ett bra alternativ.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Sv: Problem att komma ut på nätet

Inläggav Zirre » 2013-08-12 13:18:24

Lilla Gumman skrev:
Zirre skrev:Sweclockers forum kanske har bra svar. http://www.sweclockers.com/forum/

Jag har kollat på Sweclockers. Det hjälpte inte så mycket, men tack ändå. Jag är inte medlem där än, så jag kan inte skapa egna inlägg.

Du får väl skapa ett konto och göra en tråd och fråga. Allt kan inte finnas färdigt för en.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Mellanvärld » 2013-08-12 16:46:12

Skulle tro att det har att göra med att operatören har en begränsning i hur många datorer som kan vara inkopplade direkt utan router, ofta ligger dessa kvar i operatörens lista långt efter att de kopplats ur. När listan blir "full" kan bara de datorer/routrar som finns med i listan komma ut på nätet.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Sv: Problem att komma ut på nätet

Inläggav Zirre » 2013-08-12 17:00:53

Mellanvärld skrev:Skulle tro att det har att göra med att operatören har en begränsning i hur många datorer som kan vara inkopplade direkt utan router, ofta ligger dessa kvar i operatörens lista långt efter att de kopplats ur. När listan blir "full" kan bara de datorer/routrar som finns med i listan komma ut på nätet.
det råcker att skaffa en egen router (eller om det är router och modem i samma) för att kunna ansluta fler enheter än operatörens "låda" tillåter.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Moggy » 2013-08-12 17:06:39

Kan vara rätt muppig attityd på sweclockers mot amatörer...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Sv: Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-12 17:07:11

I datajacket kan man bara sätta en kabel. Därför kan bara en apparat anslutas. Just därför finns det en en router till varje lägenhet. Den har fyra portar och är inte trådlös.

Enda sättet att få bredband till mer än en dator åt gången är genom att koppla till en router eller en hubb.

Skrivaren har wifi, och geocaches laptop med Windows Vista använder sig av det. Min laptop som har Windows 7 måste ha en sladd kopplad till skrivaren för att kunna skriva ut.

Min smartphone vill helst ha wifi för att ladda ner och uppdatera appar.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Problem att komma ut på nätet

Inläggav Zirre » 2013-08-12 18:18:22

Gör om allt från början. Ibland kan man tom behöva kolla i manualen.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-12 19:34:51

Vi har gjort om allt från början många gånger. Standardinställningar. Till vår gamla trådlösa router finns det nog ingen manual. Den bara kopplas in och funkar, men inte hos oss. Samma med den nya routern som vi köpt och som finns hos supporterkillen, den fungerar där men inte hos oss.

Jag har skapat en tråd på sweclockers.com också. Får se om det leder någon vart.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-13 0:41:25

Två från forumet har försökt hjälpa mig genomm chatt på Skype i nästan 3 timmar förut ikväll. Inget resultat.
Detta är ett mysterium. Vi har IP-adreser som är uppåt väggarna. Alla apparater kommunicerar med DCHP utom routern. Nåja, det får väl snurra i datornördarnas huvud inatt, så kanske det går upp ett ljus när dom vaknar, det visar sig.

En hel del har läst tråden jag skapade på Sweclockers.com, inge har svarat ännu.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Problem att komma ut på nätet

Inläggav Miche » 2013-08-13 2:23:49

Har du provat med fasta IP-adresser i datorerna? Du kan börja i din dator och sätta IP-adress till 192.168.x.y (där x är samma siffra som din router delar ut, den kan du se i makens dator när den är ute på nätet, om den har IP 192.168.1.2 så är x 1, men det skulle kunna vara 0) och y är en ledig ej utdelad DHCP-adress, du kan ex.vis prova med 99, dvs 192.168.1.99 eller 192.168.0.99

Masken ska alltid vara 255.255.255.0 och gateway 192.168.x.1 (där x är lika som ovan), fast en del levererar router med 254 som sista siffra så var uppmärksam på det.

Om du inte lyckas med DNS kan du ställa in 208.67.222.222 och 208.67.220.220

Om det funkar kan du även ställa in fast IP i dina andra enheter (den sista siffran ska vara olika i varje enhet) samt du bör stänga av eller begränsa DHCP (om möjligt) för att undvika adresskollisioner.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sv: Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-13 9:20:10

Miche skrev:Har du provat med fasta IP-adresser i datorerna? Du kan börja i din dator och sätta IP-adress till 192.168.x.y (där x är samma siffra som din router delar ut, den kan du se i makens dator när den är ute på nätet, om den har IP 192.168.1.2 så är x 1, men det skulle kunna vara 0) och y är en ledig ej utdelad DHCP-adress, du kan ex.vis prova med 99, dvs 192.168.1.99 eller 192.168.0.99

Masken ska alltid vara 255.255.255.0 och gateway 192.168.x.1 (där x är lika som ovan), fast en del levererar router med 254 som sista siffra så var uppmärksam på det.

Om du inte lyckas med DNS kan du ställa in 208.67.222.222 och 208.67.220.220

Om det funkar kan du även ställa in fast IP i dina andra enheter (den sista siffran ska vara olika i varje enhet) samt du bör stänga av eller begränsa DHCP (om möjligt) för att undvika adresskollisioner.

I det här fallet ska x vara 1. Jag tror min dator har 111 sist, geocaches dator och Wii:et har några nummer lägre. Allt står i routern.

Alla appar i smartphonen vill uppdatera sig ständigt. Jag gör det manuellt så jag har koll. Idag var det Chrome, AVG och geocaching.com appen. Kommer att göra slut på datatrafiken på några veckor, ska jag sluta uppdatera allt till dess vi har wifi igen?

Går det att koppla wii:et med sladd till en hubb, om vi absolut inte får igång wifi igen?
Kan skrivaren kopplas till en hubb så att bägge kan skriva ut?

En hubb brukar ha fyra portar. Vi har ett wii och två laptops som vill ha Internet, och en skrivare som har wifi.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Problem att komma ut på nätet

Inläggav Zirre » 2013-08-13 9:42:41

Kanske en dum idé så bortse ifrån den isf. Kanske man kan koppla routern direkt i datajacket och på så sätt kunna ansluta alla enheter?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Sv: Problem att komma ut på nätet

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-13 10:06:44

Zirre skrev:Kanske en dum idé så bortse ifrån den isf. Kanske man kan koppla routern direkt i datajacket och på så sätt kunna ansluta alla enheter?


Det är precis det som inte går. Routern som tillhör lägenheten är skit samma. Igår satt två datornördar och chattade med mig på Skype i cirka 3 timmar och försökte få igång vår trådlösa router som var kopplad direkt till datajacket. Vi kom väl en bit på vägen genom att ställa in routern, men inget hjälpte.

Bara lite info, Zirre. Hoppas du inte tar illa upp.

Nu ska jag testa med fast IP-adress från min dator.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in