Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav PRIPPS » 2013-08-07 19:01:47

Finns det nån här som inte har ADHD-diagnos men ändå tar ADHD-medicin?

Har själv ingen sådan diagnos och därför vägrar läkaren min ge ut sån medicin. Vore kul att testa en vecka eller två och se om jag finner mer ro i kroppen.

Om jag nu skulle ha nån uppmärksamhetsstörning så skulle det nog vara ADD för jag är inte hyperaktiv. Men det är samma medicin som gäller, antar jag.
PRIPPS
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2013-06-08

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Wine » 2013-08-07 19:50:41

PRIPPS skrev:Finns det nån här som inte har ADHD-diagnos men ändå tar ADHD-medicin?

Har själv ingen sådan diagnos och därför vägrar läkaren min ge ut sån medicin. Vore kul att testa en vecka eller två och se om jag finner mer ro i kroppen.
...


Du kanske skulle kunna få lite liknande effekt av att ta ett glas vin lite då och då. :wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Torben » 2013-08-07 20:03:54

marcooleo skrev:Började med Strattera i morse och redan är det ett rent h*e. Fryser, svettas, får springa på toa hela tiden kan inte tömma blåsan ordentligt, mer nedstämd, orolig, irriterad, arg, ångest. Jag tror inte jag klarar en dag till med denna medicin. Vad göra?


Usch vad surt att du ska behöva må sådär dåligt!

Tyvärr är det väldigt svårt att svara på. Hur mycket biverkningar/insättningssymtom/utsättningssymtom ska man acceptera när man börjar eller slutar med en medicin, och hur länge?


Vilken dos tog du? Tror det är viktigt att börja så lågt som möjligt med Strattera. Och sen inte höja för snabbt.


marcooleo skrev: av marcooleo » 2013-08-07 17:10:14

Fick ett psykbryt av medicinen och ringde sköterskan och det var min första och sista tablett av denna hemska medicin.


Well well, hoppas bara du kan repa dig från brytet!

Förresten, kan det möjligtvis vara utsättningen av Lyrica som spökar?
Torben
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2010-01-17

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-08-07 20:34:30

Torben skrev:
marcooleo skrev:Började med Strattera i morse och redan är det ett rent h*e. Fryser, svettas, får springa på toa hela tiden kan inte tömma blåsan ordentligt, mer nedstämd, orolig, irriterad, arg, ångest. Jag tror inte jag klarar en dag till med denna medicin. Vad göra?


Usch vad surt att du ska behöva må sådär dåligt!

Tyvärr är det väldigt svårt att svara på. Hur mycket biverkningar/insättningssymtom/utsättningssymtom ska man acceptera när man börjar eller slutar med en medicin, och hur länge?


Vilken dos tog du? Tror det är viktigt att börja så lågt som möjligt med Strattera. Och sen inte höja för snabbt.


marcooleo skrev: av marcooleo » 2013-08-07 17:10:14

Fick ett psykbryt av medicinen och ringde sköterskan och det var min första och sista tablett av denna hemska medicin.


Well well, hoppas bara du kan repa dig från brytet!

Förresten, kan det möjligtvis vara utsättningen av Lyrica som spökar?

36mg startdos. Tror inte det är Lyrican, dessa symtom har jag aldrig haft förut: Lyrican har bara varit som en tilltagande ångest utan några kroppsliga symtom förutom muskelkramp i ryggen på natten, men detta har varit åtgärdat med Iktorivil. Detta helvete dämpade knappt Iktorivil, har fortfarande frossbrytningar, värmevallningar, svettningar och känner mig ovanligt nedstämd, ilskan och irritationen har dock försvunnit nu, kan bero på jag tog Theralen för ett par timmar sedan.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Torben » 2013-08-08 19:07:01

marcooleo skrev:36mg startdos. Tror inte det är Lyrican, dessa symtom har jag aldrig haft förut: Lyrican har bara varit som en tilltagande ångest utan några kroppsliga symtom förutom muskelkramp i ryggen på natten, men detta har varit åtgärdat med Iktorivil. Detta helvete dämpade knappt Iktorivil, har fortfarande frossbrytningar, värmevallningar, svettningar och känner mig ovanligt nedstämd, ilskan och irritationen har dock försvunnit nu, kan bero på jag tog Theralen för ett par timmar sedan.


Hmm. Hoppas det ger med sig och att du blir bättre snart! Jag fattar verkligen om du inte är så sugen att fortsätta med Strattera.

Jag har inte testat Strattera själv men har i olika omgångar sökt information om dess effekter och biverkningar. Ett engelskspråkigt forum har en separat underavdeling för Strattera, och därifrån kommer det mesta av min input:
http://www.addforums.com/forums/forumdisplay.php?f=91

Den verkar funka bra för några. Men väldigt mycket biverkningar också....

Enligt tillverkarens rekommendationer är 36 mg är antagligen en normal startdos för en vuxen. Men många på ovanstående forum verkar tycka att den rekommendationen är för hög.

Det finns en klistrad tråd där "Strattera success stories" efterlyses, alltså berättelser från folk som har svarat bra på Strattera:
http://www.addforums.com/forums/showthread.php?t=22435

Många av dom som rapporterar bästa effekterna verkar ha på börjat lägre doser (10-25mg).

Jag är förresten inte läkare utan en vanlig patient med AS + ADHD.

Lycka till med nästa steg, vilket det än blir!
mvh
/Torben
Torben
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2010-01-17

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2013-08-08 19:13:01

Wine skrev:
PRIPPS skrev:Finns det nån här som inte har ADHD-diagnos men ändå tar ADHD-medicin?

Har själv ingen sådan diagnos och därför vägrar läkaren min ge ut sån medicin. Vore kul att testa en vecka eller två och se om jag finner mer ro i kroppen.
...


Du kanske skulle kunna få lite liknande effekt av att ta ett glas vin lite då och då. :wink:


Hmm låter farligt att självmedicinera.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-08-08 22:22:37

Och pga min reaktion på Strattera så skiter läkaren i att skriva ut centralstimulerande och jag är ordinerad att gå tillbaka till min värdelösa medicinering Voxra+Lyrica som i princip inte hjälper mig någonting :(
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Wine » 2013-08-09 9:59:54

slackern skrev:
Wine skrev:
PRIPPS skrev:Finns det nån här som inte har ADHD-diagnos men ändå tar ADHD-medicin?

Har själv ingen sådan diagnos och därför vägrar läkaren min ge ut sån medicin. Vore kul att testa en vecka eller två och se om jag finner mer ro i kroppen.
...


Du kanske skulle kunna få lite liknande effekt av att ta ett glas vin lite då och då. :wink:


Hmm låter farligt att självmedicinera.


Nu var inte mitt inlägg så allvarligt menat men det bästa är nog att gå till botten med och försöka ta reda på vad som är orsaken till att man inte finner ro i kroppen, om det kan bero på stress exempelvis, istället för att medicinera med narkotikaklassade läkemedel. Kanske skulle KBT-terapi, mindfulness eller meditation fungera. Att motionera gör också att man minskar känslor av stress och oro. Medicin löser ju kanske inte grundproblemet?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2013-08-09 12:35:39

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:
Du kanske skulle kunna få lite liknande effekt av att ta ett glas vin lite då och då. :wink:


Hmm låter farligt att självmedicinera.


Nu var inte mitt inlägg så allvarligt menat men det bästa är nog att gå till botten med och försöka ta reda på vad som är orsaken till att man inte finner ro i kroppen, om det kan bero på stress exempelvis, istället för att medicinera med narkotikaklassade läkemedel.


Ohh så du menar att man ska dricka till botten utav flaskan. ;) Faktum med att dom flesta som missbrukar med ADHD gör det med alkohol och cannabis. Inte amfetamin som man kanske tror. Eller jag har alltid trott att det vanligaste har varit amfetamin men ack så fel jag hade.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-08-09 15:19:34

men har inte jag rätt till att få metylfenidat när jag har diagnosen adhd?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2013-08-09 15:29:01

marcooleo skrev:men har inte jag rätt till att få metylfenidat när jag har diagnosen adhd?


Det är förstahands valet enligt läkemedelsverket om man inte har missbrukarproblematik, psykiska eller medicinska komplikationer. Har en patient problem med tex psykoser eller mani ska dessa stabiliseras först.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-08-09 15:37:59

slackern skrev:
marcooleo skrev:men har inte jag rätt till att få metylfenidat när jag har diagnosen adhd?


Det är förstahands valet enligt läkemedelsverket om man inte har missbrukarproblematik, psykiska eller medicinska komplikationer. Har en patient problem med tex psykoser eller mani ska dessa stabiliseras först.

Jag har inga problem det du beskriver, ej missbruk, ej psykos/mani, inga komplikationer. Men de satte in Strattera och jag fick en kraftig reaktion, bleb olycklig, ledsen och irriterad och arg, kunde inte fortsätta med den. Vad jag förstår har inte metylfenidat lika mycket biverkningar som strattera?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2013-08-09 15:44:33

marcooleo skrev:
slackern skrev:
marcooleo skrev:men har inte jag rätt till att få metylfenidat när jag har diagnosen adhd?


Det är förstahands valet enligt läkemedelsverket om man inte har missbrukarproblematik, psykiska eller medicinska komplikationer. Har en patient problem med tex psykoser eller mani ska dessa stabiliseras först.

Jag har inga problem det du beskriver, ej missbruk, ej psykos/mani, inga komplikationer. Men de satte in Strattera och jag fick en kraftig reaktion, bleb olycklig, ledsen och irriterad och arg, kunde inte fortsätta med den. Vad jag förstår har inte metylfenidat lika mycket biverkningar som strattera?


Jag fick biverkningar från helvetet utav Concerta och Ritalin. Till slut kände jag att biverkningarna blev för jobbiga än nyttan den faktiskt gjorde. Så numer har jag Metamina. Men kom ihåg att alla människor reagerar olika på medicin så Metylfendidat kanske fungerar klockrent för dej.

Såhär skriver läkemedelsverket om medicinering. Det gällde tydligen barn och inte vuxna.

Läkemedelsbehandling av barn

Störst erfarenhet finns för behandling med metylfenidat (Concerta, Ritalin) och därför rekommenderar Läkemedelsverket i första hand dessa läkemedel.


Såhär om vuxna.

Läkemedelsbehandling av vuxna

I Sverige finns det inga läkemedel som är godkända för behandling av vuxna med ADHD.

Det finns korttidsstudier (upp till 2 månader) som visar positiv effekt av behandling med centralstimulerande läkemedel (metylfenidat/amfetamin) till vuxna personer med ADHD, som inte missbrukar alkohol- eller narkotika. Mest erfarenhet finns för metylfenidat. I USA är metylfenidat godkänt till vuxna.


http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp ... stan/ADHD/
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-08-10 12:58:07

Tack Slackern, får se vad som händer frampå. ska till min terapeut på måndag
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-08-10 22:36:03

Men varför sätter hon in Strattera som första alternativ, när hon vet om att jag är biverkningskänslig och deprimerad? Jag tror faktiskt att Metylfenidat och andra centralstimulerande har mindre biverkningar än Strattera. Vad jag har läst till mig så är det en misslyckad produkt från Lilly med kraftiga biverkningar och rena rävgiftet, begriper inte hur skiten kan få skrivas ut egentligen. Jag kan nog nästan garantera att Strattera snart blir ett avregistrerat läkemedel.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav svartamolnet » 2013-08-11 8:44:58

Jag hoppas verkligen inte att Strattera ska försvinna, för det fungerar jättebra för mig. Däremot var metylfenidat inte alls bra för mig, för det gav mig humörsvängningar och hjärtklappning. Jag klarade inte av att effekten varierade så under dygnet. Med Strattera är jag mer vaken, men enda biverkningen jag får är lite klåda i hårbottnen en stund efter att jag tagit den.

Eftersom jag är känslig för läkemedel började jag på mycket lägre än rekommenderad startdos. Jag började på 10 och min kropp hade svårt att vänja sig vid även den låga dosen. Först var klådan förskräcklig på hela kroppen och jag höll på att ge upp. Den ökade vakenheten kom inte förrän efter flera veckors användning. Det är därför många ger upp och tror att medicinen är verkningslös, för det tar lång tid innan man märker en förbättring till skillnad mot med de andra ADHD-medicinerna där effekten är omedelbar.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-08-11 10:41:21

svartamolnet skrev:Jag hoppas verkligen inte att Strattera ska försvinna, för det fungerar jättebra för mig. Däremot var metylfenidat inte alls bra för mig, för det gav mig humörsvängningar och hjärtklappning. Jag klarade inte av att effekten varierade så under dygnet. Med Strattera är jag mer vaken, men enda biverkningen jag får är lite klåda i hårbottnen en stund efter att jag tagit den.

Eftersom jag är känslig för läkemedel började jag på mycket lägre än rekommenderad startdos. Jag började på 10 och min kropp hade svårt att vänja sig vid även den låga dosen. Först var klådan förskräcklig på hela kroppen och jag höll på att ge upp. Den ökade vakenheten kom inte förrän efter flera veckors användning. Det är därför många ger upp och tror att medicinen är verkningslös, för det tar lång tid innan man märker en förbättring till skillnad mot med de andra ADHD-medicinerna där effekten är omedelbar.

Ah ok förstår. Problemet är bara att jag kan inte vara så här deprimerad längre som jag är nu, så en medicin som verkar direkt är vad jag behöver, det är i nuläget omöjligt att sätta in SSRI/SNRI/NRI osv, jag får försöka hålla huvudet över vattenytan med Voxra och Lyrica så länge det nu går
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav svartamolnet » 2013-08-11 18:02:59

Hoppas du mår bättre snart. Jag har varit sjukskriven länge nu pga en depressionsperiod. Men nu är jag igenom det värsta och ska försöka börja jobba igen snart. Kom ihåg att en depressionsperiod alltid går över. Även om det känns skit just nu, så kommer det att bli bättre. :-)Hug
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-08-13 19:22:08

Jaha en liten uppdatering. Min sköterska ringde idag och sa att min läkare skulle skriva ut Concerta till mig, jag svarade ok, men när blir detta? Hon svarade att min läkare skulle ringa nästa torsdag alltså inte i övermorgon. Jag frågade varför, sköterskan svarar att hon är väldigt upptagen och att hon måste skriva ut en antidepressiv medicin till mig utöver Concerta, 9 dagars betänketid och jag mår skit, jag tycker det är lite och ta i faktiskt
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav El_Justiciero » 2013-08-19 18:40:03

Har tagit Concerta nu i ca 3 veckor, först 18 sedan 36 mg och tycker det går väldigt bra. Inga stora biverkningar. Lite huvudvärk, ledvärk, yrsel, illamående ibland och "konstig" känsla. Tar det mot ADD, mest positiva effekter än så länge.
El_Justiciero
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Sollentuna

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav El_Justiciero » 2013-08-20 11:47:03

Men så kom det en liten dipp den dagen jag skall på kontroll.......... Sen till jobbet osv osv osv osv. :-|
El_Justiciero
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Sollentuna

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav El_Justiciero » 2013-08-20 20:02:24

Efter att ha pratat med sköterskan idag blir det 54 mg med start i morgon.
El_Justiciero
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Sollentuna

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-08-25 11:00:54

Tog min första Concerta 18mg depottablett kl 8 i morse. Nu tre timmar senare känner jag stickningar i huden, obehagliga myrkrypningar som vid typ insättande av SSRI, dimsyn, yrsel, spänd i musklerna och käkarna och känner mig allmänt dålig :(. Är detta övergående biverkningar? Fortsätter det så här får jag sluta.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2013-08-25 14:08:01

Helvetes jävla skit medicin Concerta, är fan helt vansinnig av den och mår skit på all sätt som går både psykiskt och kroppsligt! ALDRIG MER EN ENDA TABLETT!!
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Återgå till Aspergare och vården



Logga in